PDA

View Full Version : Meerdere speaker(kastje)s op één speaker-output.



guitarguru
9 februari 2009, 19:04
Op mijn nieuwe Bogner Duende 30 watt combo zit slechts één 8ohm speakeroutput. :???:
Nu wil ik mijn 16 ohm Bogner Cube of mijn 4 ohm 2x12 kast er ook bij aansluiten, dus bij de interne 8 ohm speaker. Volgens Bogner Customer Service kan dat geen kwaad als de totale weerstand minimaal 8 ohm wordt. Liever hoger dan lager.

1. Kan dit sowieso? Heb je splitters ofzo om een en ander aan te sluiten.

2. Kan het qua weerstand? Parallel wordt de weerstand 5 1/3 ohm dacht ik.
In serie wordt het 24 ohm.

Met mijn 4 ohm Genz Benz 2x12 kast wordt het, samen met de interne speaker:
Parallel: 2 2/3 ohm!!
Serie: 12 ohm.

Chris Winsemius
9 februari 2009, 20:07
Op mijn nieuwe Bogner Duende 30 watt combo zit slechts één 8ohm speakeroutput. :???:
Nu wil ik mijn 16 ohm Bogner Cube of mijn 4 ohm 2x12 kast er ook bij aansluiten, dus bij de interne 8 ohm speaker. Volgens Bogner Customer Service kan dat geen kwaad als de totale weerstand minimaal 8 ohm wordt. Liever hoger dan lager.

1. Kan dit sowieso? Heb je splitters ofzo om een en ander aan te sluiten.

2. Kan het qua weerstand? Parallel wordt de weerstand 5 1/3 ohm dacht ik.
In serie wordt het 24 ohm.

Met mijn 4 ohm Genz Benz 2x12 kast wordt het, samen met de interne speaker:
Parallel: 2 2/3 ohm!!
Serie: 12 ohm.

1) met 'n klein kastje met wat aansluitingen is dat mogelijk, heb weleens iets vergelijkbaars voor Mitch gemaakt

2) ik zou dan voor de 12 ohms optie gaan, in serie dus. Bij het kastje van Mitch had ik ook 'n serie-mogelijkheid ingebouwd.

guitarguru
9 februari 2009, 20:30
1) met 'n klein kastje met wat aansluitingen is dat mogelijk, heb weleens iets vergelijkbaars voor Mitch gemaakt

2) ik zou dan voor de 12 ohms optie gaan, in serie dus. Bij het kastje van Mitch had ik ook 'n serie-mogelijkheid ingebouwd.

Mmmm....... zou toch graag het andere Bogner kastje naast de combo willen plaatsen, voor de sound en de looks natuurlijk.
Dan moet er dus een speaker in met zo laag mogelijke weerstand, nietwaar? Bestaan er goede 4 ohm speakers? Krijg je dan ook disbalans in geluidsterkte tussen speakers met ongelijke weerstand?

cluseau
9 februari 2009, 22:37
Op mijn nieuwe Bogner Duende 30 watt combo zit slechts één 8ohm speakeroutput. :???:
Nu wil ik mijn 16 ohm Bogner Cube of mijn 4 ohm 2x12 kast er ook bij aansluiten, dus bij de interne 8 ohm speaker. Volgens Bogner Customer Service kan dat geen kwaad als de totale weerstand minimaal 8 ohm wordt. Liever hoger dan lager.




Jouw 4 ohm 2x12 kast is vrijwel zeker opgebouwd uit twee 8Ohm types welke parallel zijn aangesloten. Sluit deze nu is serie aan waardoor deze kast 16Ohm wordt. Sluit dan deze kast met je 16 ohm Bogner Cube aan op de 8Ohm aansluiting. Je hebt dan een exacte match van 8Ohm.

gr
Frans

Mitch
9 februari 2009, 23:17
Dat lijkt me inderdaad de handigste oplossing.

Daarnaast moet je niet gaan tobben met speakers met verschillende impedanties, daar krijg je (hinderlijke) volume verschillen van, zie de Impedantie FAQ. Wel onhandig hè, zo'n Bogner: geen fijne loop, slechte aansluitmogelijkheden van speakers....wanneer gaat -ie weer weg :D

guitarguru
10 februari 2009, 16:29
Dat lijkt me inderdaad de handigste oplossing.

Daarnaast moet je niet gaan tobben met speakers met verschillende impedanties, daar krijg je (hinderlijke) volume verschillen van, zie de Impedantie FAQ. Wel onhandig hè, zo'n Bogner: geen fijne loop, slechte aansluitmogelijkheden van speakers....wanneer gaat -ie weer weg :D

Ja, haha! Ik wil natuurlijk gewoon de combo horen + een andere kast erbij. Anders had ik net zo goed de head kunnen kopen. Vind die combo juist zo lekker klinken, maar wil er live nog een gesloten kast aan toevoegen.
Maar dat gaat dus niet lukken?? :???:

Onhandig zo'n Bogner ja! Ze gebruiken die trafo met 1 8ohm output vanwege de geluidsovereenkomsten met die van een oude Deluxe Reverb, zo vertelde men mij. Ze wilden hier geen concessies doen tav de sound, bij gebruik van multiple speakeroutputs. Nou ja...
Ik hou hem nog maar eventjes Mitch.
Zo houdt men wel GAS in stand, als men geen volmaakt product weet te maken ja... zo blijft er altijd wat te wensen over...... zouden ze dat expres doen? :stop:

guitarguru
12 maart 2009, 09:14
Ik heb nu een te gek apparaat ontdekt! De Z-matcher van Ted Weber. Kan ik dus een extra kast aansluiten en alle weerstanden instellen die ik maar wil. :cheerup:

The Impedance Matcher allows you to match the output impedance of your amp to impedances of speakers and cabinets that are not the same as your amp output impedance. Matches 2, 2.6, 4, 5.3, 8, and 16 ohms to 2, 2.6, 4, 5.3, 8, and 16 ohms. Includes an extra output jack and a balanced and unbalanced line out with a level adjustment.

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/zmlogo.jpg

iWishmaster
12 maart 2009, 09:39
Dat klinkt interessant!

Hoe zou dat werken eigenlijk? Zou er een (eenvoudige) transformator inzitten of toch truukjes met weerstandschakelingen? Bij dat laatste heb ik mijn twijfels bij de (geluids)kwaliteit ...

the sure thing
12 maart 2009, 09:48
Ik heb nu een te gek apparaat ontdekt! De Z-matcher van Ted Weber.
http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/zmlogo.jpg Zie m maar eens te krijgen! Volgens mij wordt ie niet meer gemaakt, is ie niet op voorraad meer en is ie dus nergens meer te krijgen?

guitarguru
12 maart 2009, 10:00
Staat gewoon op zijn website hoor! 80 dollar. Hij heeft niets gezegd over leveringsproblemen in zijn mailtje van vannacht....

BasHermus
12 maart 2009, 16:08
Maar waarom zou je gaan emmeren met een extra ding van 80 dollar (plus verzendkosten etc.) als je er bijna gratis al bent?

Ik zou doen wat al eerder is geopperd:
-Maak van je 4 Ohm 2x12 een 16 Ohm 2x12 cabs (speakers in serie ipv parallel)
-De meeste cabs hebben 2 aansluitingen (om parallel door te lussen). Als dat zo is bij één van de cabs ben je er al. Dat is trouwens ook zo gemaakt (onderdelen kosten een paar euro).
Op die manier kun je twee cabs (van ieder 16 Ohm) aan sluiten op je 8 Ohm uitgang.

guitarguru
12 maart 2009, 16:18
Maar waarom zou je gaan emmeren met een extra ding van 80 dollar (plus verzendkosten etc.) als je er bijna gratis al bent?

Ik zou doen wat al eerder is geopperd:
-Maak van je 4 Ohm 2x12 een 16 Ohm 2x12 cabs (speakers in serie ipv parallel)
-De meeste cabs hebben 2 aansluitingen (om parallel door te lussen). Als dat zo is bij één van de cabs ben je er al. Dat is trouwens ook zo gemaakt (onderdelen kosten een paar euro).
Op die manier kun je twee cabs (van ieder 16 Ohm) aan sluiten op je 8 Ohm uitgang.

Huh?! De interne speaker is 8 ohm. Daar moet dan nog een externe cab bij. Ik wil de open back combo blijven gebruiken, aangevuld met een externe kast.

BasHermus
12 maart 2009, 16:25
Huh?! De interne speaker is 8 ohm. Daar moet dan nog een externe cab bij. Ik wil de open back combo blijven gebruiken, aangevuld met een externe kast.

Ah... dan had ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je naast de interne speaker nog een 8 Ohm aansluiting had.

Dan wordt het inderdaad een stuk lastiger.

guitarguru
12 maart 2009, 17:36
Gaandeweg ga je natuurlijk over andere mogelijkheden nadenken...........

Ik kies er denk ik gewoon voor om dan maar een extra topje mee te nemen. Gewoon vanuit mijn DD-6 naar mijn Bogner en een van mijn topjes + cab. Heb ik nog een heerlijke stereo-sound ook.
Goeie oplossing lijkt mij.

Bedankt voor jullie meedenken.

guitarguru
12 maart 2009, 19:18
Dat klinkt interessant!

Hoe zou dat werken eigenlijk? Zou er een (eenvoudige) transformator inzitten of toch truukjes met weerstandschakelingen? Bij dat laatste heb ik mijn twijfels bij de (geluids)kwaliteit ...

Werkt dus met transformatoren. Zie mijn mailwisseling met Ted.

Hi Ted,

Doesn't the Z-matcher effect the tone of my rig?

No, not at all unless you saturate the transformers with too much power.

They are transparent otherwise with a maximum of .5db loss (called insertion loss)


It's all transformers, no resistors.

If it had resistors, you would lose power and it would affect the tone.

iWishmaster
13 maart 2009, 09:09
Werkt dus met transformatoren. Zie mijn mailwisseling met Ted.

Hi Ted,

Doesn't the Z-matcher effect the tone of my rig?

No, not at all unless you saturate the transformers with too much power.

They are transparent otherwise with a maximum of .5db loss (called insertion loss)


It's all transformers, no resistors.

If it had resistors, you would lose power and it would affect the tone.

Ah, bedankt! Dat is duidelijk inderdaad. Waarschijnlijk zal het altijd wel _iets_ doen met je tone, maar met goede kwaliteit transformers kan ik me voorstellen dat het verschil uitermate gering is.