PDA

View Full Version : cut control dc-30



guitartheo
9 februari 2009, 15:09
Hallo allemaal , ik ben al een tijdje bezig geweest om het ef86 kanaal van mij matchless kopie te verbeteren , het klonk in mijn oren naarmate er meer gain gebruikt word erg nasaal alsof het geluid niet goed in fase was , Tot nog toe heb ik van alles geprobeert (andere buisjes, component waardes)rond de ef86 buis maar behalve gain veranderde er niet veel aan het probleem (er lijkt wel niets te vervormen in zo'n buis , ook op een scope geen verandering van een sinus te zien)
Nu heb ik de cut control losgekoppelt en weg probleem:strat: , deze bestond uit een 4700pF mallory en een 250k pot die tussen de platen van de fasedraaier geplaatst was (zoals bv. een vox dat ook heeft) kan dit zo'n probleem veroorzaken ?? omdat het toch een frequentiegebied doorlaat?? :???::???:
Ik heb nu een vaste lagere waarde er tussen gezet (500pF) anders zat er wel erg veel hoog in , maar het klinkt stukken beter :)

Chris Winsemius
9 februari 2009, 17:17
Ik vermoed iets qua layout/insturing diverse signalen...

De cap + P horen trouwens NA de koppel-C's te zitten.

In de meeste PI zit 'n capje (47p-500p) tussen de platen dus als je dat cut-circuit (niet in het Nederlands uitspreken, ha ha) verwijdert is er ook ivm. de volidige potmeter waarde minder capacitieve demping dan met dat circuit of met 'n capje.

guitartheo
9 februari 2009, 22:12
Ik vermoed iets qua layout/insturing diverse signalen...

De cap + P horen trouwens NA de koppel-C's te zitten.

In de meeste PI zit 'n capje (47p-500p) tussen de platen dus als je dat cut-circuit (niet in het Nederlands uitspreken, ha ha) verwijdert is er ook ivm. de volidige potmeter waarde minder capacitieve demping dan met dat circuit of met 'n capje.

Oke, bedankt voor je antwoord, is deze condensator ook voor stabiliteit of puur toonregeling ? en met een andere waarde beinvloed ik toch ook een ander frequentiegebied ?
Ik heb verschillende waardes geprobeert (van 50 tot 2200pf) bij 50 of 100 nog geen of weinig verschil en bij 500 vond ik het goed, dus laat het even zo :)

Chris Winsemius
10 februari 2009, 17:02
Oke, bedankt voor je antwoord, is deze condensator ook voor stabiliteit of puur toonregeling ? en met een andere waarde beinvloed ik toch ook een ander frequentiegebied ?


Is bedoeld voor de stabiliteit maar heeft subtiel ook invloed op de sound. Wel of niet gebruiken of de waarde: afhankelijk v/h circuit, LAYOUT en de OT.



Ik heb verschillende waardes geprobeert (van 50 tot 2200pf) bij 50 of 100 nog geen of weinig verschil en bij 500 vond ik het goed, dus laat het even zo :)

:ok:
Hier gaat het imho ook om: gewoon op je oren vertrouwen en kijken wat voor jou het lekkerst voelt en klinkt.

guitartheo
15 februari 2009, 15:16
Hoi , ik kom hier ook nog even op terug , inmiddels de versterker hier en daar aangepast (alle functies die ik niet gebruik er af gehaalt zoals half-power,master volume ,speakerfase,effectloop)
Maar nu dit ": als je het met name het ef86 kanaal veel gain geeft is de distorsion nog niet helemaal perfect , ik zie op mij scope veel zgn. crossoverdistorsion bij veel gain, ik ga er vanuit dat is wat ik hoor , ik heb de cathode weerstand verlaagt om dit te verbeteren (van 68Ohm naar 47) wat een vermogen van 12,7 W oplevert (was 10,7 ,ik heb er nu el84M inzitten die 14 watt aanzou moeten kunnen) het geluid is hierdoor wel beter en het scope beelt ziet er ook beter uit , maar nog steeds is de crossover kink nog aanwezig .
mijn vraag is moet ik de buizen nog verder opstoken ?(lijkt me niet zo'n goed plan) of de b+ verlagen?
ik zat net een stukje te lezen op een ander forum waar er een zenerdiode over de cathode weerstand geplaatst word om de spanning te begrenzen op bijv. 12v waarmee hij daarboven fixed -biased zou worden , is dat mischien een goed idee?

Chris Winsemius
15 februari 2009, 15:21
PI "wat rustiger" instellen.... of ietsje minder hard insturen.... of vlak voor de eindbuizen ietsje rustiger inkomen (die zener-truuk bijvoorbeeld).

EL84Ms zijn behoorlijk "stevig", probeer anders nog even 'n waarde tussen de 50 en 60 ohm (bijvoorbeeld 2x120/5W parallel oid.).

EDIT: wat is trouwens de B+?

guitartheo
15 februari 2009, 20:57
Ik had de kathode weerstand van de PI al verlaagt van 1k2 naar 1 wat wel een kleine verbetering geeft (lager werd het geluid slechter)
Ik heb nu dus een weerstand van 47 Ohm aan de eindbuizen bij een spanning tussen anode en weerstand van 290V dit geeft dan een dispensatie van 12,8w lijkt me warm genoeg.
Die zenerdiodes wil ik wel eens proberen (als ik 5w versies kan vinden) kan geen kwaad lijkt me toch ?
tenslotte een scope plaatje van de oversturing mischien kan hier iemand wat zinnigs over zeggen .ik heb zelf nog niet zo heel veel ervaring mee (scopegebruik)
bedankt voor de suggesties iig. :)
http://www.blue-company.info/gear/scope_distorsion.jpg

JoVe
16 februari 2009, 12:00
Hallo Theo,

Interessante aanpassingen. Heb je het idee dat het geluid er op vooruit is gegaan met het verwijderen van de onnodige functies? Is bijvoorbeeld de ruis verminderd door het weghalen van de effectloop?

Joost.

guitartheo
16 februari 2009, 15:31
Hallo Theo,

Interessante aanpassingen. Heb je het idee dat het geluid er op vooruit is gegaan met het verwijderen van de onnodige functies? Is bijvoorbeeld de ruis verminderd door het weghalen van de effectloop?

Joost.

Nou de reden is meer dat als je het niet gebruikt het er ook niet in hoeft te zitten (en ik hou op deze manier wat componenten over voor een volgend project:)) ruimt zo lekker op
effect loop gebruik ik niet, maar had geen (negatieve) invloed
speaker fase knop is alleen handig als je bijv. 2 versterkers gebruikt .
de versterker op half power (2 buizen ) klinkt in mijn oren toch minder (dus ook weg ermee) kun je 'm ook niet per ongeluk omzetten
verder heb ik per kanaal nu 1 ingang (met op het normale kanaal een 34k gridweerstand en naar v1) en op het ef kanaal een 68k) verder heb ik naast bovengenoemde aanpassingen de treble cap op de volume pot van het ef kanaal naar 500pf gebracht=iets minder hoog, mischien dat ik dit nog regelbaar ga maken (de tonestack die ik er in had is weer verdwenen)
En hoe is het met jou versterker Joost ? heb je al een behuizing ?

Groeten Theo

guitarnijboer
16 februari 2009, 19:58
Wat zie ik nu? Dus: Waar heb je gemeten? Voorversterker / eindtrap of beide overstuurd?

Waarschijnlijk ligt de crossover vervorming gewoon aan je crapy eindbuizen die ook nog eens slecht gematched zijn. Komt erg veel voor. Bij internetshops haal je al snel een score van 99% crap en 100% slecht gematched.

Probeer maar eens een paar goed gematchte NOS buisjes. Dan zal je naast het ontbreken van de crossover vervorming ook nog opvallen dat wanneer je de eindtrap overstuurt, de toppen van de sinus heel mooi geleidelijk platter worden i.p.v. scherp afgekapte toppen, soms zelfs met een holling in de top bij forse oversturing!

guitartheo
16 februari 2009, 20:48
Wat zie ik nu? Dus: Waar heb je gemeten? Voorversterker / eindtrap of beide overstuurd?

Waarschijnlijk ligt de crossover vervorming gewoon aan je crapy eindbuizen die ook nog eens slecht gematched zijn. Komt erg veel voor. Bij internetshops haal je al snel een score van 99% crap en 100% slecht gematched.

Probeer maar eens een paar goed gematchte NOS buisjes. Dan zal je naast het ontbreken van de crossover vervorming ook nog opvallen dat wanneer je de eindtrap overstuurt, de toppen van de sinus heel mooi geleidelijk platter worden i.p.v. scherp afgekapte toppen, soms zelfs met een holling in de top bij forse oversturing!

De scope foto is het signaal aan de uitgang , en gemeten met vershillende gematchte sets (jj,'sovtec) met hetzelfde resultaat .

Chris Winsemius
16 februari 2009, 20:52
Probeer even na de PI te meten.

't Gaat dus om 'n Matchless DC30-clone?
- preamp hetzelfde?
- wat voor trafo's?

Matching: verschilt per leverancier en natuurlijk is het bij matched NOS ook weer sterk afhankelijk van tester + type buizentester.....

guitartheo
16 februari 2009, 22:42
Probeer even na de PI te meten.

't Gaat dus om 'n Matchless DC30-clone?
- preamp hetzelfde?
- wat voor trafo's?

Matching: verschilt per leverancier en natuurlijk is het bij matched NOS ook weer sterk afhankelijk van tester + type buizentester.....

Inderdaad een DC30-clone
, preamp is hetzelfde trafo's zijn van westlab ,
voor alle duidelijkheid ik ben niet bepaald ontevreden met de versterker probeer 'm alleen te finetunen , er zit bij veel gain een buzz in die ik er uit probeer te krijgen .

JoVe
17 februari 2009, 11:45
En hoe is het met jou versterker Joost ? heb je al een behuizing ?

Groeten Theo

Mijn Matchless kloon zit inmiddels in een behuizing. De afwerking hiervan is nog niet compleet, maar die is een maandje of 5 uitgesteld vanwege verblijf in het buitenland. Als ik terug ben ga ik ook aan het tweaken, want ik ben niet helemaal tevreden met het EF86 kanaal en de mastervolume moet ook beter kunnen. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

Joost.

cluseau
17 februari 2009, 15:38
Ik heb nu dus een weerstand van 47 Ohm aan de eindbuizen bij een spanning tussen anode en weerstand van 290V dit geeft dan een dispensatie van 12,8w lijkt me warm genoeg.


Meet even de kathode spanning in bedrijf zonder signaal, zo te zien aan het scopebeeld staat hij toch te koud. Het lijkt erop dat je buizen te ver afgeknepen staan. Heb je de crossover ook als je normaal uitstuurd? Hij wordt nu zwaar overstuurd natuurlijk.

frans.

Chris Winsemius
17 februari 2009, 16:22
Inderdaad een DC30-clone
, preamp is hetzelfde trafo's zijn van westlab ,
voor alle duidelijkheid ik ben niet bepaald ontevreden met de versterker probeer 'm alleen te finetunen , er zit bij veel gain een buzz in die ik er uit probeer te krijgen .

Kijk dan goed naar de originelen (oude VOXen dus)....

guitartheo
17 februari 2009, 16:28
Meet even de kathode spanning in bedrijf zonder signaal, zo te zien aan het scopebeeld staat hij toch te koud. Het lijkt erop dat je buizen te ver afgeknepen staan. Heb je de crossover ook als je normaal uitstuurd? Hij wordt nu zwaar overstuurd natuurlijk.

frans.

Kathode spanning zonder singaal is 8,3V met een 47ohm weerstand , spanning tussen kathode en plaat is 290v
Het is bij veel gain (clean is er niets te zien), heter biassen had absoluut een positief effect (hoorbaar en op de scope) standaard is de kathodeweerstand 62Ohm . (mijn ervaring met el84 is dat als ze eenmaal een keer replaten ze niet meer herstellen, dus stook ik ze liever niet hoger op)

Ik heb vandaag even wat anders uitgeprobeerd in mijn zoektocht vond ik deze oplossing http://www.paulamps.com/18watterbuzz.html en het werkt echt (ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe) ik heb het voor de zekerheid eerst getest met een schakelaar er tussen ( zo dat ik mezelf niet in de maling zou nemen) maar het is duidelijk te zien (scope ) en te horen , de frequenties die mij stoorden zijn een stuk minder aanwezig( hij klinkt een stuk vetter en vloeiender) bij veel gain :ok:

cluseau
17 februari 2009, 17:21
Ik heb vandaag even wat anders uitgeprobeerd in mijn zoektocht vond ik deze oplossing http://www.paulamps.com/18watterbuzz.html en het werkt echt (ik ben er echter nog niet helemaal uit hoe)


Daar had ik dus ook ff niet aan gedacht. Maar het is wel verklaarbaar:
Door je negative voorspanning zal de stuurspanning bijvoorbeeld varieeren tussen -8 en 0. kom je boven 0 uit met je sturing gaat de combinatie rooster kathode als diode werken gezien vanuit de sturing. Er gaat dan roosterstroom lopen. Het stuursignaal zal daarom opschuiven omdat het geen DC component kan aannemen door de capacitive koppeling. Gevolg is dat je een deel van het signaal gaat missen. De zener compenseerd dit overstuurgedrag van de rooster kathode combinatie.

Frans.

guitartheo
17 februari 2009, 22:14
Oke, bedankt voor je uitleg het begint een beetje door te dringen ;)
het geluid is echt beter , mischien ga ik nog wat expirimenteren met de zener waarde (is nu 9,1v) , bij een hogere waarde is er minder effect neem ik aan ?
Ik heb nog wat scope foto's gemaakt en die hier (http://www.blue-company.info/gear/scope/Ruby_mod.html) neergezet zoals je op het onderste plaatje kan zien is de crossover knik nu helemaal weg, al zegt geluid mij meer :)

cluseau
17 februari 2009, 22:29
Ik heb nog wat scope foto's gemaakt en die hier (http://www.blue-company.info/gear/scope/Ruby_mod.html) neergezet zoals je op het onderste plaatje kan zien is de crossover knik nu helemaal weg, al zegt geluid mij meer :)

Ik ben bang dat scope plaatjes mij meer zeggen dan wat ik hoor en realiseer me ook dat de meningen hierover verdeeld zijn. :D

Iig gelikte plaatjes hoor, keurige sinus. Gefeliciteerd.
Vergeet niet je bias te checken en misschien weer terug te brengen naar de orginele waarde voor je de buizen hebt opgevreten.

Frans.

guitartheo
17 februari 2009, 23:50
Oja, goed dat je het zegt :) ik zit nu op 13.2 watt per buis (wel iets omhoog gegaan dus) maar nog wel acceptabel toch? (el84M)
Die sinussen beoordelen is ook een kwestie van ervaring lijkt me , ik heb er nog te weinig gezien
tis in ieder geval allemaal de moeite geweest en weer veel geleert (al weet ik nog steeds niet genoeg naar m'n zin)
Bedankt voor jullie input iig. :ok:

Theo