PDA

View Full Version : Hals buigt niet



exit of signs
9 februari 2009, 14:47
Hallo allemaal...
Ik heb net proberen te zoeken via de zoekfunctie hier (deze deed het dus niet) en heb er ook op gegoogled (maar weet niet zo goed waarop ik moet googlen) maar ik heb het volgende probleempje met mijn akoestische gitaartje.

Ik heb m laatst laten afstellen (intoneren e.d.) nu was (en is) de action dus erg hoog. De man die de gitaar ging afstellen heeft de halspen aangedraaid, maar nu luistert de hals niet en buigt deze dus niet... Is hier wat aan te doen?

Alvast bedankt!

Rinze
9 februari 2009, 14:52
De hals luistert niet? :???:

In welke richting heeft ie hem aangedraaid en waarom? Hij moet toch meteen gemerkt hebben dat de hals niet naar behoren reageerde?

exit of signs
9 februari 2009, 15:00
De hals luistert niet? :???:

In welke richting heeft ie hem aangedraaid en waarom? Hij moet toch meteen gemerkt hebben dat de hals niet naar behoren reageerde?

dat durf ik niet te zeggen, ik heb m ook niet voor niets laten afstellen. hij vertelde dit:

"Het punt is dat je met het afstellen van de hals maar korte slagen mag maken, en dan moet de hals zich zetten naar de nieuwe afstelling.

Dit gebeurt echter niet, het hout buigt niet mee.

Als je dan toch doordraait loop je het risico dat de hals barst of de halspen knakt"

Rinze
9 februari 2009, 15:45
Het is niet de bedoeling dat je in een keer anderhalve slag maakt. Maar een halve slag is meestal al genoeg en de hals moet toch echt wel meteen reageren, wetten van de natuurkunde he. Na een poosje kan het nog wel iets veranderen maar niet dramatisch. En je voelt ook of de pen (eigenlijk de moer op de pen) goed draait of niet, als ie echt heel moeilijk draait kan er iets mis zijn.

Maar samenvattend zou de hals goed moeten staan als hij hem heeft bijgesteld en anders zou hij je moeten vertellen dat er iets met je hals aan de hand is en wat hij daaraan denkt te gaan doen. We hebben het toch over een professioneel iemand of niet?

Nu heeft ie iets gedaan en stuurt jou naar huis met de hoop dat er nog iets vaags en magisch gaat gebeuren. Nou, ik had je van tevoren al kunnen vertellen dat dat niet gebeurt. In al de jaren dat ik met gitaren omklooi heb ik nog nooit meegemaakt dat er drastische veranderingen optraden in de dagen/weken na het aan- of losdraaien. Wel eens dat er inderdaad niets of weinig gebeurde na het draaien. En dat hield dan in dat er iets niet helemaal in orde was, behalve een keer met een erg dikke hals die het verdomde om hol te gaan staan ok al was de halspen helemaal los en zaten er dikke snaren op.


Ik begrijp dat de hals rechter moest? Dat moet eigenlijk altijd kunnen. Hoewel je de action niet afstelt met de halspen maar door het brugzadel af te vijlen. Je begint met de halskromming goed af te stellen en dan ga je naar de action kijken. En als die te hoog is dan haal je een stuk van het brugzadel af aan de onderkant. That's the way..

freddy
9 februari 2009, 18:56
Hallo allemaal...
Ik heb net proberen te zoeken via de zoekfunctie hier (deze deed het dus niet) en heb er ook op gegoogled (maar weet niet zo goed waarop ik moet googlen) maar ik heb het volgende probleempje met mijn akoestische gitaartje.

Ik heb m laatst laten afstellen (intoneren e.d.) nu was (en is) de action dus erg hoog. De man die de gitaar ging afstellen heeft de halspen aangedraaid, maar nu luistert de hals niet en buigt deze dus niet... Is hier wat aan te doen?

Alvast bedankt!

Hier begrijp ik niets van, aandraaien is met de klok mee volgens mij en dan zou je actie als de hals rechter komt iets moeten verlagen, dit gaat echter maar met tienden van een millimeter en is inderdaad niet bedoeld om de actie af te stellen zoals Rinze zegt.
Je stelt inderdaad eerst de halskromming af en daarna ga je het brugzadel aanpassen als je actie te hoog is,wie heeft je gitaar afgesteld vraag ik me af?

exit of signs
10 februari 2009, 08:44
maargoed, het maakt niet uit wat hij eerst heeft gedaan... de hals buigt niet. Is hier iets aan te doen?
iig al bedankt voor de reacties!

Rinze
10 februari 2009, 09:06
maargoed, het maakt niet uit wat hij eerst heeft gedaan... de hals buigt niet. Is hier iets aan te doen?
iig al bedankt voor de reacties!

Dat hangt er dus vanaf wat er precies aan de hand is. Als je antwoord geeft op de vragen die ik je in mijn eerdere posts stel kan ik daar meer zicht op krijgen, kan het op afstand niet ruiken.. :roll:

Niks persoonlijks hoor, maar ik merk dat een hoop mensen hier technische vragen stellen maar dan niet inhoudelijk reageren op de reacties en vragen. Dan kom je dus niet verder. Voor hetzelfde geld heeft de action niks met de hals te maken, als je goed gelezen had wist je dat. Dat is namelijk alleen zo als de hals extreem hol staat.

exit of signs
10 februari 2009, 09:19
Dat hangt er dus vanaf wat er precies aan de hand is. Als je antwoord geeft op de vragen die ik je in mijn eerdere posts stel kan ik daar meer zicht op krijgen, kan het op afstand niet ruiken.. :roll:

Niks persoonlijks hoor, maar ik merk dat een hoop mensen hier technische vragen stellen maar dan niet inhoudelijk reageren op de reacties en vragen. Dan kom je dus niet verder. Voor hetzelfde geld heeft de action niks met de hals te maken, als je goed gelezen had wist je dat. Dat is namelijk alleen zo als de hals extreem hol staat.

Ik snap dat de action er misschien niets mee te maken heeft, maar een hals hoort toch te buigen als je de pen vaster of losser draait? als een gitaarhals dit niet doet, is daar dan nog wat aan te doen? simpeler kan ik de vraag toch echt niet stellen!

Ik heb er zelf niet bijgezeten dus kan ook niet vertellen welke kant hij opgedraaid heeft, ik kan alleen vertellen dat de action extreem hoog was, en is.

Maargoed ik begrijp best dat men dat niet op een afstand kan zien. Maar misschien heeft er iemand hetzelfde probleem gehad en lag het bijv aan de snaren of iets dergelijks... De gitaar gaat overigens nu naar een andere reparateur

--=HANS=--
10 februari 2009, 09:23
Rinze heeft helemaal gelijk.

Wat je trouwens ook even na moet gaan is of je trussrod niet gebroken is. Dit komt wel eens voor en zeker bij wat oudere gitaren kan de boel dan toch nog zo vast zitten dat je er bij het draaien niet echt iets van voelt.

exit of signs
10 februari 2009, 09:28
Rinze heeft helemaal gelijk.

Wat je trouwens ook even na moet gaan is of je trussrod niet gebroken is. Dit komt wel eens voor en zeker bij wat oudere gitaren kan de boel dan toch nog zo vast zitten dat je er bij het draaien niet echt iets van voelt.

mja hij is nog geen jaar oud!

edit: ik heb m nog geen jaar geleden nieuw gekocht...

--=HANS=--
10 februari 2009, 09:32
Nouja, dan is het idd onwaarschijnlijk maar ik zou het toch even nagaan. Als je aan een werkende trussrod draait dan moet er iets veranderen.

Rinze
10 februari 2009, 09:34
Als je de pen (eigenlijk de moer) vaster draait hoort de hals rechter te gaan staan, op een gegeven moment zelfs hol. Als je hem losser draait gaat ie dus holler staan. Omdat je niet weet hoe eraan gedraaid is is er ook weinig over te zeggen.

De action was en is hoog. Ik ga er dan vanuit (maar dat is puur op basis van het weinige dat ik uit je posts kan halen) dat de "reparateur" de hals rechter heeft proberen te zetten om zo de aktie te verlagen.

Als dat niet werkt heeft ie misschien te weinig gedraaid. Het verhaal dat je niet teveel mag draaien heb ik hierboven al behandeld. Een halve slag is meestal namelijk al meer dan genoeg. Tenzij de hals extreem hol staat, maar dan zal de pen ook zo goed als los hebben gestaan.

Een andere optie is dat de moer al aan het eind van zijn schroefdraad is en hij daarom niet verder kan. Da's lastig. Ook kan de pen dus per ongeluk vastgelijmd zijn bij de montage van de hals. Gebeurt vaker dan je misschien denkt.

Het blijft gissen zonder meer te weten. Je woont in een uithoek van het land :soinnocent: anders zou je best even langs kunnen komen. Miischien dat er hier iemand op het forum zit die bij je in de buurt zit. Als je met de gitaar naar iemand anders gaat is het zaak om naar een vakman te gaan. De meeste verkopers bij muziekwinkels hebben niet genoeg kennis in huis om een diagnose te stellen, laat staan er wat aan te doen. Vaak beheersen ze de theorie achter het afstellen niet eens. Een goede gitaarbouwer zou je binnen een minuut of tien uitsluitsel moeten kunnen geven.

Misschien heeft ie ook alleen maar aan de halspen gedraaid om de kromming goed te krijgen, als ie het deed vanwege de aktie is het geen deskundig iemand. En ook iemand waar je dus niet weer heen moer gaan. Was het een reparateur/bouwer of iemand bij een muziekzaak? Of een hobbytype? Je zou hem kunnen bellen en vertellen dat de hals nog steeds niet doet wat ie moet doen. Al denk ik niet dat dat veel oplevert. Als ie kennis van zaken had gehad dan had ie namelijk na het afstellen van de halspen de aktie aangepakt door het brugzadel af te schuren. Dat heeft ie niet gedaan, hij heeft jou de gitaar zo weer meegegeven terwijl ie nog niet goed was. Half werk dus. Ik neem aan dat je ervoor betaald hebt, je hebt dus geen waar voor je geld gekregen.

EDIT: Hans heeft gelijk, hij zou ook gebroken kunnen zijn. Maar ik heb dat persoonlijk nog nooit meegemeekt, er moet nogal wat gebeuren voordat het kreng breekt. Een verneukte schroefdraad komt vaker voor. En zoals Hans ook al aangeeft, hiet is bij een gitaar van nog geen jaar oud erg onwaarschijnlijk.