PDA

View Full Version : Luistermoeiheid



gitaarhaantje
9 februari 2009, 20:58
Misschien beetje raar maar ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en hoe je dit beter kunt beheersen oid.

Ik loop nu stage bij een bedrijf en daar maak ik muziek voor onder reclames enz...
Ik heb gemerkt dat als ik de hele dag muziek aan mn oren heb gehad dat ik dan prikkelbaarder ben en geen muziek in de trein wil luisteren( Ik zet de luidsprekers op normaal volume). Ook heb ik overdag dat ik het niet meer goed kan beoordelen wat ik gemaakt heb..
Nu is mijn vraag eigenlijk zijn er meer mensen met dit probleem en hoe gaan jullie dit tegen?

Dan nog een vraag:

Ik ben van plan om studiomonitoren te kopen en ik weet dat ik ze moet gaan beluisteren met cd's die ik goed vind klinken, maar van wat voor kwaliteit moeten de cd's zijn? Hierbij doel ik er op dat ik geen mp3 cd (128 kb/s) brand want dat klinkt natuurlijk bagger..

Andere tips over studiomonitoren zijn natuurlijk ook altijd welkom ;) (budget max 500 pleuro's)

Gegroet forummers!

bert k
9 februari 2009, 21:08
Niks vreemd, hoor, gewoon vermoeidheid. Normaal na een dag hard werken. De enige remedie is stilte.

MjS
9 februari 2009, 21:27
Misschien beetje raar maar ik vroeg me af of meer mensen dit hebben en hoe je dit beter kunt beheersen oid.

Ik loop nu stage bij een bedrijf en daar maak ik muziek voor onder reclames enz...
Ik heb gemerkt dat als ik de hele dag muziek aan mn oren heb gehad dat ik dan prikkelbaarder ben en geen muziek in de trein wil luisteren( Ik zet de luidsprekers op normaal volume). Ook heb ik overdag dat ik het niet meer goed kan beoordelen wat ik gemaakt heb..
Nu is mijn vraag eigenlijk zijn er meer mensen met dit probleem en hoe gaan jullie dit tegen?

Dan nog een vraag:

Ik ben van plan om studiomonitoren te kopen en ik weet dat ik ze moet gaan beluisteren met cd's die ik goed vind klinken, maar van wat voor kwaliteit moeten de cd's zijn? Hierbij doel ik er op dat ik geen mp3 cd (128 kb/s) brand want dat klinkt natuurlijk bagger..

Andere tips over studiomonitoren zijn natuurlijk ook altijd welkom ;) (budget max 500 pleuro's)

Gegroet forummers!

De kwaliteit van de cd's moet zo hoog mogelijk zijn. Dus inderdaad geen omgezette mp3's. Als je gaat downloaden en branden, zoek dan een cd die goed klinkt en die je als FLAC bestanden kunt downloaden. Flac is een lossless formaat, dus als je dat weer brandt heb je een exacte kopie van een cd.

berolios
9 februari 2009, 23:43
Let erop dat studio-monitoren gemaakt zijn om alle details zo eerlijk mogelijk weer te geven. En HiFi speakers zijn erop gemaakt alles zo mooi mogelijk weer te geven. Twee totaal verschillende invalshoeken dus.

Als je lang acter elkaar naar studio-monitoren luistert, krijgen je hersenen veel details/ 'informatie' te verwerken... daar wordt je dus moe van...

Zomaar studio-monitoren aanschaffen moet je dus niet als de oplossing gaan zien, want daarmee haal je je probleem niet weg.

Rust en stilte is het devies... alsook op gezette tijden pauzes inlassen.

Snare
10 februari 2009, 00:03
Privé en werk..
Ik schrijf graag en doe dat ook vaak voor mijn werk. En merk dat dat soms ook een beetje jammer is. Dan is de schrijfenergie weg als ik thuis kom. Maar aan de andere kant doe je een hoop ervaring op met professioneel met een liefhebberij bezig zijn.

Het went. Zorg wel dat je energie overhoudt of even je zinnen verzet na je werk. Sommige mensen kunnen het niet combineren en moeten kiezen..

Jedeel
10 februari 2009, 00:59
Ik heb gemerkt dat als ik de hele dag muziek aan mn oren heb gehad dat ik dan prikkelbaarder ben en geen muziek in de trein wil luisteren( Ik zet de luidsprekers op normaal volume). Ook heb ik overdag dat ik het niet meer goed kan beoordelen wat ik gemaakt heb..


Dat is heel normaal.
Men kan zijn zintuigen ( in dit geval jouw gehoor) maar voor een bepaalde maximale tijd 'belasten'. Daar na moet je pauzeren/neutraliseren.

Dat doen ook professionele wijnproevers (de moeilijke naam hiervoor ben ik even kwijt). Die mogen maar enige tijd achtereen met hun vak bezig zijn.
Hetzelfde is van toepassing op medewerkers die nieuwe geurtjes moeten creëren.

gitaarhaantje
10 februari 2009, 21:18
Zomaar studio-monitoren aanschaffen moet je dus niet als de oplossing gaan zien, want daarmee haal je je probleem niet weg.

Rust en stilte is het devies... alsook op gezette tijden pauzes inlassen.

Het zijn twee verschillende onderwerpen maar ik vond het zonde om er een nieuw topic voor aan te maken...

Ik weet inderdaad ook dat studio monitoren het "probleem" niet verhelpen..

@MjS

Bedankt voor de tip! Heb je zelf ook studio monitoren? zoja welke...

Ik heb al van alles er over gelezen namelijk en ik probeer me alvast te orienteren zodat ik straks in de winkel ook beter weet wat ik wil hebben...

Zijn er bijvoorbeeld nog bepaalde punten waar ik op moet letten? Misschien vermogen ofzo?

Daarnaast nog iets over de grote van de speakers:
laatst heb ik de KRK rokit 8 ( oude versie ) beluisterd en de verkoper vertelde mij een verhaal over de grote van de speakers...Dat dit zeer afhankelijk is van hoe groot je kamer is i.v.m dat de speaker zn bas kwijt kan...is dit waar?

MjS
11 februari 2009, 07:24
Ik heb zelf een setje KRK RP5's (oude versie). Ben er niet ontevreden over, het was voor mij een enorme verbetering. Maar gezien je budget zou ik zeker even naar de ADAM A5's kijken. Die monitors krijgen steevast goede reviews.

Humedo
12 februari 2009, 13:20
Daarnaast nog iets over de grote van de speakers:
laatst heb ik de KRK rokit 8 ( oude versie ) beluisterd en de verkoper vertelde mij een verhaal over de grote van de speakers...Dat dit zeer afhankelijk is van hoe groot je kamer is i.v.m dat de speaker zn bas kwijt kan...is dit waar?
Nog afgezien van het feit dat ik de KRK rokit serie niet best vind klinken (was wel de nieuwe serie die ik heb beluisterd), moet je zeker rekening houden met de luisterafstand. (dus: grootte van je kamer). Als nearfields zou ik zeker geen Rokits 8 kopen, te groot. Door de nadruk op het laag, hoorde ik een behoorlijk verlies van de definitie in het middengebied. Daarnaast zijn grote speakers in het algemeen wat minder "puntig" of "strak" dan kleinere speakers. En als ze dicht bij je staan, moet je bijna je hoofd gaan bewegen om alle frequenties goed te kunnen gaan horen.

Wanneer je ze wat verder weg kunt zetten, meer dan ca. 2 meter van je vandaan, dan is het een mogelijkheid.

PD Hogeterp
16 februari 2009, 17:40
Hallo Gitaarhaantje,

Je probleem is waar veel professionals mee te maken hebben. En zoals iemand anders al adviseert is stilte en rust de oplossing. Samen met het werken op een bescheiden afluister niveau is het nemen van korte pauzes de oplossing.

Na zo'n korte pauze kun je weer een tijdje objectief naar je eigen werk luisteren, waardoor je werk ook alleen maar beter wordt.

Voor wat betreft de speakers kun je het beste even een aantal selecteren op budget en grootte om vervolgens een aantal te gaan beluisteren met je eigen referentie cd's, opnames of werk. Als je eerder goede ervaringen met een bepaald merk hebt, neem die ook even mee in je vergelijk. Luister op verschillende niveaus, let op de spreiding van het geluid en de kleuring. Als het kan probeer ze enigszins in de zelfde opstelling (afstand tussen de speakers en jij als luisteraar) neer te zetten als dat ze eventueel bij jou in de studio komen te staan.

Hoe de laag respons is, zal grotendeels te maken hebben met de ruimte waar de luidsprekers komen te staan. Mocht er een onbalans zijn in het laag dan is dit vaak de akoestiek. Probeer dit probleem dan niet met de aanschaf van de speaker te corrigeren maar dan is het toch echt tijd om de akoestiek van de ruimte te verbeteren (door bass-traps / laag absorbers bijvoorbeeld).

Succes!