PDA

View Full Version : Booster wel of niet in de Bogner Duende fx-loop?!



guitarguru
9 februari 2009, 21:08
Mag ik nou wel of niet een booster (HWA Mig*Boost) in de fx-loop prikken voor (cleane)soloboosts? Volgens Bogner en de importeur mag dit absoluut niet!

Toch heb ik hier vaker gelezen dat men het wel doet. Overigens krijg ik dan een enorme fluit uit de amp (Bogner Duende), ook al staat de booster uit, bij hogere gainsettings op kanaal B.

Heb evt. ook nog wel een Boss GE-7 liggen.

Mitch
9 februari 2009, 22:14
Bogner gebruikt inderdaad geen 'gewone' loop maar ik ben even kwijt hoe het ook alweer precies zat. Staat daar verder niks van op de Bogner site?
Om die reden hadden ze ook altijd hun eigen soort van split-Y kabel als FX loop kabel, erg onhandig.

Yek1
9 februari 2009, 23:46
De Duende heeft een instrument level fx loop, dus er kan op zich een pedaal worden ingeprikt. Zorg er wel voor dat je geen gain toevoegt na de pre-amp want dat gaat ruisen, piepen enz.

shredneck
10 februari 2009, 12:20
Mag ik nou wel of niet een booster (HWA Mig*Boost) in de fx-loop prikken voor (cleane)soloboosts? Volgens Bogner en de importeur mag dit absoluut niet!

Toch heb ik hier vaker gelezen dat men het wel doet. Overigens krijg ik dan een enorme fluit uit de amp (Bogner Duende), ook al staat de booster uit, bij hogere gainsettings op kanaal B.

Heb evt. ook nog wel een Boss GE-7 liggen.


Die MIGboost is waarschijnlijk specifiek bedoelt om VOOR je preamp te plaatsen, het zal een soort van superhardon (zvex) zijn. Die GE-7 gaat het daar beter doen.
Overigens....
Die hoge fluittoon geeft toch al aan dat er iets niet goed gaat met de mig op die plek?
Verder heeft Bogner volgens mij allang niet die vreemde fxloop constructie meer Mitch.

guitarguru
10 februari 2009, 16:20
Die MIGboost is waarschijnlijk specifiek bedoelt om VOOR je preamp te plaatsen, het zal een soort van superhardon (zvex) zijn. Die GE-7 gaat het daar beter doen.
Overigens....
Die hoge fluittoon geeft toch al aan dat er iets niet goed gaat met de mig op die plek?
Verder heeft Bogner volgens mij allang niet die vreemde fxloop constructie meer Mitch.

Met een GE-7 ga ik dan toch ook gain toevoegen, met de level-slide? Is dan wel cleaner harder signaal ipv dat je vervorming toevoegt, bedoel je dat?

Die fluittoon doet ie dus altijd wanneer je iets, whatever, in de loop hebt zitten (bij behoorlijk hoge gainsetting dus). Zet ik er niks in, dan is alles okay. Zou er een preampbuisje kunnen worden overstuurd of microfonisch zijn?

Lexvandoef
10 februari 2009, 16:22
Zou kunnen, zeker weten doe ik het niet.

Het kan trouwens volgens mij geen kwaad om een booster oid in de fx-loop te plaatsen, dat doe ik zelf ook en ik heb nog geen rare dingen ondervonden. Ja, je volume gaat omhoog, maar dat is juist de bedoeling ;).

guitarguru
10 februari 2009, 16:35
Het kan trouwens volgens mij geen kwaad om een booster oid in de fx-loop te plaatsen, dat doe ik zelf ook en ik heb nog geen rare dingen ondervonden. Ja, je volume gaat omhoog, maar dat is juist de bedoeling ;).

Zou hier nog wel even op door willen gaan. Bogner en de importeur waren zo stellig in hun visie. "Dat doe je toch niet, een Booster in je fx-loop!!". "Die is alleen bedoeld voor reverb en delay..."

Lexvandoef
10 februari 2009, 16:39
Hoe bedoel je, verder er op ingaan?

Qua technische onderbouwing? Het enige wat een booster doet is je signaal hoger maken (meer mV uitsturen). Je eindtrap krijgt dit te verwerken, die krijgt een iets hoger signaal binnen -> hoger volume (vaak)/ietsie meer gain (kan, hangt van je versterker af). Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat iemand z'n amp zo gesloopt heeft.

Edit: ben geen versterkerbouwer, dus hang me er niet aan op, dit is slechts een redenatie van mij, die volgens mij klopt. :)

guitarguru
10 februari 2009, 16:45
Hoe bedoel je, verder er op ingaan?

Qua technische onderbouwing? Het enige wat een booster doet is je signaal hoger maken (meer mV uitsturen). Je eindtrap krijgt dit te verwerken, die krijgt een iets hoger signaal binnen -> hoger volume (vaak)/ietsie meer gain (kan, hangt van je versterker af). Ik heb er in elk geval nog nooit van gehoord dat iemand z'n amp zo gesloopt heeft.

Edit: ben geen versterkerbouwer, dus hang me er niet aan op, dit is slechts een redenatie van mij, die volgens mij klopt. :)

Ja, dan wil ik het naadje van de kous weten. Ken ook de achterliggende redenen niet van eerder genoemde personen. Het was zo vanzelfsprekend dat dit not-done was....
Als ik mijn amp er maar niet mee sloop! Hier zal men dan bang voor zijn neem ik aan, waarom zou je anders bezwaren hiertegen hebben?

guitarguru
10 februari 2009, 16:49
Dit is wat Jorg bij Bogner erover te zeggen had:

"|A booster should not go into the fx loop, as there input is made for instrument level, much better to use in front of the amp."

Wel gaf hij mij nog een goede tip om toch, zonder booster, een soloboost te kunnen bewerkstelligen:

"You know a trick is to set the clean as loud as you can, and the B channel lower, then if you kick both channels on at the same time, you have your boost.

Lukt natuurlijk alleen maar als je al vervormd speelt. Andersom werkt het niet, en je cleane volume is dan veel te hard tov je vervormde geluid. Maar ik ga eens experimenteren.

Lexvandoef
10 februari 2009, 16:55
Wat ik uit zijn reactie lees is dit:

Onze fx-loop heeft een line-level, en is daardoor minder/niet geschikt voor sommige pedalen. In dit geval beschadig je je amp niet, maar krijg je wel rare volume verschillen, die je met andere apparaten die wel op line-level zitten (veel 19" fx dacht ik) dus niet krijgt.

Oftewel, er kan niks kapot gaan, maar het werkt gewoon niet zoals je wilt. :) Nou weet ik niet of die HWA boost op line of instrument level zit, dus zonder het te proberen ben je nog niet verder denk ik. Zoals ik al zei, met de fx-loop van mijn HOOK heb ik geen last van vreemde verschijnselen. :)

guitarguru
10 februari 2009, 16:58
Ja, ga het gewoon proberen. Alleen krijg ik dat gefluit wanneer ik iets in de loop plaats...............

Lexvandoef
10 februari 2009, 17:00
Oke, dat is wel vreemd, maakt het nog uit wat je in de loop plaatst of niet?

Ik kan bij mij de gain+volume van de boost beide maxen en dan krijg ik nog geen gefluit.

guitarguru
10 februari 2009, 20:26
Nou, laatste stand van zaken is als volgt. Hij fluit ook als er niets in de fx-loop zit. Maakt verder ook niet uit wat je er in zet. Werkt verder perfect met mijn GE-7. Kan ik mijn sologeluid ook nog wat shapen, wel lekker!

Zou die fluit niet vrij normaal kunnen zijn? Doet ie dus bij tamelijk hoge gain-stand (pull gain boost) en volume. Is geen feedback van mijn gitaar, hij doet het dus ook zonder gitaar ingeplugd of iets in de fx-loop.

Nog bedankt voor al jullie meedenken en reacties.:)

Lexvandoef
10 februari 2009, 21:09
Die fluit is (volgens mij) inderdaad niet normaal. Zou een buisje van de fx-loop kunnen zijn.

MSNL
11 februari 2009, 09:10
Ik heb een XTC en gebruik een MXC Micro Amp in de loop als soloboost.
De loop is ook op line level dus niet alle boosters zijn geschikt. Ik heb een Masotti White Box en een Keeley Katana boost geprobeerd, maar deze konden het hoge level niet aan.
De micro amp wel!

Een fluit bij gebruik van de loop ook als er niets aangesloten is, is in ieder geval niet de bedoeling. Misschien een fout buisje?

groet

MSNL

Yek1
11 februari 2009, 18:05
Fluitende effects loop: absoluut de buis!

Check hier:
http://www.bogneramplification.com/customshop/DuendeTube.php

guitarguru
11 februari 2009, 18:09
Fluitende effects loop: absoluut de buis!

Check hier:
http://www.bogneramplification.com/customshop/DuendeTube.php

Strikt genomen weet ik nu niet of het wel de fx-loop is natuurlijk. Ook als er niets in de loop zit doet ie het...
En alleen bij hoge gainsettings. Heb overigens al alle preamp buisjes gecontroleerd met ander buisje op alle 5 posities, maar bleef fluiten. Kunnen het dan ook nog de eindbuizen of de gelijkrichterbuis zijn?

Yek1
11 februari 2009, 18:28
Strikt genomen weet ik nu niet of het wel de fx-loop is natuurlijk. Ook als er niets in de loop zit doet ie het...
En alleen bij hoge gainsettings. Heb overigens al alle preamp buisjes gecontroleerd met ander buisje op alle 5 posities, maar bleef fluiten. Kunnen het dan ook nog de eindbuizen of de gelijkrichterbuis zijn?

Jawel, dat weet je wel. Nl. door de loop aan en uit te zetten. Uit = geen fluit, en Aan = fluit, dan is het de loop. Oftewel buis V4.

guitarguru
11 februari 2009, 18:32
Jawel, dat weet je wel. Nl. door de loop aan en uit te zetten. Uit = geen fluit, dan is het de loop. Oftewel buis V4.

Even voor alle duidelijkheid: de amp fluit dus OOK als er niks in de loop zit, dus is er mogelijk geen verband met de loop. Heb jullie en mezelf in het begin dus op het verkeerde been gezet, omdat ik dacht dat het iets met de loop te maken had....

guitarguru
11 februari 2009, 19:43
Iets zegt me dat het vrij normaal is eigenlijk. Gain Boost aan en volume behoorlijk hoog, zal wel intern feedback kunnen genereren denk ik zelf.

Nog een ampbouwer die suggesties heeft?

Yek1
11 februari 2009, 19:47
Ik geef 't op..... :stop:

guitarguru
11 februari 2009, 19:52
Ik geef 't op..... :stop:

Toch nog iemand gek weten te krijgen met dit topic :soinnocent:

Ik laat het verder ook maar zitten, tenzij ik er live mee in de problemen ga komen. Maar dan moet het wel heel hard gaan schat ik zo in......