PDA

View Full Version : Waardedaling PRS?



Raffel
10 februari 2009, 14:43
Ligt het aan mij? Er valt mij op dat er erg veel 2e hands PRS-en worden aangeboden voor minder dan 1500 euro. Krediet-crisis?

Zitten af en toe toch leuke koopjes bij ondanks dat het geen flamed maple 10-tops zijn of zo!

Les Paul R8
10 februari 2009, 16:08
PRS is sowieso tweedehands meestal niet zo duur in NL. Veel waar voor je geld. CE of McCarty zijn erg fijne gitaren en klinken veel beter dan je voor dat geld zou verwachten.

Raffel
10 februari 2009, 16:46
Zijn mooie dingen, maar ik zou zweren dat dezelfde gitaren een jaar geleden voor bijna het dubbele over de toonbank gingen (2e hands)

groovieguitarguus
10 februari 2009, 20:00
Heeft zeker te maken met de lage dollar?
Het enthousiasme waarmee vele een PRS op eBay scoren?
Dit in tegenstelling tot 'ongezien' een Gibson aanschaffen.
Daarnaast is de Les Paul weer behoorlijk populair....

Jiboom
11 februari 2009, 01:09
Het valt mij inderdaad ook op dat de prijzen wel wat lager zijn geworden. In de meeste gevallen scheelt het echter max. zo'n €250-300 t.o.v. een jaar geleden voor mijn gevoel.

De gitaren onder de €1500 zijn vrijwel altijd CE's (die nu eenmaal goedkoper zijn.. SE's uit Korea sowieso niet meegeteld), of kale (d.w.z. zonder birds/10 top) en flink bespeelde Customs/McCarty's. Dus het valt op zich nog wel mee, vind ik.

In de VS valt het me veel meer op, vooral ook dat er zeer veel zeldzame en dure modellen worden verkocht die ik in jaren amper te koop heb gezien, zoals Artist modellen en oude ('86/'87) Customs. Soms zelfs voor redelijke prijzen (die nog steeds erg hoog zijn, dat wel..). Ik hoop het komende jaar nog iets moois te kunnen scoren :)

Les Paul R8
11 februari 2009, 08:20
Het valt mij inderdaad ook op dat de prijzen wel wat lager zijn geworden. In de meeste gevallen scheelt het echter max. zo'n €250-300 t.o.v. een jaar geleden voor mijn gevoel.

De gitaren onder de €1500 zijn vrijwel altijd CE's (die nu eenmaal goedkoper zijn.. SE's uit Korea sowieso niet meegeteld), of kale (d.w.z. zonder birds/10 top) en flink bespeelde Customs/McCarty's. Dus het valt op zich nog wel mee, vind ik.

In de VS valt het me veel meer op, vooral ook dat er zeer veel zeldzame en dure modellen worden verkocht die ik in jaren amper te koop heb gezien, zoals Artist modellen en oude ('86/'87) Customs. Soms zelfs voor redelijke prijzen (die nog steeds erg hoog zijn, dat wel..). Ik hoop het komende jaar nog iets moois te kunnen scoren :)

Inderdaad onder de 1500 met name CE en McCarty. Maar die waren altijd al onder die 1500 te krijgen.

Artist en andere exclusievere modellen hebben over het algemeen een Brazilian toets. Dat mag inmiddels niet meer geïmporteerd worden. Ook niet op oudere gitaren. Alleen als er een zogenaamde CITES bewijs bij zit, mag het. Je loopt een risico dat een dergelijke gitaar in beslag genomen wordt en dat je nog een boete krijgt ook.

Daan_B
11 februari 2009, 09:38
Lijkt me sterk dat dit door de crisis komt..

Rinze
11 februari 2009, 09:52
Het is mij ook al opgevallen, heb al een paar McCarty's en Singlecuts gezien voor 1500 euro of minder. Ik denk er sterk over om twee gitaren weg te doen en zo'n schatje te scoren. Gezien het feit dat de gitaar die ik nu het allermeest gebruik mijn SE Custom is (terwijl ik ook kwaliteitsgitaren heb van twee-drie keer de nieuwwaarde) kan ik daar niet mee de boot in gaan.

Hendriks
11 februari 2009, 10:06
Volgens mij heeft het te maken met de lage dollar en pond
http://www.soundsgreatmusic.com/electric_guitars/elecguitarbymanufacturer.asp?brnID=23&pk=
Heeft natuurlijk niet alleen invloed op PRS

Les Paul R8
11 februari 2009, 10:07
Het verschil tussen een SE en een US PRS is enorm. Ik heb meerdere SE's geprobeerd, maar eigenlijk viel me dat elke keer tegen. Terwijl de US PRSi gewoon waanzinnig zijn. Dus Rinze.....DOEN! :D

Naar mijn idee zijn de McCarty en de CE22 zeer de moeite waard voor het geld. Maar een Custom22 voor onder de 1500 is zeker het overwegen waard.

Rinze
11 februari 2009, 10:17
Net terwijl ik mijn GAS weer wat onder contrôle had...:soinnocent:

Orpheo
11 februari 2009, 10:19
Het verschil tussen een SE en een US PRS is enorm. Ik heb meerdere SE's geprobeerd, maar eigenlijk viel me dat elke keer tegen. Terwijl de US PRSi gewoon waanzinnig zijn. Dus Rinze.....DOEN! :D

Naar mijn idee zijn de McCarty en de CE22 zeer de moeite waard voor het geld. Maar een Custom22 voor onder de 1500 is zeker het overwegen waard.
terwijl de SE's naast pak 'm beet, epi, dean korea, of squier echt wel beter is. maar als je alleen superhighend shit hebt, valt de se altijd tegen ;)

losjansen
11 februari 2009, 10:22
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit ook voor Gibson geld, hoor. Kijk maar eens op marktplaats. 1 a 2 jaar geleden waren de standards echt zo rond de 2000 euro. Nu heb je er al 1 voor rond de 1300.
Crisis?

Les Paul R8
11 februari 2009, 10:23
terwijl de SE's naast pak 'm beet, epi, dean korea, of squier echt wel beter is. maar als je alleen superhighend shit hebt, valt de se altijd tegen ;)

Ben ik niet met je eens. Ik heb Epi's in mijn handen gehad die veel goedkoper waren dan de SE's, maar vele malen beter. Squier is nog veel goedkoper; Dean Korea ken ik niet.

Les Paul R8
11 februari 2009, 10:23
Net terwijl ik mijn GAS weer wat onder contrôle had...:soinnocent:

Ik ken het gevoel......het zal wel nooit helemaal over gaan.....;)

Les Paul R8
11 februari 2009, 10:26
Ik heb eerlijk gezegd het gevoel dat dit ook voor Gibson geld, hoor. Kijk maar eens op marktplaats. 1 a 2 jaar geleden waren de standards echt zo rond de 2000 euro. Nu heb je er al 1 voor rond de 1300.
Crisis?

Bij Gibson is er wat anders aan de hand. Er is een andere importeur (Gibson Europe) en een andere dealerpolicy gekomen. Één van de eerste nieuwe dealers ging meteen stunten met de prijzen en daardoor zijn de prijzen van Gibson over de hele linie gedaald. Die betreffende dealer heeft inmiddels Gibson er weer uit gegooid, want zelfs voor die stuntprijzen konden ze het niet verkopen.....

Rinze
11 februari 2009, 10:26
Ben ik niet met je eens. Ik heb Epi's in mijn handen gehad die veel goedkoper waren dan de SE's, maar vele malen beter. Squier is nog veel goedkoper; Dean Korea ken ik niet.


Hmm, ik moet zeggen dat mijn SE echt wel goed is hoor. Heb aardig wat gitaren bezeten, heb ook een paar hele goeie staan (geheel gemodificeerde US Strat, Framus Tennessee Custom, Lag Roxanne) maar als ik er eentje mee mocht nemen naar een onbewoond eiland werd het die SE. Als ze daar stroom hebben tenminste.

Maar ik verwacht dan inderdaad dat een US-PRS nog beter is. Ik zit eigenlijk het meest te kwijlen op een Singlecut of een Custom 22 zonder trem. Of een McCarty...

Les Paul R8
11 februari 2009, 10:30
Hmm, ik moet zeggen dat mijn SE echt wel goed is hoor. Heb aardig wat gitaren bezeten, heb ook een paar hele goeie staan (geheel gemodificeerde US Strat, Framus Tennessee Custom, Lag Roxanne) maar als ik er eentje mee mocht nemen naar een onbewoond eiland werd het die SE. Als ze daar stroom hebben tenminste.

Maar ik verwacht dan inderdaad dat een US-PRS nog beter is. Ik zit eigenlijk het meest te kwijlen op een Singlecut of een Custom 22 zonder trem. Of een McCarty...

Ik zeg ook zeker niet dat een SE slecht is, maar gezien de kwaliteit van de US gitaren viel de SE mij gewoon wat tegen. Echt goedkoop zijn ze niet; de stap naar een US McCarty of CE is niet zo heel groot, het kwaliteitsverschil is wel erg groot. Overigens speelt de SE prima en is de afwerking ook prima in orde. Alleen op gebied van geluid zal je bij een US enorm vooruit gaan. Zodra je een US hebt, weet je wat ik bedoel.....:)

Orpheo
11 februari 2009, 10:32
Ben ik niet met je eens. Ik heb Epi's in mijn handen gehad die veel goedkoper waren dan de SE's, maar vele malen beter. Squier is nog veel goedkoper; Dean Korea ken ik niet.

hm wellicht heb ik dan fijne exemplaren in handen gehad. maar goed, moet toegeven dat ik alleen de tremonti, santana en singlecut SE heb geprobeerd. de rest boeide me eigenlijk vrij weinig.

Rinze
11 februari 2009, 10:34
Ik zeg ook zeker niet dat een SE slecht is, maar gezien de kwaliteit van de US gitaren viel de SE mij gewoon wat tegen. Echt goedkoop zijn ze niet; de stap naar een US McCarty of CE is niet zo heel groot, het kwaliteitsverschil is wel erg groot. Overigens speelt de SE prima en is de afwerking ook prima in orde. Alleen op gebied van geluid zal je bij een US enorm vooruit gaan. Zodra je een US hebt, weet je wat ik bedoel.....:)


Ik hoop het...:blast:
Die SE is nu al de gitaar die ik in 95 % van de gevallen voor opnames gebruik, van de week eerst twee andere gitaren voor een nummer geprobeerd en toen alles toch maar met de SE over gedaan. Misschien hou ik gewoon wel van een goedkoop geluid :seriousf: en is zo'n Amerikaan niks voor mij.

En bedankt, nou krijg ik die gitaarshit weer niet uit mijn hoofd, terwijl ik van de week net een bas heb gekocht... GAS van niet geringe omvang..

almarvk
11 februari 2009, 10:37
Moet zeggen dat de keren dat ik op een SE speelde, ik het wel erg fijne gitaartjes vond voor dat geld. Zeker niet verkeerd, behalve de saaie finishes...