PDA

View Full Version : es335-dot of sheraton met coiltap?



Shaggy
10 februari 2009, 14:04
Hoi, is er een sheraton of dot 335 met een coiltap?

Zo niet, welke 335 heeft wel een coiltap?

EuroCinema
10 februari 2009, 14:09
Ik zou gewoon de gitaar die je het best bevalt kiezen, en vervolgens door een gitaarbouwer de coiltap laten aanbrengen. Is geen grote of dure ingreep. Ik vind de Sheratons wel echt beter dan de dots trouwens.

fransoos
10 februari 2009, 14:25
Hoi, is er een sheraton of dot 335 met een coiltap?

Zo niet, welke 335 heeft wel een coiltap?

hoi shaggy,
mijn Greco es335 uit '81 heeft een coiltap, maar daar heb jij niks aan denk ik :chicken:

http://img177.imageshack.us/img177/8672/imgp0866ew4.jpg (http://imageshack.us)

Nobler
10 februari 2009, 15:29
Ik zou gewoon de gitaar die je het best bevalt kiezen, en vervolgens door een gitaarbouwer de coiltap laten aanbrengen. Is geen grote of dure ingreep. Ik vind de Sheratons wel echt beter dan de dots trouwens.

Is het niet zo dat de elementen daar geschikt voor moeten zijn? Als ik het goed heb begrepen is het niet zo dat je door de schakelaar één van de twee spoelen in een humbucker uitschakelt, maar dat je de fase van een van de spoelen omdraait, zodat beide spoelen van de humbucker met elkaar in dezelfde fase staan, terwijl ze bij een normale humbucker met elkaar in tegenfase staan, want dat zorgt nou juist voor het humbucking (is ruis- en storingsonderdrukkend) effect.

nevyn292
10 februari 2009, 16:32
Is het niet zo dat de elementen daar geschikt voor moeten zijn? Als ik het goed heb begrepen is het niet zo dat je door de schakelaar één van de twee spoelen in een humbucker uitschakelt, maar dat je de fase van een van de spoelen omdraait, zodat beide spoelen van de humbucker met elkaar in dezelfde fase staan, terwijl ze bij een normale humbucker met elkaar in tegenfase staan, want dat zorgt nou juist voor het humbucking (is ruis- en storingsonderdrukkend) effect.

wat jij zegt is een series/parallel switch, die heb je ook inderdaad, maar een coiltap is wel degelijk één van de spoelen uitzetten. Humbucker moet het wel kunnen inderdaad, oudere humbuckers hebben over het algemeen maar 2 draden en zijn dus niet te splitten, terwijl de meeste elementen die nu geproduceerd worden vrijwel allemaal splitbaar zijn

PeterX
10 februari 2009, 20:15
Ik heb 2 es-modellen met coiltap(s), waaronder een sheraton.

Bij de sheraton zijn de pots en elementen later vervangen.
Voordeel: De keuze van elementen (dus geluid) naar jou smaak en meer mogelijkheden (humbucker of singlecoil of die 2 gecombineerd).

Nadeel: niet goedkoop en niet eenvoudig.
Het vervangen van elementen kost uiteraard altijd een leuk centje, maar doordat je bij een es model geen controlcavity (gat inde achterkant van je gitaar) hebt moet je werken met de ruimte die je hebt door de f-gaten in de body, wat solderen en monteren een stuk moeilijker maakt....
Als je coiltap op een sheraton wil zal je zowiezo andere elementen moeten nemen, de standaard elementen hebben maar 2 draden.

Tip: sheratons zie je 2e hands nogal eens voorbij komen met mooie upgrades! Ik geloof dat er nu een witte op gitaarmarkt staat met seymour duncans, die minder kost dan een nieuwe..

Shaggy
11 februari 2009, 09:10
Ok tx voor tips !!