PDA

View Full Version : BTW betalen bij invoer uit de VS?



LaurentB
9 februari 2009, 19:31
Ik kreeg vandaag via DHL een zending van StewMac binnen, en ineens wilden ze dat ik nog 36 euro aan BTW betaalde. De vorige keer dat ik iets van StewMac bestelde is dat helemaal niet gebeurd.

Zijn ze het toen vergeten of is er nu een vergissing gemaakt, denken jullie? Hoe gaat die BTW-verrekening normaal gesproken eigenlijk als je iets uit de VS bestelt?

rijsberman
9 februari 2009, 20:07
Normaal als je iets koopt, moet je altijd BTW betalen en afhankelijk van het product ook nog invoerrechten. Op kadootjes e.d. hoeft dat niet. Ze pikken ze er 'steeksproefsgewijs' uit en de pakkans wordt steeds groter. Je kunt er tegenwoordig gewoon vanuit gaan dat je die BTW moet betalen, al kan je wel eens mazzel hebben.

LaurentB
9 februari 2009, 20:13
Ahaaa, op die manier... Ik weet wel dat BTW-verschillen tussen landen verrekend moeten worden inderdaad, maar had er eigenlijk nooit bij stil gestaan met die internationale Internethandel. Raar, dat dat zo willekeurig gaat.

rijsberman
9 februari 2009, 20:23
In principe niet willekeurig. Eigenlijk moet je het altijd aangeven. Het verzendende bedrijf hoort er op te zetten welke waarde de inhoud heeft en daar betaal je dan BTW over (en evt. invoerheffing).
Maar als niemand wat op 't pak zet, weet de douane ook niet wat ze er mee moeten. En dan gaat het dus op steekproef.

Chris Winsemius
9 februari 2009, 20:42
Bij export van buiten de EU wordt (zover ik weet en meemaak) geen locale btw gerekend, in de states wordt trouwens alles zonder (+/- 8%) btw vermeld.

Invoer (boven 'n bepaald bedrag) en de globale berkening:

omzetting dollars (goederen/vaak ook shipping) naar euro's
hier komt +/- 4% invoerbelasting op
op bovenstaand bedrag komt 19% btw
en dan ben je nog iets van 17 euro inklaringskosten hier kwijt.

giax
9 februari 2009, 20:47
collega van mij vertelde, dat je alleen op elektronische app btw moet betalen als hij een gitaar vanuit us laat komen laat ie door de verkoper gitaar er op zetten of akoustisch gitaar... zodat hij geen btw hoeft te betalen, dat zou dus wel moeten waneer het omschreven word als elektrisch gitaar

zjanke
9 februari 2009, 20:52
Oh mijn god, daar gaan we weer:makeup:

Chris Winsemius
9 februari 2009, 20:55
Oh mijn god, daar gaan we weer:makeup:

(+1!) :seriousf:

als ik coke uit zuid-amerika laat komen wordt er door de leverancier "waspoeder" op de container gezet, scheelt ook weer wat btw

:crazyhappy::blast:

Pepe
9 februari 2009, 20:58
heja zjanke, vertel eens hoe het zit http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Spitfire
9 februari 2009, 20:59
(+1!) :seriousf:

als ik coke uit zuid-amerika laat komen wordt er door de leverancier "waspoeder" op de container gezet, scheelt ook weer wat btw

:crazyhappy::blast:
:D
tientekens

northernlake
9 februari 2009, 21:49
collega van mij vertelde, dat je alleen op elektronische app btw moet betalen als hij een gitaar vanuit us laat komen laat ie door de verkoper gitaar er op zetten of akoustisch gitaar... zodat hij geen btw hoeft te betalen, dat zou dus wel moeten waneer het omschreven word als elektrisch gitaar

Tip: laat die collega niet je belastingaangifte invullen.

giax
9 februari 2009, 22:16
ik snap dat het niet mag,

toevallig had ik met hem over dat ik op gitaarbeurs groesbeek geweest was dat me opviel dat hij er niet was. toen vertelde die dat ie alles uit de us haalde en dat zo oplossde:seriousf::seriousf::sssh:

artnaz
9 februari 2009, 22:32
Ik heb een paar dagen geleden ook opeens een brief ontvangen... :dontgeti:


In 2008 heeft u een pakket in ontvangst genomen met trackingnummer XXXX. Over dit pakket was invoerrechten en BTW verschuldigd.

Blablabla...

Door een systeemfout is dit bedrag echter nooit aan u doorbelast. Wij bieden onze welgemeende excuses aan voor deze administratieve vertraging en verzoeken u alsnog de factuur die u op korte zult ontvangen met betrekking tot deze zending aan ons over te maken op blablabla...

Geen idee waar het over gaat, trackingnummer doet het niet (meer), en ik vind onzin dat ik een jaar later nog moet gaan betalen aangezien het eerst duidelijk was dat ik niks hoefde te betalen... :sneaky:

En ligt het aan mij, of maakt UPS incomplete zinnen?

zjanke
9 februari 2009, 22:43
Vertragingstactiek toepassen. Zij hebben een fout gemaakt en zullen dus eerst moeten aantonen dat jij iets ontvangen hebt. Vraag om een kopie van de handtekening die gezet is voor ontvangst en dergelijke.
Als het voor hen lastig is om dat soort zaken aan te tonen heb je een kans dat je er onder uit kunt komen.

artnaz
9 februari 2009, 22:51
Ok, bedankt! :)

Maar wat is mijn reden dat ik dat vraag dan, als zij mij zullen zeggen dat het om een "'62 Fender Stratocaster" (ik zeg maar wat ;)) gaat?

zjanke
9 februari 2009, 22:59
Je moet aangeven dat je dacht dat er geen kosten aan verbonden waren omdat dat bij andere pakketten die je via andere vervoerders hebt ontvangen ook niet het geval was. (Gewoon doen of je gek bent, doe maar gewoon of je een drummer bent) Zij zullen waarschijnlijk aankomen met het trackingnummer en dan kun je weer antwoorden dat dat niet meer terug te zoeken is en dat je ook niet meer weet of je er zelf voor hebt getekend. Je ontvangt namelijk wel vaker pakketten en ook je huisgenoten tekenen wel eens iets af, als er iets betaald moet worden dan tekenen zij sowieso niet.
Laat hen maar met facturen etc komen die gebruikt zijn om invoeraangiftes te maken en trek gewoon alles in twijfel.

disclaimer: Officieel moet je natuurlijk gewoon betalen, maar als lastige zeikstraal maak je een kansje :cheerup:

artnaz
9 februari 2009, 23:01
Top, bedankt! Lijkt me leuk om drummer te spelen! :hippie:

zjanke
13 februari 2009, 21:16
En, al nieuws van OEPS?