PDA

View Full Version : AC30 project



Coolcat
9 februari 2009, 08:12
Ik ben van plan om binnenkort een AC30 te maken. Hoewel, niet de gewone AC30CC ofzo, maar de "handwired" heritage. (Die met de creme tolex.)
Het probleem is dat ik geen schemas vind van de AC30, maar ik heb wel de service manual van de AC15.

Ik heb wat vergeleken en de eindtrap is een aangepaste versie van de gewone AC30.

Even de twee schemas.
AC15HH (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/AC/ac15hh.jpg)
AC30 (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/AC/AC30_power.pdf)

Wat ik dus dacht te doen, is het schema van de AC15HH nemen, een iets zwaardere PT, de OT van een AC30. En gewoon bij die eerste twee buizen van de AC15HH aan elke kant eentje bijzetten. Of kan dit niet zomaar? (uitgaande van het AC30 schema volgens mij wel.)

Een bijkomende vraag is, Ik zou graag die pentode/triode knop houden. Moet ik dit per buis schakelen, of is per twee (de helften) ook goed? Kan ik in het eerste geval hier dan 4 relais voor gebruiken?

Ik denk dat dit de eerste vragen waren waar ik dus niet direct een antwoord op vond.

Mvg

nico verduin
9 februari 2009, 08:26
Wat ik dus dacht te doen, is het schema van de AC15HH nemen, een iets zwaardere PT, de OT van een AC30. En gewoon bij die eerste twee buizen van de AC15HH aan elke kant eentje bijzetten. Of kan dit niet zomaar? (uitgaande van het AC30 schema volgens mij wel.)
Dat kan.



Een bijkomende vraag is, Ik zou graag die pentode/triode knop houden. Moet ik dit per buis schakelen, of is per twee (de helften) ook goed? Kan ik in het eerste geval hier dan 4 relais voor gebruiken?Je zal het volgens mij per buis moeten doen. Of anders ga je die pentodes bij G2 aan elkaar knopen. Weet niet of dat zondermeer goed gaat.

Je kan ook kijken voor een relais dat meerdere schakelaars heeft. dus 4 x om.

Negative K3 fan
9 februari 2009, 11:17
Je hebt geen ac30 schema kunnen vinden? Dat lijkt me stug, volgens mij moet er wel wat zijn te vinden op drtube of schematicheaven. Misschien dat er ook nog wat verschil in de fase draaier zit tussen een ac30 en ac15.

Ik weet niet of een pentode triode schakelaar wel zo heel nuttig is, vaak laat men die toch in pentode stand staan. Wat ik wel kan aanraden is een ef86 kanaal erbij, zoals die ook in bepaalde ac15s heeft gezeten, of zoals in Matchless en dr. z versterkers. Voor schema's en info kun je kijken op 18watt.com.

Coolcat
9 februari 2009, 12:08
Ja maar de AC30 handwired heritage serie is geen schema van te vinden. En dit schema is anders dan de gewone AC30CC Enkel die AC15. Maar wat ik zei is dus perfect mogelijk. Zou ik hier ook de hot en cold bias knop kunnen insteken? Zoals in de gewone AC30?

Mvg,

Coolcat
9 februari 2009, 12:26
Heb net nog eens gechecked, en vanaf de fasedraaier zijn de AC15 Handwired Heritage en de standaard AC15/AC30CC gelijk (buiten het aantal buizen). Dus ik neem aan dat ik de output van de AC15HH kan aanpassen naar de output van de AC30CC om zo dus in totaal een AC30HH te krijgen. Dan rest er mij nog enkel die bias switch, maar daar ga ik nu een schema voor zoeken.

nico verduin
9 februari 2009, 12:43
Bias switch? Je bedoeld Pentode/triode switch toch?

Coolcat
9 februari 2009, 13:59
Neen, de ac30cc heeft een switch voor bias selectie "warm" en "hot".

Chris Winsemius
9 februari 2009, 14:04
Als je toch iets zelf en ptp gaat bouwen:
kijk naar de AC30TB en AC30/4 (met EF86 kanaal) schema's. De huidige HWs hebben andere circuit-waardes dan de oude VOXen, bij het EF86-kanaal heeft dat te maken met het gebruikte merk/type EF86, zeker als je 'n andere EF86 gaat gebruiken lijkt mij de real-deal (die oude schakeling dus ;) ) meer aan te raden.

Penthode/triode: zie er zelf het nut niet van, eigenlijk zouden er ook andere dingen meegeschakeld moeten worden en de volume-vermindering is maar 'n paar dB. Voor ';n wat andere klank kan het 'n optie zijn.

Coolcat
9 februari 2009, 14:15
Ik heb in een winkel op de heritage AC30 en de normale ac30cc gespeeld, en ik vond op een of andere manier die nieuwe heritage ac30 een pak beter klinken. (Meer de sound die ik wil). Ik had dus graag die heritage gemaakt, met enkele opties van de originele. Om zoveel mogelijk sounds uit de amp te kunnen halen.

Chris Winsemius
9 februari 2009, 17:19
Probeer ook eens wat oudere VOXen uit (indien mogelijk of van vrienden/etc.); is absoluut 'n aantal klasse's beter (imho) dan die moderne VOXen.

Coolcat
9 februari 2009, 17:34
Ik denk dat ik de preamp van de ac15 heritage neem. In ieder geval de combinatie van het oorspronkelijke topboost channel en een EF86 channel. Want die wil ik uiteraard beiden hebben. Voor meer sound combinaties met de triode/pentode switch voor de EF86. Ook de brilliance knop viel hierbij in de smaak. Topboost kanaal vrij standaard.
Dan, bij de output: een standaard 4xEL84 AC30TB output. Maar met een optie op de bias. Namelijk de bias selection switch van de nieuwere AC30, die ervoor zorgt dat de amp ofwel ongeveer 22w produceert, ofwel 33w. Het wattage maakt niet zo heel veel uit, maar de sound verandert wel.

Ik ben wel nog aan het twijfelen tussen ofwel die bias selectie, ofwel de pentode/triode knop. (op de power amp dus). Heeft de bias trouwens een nadelig effect op die tri-pent? Als ik bijvoorbeeld hem op de hot setting zou hebben staan, en hem op triode zet. Kan dat kwaad, of heeft dat geen effect op de buizen?

Hellsbellsnl
9 februari 2009, 19:46
AC30 (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/AC/AC30_power.pdf)


Let op: zie renvooi onderaan: PAGE 2 OF 2
Dus je mist nog een pagina.

http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/ac301960.jpg


http://i161.photobucket.com/albums/t233/hellsbellsnl/tbmod.jpg

Coolcat
9 februari 2009, 19:51
Ja, ik had enkel foto van de power amp genomen, vermits mijn oorspronkelijke vraag daar over ging. Het preamp circuit heb ik van de service manual.

VanBiLL.com
9 februari 2009, 19:54
Ken je deze site al: http://www.unet.univie.ac.at/~a9525719/amp/index.html

Mooi project en in veel detail. Ik ben zelf ook in de ontwikkelings fase voor een AC-30, liefst ook met een EF-86 channel, maar anderszijds, project op bovenstaande pagina is wel lekker duidelijk na te bouwen!

Anyhow, succes met je bouw!

Coolcat
9 februari 2009, 19:56
Bedankt voor de link. Had hem al eens bekeken, is zeer handig bij het uitzoeken van de trafos enzo.

Hellsbellsnl
9 februari 2009, 19:57
Maak er maar een heeeeeeeel duidelijk verslag van wat absoluut fool proof is om na te bouwen vanaf het forum want eigenlijk wil ik deze amp ook gaan bouwen.
Ik heb al een bult onderdelen uit een sloop amp.
Eigenlijk zoek ik nog een exacte lijst met alle onderdelen voor een ac30.
Heb jij die toevallig?

Coolcat
9 februari 2009, 20:28
Staat op je link?

Welke onderdelen heb je dan al? Welke trafo's enzo? Of heb je die nog niet?

Coolcat
9 februari 2009, 20:31
Ik zal zo gauw ik geld heb voor de stukken een zo goed mogelijk plan maken. Maar eerst moet ik effe sparen. :) (Ik accepteer altijd giften :seriousf: )

guitarnijboer
9 februari 2009, 21:00
Dat kan.

Je zal het volgens mij per buis moeten doen. Of anders ga je die pentodes bij G2 aan elkaar knopen. Weet niet of dat zondermeer goed gaat.

Je kan ook kijken voor een relais dat meerdere schakelaars heeft. dus 4 x om.

Triode / Penthode schakelaar kan niet anders dan per 2 buizen als je er 4 gebruikt.

Je moet immers de schermroosterweestanden die samen aan de voeding vast zitten nu aan de anode vastmaken en deze zitten per 2 ook al aan elkaar vast.

Hellsbellsnl
9 februari 2009, 21:02
Ken je deze site al: http://www.unet.univie.ac.at/~a9525719/amp/index.html
!
Wat voor trafo's moeten er in want deze komen bij hem van E-bay.
Dus daar staan geen typenummers bij.

Coolcat
9 februari 2009, 21:22
Ik heb na lang zoeken momenteel beslist om te gaan voor deze trafos:

PT TRA300 45,22 janwuestens
OT Welter Ü 16-1 67,8 vox ac30 type
Choke Hammond 193D 32,8

VanBiLL.com
9 februari 2009, 21:33
Wat voor trafo's moeten er in want deze komen bij hem van E-bay.
Dus daar staan geen typenummers bij.

Zo ver ben ik zelf eigenlijk nog niet. Ik wil eerst voor mezelf uitgemaakt welke AC-30 ik wil bouwen, dan zie ik wel wat er allemaal bij komt kijken qua materiaal. Zullen bij voorkeur MM's (als dit prijstechnisch een beetje te doen is) zijn met een Hammond 193C choke. Een goede EF-86 vinden zal ook nog wel tricky zijn heb ik begrepen, dus mogelijk moet ik nog eens goed overwegen of ik daar wel aan wil, hoewel ik een EF-86 channel wel erg goed vind klinken!

Research, research...

Coolcat
9 februari 2009, 21:44
20 euro voor een TAD EF86. 45 voor een van groove tubes. Valt nog goed mee dus.

MM trafos zijn imo totaaal overpriced.

Mitch
9 februari 2009, 22:45
De horrorverhalen over microfonische EF86's vallen mij tot nu toe mee, maar drie lentes maken nog geen zomer :D
Anyway, even over de AC30HH/CC: die biasknop op de CC vind ik echt totaal waardeloos. Eigenlijk al die switches die erop zitten, echt een beetje voor de show en de specs, ik vind het ontzettend weinig toevoegen.
De Pentode/triode op het EF86 kanaal van de HH: ook totaal nutteloos. In pentode klinkt het prima, in triode veel te tam. Of je moet van een laffe sound houden, dan wordt het anders natuurlijk.
De Pentode/Triode op de power amp: hmmm... het kan handig zijn als het iets stiller moet, maar naast volume verlies je vooral dynamiek. Een nuttigere bijdrage aan het ontwerp van de HH is de Master zoals die op de CC zit. Daar heb je tenminste wat aan om op lagere volumes toch een beetje te kunnen crunchen.
Het top boost kanaal van de HH moet je wel echt zonder bright cap uitvoeren. Die bij mij is nu weg en man....WHAT WERE THEY THINKING?! Stukken voller en nog steeds plenty helderheid.

Coolcat
9 februari 2009, 22:56
Hm, ik zal er rekening mee houden. Dus jij zegt een simpelere build, zonder de fancy knopjes.

Coolcat
9 februari 2009, 23:13
Dan maar vanaf de PI overgaan op het AC30CC circuit, dat in principe een AC30TB is met een master volume pot.

Mitch
9 februari 2009, 23:14
Ik gebruik nu een tijdje de HH en heb de CC's regelmatig getest en bovenstaande is een samenvatting van die ervaringen. De mastervolume is de beste en meest bruikbare feature. De rest is redelijk overbodige shit. Ik vergeet trouwens nog van het EF86 kanaal de bright switch: stand 0 (uit) is prima bruikbaar en stand 1 ook. Stand 2, die 'vintage correct' zou moeten zijn, is echt teveel van het goede. Heel schelle dunne sound houd je dan over. De Bass switch, om het laag ietsje te temperen, is dan wel weer bruikbaar. Afhankelijk van de speakers en de gitaar die je gebruikt, maar die kan wel degelijk van pas komen.
Wat je ervan meeneemt in je bouw: that's up to you :)

Coolcat
9 februari 2009, 23:23
Ik dacht om de preamps zo te laten om het maximum aan features te kunnen gebruiken, wat later onnodig blijkt is dan inderdaad overbodig, maar liever dat dan een leuke setting te missen.

Ben nu trouwens even de output sectie aan het tekenen, want op de docs valt die op twee paginas wat niet echt overzichtelijk is.

Mitch
9 februari 2009, 23:30
Ken je de versterkers zelf goed? Lijkt me toch handig om, juist als je zelf kunt en gaat bouwen, de beste dingen eruit te halen en vantevoren te weten waar je naartoe wil met je bouw qua sound.

Coolcat
9 februari 2009, 23:37
Wel, het oorspronkelijke idee was om gewoon een ac15 heritage te maken. Mogelijkheid tot oer vox sound, met een paar features die het moderner maken. Maar 15w is wat weinig.

Ik ben nu de master volume van de ac30cc aan het bekijken, en ik vind hem maar raar. Ik denk dat ik voor de meer standaard master volume ga zoals in Dit (http://users.telenet.be/Cool-cat/Files/AC/AC30_mastervol.jpg) schema. Van de site die eerder vernoemd werd in dit topic.

Edit2: Ik zie het weer. Al die schema's werden me net effe teveel :D