PDA

View Full Version : Pre-amp buizen vervangen



Sjoerd
9 februari 2009, 19:52
Hallo,

Ik heb nu ongeveer een half jaar een Hughes&Kettner Satesman quad el84 en ben hier zeer tevreden mee.

Nu hoorde ik dat je gewoon met de pre-amp buisjes kan experimenteren en deze dus zonder te biassen kan vervangen, en dat dit best een groot verschil in sound kan maken. Dit ben ik dan ook van plan te gaan doen, ik weet alleen niet welke buis of buizen ik moet gebruiken.

Qua geluid zoek ik vooral voor het overdrive kanaal een wat cleaner en helderder geluid zonder te modderig te worden, ik hou bijvoorbeeld erg van het geluid van SRV. Wat voor soort buis zou hiervoor geschikt zijn? en hoef ik er dan maar één te vervangen of allemaal?

Alvast bedankt,

Sjoerd.

Jantje Poen
9 februari 2009, 20:03
Tung Sol 12AX7 op de eerste positie (V1)? In ieder geval helderder dan een JJ ECC83 of ECC803, maar geeft minder gain naar mijn gevoel.

sjaak1990
9 februari 2009, 20:03
Er is veel op het forum en op de rest van het internet te vinden. Je kan één buis vervangen, denk eraan dat de v1 de klank het meest kleurt. Helderder geluid gaat meestal automatisch met buizen vervangen, tenminste mijn ervaring. Zelf vind ik tung sol buizen een mooie balans hebben, niet te donker, niet te helder, wel lekker warm en ook helder genoeg vind ik.

Nos buizen is een ander verhaal, zelf heb ik sowieso het liefste een NOS in de v1. Zelf heb ik nu een mullard high gain buis in de v1 van mijn brunetti, en vind dit veel beter dan wat ik ooit bij moderne produktie gehoord heb. In mijn London city dea een rca 12ax7a in de v1, ook heerlijk. Gebruik verder ook nos buizen in andere slots omdat ik het een stuk mooier vind.

Maar met buizen kan je idd leuk experimenteren, kan toch grote verschillen maken en het is allemaal zo gedaan, alleen goed kijken wat je wilt.

Aca Ilic
9 februari 2009, 22:43
Stevie heeft helemaal geen 12ax7 buizen gebruikt.....

sjaak1990
9 februari 2009, 22:47
Stevie heeft helemaal geen 12ax7 buizen gebruikt.....

Ik weet verder niet wat hij gebruikt heeft. Sowieso spul dat nu NOS en duur is lijkt me :) Dit lijkt me ook geen amp om zijn sound te kopieren, een mooie srv achtige sound zal wel kunnen lijkt me.

Jantje Poen
9 februari 2009, 22:51
Ik weet verder niet wat hij gebruikt heeft. Sowieso spul dat nu NOS en duur is lijkt me :) Dit lijkt me ook geen amp om zijn sound te kopieren, een mooie srv achtige sound zal wel kunnen lijkt me.


Gewoon bass, treble en mid op 10 zetten dan kom je aardig in de buurt. En als de heilige Stevie geen 12AX7 heeft gebruikt dan prop je de toch een AT in of zoiets. En als het zo belangrijk is om een SRV sound te hebben dan denk ik dat een Fender versterker handiger is.

Mitch
9 februari 2009, 23:05
Altijd leuk als je per ongeluk SRV noemt in je openingspost; de rest van de inhoud doet er dan eignelijk niet meer toe :D
Als je voor wat meer algehele helderheid wil gaan moet je vooral naar V1 kijken, maar als het je specifiek om eth drivekanaal te doen is moet je even kijken of de pre amp layout misschien ergens beschreven staat. Het is namelijk goed mogelijk dat V2 of V3 (ik weet niet hoeveel pre ap buizen die H&K heeft) een grotere impact heeft op de mate van oversturing. Stel dat je dan bijvoorbeeld voor V2 een 12AT7 erin zet in plaats van een 12AX7 dan heb je alweer een stukje minder oversturing.

olaftheholy
10 februari 2009, 12:54
Stevie heeft helemaal geen 12ax7 buizen gebruikt.....

....say what?:D

Sjoerd
10 februari 2009, 15:31
ok, bedankt.

Ik wil ook helemaal niet stevie's geluid kopieeren, ik vind dat heldere en zijn punch gewoon erg mooi.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik denk dat ik een Ting sol ga proberen, is het dan nog belangrijk dat ik een buis koop speciaal voor V1 of kan ik een willekeurige kiezen?

En welke buis is trouwens V1, helemaal links of helemaal rechts??

Sjoerd.

Jantje Poen
10 februari 2009, 16:27
ok, bedankt.

Ik wil ook helemaal niet stevie's geluid kopieeren, ik vind dat heldere en zijn punch gewoon erg mooi.

In ieder geval bedankt voor de tips, ik denk dat ik een Ting sol ga proberen, is het dan nog belangrijk dat ik een buis koop speciaal voor V1 of kan ik een willekeurige kiezen?

En welke buis is trouwens V1, helemaal links of helemaal rechts??

Sjoerd.

Is niet belangrijk ik vind een gewone 12ax7 van tung sol (kost meestal 10 euro) is goed genoeg. V1 is de eerste pre amp buis meestal de rechter (achteraanzicht). Kijk anders even in de handleiding van de versterker. En probeer met de toonregeling ook een beetje in de buurt te komen van de gewenste sound. Succes ermee!

habberdoedas
11 februari 2009, 13:16
Via Max-gitaar in Den Haag vernomen dat hij is gaan samenwerken met Dr.Tube te Monster jaja de buizenarts te Monster is weer terug en actief. Doe een mail naar Dr. Tube en leg hem voor wat je van plan bent. Alltijd reactie terug....misschien ook ff hun site checken (ff googlen) suc6 ermee. Trouwens mooie amps hoor die statesman serie van H&K....zwaar onderschat in de wereld van buizenapms.

sjaak1990
11 februari 2009, 13:24
Ik vind tonefactory ook goed, en goedkoper. Geven ook goede adviezen, ze weten waar ze het over hebben daar. Ik zou niet alleen tung sol kopen, maar ook een ander merk of 2 andere merken om wat mee te spelen. Ik vind de NOS ei bij tonefactory ook geweldig, niet echt nos maar wel van de oude productie.

pol
12 februari 2009, 18:01
ik vond tungsol zeer onbetrouwbaar, klank zolang ze werkten was wel ok.

sjaak1990
12 februari 2009, 19:22
ik vond tungsol zeer onbetrouwbaar, klank zolang ze werkten was wel ok.

Ik heb geen problemen gehad behalve in de fase draaier van een marshall, waarom de klank maar ok, wat vind je beter?

pol
12 februari 2009, 19:35
Ik neem nu altijd JJ, klinkt dik en strak en nauwelijks stukken mee gehad.

kan zijn dat ik gewoon pech had met die tungsols hoor, qua klank scheelt het niet zo enorm veel.

Jantje Poen
12 februari 2009, 19:42
ik vond tungsol zeer onbetrouwbaar, klank zolang ze werkten was wel ok.

Het lijkt er steeds meer op dat de wereld wordt overspoeld met slechte buizen, althans hoe beter ze klinken des te eerder gaan ze vreemde geluiden maken is mijn ervaring. De matige buizen qua klank bijv. Sovtek, met weinig karakter, hebben daarentegen een veel langere levensduur.

Mijn Tung Sol eindbuizen waren al na 1 week microfonisch, misschien dan toch maar overstappen op dat kartonnen doos geluid van Sovtek, maar wel zonder gerinkel in je geluid.

Misschien koop ik ook wel bij de verkeerde mensen? Toch als je ze vraagt zeggen zij ook, "ja, er zit veel rotzooi tussen, we doen ons best"

Iemand een betrouwbaar adres voor buizen? Ik betaal liever iets meer en krijg daarvoor betere kwaliteit. En, hoe zit dat met garantie?

crapton
12 februari 2009, 19:53
Ik heb precies dezelfde amp een Statesman QuadEL84 en heb de twee pre-amp buizen vervangen door TungSol's van Tonefactory:

1 x Tung Sol 12AX7 / ECC83 Balanced (TF-2008) = 14.50EUR1 x Tung Sol 12AX7 / ECC83 V1 (TF-2481) = 13.95EUR
Je ziet de ene was een speciale V1 versie, de andere balanced.

Ik vond het verschil niet erg dramatisch. Zou nu niet eens meer kunnen zeggen of de TungSol's beter klinken dan de 'nieuwe' NOS die erin zaten. Het geluid is wel helder, clean op clean channel en crunch op crunch channel. Ik vind m soms zelfs beetje teveel hoog maar ja het is maar 1 speaker 40W en geen 4x12.

Ik heb geen enkele betrouwbaarheidsproblemen gehad met de Tung-Sol of NOS pre-amp buizen, wel met de eindtrap (2x grof foutje H&K).

sjaak1990
12 februari 2009, 20:47
Het lijkt er steeds meer op dat de wereld wordt overspoeld met slechte buizen, althans hoe beter ze klinken des te eerder gaan ze vreemde geluiden maken is mijn ervaring. De matige buizen qua klank bijv. Sovtek, met weinig karakter, hebben daarentegen een veel langere levensduur.

Mijn Tung Sol eindbuizen waren al na 1 week microfonisch, misschien dan toch maar overstappen op dat kartonnen doos geluid van Sovtek, maar wel zonder gerinkel in je geluid.

Misschien koop ik ook wel bij de verkeerde mensen? Toch als je ze vraagt zeggen zij ook, "ja, er zit veel rotzooi tussen, we doen ons best"

Iemand een betrouwbaar adres voor buizen? Ik betaal liever iets meer en krijg daarvoor betere kwaliteit. En, hoe zit dat met garantie?

Als je bij een goede zaak buizen haalt, dan krijg je gewoon nieuwe als ze microfonisch zijn binnen een week. Bij tone factory bijvoorbeeld krijg ik nieuwe buizen toen ik tung sol buizen opblies tot 4 keer toe.

Buizen van tegenwoordig zijn ook niet zo goed, NOS is beter en gaat veel langer mee, betaal je ook stevig voor dan, maar ik doe voortaan altijd NOS buizen in belangrijke posities, dus sowieso in v1.

sjaak1990
12 februari 2009, 20:49
Zou nu niet eens meer kunnen zeggen of de TungSol's beter klinken dan de 'nieuwe' NOS die erin zaten. Het geluid is wel helder, clean op clean channel en crunch op crunch channel. Ik vind m soms zelfs beetje teveel hoog maar ja het is maar 1 speaker 40W en geen 4x12.

Ik heb geen enkele betrouwbaarheidsproblemen gehad met de Tung-Sol of NOS pre-amp buizen, wel met de eindtrap (2x grof foutje H&K).

Huh, wat voor NOS buizen had je, als de tungsols net zo goed zijn ongeveer, zoals ik het begrijp. Ik vind dat goede NOS buizen dikker klinken, dynamischer zijn en minder gekke fuzz dingen in het geluid.

crapton
13 februari 2009, 18:50
Nou ik heb de NOS buizen teruggezet en idd het verschil is tamelijk gering. Ik vind het in elk geval niet erg duidelijk. Lijkt wel alsof er iets sneller oversturing plaatsvindt, dus buizen lijken iets gevoeliger.

Qua brom, ruis ed geen verschil. Ook hoog/laag hoor ik niet veel verschil, maar dat is op laag volume dus ik moet nog verder testen.

Overigens komen de NOS buizen en de TungSol's uit Rusland, wie weet zelfde fabriek...

jerome
13 februari 2009, 19:23
Nou ik heb de NOS buizen teruggezet en idd het verschil is tamelijk gering. Ik vind het in elk geval niet erg duidelijk. Lijkt wel alsof er iets sneller oversturing plaatsvindt, dus buizen lijken iets gevoeliger.

Qua brom, ruis ed geen verschil. Ook hoog/laag hoor ik niet veel verschil, maar dat is op laag volume dus ik moet nog verder testen.

Overigens komen de NOS buizen en de TungSol's uit Rusland, wie weet zelfde fabriek...

De echte goede NOS buizen kwamen uit Nederland, Engeland, Duitsland en Amerika (Mullard, Philips, Telefunken, Siemens etc.) en niet uit Rusland...
Overigens vind ik persoonlijk de Tung Sol buizen zelfs beter klinken dan NOS Philips buisjes...

sjaak1990
13 februari 2009, 19:42
De echte goede NOS buizen kwamen uit Nederland, Engeland, Duitsland en Amerika (Mullard, Philips, Telefunken, Siemens etc.) en niet uit Rusland...
Overigens vind ik persoonlijk de Tung Sol buizen zelfs beter klinken dan NOS Philips buisjes...

Gek idd russische nos buizen. Ik vind mijn verschillende NOS buizen beter klinken dan de tung sol's. RCA klinkt dikker, mullard is dynamischer enz...

crapton
14 februari 2009, 08:30
Gek idd russische nos buizen. Ik vind mijn verschillende NOS buizen beter klinken dan de tung sol's. RCA klinkt dikker, mullard is dynamischer enz...


Sorry sorry - heb nog eens gekeken er zitten af fabriek TAD buizen in die Statesman Q84. In de H&K documentatie en site worden die als NOS (New Old Stock) genoemd. Dus is dit een partij oudere TAD buisjes???

Heb nog iets meer gespeeld en denk dat de TungSols net iets helderder en minder 'fuzzy' zijn, ik overweeg dus die toch weer terug te zetten.

Klopt dus wel met wat Sjaak1990 zegt denk ik, maar je moet echt goed luisteren vlak na elkaar anders heb je geen idee.


Ik heb de TungSol's teruggezet. Is een duidelijker geluid, minder fuzzy, iets sprankelender. De TAD's waren niet slecht maar wolliger, fuzzier. Je kan het toch wel horen, zeker als je A-B vergelijkt. Uiteraard mijn persoonlijke mening, maar doe er eventueel je voordeel mee...

Sjoerd
16 februari 2009, 11:09
Sorry sorry - heb nog eens gekeken er zitten af fabriek TAD buizen in die Statesman Q84. In de H&K documentatie en site worden die als NOS (New Old Stock) genoemd. Dus is dit een partij oudere TAD buisjes???

Heb nog iets meer gespeeld en denk dat de TungSols net iets helderder en minder 'fuzzy' zijn, ik overweeg dus die toch weer terug te zetten.

Klopt dus wel met wat Sjaak1990 zegt denk ik, maar je moet echt goed luisteren vlak na elkaar anders heb je geen idee.


Ik heb de TungSol's teruggezet. Is een duidelijker geluid, minder fuzzy, iets sprankelender. De TAD's waren niet slecht maar wolliger, fuzzier. Je kan het toch wel horen, zeker als je A-B vergelijkt. Uiteraard mijn persoonlijke mening, maar doe er eventueel je voordeel mee...

Ok, aangezien wij dezelfde versterker hebben kan ik hier wel wat mee.

Ik heb inderdaad het idee dat als ik de volume opendraai op het drive kanaal dat hij dan een beetje fuzzy en modderig kan worden, dus ik ga gewoon ook Tung Sol en een paar andere proberen.

Bdeankt.

sjaak1990
16 februari 2009, 12:53
Sorry sorry - heb nog eens gekeken er zitten af fabriek TAD buizen in die Statesman Q84. In de H&K documentatie en site worden die als NOS (New Old Stock) genoemd. Dus is dit een partij oudere TAD buisjes???

Heb nog iets meer gespeeld en denk dat de TungSols net iets helderder en minder 'fuzzy' zijn, ik overweeg dus die toch weer terug te zetten.

Klopt dus wel met wat Sjaak1990 zegt denk ik, maar je moet echt goed luisteren vlak na elkaar anders heb je geen idee.


Ik heb de TungSol's teruggezet. Is een duidelijker geluid, minder fuzzy, iets sprankelender. De TAD's waren niet slecht maar wolliger, fuzzier. Je kan het toch wel horen, zeker als je A-B vergelijkt. Uiteraard mijn persoonlijke mening, maar doe er eventueel je voordeel mee...

Die standaard buizen weet ik niet, nos tad lijkt me apart.

Wat je over tung sol zegt lijkt mij logisch, heb zelf ook TAD buizen, en die vergeleken met tung sol. Tung Sol scheurt wat meer, en minder fuzzy. Ik vind dat het ook altijd even duurt voordat buizen echt lekker gaan klinken, dus het verschil zal (iets) groter worden. Vind Tung Sol vooral wat dikker klinken, grotere noten, merk je vooral bij losse snaren aanslaan.

olaftheholy
16 februari 2009, 13:12
volgens mij gebruikte stevie ernstig gemodde fenders (met opvolgende nummers) met een solid state rectifiër (schakelbaar)als basisgeluid. zijn amp-tech heeft voor fender die dingen opnieuw ge-engineerd en ze zijn alweer een paar jaar te koop.
Maar m.i. kun je met elke doorsnee buizenbak wel naar dat zompige stevie geluid toe