PDA

View Full Version : Er komt geen geluid uit, Wat Nu?



Jasper.
9 februari 2009, 16:00
Hey,

Ik heb laatst een oud hondo gitaartje gekocht. Maar nu probeerde ik hem gisteren uit en toen maakte hij hetzelfde geluid als de kabel er niet in zat, potmeters hoorde je wel kraken maar toen haalde ik de slagplaat er weer af en zag dat er wat draadjes loswaren, zonet even bijna alle draadjes vervangen en er goed opgezet volgens mij maar nu komt er helemaal geen geluid meer uit, alleen een licht gebrom. Hoe kan ik er het beste achterkomen welk potmetertje, schakelaart oid het niet meer doet? of zal ik toch wat verkeerds hebben aangesloten. het enigste draadje waar ik niet helemaal zeker van ben dat ik die goed heb aangesloten is de aardedraad, die zit aan de tonepot.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Yannicks
9 februari 2009, 16:12
Misschien eerst eens proberen of de elementen het doen door gewoon de elementen op de output te solderen?

Jasper.
9 februari 2009, 16:23
Hoe weet ik welke draden ik op de output moet solderen? er komen 3 uit, een rode, een zwarte en een oranje. (en is er niet een simpelere manier? met een metertje ofzoiets?)

G.G.
9 februari 2009, 16:29
Hoe weet ik welke draden ik op de output moet solderen? er komen 3 uit, een rode, een zwarte en een oranje. (en is er niet een simpelere manier? met een metertje ofzoiets?)

Simpel voltmetertje, kabel inpluggen op op de losse plug kan je een beetje info vinden. Beste manier blijft toch echt openmaken.

EDIT: je zag losse draden. Schema erbij pakken en alles nalopen.

wietse
9 februari 2009, 16:34
Hey,

Ik heb laatst een oud hondo gitaartje gekocht. Maar nu probeerde ik hem gisteren uit en toen maakte hij hetzelfde geluid als de kabel er niet in zat, potmeters hoorde je wel kraken maar toen haalde ik de slagplaat er weer af en zag dat er wat draadjes loswaren, zonet even bijna alle draadjes vervangen en er goed opgezet volgens mij maar nu komt er helemaal geen geluid meer uit, alleen een licht gebrom. Hoe kan ik er het beste achterkomen welk potmetertje, schakelaart oid het niet meer doet? of zal ik toch wat verkeerds hebben aangesloten. het enigste draadje waar ik niet helemaal zeker van ben dat ik die goed heb aangesloten is de aardedraad, die zit aan de tonepot.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

is de output jack nog wel goed?
want dan wil de boel soms ook niks doen als daar veel aanslag op zit, en post effe een foto van de gitaar, dan kan ik wat meer over het aansluitschema zeggen.
als er van die schuifschakelaars op zitten dan zou ik die maar effe inspuiten met contactspray als ik jou was, en veel heen halen.
dat zijn vaak de boosdoeners.

Jasper.
9 februari 2009, 16:40
ja er zitten schuifschakelaars op, en zal na mijn werk en orkestrepetitie even wat fototjes maken. (na 9 uur pas)

Bedankt voor de tips en reacties

Jasper.
9 februari 2009, 20:10
Hier de foto's eerder dan verwacht (was vroeg klaar met werk :) )
http://img231.imageshack.us/img231/5972/afb000ty7.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/2231/afb0012xp1.jpg
http://img11.imageshack.us/img11/3770/afbgktjgn6.jpg

Heb al het spul ook al even ingespoten zodat het wat kan inweken tijdens muziek.

wietse
9 februari 2009, 20:23
er zit nog maar 1 elementje op?
dan gewoon die schakelaars afsluiten en het element direct aan de pots solderen.

wiegersma
9 februari 2009, 20:28
hee wauw man, zo'n gitaar heb ik ook gehad!! ook met bloemetjes van Hondo.
:cheerup:

Jasper.
9 februari 2009, 22:25
er zit nog maar 1 elementje op?
dan gewoon die schakelaars afsluiten en het element direct aan de pots solderen.

En hoe moeten de draden dan? er zit een oranje, rode en zwarte draad op. want de contacspray heeft ook niks uitgemaakt.

Jasper.
10 februari 2009, 11:40
de eerste 2 weet ik nu volgens mij wel maar moet de derde naar de aarde ofzo?

almarvk
10 februari 2009, 12:07
Is het element überhaupt wel aangesloten? Of lijkt dat alleen maar door die kwaliteitsfoto's?

Jasper.
10 februari 2009, 16:20
ja hij is aangesloten. maar door die goede kwaliteit van mijn dure telefoon word het oog wel eens gefopt:P optische illusie noemen ze dat volgens mij ;)

Jasper.
12 februari 2009, 18:50
Ik heb even een schematje gemaatk van hoe het in elkaar zit. mischien dat iemand kan zien of er een fout inzit en dat iemand kan zeggen hoe het moet als ik de schakelaartjes weghaal.
http://img16.imageshack.us/img16/7694/schemahondora4.jpg

Ik heb de draden namen gegeven hoop dat je het kan lezen.
(zwart = z1 enz, rood=R, Oranje=o1 enz)

snaarplukker
13 februari 2009, 15:41
Alleen bij het doormeten van de draden kan ik zien welke draadjes voor functie hebben in de pickup. Ook moet er nagekeken worden bij welke stand van de schakelaar de pinnen met elkaar verbonden zijn. Normaal moet de massadraad van de pickup gelijk aan de massa aangesloten worden en niet via een schakelaar. De hot naar je outputjack gaat meestal vanaf de middelste lipje van de volumepotmeter. Verder zag ik ook geen condensator in je schema.

Cees

Jasper.
14 maart 2009, 13:01
Ik heb er even een tijdje niet meer naar omgekeken maar wil vanmiddag weer even bezig. Ik wil eerst het element even aan de output solderen, maar ik weet niet welke draden ik nodig heb. De rode sowiezo toch? want die zit aan het middelste contact, die wordt altijd gebruikt toch? en aan welke lipjes van de output moeten ze?

JTB
15 maart 2009, 12:42
Je kunt altijd nog gewoon air-guitar spelen....

Denk dat je om te testen gewoon de rode en zwarte draad moet hebben.

Jasper.
14 april 2009, 21:47
Ik heb net de rode en de zwarte geprobeert door te meten, hij geeft ong 5.58kOhm. Ik hoop dat ik het zo goed heb gedaan. En klopt dit ook? betekent dit dat het element werkt?

Overigens heb ik het volgens mij ook behoorlijk slecht gesoldeert. mischien dat het daar aan licht. Als ik testdraad? van de meter op de klodder(heb er gewoon een klodder opgedrupt, niet goed ik weet het nu) druk geeft ie niks aan maar als ik daaronder op het zwarte draadje zelf doe 5.58kOhm

Jasper.
15 april 2009, 18:27
Its Alive! :)

Maar ik heb hem nu direct op de output, kan iemand mij vertellen hoe ik ze nu aan de 2 pots moet aansluiten??

Edit: ik weet niet of ze me de goede pots heeft meegegeven. Er staat op: 1ohm 470kb

Edit 2: En is het oranje draadje dat over blijft de aarde?

Jasper.
15 april 2009, 23:50
inmiddels ook de pots goed aangesloten, alleen volume en tone pot andersom maar dat komt wel goed. alleen nu weet ik nog niet waar het 3e draadje voor dient. Moet ik dit aan de brug ofzo vastmaken???