PDA

View Full Version : Gold plated LP met P90 van Gibson



macwilliams
10 februari 2009, 00:38
Wie kan mij meer vertellen over een goldplated gibson les paul uit 89? Ik zag hem vandaag op MP staan maar kon er niks over vinden. Is dit dus een one of a kind of zijn er nog veel meer van? Het is dus geen gespoten gold top maar met een laagje blad goud (oid). Zijn die dingen nog wat waard of zijn ze net als elke andere? Dit lijkt mij een vraag voor de kenners onder ons en daar reken ik mijzelf niet helemaal onder.


Wie O wie?

Orpheo
10 februari 2009, 00:40
ik heb 'm wel eens gezien, was een 'one of a kind limited edition series' zeg maar. er waren er meerdere van gemaakt. redelijk zeldzaam, dat zeker. ik weet inhoudelijk er niet heel veel over te zeggen eigenlijk :)

Orpheo
10 februari 2009, 00:45
Aan wat voor prijs denk je dan?:dontgeti:

IK?! max 2795 euro, maar goed dat is uitgaande van goldplated, en verder in een 'lp standard' jasje. 3275 voor de custom-versie zeg maar. wellicht rare bedragen, maar dat zijn de prijzen waar ik nu aan denk :D

macwilliams
10 februari 2009, 00:52
Nou die op MP was een standard 1989 gold plated met P90's. Ziet er echt heeeeel gaaf uit. En dat moet dan ongeveer 2700 kosten?


Damn...:???:

vulvasonic
10 februari 2009, 00:55
Bladgoud????

Als dat zo is, dan is het ding ZEKER geen goedkoop plankje. Bladgoud is nogal prijzig, zie je?

Begin jaren 80 bracht Fender haar (op dat moment) top of the line stratocaster uit, waarvan alle hardware was voorzien van een laagje bladgoud. Dat ding noemden ze meen ik, 'the gold on gold strat'. Het gerucht gaat dat Fender op ieder verkocht exemplaar geld moest toeleggen! :seriousf:
Gelukkig bleek het model niet erg populair.

http://www.vintage-guitars.se/1982_Fender_Stratocaster_Gold_CA_10667.jpg

Info: Fender Gold on Gold (http://www.jacksonsrareguitars.com/articles/files/41297e9e0f2e6869b35e60e2f88b5ab5-7.html)

Je kunt je voorstellen dat een volledige body, bedekt met bladgoud, geen weggevertje zal zijn geweest.

:D

Agent_Smith
10 februari 2009, 10:04
Ik zag m ook, maar heb er echt nog nooit van gehoord/gezien.
Ik ben geneigd te zeggen dat het een stukje huisvlijt is. I could be wrong though.

Oja, mooi is anders trouwens imo. :)

fred dons
10 februari 2009, 10:36
Bladgoud????

Als dat zo is, dan is het ding ZEKER geen goedkoop plankje. Bladgoud is nogal prijzig, zie je?

Begin jaren 80 bracht Fender haar (op dat moment) top of the line stratocaster uit, waarvan alle hardware was voorzien van een laagje bladgoud. Dat ding noemden ze meen ik, 'the gold on gold strat'. Het gerucht gaat dat Fender op ieder verkocht exemplaar geld moest toeleggen! :seriousf:
Gelukkig bleek het model niet erg populair.

http://www.vintage-guitars.se/1982_Fender_Stratocaster_Gold_CA_10667.jpg

Info: Fender Gold on Gold (http://www.jacksonsrareguitars.com/articles/files/41297e9e0f2e6869b35e60e2f88b5ab5-7.html)

Je kunt je voorstellen dat een volledige body, bedekt met bladgoud, geen weggevertje zal zijn geweest.

:D


bladgoud is niet zo duur hoor, van ongeveer 1 trouwring aan goud kun je ter grote van een basketbalveld aan bladgoud maken (tis 0,05 cent aan goudwaarde per velletje)
het proces om bladgoud op een body te krijgen is wel wat moeilijker dan simpel lakken en dan maakt het wat kostbaarder dan "normaal" lakken maar je gaat er als fabrikant niet failliet aan. ik ben nu met een bc rich bezig die kogelgaten krijgt waar ik bladzilver voor gebruik en tis een vervelend karweitje ;)
ik ken de goldleaf lp niet maar Gibson heeft wel vaker one offs en en zeer kleine oplages gemaakt dus ik sluit niks uit (gisteren in Denmark street nog een leuke Gibson korina V en explorer ukelele gezien )

Daan_B
10 februari 2009, 11:26
Er is iets mis met die headstock, er klopt iets niet...:???:

Daan_B
10 februari 2009, 11:51
Van die gouden strat...

frankpaul1
10 februari 2009, 11:58
Ja, die headstock lijkt raar omdat er een '70s logo op staat, terwijl de kop gewoon klein is. Denk ik hoor.

Tevens Orpheo, waar heb je ooit gehoord van die Gibson? Heel Google geeft geen enkele aanwijzing.

frankpaul1
10 februari 2009, 12:02
Heb nog het serie nr gecontroleerd. Was gewoon goed

Wat zegt het serienummer nou over de echtheid van de top op een gitaar? Ik kan mijn Gibsons toch ook paars met grijze en gele strepen spuiten, dat wil niet zeggen dat ie zo uit de fabriek kwam.

Orpheo
10 februari 2009, 12:32
Ja, die headstock lijkt raar omdat er een '70s logo op staat, terwijl de kop gewoon klein is. Denk ik hoor.

Tevens Orpheo, waar heb je ooit gehoord van die Gibson? Heel Google geeft geen enkele aanwijzing.

in een boek met speciale les pauls :) is ook al wel weer 10 jaar oud hoor.

RedBuell
10 februari 2009, 12:40
Bladgoud is ook niet zo heel duur, in Thailand kopen mensen voordat ze gaan bidden bij een Boedah een klein velletje en plakken dat op de boedah, in de VS werden vroeger op brandweerwagens versieringen met bladgoud gemaakt wat onder de blanke lak kwam, je ziet het nog weleens gebruikt worden in van die biker build off programma's op discovery.

Orpheo
10 februari 2009, 12:54
wat is de titel van dit boek en het isbn nr??
Ik ben echt heel zwaar aan het gassen.

oh geen idee. dat boek stond in de haagse bieb ooit, maar dat boek hebben ze weggehaald voor onduidelijke redenen. heb nog zitten azen op dat boek.

er stond ook een 5-humbucker-lp custom in van steve howe weet ik nog zo snel uit mijn hoofd, en nog meer rare les pauls...:soinnocent:

Orpheo
10 februari 2009, 13:02
macwilliams, staar je niet blind op zeldzaamheid. tone en bespeelbaarheid zijn het meest belangrijke.

Orpheo
10 februari 2009, 13:13
Even iets geks maar zouden ze een relatief slechte plank met goud bedekken?


Komt er ook nog eens bij dat het maar P90 zijn en geen blackouts dus daar is ook nog wel wat aan te doen (negeer de domme opmerking aub)

enerzijds kan het zijn dat ze dachten, kloteplank, goud erop, dan is er altijd wel iemand die valt voor de looks en de sound voor lief neemt, of juist 'wow, te gek ding, goud maken, dat maakt 'm uberluxe!"

en dat je er blackouts in wilt gaan doen, dat is absoluut, puur zonde man. :) dat past toch niet, moet je dus frezen, hak je goud weg, etc etc. ik zou 't niet doen. je hebt toch al genoeg les pauls?


effe off topic: hoeveel weegt die faded van jou, de bruine studio? de mijne zit tegen de 4 kilo...k heb heel erg sterk het vermoeden dat deze weinig tot geen chambering heeft vergeleken met andere studio's; de mijne komt namelijk uit begin september 2006. pas daarna ging men echt los met chambering (bfg, standard faded, en eind 2007 met alle les pauls). hij klinkt ook veel meer 'woody' dan normaal.

fred dons
10 februari 2009, 13:18
Van die gouden strat...

klopt, dat was Fenders terugkeer naar de kleine headstock na de CBS headstock en zij hadden niet meer de juiste mallen voor de correcte meer golvende headstock

Het heeft nog heel lang heeft geduurd voor dat fender weer "correcte" headstock ging maken

Orpheo
10 februari 2009, 13:44
Genoeg lp's :???: dat kan noooit. Zie jouw sig!!!:D
Ik wil hier heel graag meer van weten omdat ik hem wil hebben:)

Wat die studio betrefd zou best kunnen. Als ik thuis ben zal ik hem voor je wegen ok?


Ikwilikwilikwil GOLD!!!

haha, ik weet 't, t was ook maar pure sarcasme. ik heb, over die faded, veel fadeds getest, maar de mijne is voor les paul begrippen, al loodzwaar. verklaart ook de tone denk ik. zo massief als mona's chocolademousse, en even smeuig ook trouwens.

Orpheo
10 februari 2009, 13:55
Ik vind de die gespoten goldtops eigenlijk geen reet aan maar die op marktplaats is echt giga geweldig en ik denk er aan om maar 2000 te bieden ofzo. Ik ga vanavond info op de amerikaanse forums inwinnen.

ik kan 'm niet vinden op marktplaats. kan jij de link geven? als je bang bent voor 'snipers' hier, mag't ook via pm. ik wil 'm eigenlijk wel graag zien :)

richwoodplayer
10 februari 2009, 14:06
zou je mij ook de link willen pmen?
ik heb net gekeken op mp en kan hem niet vinden.
geen zorgen, ik zal hem niet kunnen kopen want ik heb geen geld meer :D

Daan_B
10 februari 2009, 14:25
ik kan 'm niet vinden op marktplaats. kan jij de link geven? als je bang bent voor 'snipers' hier, mag't ook via pm. ik wil 'm eigenlijk wel graag zien :)

Hij stond op de eerste pagina, ben bang dat ie er af is:chicken:..
Edit: macwilliams was mij voor.

richwoodplayer
10 februari 2009, 16:54
ik wil wel mee helpen het web te doorzoeken, heb toch niks beters te doen;)
als ik hem vind dan pm ik wel of zet ik het hier neer.

richwoodplayer
10 februari 2009, 17:44
ik heb wel info kunnen vinden over een gibson met een goldplated headstock ofzoiets.
http://www.electric-guitar-review.com/2007/08/01/gibson-releases-custom-shop-50th-anniversary-les-paul-goldtop/

Daan_B
10 februari 2009, 19:13
Ik heb ook nog van alles gegooled, kwam helaas steeds hier uit:makeup:..

vulvasonic
10 februari 2009, 20:22
klopt, dat was Fenders terugkeer naar de kleine headstock na de CBS headstock en zij hadden niet meer de juiste mallen voor de correcte meer golvende headstock

Het heeft nog heel lang heeft geduurd voor dat fender weer "correcte" headstock ging maken

Niet zo heel lang. Hetzelfde jaar nog, om precies te zijn. Maar de headstock op deze serie is 'uit de losse hand' getekend, gemaakt zonder een voorbeeldje te pakken (hoe verzin je het?!?!?!). :seriousf:

fred dons
10 februari 2009, 20:42
niet helemaal hoor, zelfs tot in de cunneto-erra zitten er "foutjes" in de headstock hoewel ze steeds kleiner werden. bij de dan smiths, elites, strat is de lijn van de kop onder het logo nog te recht, daarna komt er weer een kleine golf in de kop die pas in de laatste 10 jaar (ongeveer dan, er zullen best customshops bij zijn die wel goed zijn) klopt de lijn van de kop weer met die van voor 64
het is het gemakkelijkst te zien als je bij ander fabrikanten van fenderstyle nekken kijkt

links cbs, dan 60, 5oties en een charvel san dimas (wat weer meer weg heeft van de jaren 80 fender
let op de tuner gaten, de golf naar de bal eind van de kop etc, de verschillen zijn erg klein maar ze zijn er wel
http://67.192.144.50/htmdocs/htmimages/stratheads2.jpg

Agent_Smith
10 februari 2009, 21:38
Sorry, maar ik geloof er nog steeds geen klote van dat die gitaar af-fabriek zó is gekomen. Dat het een Gibson is okee, maar die top....
Maar nogmaal, zelfs ik weet niet alles :D :D

macwilliams
10 februari 2009, 21:39
Sorry, maar ik geloof er nog steeds geen klote van dat die gitaar af-fabriek zó is gekomen. Dat het een Gibson is okee, maar die top....
Maar nogmaal, zelfs ik weet niet alles :D :D:grouphug:

Agent_Smith
10 februari 2009, 22:21
:grouphug:

Nou congrats! Post eens wat goeie foto's idd. Ben zeer benieuwd; kunnen we allemaal nog wat van leren :)
Voorals nog niet echt mijn cup-o-tea, maar zoveel mensen, zoveel smaken toch?

fred dons
10 februari 2009, 22:52
gefeliciteerd hoor, ziet er erg cool uit !

RS-Rik
11 februari 2009, 13:11
De waarde van bladgoud ligt aan hoeveel karaats het is, net zoals bij ringen e.d.

Daarnaast wordt meestal goudkleurig koper gebruikt en geen echt goud. Bladgoud velletjes (normaal 8x8cm of zoiets) zijn heel moeilijk om onzichtbaar in elkaar over te laten lopen op een glad oppervlak, je zult altijd iets blijven zien.