PDA

View Full Version : walnut neck



marc_olly
9 februari 2009, 10:16
Nu mijn P540 project langzaam richting de afwerking vordert, wil ik me storten op een nieuw project. Nu kan ik 2 dingen op gaan pakken:

1) een hals maken voor de P540-kopie uit mahonie of walnut;
2) een nieuw project starten (superstrat) met een doorlopende hals uit walnut.

1 lijkt me duidelijk, ik kan een 1-op-1 kopie maken van de donor, met een afwijkend head-design, maar project 2 lijkt me uitdagender en ik wil nog altijd een neckthrough gitaar.

Hoe geschikt is het walnut voor een hals, en kan ik dan gewoon de gehele hals maken, en er later 2 zijstukken (wings) aan lijmen?

Ik vraag me dan af of het verstandig is om de hals uit 1 deel te maken, want ik zie bij doorlopende halzen vaak dat deze gelamineerd zijn. Of is dat meer cosmetisch en niet strikt noodzakelijk?

Het stuk walnut is trouwens groot genoeg om beide projecten te doen, dus misschien is een losse hals verstandiger om te starten, want ik heb nog nooit een hals gemaakt...

Thanks,
Marc

Orpheo
9 februari 2009, 11:13
walnut voor een hals is absoluut geen probleem. doorlopend, bolt on, het kan allemaal. ik zou altijd gelamineerd doen. niet eens vanwege de esthetiek, maar omdat het de hals lekker stijf maakt.

marc_olly
9 februari 2009, 11:33
Ok, dan ga ik er mee aan de slag.
Ik moet een behoorlijk lang stuk hout zien te vinden om een doorlopende nek te kunnen lamineren, ben benieuwd waar ik dat vandaan ga halen. Misschien maar weer eens shoppen bij de amsterdamse.

Eerst het blok maar eens laten vlakken en kanten bij de lokale timmerman. Die deed laatst een blok mahonie vlakken voor 3 euro... ik vraag me nog steeds af waar hij dat bedrag op gebaseerd heeft, maar voor dat geld ga ik niet zitten prutsen!

thanks!