PDA

View Full Version : slechte camera valse noten?



Rick trodat
10 februari 2009, 15:54
Laatst is er een opname gemaakt van mij en de band. Leuk om jezelf terug te zien, maar toen ik mijn gibson les paul pakte met een flinke overdrive. Leek het bij de opnames alsof mijn gitaar zo vals als de nacht stond:o

Na dat nummertje alles netjes stemmen op het podium. Kijk het filmpje terug en weer zo vals als de nacht.

Nu kan ik me zelf niets herinneren, van dat ik het vals vond klinken op dat moment. Daarom is mijn vraag:

Kan een slechte camera met microfoon ervoor zorgen dat bepaalde frequenties half doorkomen, waardoor de boel klinkt alsof het ontstemd is?

Vanuit de zaal geen klachtengehoord namelijk.

bert k
10 februari 2009, 15:56
Wat voor camera? Met bandje, of harddisk?

Rick trodat
10 februari 2009, 15:57
harddisk tralalalala+10

Harald
10 februari 2009, 16:31
Een goede ook , maar dan moet je toch hard naar het podium toerennen of er hard van weg lopen. Misschien dat het met headbangen ook wel werkt trouwens, maar dat zou je aan het beeld moeten zien...

Dat je het zelf niet hoort kan aan van alles liggen, spanning, slecht podiumgeluid, en niet te vergeten drank...

Raffel
10 februari 2009, 16:47
kan ook aan de afstand tussen het ene en het andere geluid liggen lijkt mij?

Harald
10 februari 2009, 18:57
Dan kun je faseverschillen krijgen, maar dat werkt op amplitude. Niet op toonhoogte. Kortom, je geluid wordt zachter of harder. Niet hoger of lager.

Rick trodat
10 februari 2009, 19:07
Ik heb em nog eens grondig bekeken en beluisterd op een goede DVD speler. En wat mij vooral opvalt, is dat vooral de lage tonen en hele hoge tonen niet hoorbaar zijn. Op deze installatie klonk het niet vals meer.

Maar mijn gibson prikt op die video totaal niet door de mix. Waar mijn strat dat wel doet. Iets waar ik totaal geen last van had live.

Ik had trouwens geen spanning, of drank op jongens. Snap dat het invloed heeft. Maar we speelden voor 50 man of iets dergelelijks en het leek ons wel leuk om dat een keer te filmen.

Rick trodat
10 februari 2009, 19:09
Dan kun je faseverschillen krijgen, maar dat werkt op amplitude. Niet op toonhoogte. Kortom, je geluid wordt zachter of harder. Niet hoger of lager.

Dat valt inderdaad ook op. Harder en zachter. Misschien dat i.c.m. mijn verhaal boven heb ik geintrepeteerd als vals denk ik.

STW
10 februari 2009, 22:32
ik heb dit ook wel eens ervaren
vriendin van me moest zingen in een tv studio, en daar klonk het vrij goed allemaal
later zag/hoorde ik n filmpje van lage kwaliteit van dat optreden en dat klonk ook vals

rijsberman
10 februari 2009, 23:10
Bij so you wannabe a popstar zong ook iedereen zo vals als een kraai. En het publiek maar juichen en de jury maar positief doen. Daar krijg ik nou cognitieve dissonantie van. Iets klopt er niet tussen persoonlijke beleving van de aanwezigen en de weergave...
:???:

guhlenn
11 februari 2009, 08:22
VAlse tonen komen niet van een slechte camera. En het si normaal dat een strat beter prikt dan een les paul. Ik zou vooral geloven wat je op het filmpje ziet, je beleving tijdens het optreden is meestal behoorlijk gekleurd.

edje kadetje
11 februari 2009, 09:21
VAlse tonen komen niet van een slechte camera. En het si normaal dat een strat beter prikt dan een les paul. Ik zou vooral geloven wat je op het filmpje ziet, je beleving tijdens het optreden is meestal behoorlijk gekleurd.

dat is ook mijn ervaring. En hetzelfde geldt trouwens ook voor andere bands dan die van mezelf. Ik heb weleens een illegaal opgenomen video gezien van een optreden van marillion. Optreden was geweldig, op de videoband was het enorm vals. Dus gekleurd waargenomen op het moment zelf.

Rick trodat
11 februari 2009, 09:42
dat is ook mijn ervaring. En hetzelfde geldt trouwens ook voor andere bands dan die van mezelf. Ik heb weleens een illegaal opgenomen video gezien van een optreden van marillion. Optreden was geweldig, op de videoband was het enorm vals. Dus gekleurd waargenomen op het moment zelf.

Ik heb het teruggekeken en vals klinkt het niet meer. Maar wel opvallend dat er dan niet één oplettend persoon in de zaal zit. Maar ik geloof het.

De Beer
11 februari 2009, 12:11
Als je op Fabchannel oid een optreden terug kijkt waar je zelf ook bij bent geweest hoor je ook een hoop ellende meer dan dat je zelf had ervaren.
Bij een eigen optreden is dat natuurlijk veel erger, omdat je exact weet hoe het had moeten zijn.

De intonatie van instrumenten kan ook niet goed zijn, dan is je open snaar wel zuiver maar een gefrette noot kan iets vals zijn.

Dat je geen hoge en lage noten hoort kan komen omdat je camera(mic) waarschijnlijk een beperkte bandbreedte heeft waarin hij het geluid opneemt/opslaat.

Dat je gibson niet door de mix prikt in verhouding tot je Fender(aan nemende dat versterker instellingen gelijk bleven), kan komen doordat LP's een beetje muddy klinken van zich zelf, en je Strat waarschijnlijk wat beter articuleerd. zit hem net in de frequenties die iets meer of minder worden voortgebracht door je gitaren onderling.

Rick trodat
11 februari 2009, 12:48
[QUOTE=De Beer;1951002]Als je op Fabchannel oid een optreden terug kijkt waar je zelf ook bij bent geweest hoor je ook een hoop ellende meer dan dat je zelf had ervaren.
Bij een eigen optreden is dat natuurlijk veel erger, omdat je exact weet hoe het had moeten zijn.QUOTE]

Dit vind ik zeer interessant inderdaad. Daarom is een foutje bij jezelf beter hoorbaar, dan bij een ander.

Arjan12
11 februari 2009, 16:54
dat is ook mijn ervaring. En hetzelfde geldt trouwens ook voor andere bands dan die van mezelf. Ik heb weleens een illegaal opgenomen video gezien van een optreden van marillion. Optreden was geweldig, op de videoband was het enorm vals. Dus gekleurd waargenomen op het moment zelf.

Nou, wij hadden vroegah thuis een oude videoband met daarop Jungle Book, die muziek klonk toch zo vals als de neten! Aangezien ik niet denk dat dat de bedoeling was, was 'ie waarschijnlijk versleten ofzo...

Baker
11 februari 2009, 17:53
Ja maar dat is toch iets anders.
Waarschijnlijk was die tape zo slecht dat ie verkreukeld was.
Of misschien draaide het motortje van de video wel niet helemaal lekker gelijkmatig. (door die slechte tape)

We hebben het er nu over dat het op camera "vals" gaat klinken.

Mijn ervaring is dat dat niet zo is. Zo'n camera is eigenlijk griezelig eerlijk. Tuurlijk, je mist veel laag, en ook veel dynamiek, maar het is een redelijk natuurgetrouwe weergave van hoe het in het publiek geklonken heeft.

Maar, het zegt niets over hoe het publiek (en de band zelf) het ervaren heeft. En je valt er van van je stoel hoe groot het verschil tussen die live ervaring, en de werkelijke droge opname is. Soms het het verschil zo groot dat je (zoals TS) gaat denken dat er iets met de opname apparatuur aan hand is, ik heb dat ook wel eens meegemaakt.