PDA

View Full Version : JCM 800 andere buizen of powerbreak?



DarkFire
10 februari 2009, 12:18
Hallo allemaal,

Ik heb een JCM 800 Combo, de 4211, 100 Watt scheurbeest dus.. :rockon:

Maar ik heb een klein probleempje, een JCM800 klinkt pas echt lekker als hij LOEIhard gaat, en ik gebruik hem ook wel eens in mn kamer.. Dr zit maar 1 muurtje tussen mijn kamer en de kamer van mijn 7-jarige buurjongetje, dus geen verdere uitleg nodig? :sssh:

Nu wil ik er dus voor zorgen dat hij wat minder hard gaat, en toch dat heerlijke geluid geeft. Ik heb de zoekfunctie op het forum al gebruikt, en ben een aantal onderwerpen over powerbreaks tegengekomen. Dit klinkt als een goede oplossing voor mijn probleem, alleen heb ik hier nog een paar vraagjes over.

1. Kan je met een powerbreak het volume zo omlaagschroeven dat het zelfs voor in een rijtjeshuis acceptabel is? Dus hoeveel scheelt het en is dit regelbaar?

2. Wat zijn redelijk goede powerbreaks en wat kost dat?

Nu heb ik ook een mogelijke andere oplossing, maar ik wilde kijken of het klopt wat ik gehoord heb. De man van wie ik mijn versterker gekocht heb vertelde me dat je zonder problemen de voorversterkerbuis kon vervangen door 1 met lager wattage. Hij had er een 30 Watt buis ingedaan, en zei dat dit goed hielp en geen schade aan je versterker aan kon brengen. Verder was er niks aan de versterker veranderd.

Is dit volgens jullie ook waar? Geeft dit geen schade aan je Amp en word dit aanbevolen?

Alvast bedankt ;)

HaroldA
10 februari 2009, 12:19
Maar ik heb een klein probleempje, een JCM800 klinkt pas echt lekker als hij LOEIhard gaat, en ik gebruik hem ook wel eens in mn kamer..

PPIMV (http://www.google.nl/search?q=PPIMV)! :cheerup:

DarkFire
10 februari 2009, 12:24
Dat ziet er wel heel ingewikkeld uit.. Dat kan ik waarschijnlijk niet zelf doen.

Ik was dus ook op zoek naar antwoord op mijn vragen, over de powerbreak of de voorversterkerbuizen, of een andere oplossing waarvoor je niet je hele amp om hoeft te bouwen.

HaroldA
10 februari 2009, 12:33
Dat ziet er wel heel ingewikkeld uit.. Dat kan ik waarschijnlijk niet zelf doen.

Ik heb in mijn JCM 800 een PPIMV in laten bouwen door ene Chris W (regelmatig op dit forum te vinden)

Daarvoor had ik een Koch Loadbox LB120 en dat was ronduit waardeloos. Het ging nog steeds veel te hard en erger nog: het geluid werd 'anders'. :stop:

Buizen trekken gaat volgens mij niet zonder opnieuw te moeten biassen en dat is ook niet makkelijk.

Mijn stem gaat naar de PPIMV, en ik heb geen 2e keuze.


PS: Excuses voor het korte antwoord hierboven, had het ff druk en het is een veel voorkomende vraag op dit forum...

DarkFire
10 februari 2009, 12:40
Ok, en wat kost het ongeveer om dat in te laten bouwen?

Verder snap ik nog niet helemaal hoe het werkt, ik ben niet zo technisch. Is dit geschikt als je dus zachter wil kunnen spelen maar ook op ieder moment weer terug wil kunnen schakelen naar het gewone vermogen? Dus is het regelbaar?

En zou je miss een korte uitleg kunnen geven over hoe het ongeveer werkt, en wat evt nadelen zijn?

HaroldA
10 februari 2009, 14:45
Ok, en wat kost het ongeveer om dat in te laten bouwen?

Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb samen met de PPIMV ook alle buizen laten vernieuwen, alle condensatoren laten vervangen en wat aanpassingen in de EQ door laten voeren (JCM 888 mod van CMW).


En zou je miss een korte uitleg kunnen geven over hoe het ongeveer werkt, en wat evt nadelen zijn?

OK: hier ga ik door de mand vallen omdat ik er ook niet zoveel verstand van heb:

Een JCM 800 heeft 2 gain stages die beiden actief zijn in bij de 'high' input. De huidige master volume (MV) zit direct na de 2e gain stage. Na de MV komt een phase inverter (PI) buisje die voor de gave, levendige oversturing zorgt.

Een "post phase inverter master volume" (PPIMV) is een extra volume knop NA de phase inverter.


Voordelen:
* Je kunt de (oude) master flink openschroeven om het gave, volle Marshall geluid te krijgen en de "sweet spot" op te zoeken.
* De oorverdovende herrie kun je dan weer terugdraaien met de PPIMV tot (middernacht) slaapkamerniveau, zonder de ballen te verliezen!


Nadelen:
* je moet OF een extra gat in je versterker boren voor de extra knop, OF (net als ik) een speaker uitgang opofferen.
* Je hebt geen speaker verzadiging meer, maar da's logisch op een lager niveau

cluseau
10 februari 2009, 16:26
De man van wie ik mijn versterker gekocht heb vertelde me dat je zonder problemen de voorversterkerbuis kon vervangen door 1 met lager wattage. Hij had er een 30 Watt buis ingedaan, en zei dat dit goed hielp en geen schade aan je versterker aan kon brengen. Verder was er niks aan de versterker veranderd.


Zelden zo'n mooi verhaal gehoord, een voorversterkerbuis en van 30Watt nog wel

Sorry http://home.casema.nl/jajop/cluseau/jerrylol.gif.


Maar laten we eerlijk wezen, waarschijnlijk bedoeld hij een setje eindbuizen.
Als we ervanuit gaan dat je nu vier dikke pitten erin hebt zitten zou je die theoretisch kunnen vervangen voor twee lichte buisjes.
Maar zelfs twee el84 buisjes zijn nog loeihard voor dat jochie dus lijkt me dat niet de oplossing.
Een extra master volume schijnt naar tevredenheid te werken.
mvg
Frans

Chris Winsemius
10 februari 2009, 21:06
Harold omschrijft het volgens mij zeer goed.

Puur alleen 'n post pi mv monteren in zo'n amp raad ik wel af, er zijn (imho) nog wat kleine dingetjes nodig om de balans en het regelbereik goed te houden voor de amp.

In 'n zgn. "vertical input" (pre '84) is het ook ipv. de presence-regelaar te monteren. Bij 'n lagere instelling v/d post pi mv neemt de werking van die regelaar (toch wat) af.

Voordeel van deze methode is ook dat de interactie tussen de speaker en de uitgangstrafo/eindbuizen amper aangetast wordt. Voordeel v/e soak/load/etc. is natuurlijk dat de amp zelf niet aangepast hoeft te worden.

DarkFire
10 februari 2009, 22:26
Zelden zo'n mooi verhaal gehoord, een voorversterkerbuis en van 30Watt nog wel


Maar laten we eerlijk wezen, waarschijnlijk bedoeld hij een setje eindbuizen.
Als we ervanuit gaan dat je nu vier dikke pitten erin hebt zitten zou je die theoretisch kunnen vervangen voor twee lichte buisjes.
Maar zelfs twee el84 buisjes zijn nog loeihard voor dat jochie dus lijkt me dat niet de oplossing.
Een extra master volume schijnt naar tevredenheid te werken.
mvg
Frans

Nee hij bedoelde niet de eindbuizen.. hij had namelijk die 30-watt VOORVERSTERKER-buis (de kleintjes) er in zitten toen ik em kocht, een 100-watter meegeleverd.

Het ging om de middelste buis die hij vervangen had, en had van een 'pro' gehoord dat dit geen kwaad kan. Heeft iemand hier ervaring mee of weet WAT dan precies de schade zou kunnen zijn als je et wel doet?

Ik heb na een tijdje zelf die 30-watter eruit gehaald en een 100-watt erin gestopt, en sindsdien zo gelaten. Er was zeker een verschil in volume hoorbaar, en de amp deed et nogsteeds prima...

Mr.Bluesbreaker
10 februari 2009, 23:30
Maar mijn voorversterkerbuizen gaan nog veel harder! Die zijn wel 400 watt man!:D:D

Je kan er van op aan: voorversterkerbuizen hebben niets, maar dan ook niets met wattage/vermogen te maken. Wel beinvloedden ze je klankkeur en je mate van versterking/oversturing. Mooie verhalen heeft je technicus.

Chris Winsemius
10 februari 2009, 23:35
Ik vermoed dat er sprake is v/e communicatie-hobbeltje (spraakverwarring/etc.) omtrent die buizen, beetje flauw om die technicus hier even online te dissen zonder verdere informatie omtrent de communicatie/situatie/etc. aldaar.

Bij mij komt het iig. over als spraakverwarring en dat kan iedereen overkomen, ook de TS, zijn technicus of de gezamelijke communicatie aldaar.

Mr.Bluesbreaker
11 februari 2009, 00:11
Dat dacht ik eerst ook maar: het moet bijna wel over de voorversterkerbuizen gaan.
Immers, de 'middelste' kan alleen maar bij oneven aantallen.

Edit: iets nuanceren - wat nog wel kan is dat de technicus in kwestie er een ECC83 in heeft gedaan met een 30 % lagere versterkingsfactor. Wellicht dat je dit met vermogen/wattage kan verwarren.

nico verduin
11 februari 2009, 05:32
Of een buisje met een gain van 30 (i.e. 12AU7 of ECC82) ipv een gain van 100 (i.e. 12AX7 of ECC83). En dan nog is dat afhankelijk van de instelling van de buis zelf.

DarkFire
12 februari 2009, 12:07
Of een buisje met een gain van 30 (i.e. 12AU7 of ECC82) ipv een gain van 100 (i.e. 12AX7 of ECC83). En dan nog is dat afhankelijk van de instelling van de buis zelf.


Dat zou inderdaad wel kunnen. Ik weet in ieder geval zeker dat het de voorversterkerbuizen waren, en dat het wel degelijk in volume scheelde toen ik die ander erin draaide...

Nobler
12 februari 2009, 13:15
- door buizentrekken blijft je versterker véél te luid op het volume dat hij lekker klinkt, dus dat is geen oplossing om er een slaapkamerversterker van te maken.
- Ik heb destijds een Marshall Powerbrake gekocht. Hij was behoorlijk prijzig, net voor de invoering van de euro, dus al weer 7 jaar geleden, bijna 1000 gulden, dus nu zou dat rond de 450 euro zijn. Daar koop je al een hele behoorlijke versterker voor. Andere attenuators (zoals ze officieel heten) kunnen goedkoper zijn, maar volgens mij hebben ze allemaal hetzelfde probleem: de versterker klinkt toch niet zoals hij op vol volume klinkt, en dat probleem wordt erger naarmate je het volume op de attenuator verder terugdraait, dus ik zou je die toch niet willen adviseren.
- een PPMIV is naar ik begrijp een goede oplossing, maar ik heb het zelf nog nooit gedaan en weet ook niet wat het kost. Ik heb wel op een AC30 een mastervolume laten zetten, maar die tast de klank wel aan, dus ik denk dat dat geen PPMIV was. Dat kostte me geloof ik 130 euro. Zo'n mastervolume is ook handig als je op kleinere locaties optreedt, maar of hij goed klinkt als je het volume terugschroeft tot slaapkamerniveau weet ik niet.
- wat mijn advies zou zijn: schaf een transistorversterkertje aan met wat jij een lekker geluid vind op laag volumeniveau. Dan ben je het goedkoopst uit, je hoeft je buizen niet steeds op te laten warmen als je even een paar minuten wilt spelen, en je kunt lekker met CD's meespelen. Ik heb bijvoorbeeld een Yamaha oefenversterkertje dat ik tweedehands voor 25 euro heb gekocht dat ik op dat geluidsniveau fantastisch vindt klinken. Bijvoorbeeld ook heerlijk om bij de PC met Youtubefilmpjes mee te spelen. Die oefenversterkertjes hebben overigens ook meestal een koptelefoonuitgang zodat je zelfs midden in de nacht kunt spelen.

Chris Winsemius
12 februari 2009, 14:45
@DarkFire:

als je wilt mag je hier 'n keer geheel vrijblijvend (inclusief koffie/thee/etc.) langskomen om zo'n post pi mv in 'n Marshall (Plexi of JCM800) te ervaren.

Sommige dingen kun je waarschijnlijk beter 'n keer IRL meemaken dan "virtueel".

Baker
13 februari 2009, 09:38
Ik snap ook nooit zo dat mensen hun marshall stack op huiskamervolume willen hebben. Die van mij staat in de oefenruimte, en daar blijft ie ook.
Thuis speel ik met een VS8080 en een jackson pre-ampje. Of gewoon met m'n Podje.

Nogmaals zo'n powerbrake helpt je om je versterker bij iets lager volume lekker te laten klinken. Maar het volume gaat niet dermate naar beneden dat het op huiskamerniveau is.

HaroldA
13 februari 2009, 10:30
Ik snap ook nooit zo dat mensen hun marshall stack op huiskamervolume willen hebben. Die van mij staat in de oefenruimte, en daar blijft ie ook.

Ik heb er 2 ;) -> 1 in de rep. ruimte en 1 thuis!

Ik heb ook een Behringer V-Amp pro en heb vroeger een Pod PRO gehad. Modelling vind ik zo irritant en saai klinken dat ik veel liever een Marshall op 1 zet.

Ik ben nu wat aan het experimenteren met een SansAmp GT-2 en een analoge cab/speaker sim, maar dat is het ook nog niet echt...