PDA

View Full Version : Roland gitaarsynthesizer



iron maarten
9 februari 2009, 16:38
Hallo allemaal

Ik zit er over te twijfelen om een roland gitaarsynth te kopen.
Welke vinden jullie goed (mooie sound).

gooi eens wat in de groep

Vriendelijke groet Maarten

Hilltree
9 februari 2009, 17:18
Wat betreft de synthesizer sound , dat ligt natuurlijk ook aan een eventuele module wat je via midi erachter aan hangt.
Er is op dat gebied namelijk erg veel te bieden.
Wil je lange pads of percussief ?
Lekker analoog zoals een rme of virtual analoog zoals een nord.
Blofeld klinkt voor een digitale bak ook wel lekker.

En wil je een complete gitaar of alleen een element ?

Nitefly7
9 februari 2009, 21:47
ik ben nog steeds erg te spreken over de synth leads (GR-300 achtig) uit mijn Roland VG-8...

zit alleen te twijfelen of ik 'm wil bewaren voor in de home-studio, of wil laten gaan om te vervangen door een Pod XT-live model met bijna dezelfde sound, maar een heel andere 'vibe'...

voor smerige leads vind ik de VG- serie beter dan bijv. de GR-serie; de GR-33/20 werken dmv tracking die vervolgens via MIDI een klankbron (intern) aanspreken.. AFAIK wordt de VG-serie meteen vanaf't gitaar signaal vertaald naar de synth-sounds, zonder eerst MIDI-info te worden..

ik kan 't mis hebben, maar de VG-8 is gewoon real-time qua aanslag/sound...

aanrader, en erg goedkoop te krijgen op MP/GM (ik zou zelfs geneigd zijn om te.... enz. enz....)

edje kadetje
9 februari 2009, 23:32
ik ben nog steeds erg te spreken over de synth leads (GR-300 achtig) uit mijn Roland VG-8...

zit alleen te twijfelen of ik 'm wil bewaren voor in de home-studio, of wil laten gaan om te vervangen door een Pod XT-live model met bijna dezelfde sound, maar een heel andere 'vibe'...

voor smerige leads vind ik de VG- serie beter dan bijv. de GR-serie; de GR-33/20 werken dmv tracking die vervolgens via MIDI een klankbron (intern) aanspreken.. AFAIK wordt de VG-serie meteen vanaf't gitaar signaal vertaald naar de synth-sounds, zonder eerst MIDI-info te worden..

ik kan 't mis hebben, maar de VG-8 is gewoon real-time qua aanslag/sound...

aanrader, en erg goedkoop te krijgen op MP/GM (ik zou zelfs geneigd zijn om te.... enz. enz....)

ik ken de vg8 niet maar onderschrijf de andere kant van het verhaal. het eerst vertalen naar midi en dan naar een module dat duurt gewoon te lang. Met heel trage sounds als ondersteuning van je gitaarklank kan het leuk zijn (langzame strings, mellotronachtige koren) maar voor percussieve klanken werkt het niet.
Ik gebruikte trouwens de gm70 van roland in combinatie met een emu proteus.

sugarfish
10 februari 2009, 23:53
De Roland GR33 is een gitaarsynth waarbij je veel kunt "tweaken" , dus veel aanpassingsmogelijkheden.
De Roland GR20 is een gitaarsynth waarbij je voornamelijk met de vooringestelde geluiden werkt met minimale aanpassingsmogelijkheden (reverb/delay, chorus)
Ik heb zelf de GR20. Als je het GK-element goed installeert, qua positie en hoogte ten opzichte van de snaren dan werkt de triggering optimaal, wat zeker een belangrijke factor is. Van latency is nauwelijks sprake.

Ik vind de GR-20 hele mooie/bruikbare sounds hebben (wel overpriced!) en juist vanwege de minimale instellingsmogelijkheden eenvoudig te hanteren.
Met de name de piano, strings en saxofoon zijn super. MAAAAR hou er wel rekening mee dat het een andere manier van spelen vereist. Je moet je voorstellen dat je niet op gebruikelijke wijze kunt spelen als je de saxofoonsound gebruikt. Je zult dan ook moeten spelen zoals een saxofoon qua tonen en verloop zou klinken.
Op youtube kun je een hoop demo's vinden.