PDA

View Full Version : Dempen, Slappen, Poppen



3803
15 maart 2003, 22:34
Na 2 maanden begin ik nu eindelijk wat snelheid te krijgen en zou wat aan bijkomende technieken beginnen besteden nu dat een hammer on en pull off begint te lukken...
Ik probeerde Right on Time van rhcp
G|------------------| (x8)
D|------------------|
A|----9-7-----------|
E|--0-----9--x9-x9--|

Nu die x...Hoe hoor je die te spelen?
Gewoon 9 aanfretten en snel met je vinger de snaar dempen vlak erna?

Ik heb heel wat moeite met slappen...Toen ik gewoon probeerde raakt mijn duim andere snaren ook, steeds opnieuw, dus ik doe het vast verkeerd

Poppen is waarschijnlijk gewoon een goeie trek geven aan de snaar of niet?

Semafoor
15 maart 2003, 22:58
Duim mooi horizontaal houden en 'em echt goed laten stuiteren op de snaar:). Veel beginnende slappers laten hun duim niet genoeg stuiteren en 'dempen' eigenlijk hun snaar omdat hun duim te sloom is.
Voor de rest is het echt een kwestie van oefenen. Iedereen slapt in het begin ook de verkeerde snaren mee.
Een x is een gedempte noot. In dit geval op de e snaar. Probeer met je linkerhand 2 of meer vingers op de e snaar te laten (ivm flageoletten) en slap dan gewoon de e snaar, dan hoor je een tik.
Edit: En poppen is idd met de wijs of middelvinger aan de snaar trekken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Semafoor op 2003-03-15 22:59 ]</font>

3803
16 maart 2003, 00:09
Duim horizontaal zeg je?
Dus ongeveer evenwijdig met de snaren?
Een tutorial beweerde dat het verticaal was voor zover ik die kon begrijpen

Is er dan geen slapfilmpje die traag genoeg gaat om het te kunnen waarnemen?

Het dempen lukt al aardig nu trouwens

basswasp
16 maart 2003, 09:48
De duim moet inderdaad evenwijdig aan de snaren, tenzij je "op z'n Flea's" slapt. Flea houdt z'n duim haaks op de snaren, maar het is het beste eerst evenwijdig te beginnen.

Poppen is net iets meer dan gewoon hard plukken. Je moet je vinger onder de snaar bewegen en dan omhoog trekken. Je plukt dan zo hard dat de snaar terug ketst tegen de toets.

BB
16 maart 2003, 11:31
Op 2003-03-16 00:09, schreef 3803:
Is er dan geen slapfilmpje die traag genoeg gaat om het te kunnen waarnemen?


http://www.fenderplayersclub.com/woodshed/video_lessons/video_lessons.htm#flea

3803
16 maart 2003, 13:00
Yep, maar jammer genoeg slapt die mijnheer juist verticaal op zijn snaren:-)

Ik had het voordien al uit deze video proberen af te leiden...Zo traag is het zelfs nog niet...Ik hoopte op zo een filmpjes specefiek op het slappen gericht als oefening...Zo eentje dat je hebt op cyberfretbass (geloof ik toch) met hammer ons en pull offs...In die stijl althans

bassopotmus
16 maart 2003, 13:13
slappen is zo moeilijk op papier uit te leggen...jah kijk eens naar de groten der aarde zou ik zeggen

3803
16 maart 2003, 13:47
Ik weet dat het moeilijk is om uit te leggen...Maar ik ken zelf niet veel bassers vanwie ik zou kunnen leren en das op zich wel jammer

Groten der aarde...Bedoel je op festivals en dergelijke dan?

Ik heb gisteren wat filmpjes gevonden op basslobster...en die mensen speelden zo snel dat de lage framerate van de filmpjes het totaal niet bij konden houden

bathmutz
16 maart 2003, 13:59
check dit: http://www.warwickbass.com/basssurvival101/lesson_11percslaps.htm

daar heb je wel even genoeg aan! :grin:

slap ze!

BathMutZ

3803
16 maart 2003, 14:00
Mijn dank is groot...Dit is net wat ik zocht!

wannabefieldy
16 maart 2003, 14:24
wat dat aangaat kan je beter niet naar de grote der aarde kijken :grin:
ik nam fieldy van korn en flea van rhcp als voorbeeld, met als gevolg dat ik uiteinderlijk alleen maar slechter speelde,
mn leraar zegt ook dat je idd je duim in het verlengde van de hals moet hebben, dus evenwijdig met de snaren, en dan slap je op de laatste fret, in verband met toon verlies, je kan ook op je element slappen, wat fieldy dus doet, maar dan krijg je meer klick geluiden dan tonen, maar oke, waar was ik?>? uh, probeer eerst maar eens evenwijdig te slappen, en met je vinger waarmee je geen noten speelt, die op de snaar boven de snaar die je slapt te leggen, (volg je hem nog>??) zodat die snaar niet meegaaat als je hem per ongeluk aanslaat, het is natuurlijk wel zo dat als je meer oefent, je minder misslaat....
en dat poppen ofzo dat idd gewoon die snaar van onderen omhoog trekken, dus veel oefenplezier :grin:

bassopotmus
16 maart 2003, 15:07
Groten der aarde met een NORMALE techniek, bv Marcus Miller, King, larry graham.

Flea en Fieldy zijn van die gasten die weer een andere "twist" eraangooien..

jaspertomas
16 maart 2003, 20:05
Flea heeft toch geen abnormale techniek? Hij heeft alleen z'n duim naar beneden, maar dat is gewoon een van de twee mogelijkheden net als dat de 1 z'n bas wat hoger of lager hangt dan de ander.

bassopotmus
16 maart 2003, 21:39
Nou hij is geen schoolvoorbeeld denk ik

basswasp
17 maart 2003, 15:49
Als je dat FenderPlayersClub filmpje ziet tijdens Get Up And Jump dan zie je ook dat hij een vrij slechte linkerhandtechniek heeft...

skabouter
17 maart 2003, 16:22
duim moet verticaal, jongens. niet evenwijdig dus !

gaat lastig in begin, maar uiteindelijk veeel beter !

maargoed, das mij dat weer vertelddoor mijn leraar. maar die zei ook da slappen echt iets individueels is. iedereen houd er zijn eigenwijsheden op na :smile:

Semafoor
17 maart 2003, 16:59
Slappen 'volgens het boekje'is echt met een horizontale duim. Dat veel mensen verticaal slappen kan natuurlijk ook, maar tis zeker niet 'standaard'.

wannabefieldy
17 maart 2003, 17:08
ach jah... wat maakt het uit,
iedereen heeft ten slotte een eigen stijl :razz:
dus eh,... pruts ook maar wat rond totdat je je stijl heb gevonden :grin::D:D