PDA

View Full Version : benton ga5 wattage meten



larsje
9 februari 2009, 22:00
hoi,

ik wil een bepaalde mod uitvoeren aan mijn harley benton ga5 (zelfde versterker als de valve junior van epiphone). Nu moet ik daarvoor het aantal watts meten op pin 9 van de el84 eindbuis die er in zit. Ik heb een multimeter, maar niet zoveel technische kennis. Ik zet een van de 2 meetpunten op pin 9 van de el84, maar waar zet ik de andere op?

wil geen kortsluiting veroorzaken.....

Groeten,

Lars

cluseau
10 februari 2009, 08:52
Nu moet ik daarvoor het aantal watts meten op pin 9 van de el84 eindbuis die er in zit. Ik heb een multimeter, maar niet zoveel technische kennis. Ik zet een van de 2 meetpunten op pin 9 van de el84, maar waar zet ik de andere op?


Gezien je vraagstelling lijkt het mij beter dat je het laat doen !

gr
Frans

larsje
10 februari 2009, 13:45
Hi,

Dank voor je bezorgdheid en dat meen ik echt, echter....

ik kom echt een heel eind als iemand me verteld wat ik moet doen. Ik heb er al een nieuwe output (tranny) opgezet een marshall-tonestack togevoegd. Ik heb er een extra voorversterker buis ingebouwd, diverse schakelaars toegevoegd, dus ik kom echt een heel einde met goede schema's, foto's, tips, etc.

ik weet ook hoe ik hoe ik de multimeter moet instellen, en dus de ene tip op pin 9 van de buis, de andere op???

grt. lars

Bernardduur
10 februari 2009, 13:52
Waarom wil je het wattage meten????

Power (in watt) = V x I

Heeft je multimeter een Power stand?

larsje
10 februari 2009, 14:12
deze heb ik....

http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=341828

zodat ik weet welke waarde ik voor de weerstand moet kiezen ter vervanging.

nb. moest pin 7 zijn van el84 die ik moet meten. moet tussen de 310v - 315v zijn om d eindbuis, die el84, optimaal te laten lopen.

Bernardduur
10 februari 2009, 14:36
Dan hoef je toch geen wattage te meten maar het voltage. Een voltage meet je tussen 2 punten waarvan een meestal de aarde is. Meter op een hoog genoeg voltage zetten (DC!) en vervolgens de rode op pin 7 en de zwarte op de aarde zetten. Pas op want op pin 7 staat dus hoogspanning.

larsje
10 februari 2009, 14:43
sorry volts natuurlijk en dank! inmiddels gemeten er staat 325 volt op, 10/15 volt te 'warm'

don marco
10 februari 2009, 15:26
ofwel staat em ijskoud.. want als ge dan bias omhoog zet gaat uw plaatspanning nog naar beneden..

larsje
10 februari 2009, 15:29
je bedoelt dat ik hem nu kouder ga afstellen toch?

don marco
10 februari 2009, 15:56
nee ik bedoel heter..
ik bedoel dat uw eindbuizen nu mss heel weinig stroom trekken.. En als ge er iets bijneemt over buizen zult ge zien dat als een buis meer stroom trekt uw plaatspanning naar beneden gaat. en 15 volt op 325volt is nog geen 5% afwijking.. dus daar zou ik mij geen zorgen om maken..


mss moet ge maar eens eerst wat gaan lezen nzoow..dat ge ook echt begrijpt wat er gaande is en welk gevolg uw handelingen hebben.

Bernardduur
10 februari 2009, 16:03
Hij staat nu te koud; door de weerstand naar de aarde werkt de buis op een bepaalde manier en heeft hij een bepaalde "load". Door deze weerstand te veranderen kun je de buis warmer zetten, wordt zn "load" hoger en trekt hij meer stroom => verlanging van de platespanning.

nico verduin
10 februari 2009, 18:36
Dan hoef je toch geen wattage te meten maar het voltage. Een voltage meet je tussen 2 punten waarvan een meestal de aarde is. Meter op een hoog genoeg voltage zetten (DC!) en vervolgens de rode op pin 7 en de zwarte op de aarde zetten. Pas op want op pin 7 staat dus hoogspanning.Zo te horen is dit een Kathode bias instelling. Houden jullie er wel rekening mee dat voor het bepalen van de anode dissipatie, je de spanning moet meten tussen pin 7 (= Anode) en Pin 3 (= Kathode). Verder kun je gelijk de spanning meten tussen Pin 3 en chassis. Deel die waarde door de weerstand van Pin 3 naar chassis en je hebt de totale stroom door G2 en de Anode.
De stroom * de spanning AK = totale gedisspeerde vermogen in de buis.
Zet wel alle knoppen op 0 als je meet.

larsje
12 februari 2009, 10:04
extra vraag: ik heb nog een mod. gedaan namelijk r10 aangepast van 220 naar 1k3w
zie (http://www.sewatt.com/files/sewatt/sewatt/files/vj_mods_2_pdf.pdf). Het B+ voltage wordt hiermee verminderd en die is inmiddels zo'n 300 volt.

Het schema van deze versterker is te zien op (http://www.tube-town.net/diy/tt-ga5/tt-ga5-05-en.html). Een erg leuk project trouwens.

Nu kon ik geen 1k3w vinden en heb ik een 1k5w gebruikt (zo'n dikke witte). Ik begreep dat dat bij weestanden niet uitmaakt (hoger wattage weerstand). Echter: Als ik de versterker nu aanzet wordt deze vrij warm na verloop van tijd. Is dat oke? Ik kan die oude natuurlijk altijd terugzetten.


Daarnaast geeft men het advies om r14 te verhogen met een 240 tot 270 1w weerstand. Ik heb een 270 1w gekocht en ik weet bijna zeker dat er een 220 2w in zat, een ander wattage dus. Geeft dit problemen?

graag jullie reactie,

Groeten,

Lars

nico verduin
12 februari 2009, 13:39
Hij wordt sowieso warm. Je gaat het spanningsverschil * stroom in de weerstand verstoken. Dus als je de spanning meet over de weerstand, dan deel je die waarde door de weerstand dan weet je de stroom. Warmte verstoken vermogen is spanning over weerstand * gemeten stroom = warmte!

Zelfde verhaal. De spanning over de weerstand / weerstand is stroom. Spanning X stroom is vermogen dat de weerstand moet verstoken. Beetje ruim zitten kan geen kwaad.

Shaggy
12 februari 2009, 14:44
offtopic;

merk je significante verschil in sound?

Chris Winsemius
12 februari 2009, 14:54
offtopic;

merk je significante verschil in sound?

Moet ik even 'n formule voor zoeken.. ;) :seriousf:

"Juiste" biasing (verschilt per buis/amp) ivm. te koude biasing:
meer sustain, prettiger hoog.
Ivm. te hete biasing: langere levensduur eindbuizen, minder snel vast/dicht lopen v/h laag.

larsje
12 februari 2009, 14:56
oke, dank voor jullie reacties. Ik vind hem juist wat beter klinken, iets minder 'scherp' ofzo.

Is het een probleem als ik die 2w weerstand vervang voor een 1w weerstand?

Ik snap die berekening niet helemaal (ligt aan mij hoor, niet aan je uitleg)

grt. lars

nico verduin
12 februari 2009, 17:56
Als die weerstand te licht is, fikt ie vanzelf uit.....:seriousf:

Over die berekening:

De formule voor vermogen is P = U * I = Spanning * stroom.

Als je van 325 naar 300V wilt, dan gebruik je een weerstand om die spanning te laten zakken. Er verdwijnt dus kennelijk 25V in die weerstand. Door die weerstand loopt een stroom electronen (i.e. de electronen bewegen van de min naar de plus). Helaas gaat komen die atomen onderweg tegen en die werken niet lekker mee. Gevolg... wrijving. Die wrijving wordt omgezet in warmte.

In jou geval zak je door die weerstand 25V. Er loopt een stroom door van 25V / 1500 = rond de 17mA (erg weinig trouwens).

Had al gezegd dat P = U * I = 25 * 0.017A = 0.5W (afgerond). Er wordt dus 0,5W aan warmte omgezet in die weerstand. De weerstand kan 1W hebben dus is er niets aan de hand.

larsje
13 februari 2009, 07:39
Nico bedankt!

en nu snap ik het ook nog.......(techno analfabeet die ik ben, snap vaag wat ik aan het doen ben)

Rude Perception
13 februari 2009, 16:01
ik hoop in ieder geval dat je snapt dat dit je dood kan zijn? Alsjeblieft, als je vermogen en spanning door elkaar haalt, en denkt dat je met een voltmeter kortsluiting gaat veroorzaken raad ik je aan om het risico niet te nemen. Ik weet niet of 300V je wat zegt, maar dat is behoorlijk dodelijk als de weerstand laag genoeg is, en die hoeft niet eens zo heel erg laag te zijn bij 300V.

larsje
14 februari 2009, 08:55
thanks voor je zorg en ik weet het!

Als ik weet wat ik moet meten en waar, kom ik er uit. Dan ga ik niet aan andere pinnetjes en dingetjes zitten. Vandaar dat ik ook zo doorvraag.