PDA

View Full Version : stappenplan opsporen defect



robertt
9 februari 2009, 16:05
Beste " techneuten".
Ik vroeg me af of er ergens informatie te vinden is over hoe je problemen kan opsporen/herkennen bij een buizenversterker. Een soort stappen plan zeg maar.

Ik ben zelf niet geheel A-technisch, en bijhoorlijk nieuwschierig. Daarom lijkt het mij leuk en interessant om me een beetje te verdiepen in ao. de functies van bepaalde elementen uit een versterker en aanverwante onderwerpen.

Als ik de zoekfunctie gebruik kom ik wel h.e.e.a. tegen, maar niet voldoende. ik kan me voorstellen dat er welicht meer documentatie is over dit onderwerp.

Alvast bedankt voor de reacties

cluseau
9 februari 2009, 21:35
Beste " techneuten".
Ik vroeg me af of er ergens informatie te vinden is over hoe je problemen kan opsporen/herkennen bij een buizenversterker. Een soort stappen plan zeg maar.


Eerste stap is het inventariseren van het probleem.
Verzamel zo veel mogelijk gegevens, wat heb je wel en wat niet.
Zoals in vele gebruiksaanwijzingen staan de stomste tips maar toch zit er een zekere logica in.
Hoor je wel of geen geluid?
Gaan we er vanuit dat je niets hoort dan....
Overtuig jeje eerst of de speaker werkt en juist is aangesloten.
Vraag je af of de amp wel spanning krijgt.
Kijk of de buizen gloeien of een indicatie lampje zichtbaar is.
Als dat zo is heb je netspanning op de trafo en ben je al een stuk verder.
Is dat niet zo dan is oa een snoerbreuk mogelijk, staat er geen spanning op de contactdoos, is er een zekering defect of de voedingstrafo/netschakelaar is defect.
Daarmee heb je de meest voor de hand liggende mogelijkheden wel gehad.
Heb je wel netspanning maar absoluut geen geluid of ruis kun je al sterk vermoeden dat er iets met de hoogspanning aan de hand is.
Nu moet toch echt de meter erbij te pas komen.

Hier kun je het even mee doen

Frans

don marco
10 februari 2009, 00:32
naam van de site zegt t al :)

http://www.geofex.com/ampdbug/ampdebug.htm

robertt
10 februari 2009, 02:48
bedankt voor de tips :)

Ik heb gister voor 25 euro een marshall jcm 900 dual reverb gekocht van een maat. De versterker werkt momenteel alleen niet goed. Het lijkt me daarom leuk om hier een project van te maken als doe-het-zelf-er. Door veel te lezen en te vragen hoop ik uitleindelijk deze amp weer goed te laten functioneren.

Vandaag had ik de 50 watt top aangesloten op een 2x12 cabinet. En zowaar, er komt geluid uit. alleen doet de versterker inderdaad wel vreemd. Het voornaamste wat mij opviel als noob zijnde, is dat het heel erg uitmaakte wat ik met de potmeters deed. Zo kwam er voornamelijk bij een aantal van de knoppen (volume en gain) afhankelijk van de positie een behoorlijk onnatuurlijk gebrul uit de versterker. Het geluid valt de ene keer helemaal weg, en de andere keer na wat draaien kan het geluid overslaan naar het geluid van een koffiezet apparaat van 100Db.

Betekent dit krakende, stil/tot heel harde geluid dat dit aan de potmeters ligt? (het zal vast niet zo simpel zijn).

Verder branden alle buizen (voor- en eindbuizen) constant

Als er verder nog tips zijn dan hoor ik het graag.

gr.

cluseau
10 februari 2009, 07:14
bedankt voor de tips :)

Het voornaamste wat mij opviel als noob zijnde, is dat het heel erg uitmaakte wat ik met de potmeters deed. Zo kwam er voornamelijk bij een aantal van de knoppen (volume en gain) afhankelijk van de positie een behoorlijk onnatuurlijk gebrul uit de versterker.
Goed opgemerkt, zonder toevoeren van signaal kun je dus al van een hoop herrie genieten. Het lijkt er dan op dat de versterker oscilleert. Hij wekt dan een frequentie op omdat er ergens feedback ontstaat. Deze feedback is natuurlijk afhankelijk van de door jouw ingestelde versterking.

Om te beginnen even de bekende waarschuwing HOOGSPANNING !!! :blast:
Boven de 50V wordt het gevaarlijk geacht als ik mij goed herinner.
Hier komt het 10 voudige makkelijk voor dus........



Het geluid valt de ene keer helemaal weg, en de andere keer na wat draaien kan het geluid overslaan naar het geluid van een koffiezet apparaat van 100Db.

Dit bevestigt het vermoeden van feedback, het lijkt er op dat je versterker stevig instabiel is.



Betekent dit krakende, stil/tot heel harde geluid dat dit aan de potmeters ligt? (het zal vast niet zo simpel zijn).

Absoluut niet, krakende of haperende potmeters kunnen hooguit voor onregelmatig regelen veroorzaken maar feedback is zeer onwaarschijnlijk.


Verder branden alle buizen (voor- en eindbuizen) constant.

Goed opgemerkt maar in principe overbodig. Als je buizen niet zouden branden hoor je echt niets.

Ik zou beginnen met het reinigen van de potmeters en de buisvoeten.
Buisvoeten ? Ja klinkt misschien gek maar een amp die lang heeft stilgestaan ontwikkelt aanslag op alle onderdelen.
Tijdens het in bedrijf zijn rekken de materialen waardoor ze relatief goed contact blijven maken.
Probeer maar eens een voorversterker buisje te bewegen als hij aanstaat, grote kans dat je over de 100dB heengaat.
Om zoveel mogelijk uit te sluiten en met een goede basis te beginnen moet je deze handeling dus eerst uitvoeren al wil dat helemaal niet zeggen dat het dan is opgelost.

De buisvoeten reinig je door de buis eruit te halen en spaarzaam wat contactspray op de pootjes te spuiten.
Zet de buis dan voorzichtig weer in de voet en maak een licht wiebelende beweging met de top van de buis waardoor de pootjes en de contacten in de buisvoet worden schoongeschuurd. Pas wel op dat je de buis niet beschadigd. Ze zijn kwetsbaar. Desnoods oefen je even met een oud buisje. Uiteraard doe je de laatste handelingen bij uitgeschakelde amp. Daarna de potmeters zo spaarzaam mogelijk inspuiten met contact reiniger en enkele minuten volledig heen en weer draaien. Als je teveel inspuit wordt het een troep en bovendien heeft het geen toegevoegde waarde aan het reinigings proces.

nico verduin
10 februari 2009, 07:28
bedankt voor de tips :)

Ik heb gister voor 25 euro een marshall jcm 900 dual reverb gekocht van een maat. De versterker werkt momenteel alleen niet goed. Het lijkt me daarom leuk om hier een project van te maken als doe-het-zelf-er. Door veel te lezen en te vragen hoop ik uitleindelijk deze amp weer goed te laten functioneren.
Koopje:seriousf:



Vandaag had ik de 50 watt top aangesloten op een 2x12 cabinet. En zowaar, er komt geluid uit. alleen doet de versterker inderdaad wel vreemd. Het voornaamste wat mij opviel als noob zijnde, is dat het heel erg uitmaakte wat ik met de potmeters deed. Zo kwam er voornamelijk bij een aantal van de knoppen (volume en gain) afhankelijk van de positie een behoorlijk onnatuurlijk gebrul uit de versterker. Het geluid valt de ene keer helemaal weg, en de andere keer na wat draaien kan het geluid overslaan naar het geluid van een koffiezet apparaat van 100Db.
kan een rotte potmeter zijn, defect jack...
Ik zou beginnen met het meten van de spanningen op de buizen als alle knoppen op 0 staan. Dat geeft de mogelijkheid om zaken uit te sluiten.



Betekent dit krakende, stil/tot heel harde geluid dat dit aan de potmeters ligt? (het zal vast niet zo simpel zijn). kan maar hoeft niet perse. kan ook een slechte soldering zijn.



Verder branden alle buizen (voor- en eindbuizen) constantDan heb je in ieder geval gloeispanning:seriousf::seriousf::seriousf::seriou sf:



Als er verder nog tips zijn dan hoor ik het graag.
gr.
Echter als je een NOOB bent, moet je je afvragen of je hem niet even langs een techneut brengt.

robertt
10 februari 2009, 08:49
Goed opgemerkt, zonder toevoeren van signaal kun je dus al van een hoop herrie genieten.

of het met of zonder signaal is weet ik even uit mijn hoofd niet meer, maar ik heb wel mijn gitaar ingeplugt gehad.


Om te beginnen even de bekende waarschuwing HOOGSPANNING !!! :blast:
Boven de 50V wordt het gevaarlijk geacht als ik mij goed herinner.
Hier komt het 10 voudige makkelijk voor dus........

Ben ook niet van plan, om zonder mezelf goed te informeren, dingen te doen met die amp waarvan ik de risico's niet weet:blast:
Ik begreep dat er ook spanning kan zijn (zelfs als de versterker helemaal uit staat). Over welke onderdelen van de amp praat men dan?




Ik zou beginnen met het reinigen van de potmeters en de buisvoeten.
Buisvoeten ?
Dit los je op door de buis eruit te halen en spaarzaam wat contactspray op de pootjes te spuiten.
.

Zijn er nog speciale eigenschappen waar de contactspray aan moet voldoen (heb gelezen dat de een wat agressiever is dan de ander....)?

Verder vroeg ik mij nog af of er in de buurt van Den Haag, Zoetermeer winkels zijn waar ze potmeters e.d. verkopen?

Ik zal vandaag ergens nog wel proberen om een filmpje te maken (om het probleem wat zichtbarder/hoorbaarder te maken) zodat jullie mij wellicht verder kunnen helpen:ok:

cluseau
10 februari 2009, 08:56
of het met of zonder signaal is weet ik even uit mijn hoofd niet meer, maar ik heb wel mijn gitaar ingeplugt gehad.

maakt in principe niet zo uit




Ben ook niet van plan, om zonder mezelf goed te informeren, dingen te doen met die amp waarvan ik de risico's niet weet:blast:

Ik begreep dat er ook spanning kan zijn (zelfs als de versterker helemaal uit staat). Over welke onderdelen van de amp praat men dan?

Verstandig

spanning blijft staan op de grote elko's meestal een aluminium bus van zo'n 4 cm dik




Zijn er nog speciale eigenschappen waar de contactspray aan moet voldoen (heb gelezen dat de een wat agressiever is dan de ander....)?

Verder vroeg ik mij nog af of er in de buurt van Den Haag, Zoetermeer winkels zijn waar ze potmeters e.d. verkopen?

Vermeld bij aanschaf dat het gaat om potmeters schakelaars.
Er is ook een softere soort maar die is voor HF contacten en is meer vluchtig. Niet zo bruikbaar.
Radio Service Twente
Stille veerkade
Den Haag
parkeren 1 euri per kwartier http://home.casema.nl/jajop/cluseau/boos.gif



Ik zal vandaag ergens nog wel proberen om een filmpje te maken (om het probleem wat zichtbarder/hoorbaarder te maken) zodat jullie mij wellicht verder kunnen helpen:ok:
Dat zou handig zijn al denk ik een duidelijk beeld te hebben wat er loos is.

We horen het wel.

Frans

robertt
10 februari 2009, 08:59
kan een rotte potmeter zijn, defect jack...
Ik zou beginnen met het meten van de spanningen op de buizen als alle knoppen op 0 staan. Dat geeft de mogelijkheid om zaken uit te sluiten.
Hoe doe ik dit met een multimeter?






Echter als je een NOOB bent, moet je je afvragen of je hem niet even langs een techneut brengt.
Ja, dat is het 'm nou net. Ik ben zeer geinteresseerd in deze materie. En deze 25 euro amp lijkt mij daarom juist zo leuk om zelf wat dingen aan te doen zeg maar... (dit uiteraard wel op een verantwoorde wijze want ik ben mezelf wel bewust van het feit dat het hier om hoogspanning kan gaan).

Iig super bedankt voor de reacties:ok:


O ja, waar bestaat de inhoud van de gereedachapskist van een doe-het-zelf-amp-sleutelaar eigenlijk allemaal uit?
Ik kom niet verder dan:multimeter, soldeerbout, soldeer, schroevendraaiers/imbus....

cluseau
10 februari 2009, 09:15
Hoe doe ik dit met een multimeter?
Tja , das toch wel een beetje lastig voordoen via een forum.





O ja, waar bestaat de inhoud van de gereedachapskist van een doe-het-zelf-amp-sleutelaar eigenlijk allemaal uit?
Ik kom niet verder dan:multimeter, soldeerbout, soldeer, schroevendraaiers/imbus....
Slijptol, hamerboor, co2 lasapparaat etc etc.
Maar zonder gekheid, je komt daarmee een heel eind. Scoopje zou handig zijn.

ff offtopic, ben jij Robert-Jan

robertt
10 februari 2009, 09:19
Tja , das toch wel een beetje lastig voordoen via een forum.




Slijptol, hamerboor, co2 lasapparaat etc etc.
Maar zonder gekheid, je komt daarmee een heel eind. Scoopje zou handig zijn.

ff offtopic, ben jij Robert-Jan

ja klopt ja,
dus ik weet je te vinden op e skype haha

cluseau
10 februari 2009, 09:36
Gaat een lichtje branden toen je zei, "gitaar ingeplugd"

Die jackpluggen hebben schakelaars op zich gemonteerd zitten. Als hij lang heeft stilgestaan gaan ook die contacten aanslaan. Op te lossen door 50 keer een jack naar binnen te rammen. Nog beter werkt dit als je ze al ingespoten hebt maar je zou wel alvast verandering kunnen constateren.

robertt
10 februari 2009, 14:26
Net in den haag geweest. Heb daar van die contact spray gekocht.

cluseau, je vertelde dat ik de buisvoetje schoon kon maken zonder daarna nog wat te veranderen, geldt dit ook voor de eindbuizen?

Wilde ook een paar nieuwe potmetertjes kopen, alleen die hadden ze niet bij die winkel in den haag.

Zo even het beloofde filmpje opnemen.

cluseau
10 februari 2009, 15:26
Net in den haag geweest. Heb daar van die contact spray gekocht.

cluseau, je vertelde dat ik de buisvoetje schoon kon maken zonder daarna nog wat te veranderen, geldt dit ook voor de eindbuizen?

Wilde ook een paar nieuwe potmetertjes kopen, alleen die hadden ze niet bij die winkel in den haag.

Zo even het beloofde filmpje opnemen.

Eindbuizen zijn minder belangrijk om te reinigen, daar veroorzaakt vuil niet zo gauw zo'n probleem.

Wees maar blij dat je geen potmeters hebt gekocht, zijn best duur hoor en waarschijnlijk overbodig.

Dit is gelijk de volgende tip in de les "doehetzelf Ampservice"
Doe een ding tegelijk en test eerst het resultaat van je actie anders leer je er niet van. Ben je heel geroutineerd en weet je wat je doet kan je wel domweg meerdere zaken vervangen maar dan moet je toch wel erg zeker van jezelf zijn wat de gevolgen zijn.

robertt
10 februari 2009, 16:13
heb net een filmpje gemaakt. deze is nu bezig met uploaden naar youtube. Heel saai filmpje, met heeeel veel " uhhh's " van mij.

Even een samenvatting van mijn filmpje:
Bij het aanzetten van de versterker hele lichte brom, ook zonder gitaar. Buizen branden constant.

Chanel a
Preamp werkt goed.
Reverb kraakt op verschillende standen. Ook als ik tegen deze knop aan tikte hoorde ik het getik door de speakers.
Master volume doet niks

Chanel b
brom,brommer, brommerst als ik de knop indruk voor kanaal b krijg ik echt een enorme brom te horen. Wel hoor ik zacht, warm en dof mijn gitaargeluid uit de speakers ookal staat de preamp-knop en de master volume-knop op nul!
preamp zodra ik deze maar een beetje richting de 1 draai krijg ik een owijs hard geluid te horen. ik kan mijn gitaar wel aanslaan, maar dan heb ik het gevoel alsof ik mijn huis uit tril. ZOOOO hard en zoveel feedback
reverb chanel b heb ik niet kunnen testen
master volume chanel b doet net als bij chanel a niks.

EQ: trebel, presence en bas werken oke. mid werkt wel, maar kraakt

Kunnen jullie mij verder op weg helpen aan de hand van deze info?

Alvast bedankt

cluseau
10 februari 2009, 16:51
Kunnen jullie mij verder op weg helpen aan de hand van deze info?

Alvast bedankt


Ik mis nog wat.....linkje mss? http://home.casema.nl/jajop/cluseau/dash1.gif

robertt
10 februari 2009, 17:11
http://www.youtube.com/watch?v=slNWKSRK088&feature=channel

duurde even voordat hij geuplooad was

guitarnijboer
10 februari 2009, 20:41
Het lijkt er op dat alles wat verband houdt met hetgeen schakelbaar is in je versterker niet goed werkt. Zowel de mastervolumes, reverb en het omschakelen naar kanaal B gebeurt met schakel IC's en een onderbreking in een printspoortje / massa aansluiting of defect in de voeding / aansturing kan dan al snel erg vervelend worden. Met name omdat beide mastervolumes niet werken zou ik daar beginnen.

Verder heb je in het filmpje maar heel kort het 'probleemkanaal' laten horen. (Dit is een beetje jammer want daar uit het probleem zich het meest.) Ik had de indruk dat die gain ook niet helemaal normaal reageerde en dacht naast de brom ook een erg luide kraak te horen bij het draaien. Dit kan samenhangen met het eerder genoemde probleem rond het schakelen, maar het kan ook op zichzelf staan (soldering / potmeter) of een slechte koppelcondensator zijn.

Het blijft van een afstand natuurlijk altijd lastig om je precies te vertellen wat het probleem is. Dit vraagt om onderzoek en meten....

robertt
11 februari 2009, 22:07
YES!!! hij doet het!!

Vandaag heb ik samen met forumlid cluseau naar mijn jcm 900 4500 top gekeken. De potmeters hebben een lekkere schoonmaakbeurt gekregen. Na dit gedaan te hebebn, en nog wat metingen te hebben verricht deed alles het weer!!

Geen brom meer in beide kanalen, een krakende potmeters, een goed werkende reverb. Kortom alles doet het gewoon weer goed.

klein vraagteken alleen nog, want het lijkt erop dat de distortion niet heel erg strak klinkt. Ik zeg "lijkt" omdat ik niet op hoger volume heb gespeeld.
Ga van de week wel even een hok in om 'm op bandniveau uit te testen.

robertt
12 februari 2009, 17:06
heb nog even een vraag over de eindbuizen. Ik weet dat deze gebiast moeten worden als je er nieuwe in stopt. Maar kan je eindbuizen er wel uithalen, en 'm later weet terug stoppen?

fredjuh
12 februari 2009, 17:10
Tuurlijk, maar trek ze er pas uit als ze goed afgekoeld zijn! verbrande handen kun je voorkomen maar je buizen gaan eraan.

Chris Winsemius
12 februari 2009, 17:25
Tuurlijk, maar trek ze er pas uit als ze goed afgekoeld zijn! verbrande handen kun je voorkomen maar je buizen gaan eraan.

?
Niet helemaal juist. Hete/warme buizen zijn wat kwetsbaarder dan in afgekoelde toestand maar als je ze voorzichtig zonder verbrande vingers uit je amp haalt is er niets aan de hand...

cluseau
12 februari 2009, 20:16
heb nog even een vraag over de eindbuizen. Ik weet dat deze gebiast moeten worden als je er nieuwe in stopt. Maar kan je eindbuizen er wel uithalen, en 'm later weet terug stoppen?

Ja, kan probleemloos. Zoiezo staat hij niet goed dus who care's.
Als je een paartje hebt kunnen we verder.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/ays.gif