PDA

View Full Version : wat te spelen in een muziekwinkel



UNIMOG
8 februari 2009, 23:17
Spelen jullie bij het uitproberen van een gitaar, altijd stukjes uit nummers, of improviseren jullie wat? gewoon een vraag uit belangstelling.;)

Luke-wannabe
8 februari 2009, 23:28
Focus je niet zo op de andere mensen man ;) Doe gewoon je ding wat je thuis altijd speelt.
Je eigen lickjes, je lievelingsnummer, whatever. Luister gewoon naar de klank van de guitaar.

Orpheo
8 februari 2009, 23:28
smells like teens spirit, stairway to heaven, die shit lijkt me he ;)

BamBuFan1
8 februari 2009, 23:31
http://www.thehumorarchives.com/attachment/855/Denmark_street_sign.jpg

iwamoto
9 februari 2009, 01:16
meestal wat loopjes, of een akkoorden schema wat ik op dat moment behandel bij de les, ik ken stairway to heaven niet eens uit mn hoofd...

macwilliams
9 februari 2009, 06:36
Meestal de solo van angel of death (slayer) , de vier serzoenen (vivaldi) en de openingstune van de teletubbies. Als deze drie goed klinken weet ik dat de gitaar gewoon goed is.



... :D

Blend
9 februari 2009, 07:20
Meestal de solo van angel of death (slayer) , de vier serzoenen (vivaldi) en de openingstune van de teletubbies. Als deze drie goed klinken weet ik dat de gitaar gewoon ruk is.





Juist ja.....

Eko
9 februari 2009, 07:43
Meestal dezelfde dingen. Gewoon om te kijken hoe de gitaar speelt. Ook heb ik het geluid van die riffs in m`n hoofd zitten en wil zo vergelijken. Met de riffs speel ik op allerlei plekken op de hals en kom zo van alles tegen.

almarvk
9 februari 2009, 07:44
Deze gaat naar Diversen.

macwilliams
9 februari 2009, 07:52
Juist ja.....

Speel jij niet altijd heere en zweere ? Troela oh troela ? Datvis nu toch helemaal THA BOMB!!! Bij jullie.

bastiaanvanbeek
9 februari 2009, 08:09
Tip: speel bij het uittesten van verschillende gitaren dezelfde dingen: dezelfde solos en/of dezelfde riffs. dat helpt bij het vergelijken. ik speel altijd m'n eigen muziek, maar als je geen eigen muziek hebt speel gewoon wat jij denkt dat goed is om te testen of een bepaald effect of gitaar bij jou past.

beruk
9 februari 2009, 09:18
Zo is dat, of je speelt een stel toonladders om de gitaar zo uit te testen op bespeelbaarheid en intonatie.

Daan_B
9 februari 2009, 10:59
Gewoon wat je uit die gitaar wilt horen toch?
Toen ik m'n stratje ging testen speelde ik in ieder geval geen eruption;).

tidalwave_sideburns
9 februari 2009, 12:25
Doublestop bends om te kijken hoe de gitaar (en versterker)reageert op van die ondertonen, wat finger picking om de snaarafstand te checken,een open E kerrang!!!, hammer on-off's, kijken of die gitaar een beetje zuiver is. Praktische dingen dus, niet zozeer liedjes. Ik ga niet een beetje mijn excellente muzieksmaak ten toon spreiden. Alsof ik ooit een kerel aan zou spreken zo van "hee, dat is blablablabla van blabla, cool".

Het is verleidelijk, want gitaristen zijn toch wel een beetje exhibitionisten, maar ik ben daar om een gitaar aan de tand te voelen, niet voor de ooh's en aah's. Als ik die gitaar heb gekocht heb ik daa rnog meer dan genoeg tijd voor.

Bij die meeste demo's zie je van die gasten die hun pentatonische dingetjes erdoorheen jassen, hier en daar wat G C D akkoorden. Doen ze vast ook niet voor niets.

Hardguitar
9 februari 2009, 13:03
Ik doe meestal gewoon een akkoordenschema, paar riffjes en een toonladder/solo... ligt natuurlijk ook aan de gitaar.

Maar ik denk dat deze discussie nog al gauw ophoud, je speelt gewoon wat stukken die je al kent om de bespeelbaarheid en ik neem aan sound van de gitaar te testen. Al hangt dat laatste ook voor een groot deel van de versterker af natuurlijk.

Dus kortom gewoon spelen waar je je goed bij voelt en geen stukken doen die je maar halft half kunt spelen want dat valt meestal niet zo in de smaak bij de andere klanten in de winkel:cooler:

Misschien een leuk verhaaltje: Ongeveer een jaar geleden ging ik met een vriend van me naar de plaatselijke muziekwinkel (noem geen namen) maar die vriend van me is dus best wel een metalhead.
Die begon daar lekker Slayer te spelen, en de eigenaar van de winkel is een echte klassieke pianist.
Die op zijn beurt kei hard een klassiek stuk begon te spelen.:soinnocent:

Haha was wel grappig om het gezicht van die maat van me toen te zien, die stopte heel gauw met spelen.
Al was het achteraf gezien niet echt een klantvriendelijke aktie van de beste heer.

Hilltree
9 februari 2009, 13:08
http://www.youtube.com/watch?v=p3MiD_U4CHQ&feature=related

Zo iets meestal

B0UDEWIJN
9 februari 2009, 15:55
Een fenomenale solo van Steve Vai zodat iedereen die staat te kijken verbaasd is :strat:

Jeroen76
9 februari 2009, 16:37
Een fenomenale solo van Steve Vai zodat iedereen die staat te kijken verbaasd is :strat:

Ja en er dan achter moeten komen dat die gitaar totaal verkeerd geintoneerd is.
Maar ik speel meestal wat losse akkoorden en ga de hele hals na.
Ik probeer de gitaar meestal wel eerst onversterkt, dat geeft alvast de indruk van het eigen geluid.

Greetz,
Jeroen

RobertoL
10 februari 2009, 19:25
Doublestop bends om te kijken hoe de gitaar (en versterker)reageert op van die ondertonen, wat finger picking om de snaarafstand te checken,een open E kerrang!!!, hammer on-off's, kijken of die gitaar een beetje zuiver is. Praktische dingen dus, niet zozeer liedjes
Doe ik ook. Je kijkt gewoon of een gitaar/versterker goed is in die dingen. Wel een beetje zonde van de mensen die in de winkel staan, maar een goede test.

tidalwave_sideburns
10 februari 2009, 21:32
Tja, ik ben daar niet om indruk te maken, of mijn weergaloze talent te etaleren. Dan komen ze maar naar mijn concerten, :). Ik vind dat je je so wie so niet moet richten op andere lui in die winkel. Concentreer je liever op de gitaar, daar ben je per slot van rekening voor gekomen.

freekick
11 februari 2009, 10:18
In de sixties was het in sommige engelse muziekwinkels
verboden om "anji" te spelen.
In die tijd moest iedere gitarist dat nummer kennen en het
personeel werd er helemaal gek van.

Omdat de componist ;Davey Graham recent overleden is lijkt
het me een goed idee om deze fingerstyle-pionier te eren .

Dus in de gitaarwinkel ..anji.. spelen!

rijsberman
11 februari 2009, 11:08
Angie van de Stones?

guitarkid
11 februari 2009, 11:15
Misschien een leuk verhaaltje: Ongeveer een jaar geleden ging ik met een vriend van me naar de plaatselijke muziekwinkel (noem geen namen) maar die vriend van me is dus best wel een metalhead.
Die begon daar lekker Slayer te spelen, en de eigenaar van de winkel is een echte klassieke pianist.
Die op zijn beurt kei hard een klassiek stuk begon te spelen.:soinnocent:

Haha was wel grappig om het gezicht van die maat van me toen te zien, die stopte heel gauw met spelen.
Al was het achteraf gezien niet echt een klantvriendelijke aktie van de beste heer.

Nou, voor de andere klanten in die winkel was het vast erg klantvriendelijk....:cheerup:

Maar euh.... doen we niet allemaal Smoke on the water (het liefst net niet goed...), Sweet child of mine, Stairway to heaven en al die ander prachtige, maar o zo uitgekauwde meuk...? Ja, ik niet natuurlijk (-; , maar waarom hoor ik dat dan steeds weer..?
Ik mag overigens wel graag even All right now van de Free doen.... Sorry...
Bij Musik Produktiv hangt (hing?) een lijst met "Verboden nummers". Fijn plan!
Ik zelf speel het liefst ook riffs die ik mooi vind en dan (als ik een gitaar test) het liefst een beetje discreet, met een hoofdtelefoon.
Het is heerlijk als er een speciale testruimte is voor amps etc.

@rijsberman: Niet Angie, maar Anji.... Even op YouTube kijken, je kent het vast wel...

http://www.youtube.com/watch?v=dBONNx8cvZ4
Gr. C.

freekick
11 februari 2009, 11:37
Angie van de Stones?

Nee ANJI van Davey graham
wordt ook wel geschreven als ANGI .
Ook "bekend" door o.m. Paul Simon.

....achteraf zie ik dat guitarkid ook al...

Madcow
11 februari 2009, 12:09
Haha ik speel altijd wat dingen van immortal op de gitaar in kwestie.
Tumtumtum DADADADA tumtum DADADADA.

Verder ook wat van testament, into te pit, kom je er gelijk achter of de gitaar lekker picked.

Blend
11 februari 2009, 12:39
Speel jij niet altijd heere en zweere ? Troela oh troela ? Datvis nu toch helemaal THA BOMB!!! Bij jullie.

Bij jullie? Speel jij niet altijd..? Hm, ik volg het ff niet

ijzerbroot1
11 februari 2009, 16:03
Blijft toch altijd de kans dat de beginner die eindelijk genoeg gespaard heeft voor zijn droomgitaar (en die net in staat is een van die uitgekauwde deuntjes te spelen) de winkel weer uitvlucht als ie zo'n lijstje ziet als bij musikproduktiv. Dag zelfvertrouwen, dag aankoop....Toch jammer als ie net een grote zak geld bij zich heeft....die zijn er. Loop je als winkelier toch weer handel mis. Kan me voorstellen dat je gek wordt van steeds hetzelfde gekras, maar it comes with the job doesn't it?

ExplorerJim
11 februari 2009, 17:54
Deze vraag doet me weer denken aan de scene uit Wayne's World, waarin Wayne voor de zoveelste keer de Excalibur 1964 Strat wil uitproberen.

http://www.youtube.com/watch?v=RhlwR8qbYg0&feature=related

Mad mind
11 februari 2009, 20:04
Blijft toch altijd de kans dat de beginner die eindelijk genoeg gespaard heeft voor zijn droomgitaar (en die net in staat is een van die uitgekauwde deuntjes te spelen) de winkel weer uitvlucht als ie zo'n lijstje ziet als bij musikproduktiv. Dag zelfvertrouwen, dag aankoop....Toch jammer als ie net een grote zak geld bij zich heeft....die zijn er. Loop je als winkelier toch weer handel mis. Kan me voorstellen dat je gek wordt van steeds hetzelfde gekras, maar it comes with the job doesn't it?

Zo ben ik vorige zaterdag eens gitaren gaan testen in de nieuwe Keymusic in Herentals. De eerste 5 min was het best leuk, ik had er een '50s classic player strat van Fender (leuk ding eigenlijk) en was lekker aan het tokkelen en aan het aanmodderen. Toen kwamen er links en rechts van mij 2 mannen zitten en speelde daar dingen waar ik als beginneling maar van kan dromen. Ik heb de amp maar snel stiller gezet en de gitaar even later ook teruggehangen.
Dat is niet zo leuk als noob zeg maar. Je hebt al niet veel zelfvertrouwen omdat je zo goed als niets kent en dan krijg je dat naast je. Maar langs de andere kant kan ik best begrijpen dat je als ervaren gitarist je nieuwe (potentiële) gitaar eens flink aan de tant wil voelen alvorens te kopen.
Een verboden liedjeslijst vind ik dan ook niet zo'n goed idee. Laat de mensen toch spelen waar ze zin in hebben en wat hun het beste ligt.
Ik ben vandaag trouwens een gitaar gaan testen die 9 kansen op 10 mijn volgende wordt.:crazyhappy::mmmm:

tidalwave_sideburns
11 februari 2009, 21:16
Zo ben ik vorige zaterdag eens gitaren gaan testen in de nieuwe Keymusic in Herentals. De eerste 5 min was het best leuk, ik had er een '50s classic player strat van Fender (leuk ding eigenlijk) en was lekker aan het tokkelen en aan het aanmodderen. Toen kwamen er links en rechts van mij 2 mannen zitten en speelde daar dingen waar ik als beginneling maar van kan dromen. Ik heb de amp maar snel stiller gezet en de gitaar even later ook teruggehangen.
Dat is niet zo leuk als noob zeg maar. Je hebt al niet veel zelfvertrouwen omdat je zo goed als niets kent en dan krijg je dat naast je. Maar langs de andere kant kan ik best begrijpen dat je als ervaren gitarist je nieuwe (potentiële) gitaar eens flink aan de tant wil voelen alvorens te kopen.
Een verboden liedjeslijst vind ik dan ook niet zo'n goed idee. Laat de mensen toch spelen waar ze zin in hebben en wat hun het beste ligt.
Ik ben vandaag trouwens een gitaar gaan testen die 9 kansen op 10 mijn volgende wordt.:crazyhappy::mmmm:

De grens tussen goed kunnen spelen en patsen is soms heel klein ja.

ijzerbroot1
11 februari 2009, 21:28
Daarom zijn testcabines wel zo prettig....

wiegersma
12 februari 2009, 07:08
Een lijst met verboden liedjes is toch juist grappig. Gaan ze je uit de winkel gooien wanneer een van deze liedjes speelt? Gewoon lekker doorjengelen.

Ik speel zelf eigenlijk alleen maar wat loopjes en akkoordenwerk om te horen wat de gitaar in zich heeft. Ik ga elke toets bij langs om te horen of er geen dode of smurfige plekken zitten.

guitarkid
12 februari 2009, 07:55
Een lijst met verboden liedjes is toch juist grappig. Gaan ze je uit de winkel gooien wanneer een van deze liedjes speelt? Gewoon lekker doorjengelen.



Precies....!!!!!
En anders zeg je gewoon dat je de gitarist bent van de enige echte Deep Purple-coverband "Demon's eye" (of zo..) en dat je dus wel even wilt weten of "Smoke on the water" wel op die gitaar zit. Want ja...., voor je 'm koopt.... :)

Gr. C.

HertogJanNL
12 februari 2009, 11:18
Hah, die scene uit wayne's world was ik alweer vergeten, classic! Moet de films maar weer eens gaan kijken :)

Ik vind het als n00b ook altijd vervelend om in de winkel te moeten spelen hoor. Geef mij maar een afgesloten cabine, een mooie gitaar en amp en eindeloos veel tijd om aan te prutsen.

Maar ik speel altijd wat akkoorden (denk AC/DC), wat tokkelwerk (Nothing Else Matters, Tears in Heaven), kijk of het ook wat harders aankan (Master of Puppets intro, Duke Nukem theme :D) en misschien speel ik zelf mijn eigen brakke versie van de Nothing Else Matters solo. En als er een bordje 'no stairway to heaven' hangt speel ik die ook, maar dan met de deur open en wat harder ;) Ik kan wel lachen om die 'verboden liedjes'...

Henri H
12 februari 2009, 11:46
Bij jullie? Speel jij niet altijd..? Hm, ik volg het ff nietBrabant .... Carnaval .... belletje? ;)

Rutger
12 februari 2009, 12:12
en als je dan ineens wakker wordt en beseft dat je al 3 kwartier met bijzonder veel plezier op dezelfde gitaar hebt zit te spelen, weet je dat je je gitaar hebt gevonden

De Beer
12 februari 2009, 12:26
en als je dan ineens wakker wordt en beseft dat je al 3 kwartier met bijzonder veel plezier op dezelfde gitaar hebt zit te spelen, weet je dat je je gitaar hebt gevondenJup, had het voor het laatst met een Caparison van 2400 euro...beetje jammer.:(

Tim..
12 februari 2009, 15:47
even tussendoor:
heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij of zij werd gevraagd iets anders te spelen?

RobertoL
12 februari 2009, 15:54
even tussendoor:
heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij of zij werd gevraagd iets anders te spelen?
Door iemand die in de winkel werkt of door een bezoeker?

Dat is toch buitengewoon onbeschoft, als ze dat vragen. Ik zou meteen weg lopen uit de winkel. Je probeert toch spullen te verkopen en niet mensen weg te jagen?

Tim..
12 februari 2009, 16:28
klopt, daarom vroeg ik het met eigenlijk ook af.;)

Mad mind
12 februari 2009, 16:40
Naast mij kwam wel eens een klein jongentje staan vol bewondering in zijn ogen. En ik speel nog maar een half jaar, dus ik kan nog geen kl*te spelen.:seriousf:

ExplorerJim
12 februari 2009, 17:52
even tussendoor:
heeft iemand wel eens meegemaakt dat hij of zij werd gevraagd iets anders te spelen?

Jep, héél lang geleden bij Kees Dee in Amersfoort toen hij nog in zijn oude kleine winkeltje zat. Ik kocht er mijn eerste electrische gitaar, kende alleen maar Enter Sandman en speelde die dus ook. Toen vroeg Kees heel vriendelijk of ik wat anders kon en wilde spelen. Dat was in de tijd dat Enter Sandman nét uit was dus hij werd er waarschijnlijk wel een beetje kriegel van.
Ik vertelde dat ik nog niks anders kon spelen en hij maakte er uiteindelijk ook geen punt van.

kenx
12 februari 2009, 18:28
Hoy,

Lijkt me nogal simpel:

Rockfan? --> speel een rockriff dat je kent,
Bluesfan? --> speel een blueslick dat je kent,
Metalfan? --> '' '' metalriff '' '' ''

enz... enz... enz...

verder de gitaar controleren op bespeelbaarheid enz...
Zeker ook de afwerking.

grtz

kenny

Madcow
12 februari 2009, 19:50
Naast mij kwam wel eens een klein jongentje staan vol bewondering in zijn ogen. En ik speel nog maar een half jaar, dus ik kan nog geen kl*te spelen.:seriousf:


haha tijdje terug was ik in een gitaarzaak. ik zit daar lekker te spelen, komen 2 11 jarige kids in de cabine. effe mee gepraat, ze kwamen uit marokko en ze rookte zware shag Oo

LaszloVersteeg
13 februari 2009, 09:29
haha tijdje terug was ik in een gitaarzaak. ik zit daar lekker te spelen, komen 2 11 jarige kids in de cabine. effe mee gepraat, ze kwamen uit marokko en ze rookte zware shag Oo

en de keer daarvoor toen wij daar zaten kwam er 'n klein turks jongetje in de cabine en die stond daar met grote ogen te kijken hoe wij samen de grootste pokkeherrie maakte die bestaat:cheerup:

Rutger
13 februari 2009, 10:00
Ook wel een grappige ervaring laatst bij Feedback Rotterdam op de akoestische gitaar afdeling. Er zaten wat mensen voorzichtig op gitaren te pielen. Ik loop daar wat rond te kijken en pak een gitaar van de muur die me interessant lijkt. Ik wil wel weten wat die gitaar in huis heeft, dus trek ik alles uit de kast om daar achter te komen. Iedereen kijkt verbaast om van "wie speelt daar zo hard!?"

Tja, je test een gitaar of niet... toch?

Mad mind
14 februari 2009, 11:26
Tja, je test een gitaar of niet... toch?

Daar komt het wel op neer hé.

FruscianteFan
14 februari 2009, 11:43
Ook wel een grappige ervaring laatst bij Feedback Rotterdam op de akoestische gitaar afdeling. Er zaten wat mensen voorzichtig op gitaren te pielen. Ik loop daar wat rond te kijken en pak een gitaar van de muur die me interessant lijkt. Ik wil wel weten wat die gitaar in huis heeft, dus trek ik alles uit de kast om daar achter te komen. Iedereen kijkt verbaast om van "wie speelt daar zo hard!?"

Tja, je test een gitaar of niet... toch?Maar anderen willen een gitaar ook testen en dat gaat een stuk lastiger als er ineens iemand heel hard gaat zitten spelen. Bovendien zou ik in een winkel niet zo snel alles uit de kast trekken om te zien hoe een gitaar zich houdt. Ik weet niet hoe hard jij speelde, maar als ik hard speel, laat dat zijn sporen na op de gitaar.

Pais
14 februari 2009, 15:17
Maar als je wilt testen hoe een gitaar zich gedraagd bij een harde aanslag, is het toch niet nodig om minuten lang te gaan pompen.. :dontgeti: Ik zie soms mensen op die gitaren harken dat ik me soms afvraag waar ze nou eigenlijk naar opzoek zijn.

gorbatjov
15 februari 2009, 00:44
Ik zeg alle nummers spelen die op de verboden lijst staan, ook al vind je het nog zulke vrouwenplasser nummers.
En denken ZO DAT ZAL ZE LEREN.

Liquid_Metal
15 februari 2009, 11:34
Als ik gitaren ga testen speel ik een aantal riffs om te showen, maar echt luisteren of de gitaar goed is doe ik door bv de sustain te testen, de attack, de volume- en tonepots, de dikte van de hals e.d. Meestal speel ik wat riffjes/nummers die ik geregeld ken waardoor ik een vergelijking kan maken met m'n eigen gitaar/amp, wat voor bespeelbaarheid een must is. Maar voor tone denk ik dat je beter een paar losse tonen kan spelen en kritisch beluisteren, en hier en daar een akkoord. Een half uur riffs en nummers spelen voegt voor mij niet zoveel toe.

FruscianteFan
15 februari 2009, 12:04
Ik zeg alle nummers spelen die op de verboden lijst staan, ook al vind je het nog zulke vrouwenplasser nummers.
En denken ZO DAT ZAL ZE LEREN.wat hebben ze je misdaan?

gorbatjov
17 februari 2009, 19:30
wat hebben ze je misdaan?

Ze hebben mij niets misdaan maar ze weerhouden beginners die blij zijn ook iets te kunnen spelen zoals ik ,om hun volgende gitaar te testen zonder al dan niet direct afgezeken te worden.
Want zo voelt het wel een beetje zo van kom maar terug als je net zo goed bent als satriani.
Ben blij dat mijn muziek boertje heel makkelijk is en niet van die rare dingen aan muur hangt.

Arvoitus
17 februari 2009, 19:38
Is zo'n "verboden nummers" bord niet bedoeld als grapje?

guitarkid
17 februari 2009, 19:42
Is zo'n "verboden nummers" bord niet bedoeld als grapje?

Nogal...!!! Er staat dan ook bij dat de prijs van het instrument aanmerkelijk hoger wordt als er nummers van de lijst gespeeld worden...
Maar...., ik ging er bij het posten van dit bericht vanuit dat toch dat de meesten wel snapten dat die lijst niet te serieus genomen moet worden... :dontgeti:

Gr. C.

Dark_Tranquillity
17 februari 2009, 20:18
Ik stem de desbetreffende gitaar in B, loop naar de dichtsbijzijnde Higain bak, en tokkel het complete album "Slaughter of the Soul" van At the Gates weg.

Ik vind persoonlijk het testen op fretbuzz, ontstemmen, palmmuten, en de definitie van de pickups belangrijk. Dus een potje riffs raggen zit wel degelijk in mijn test schema, omdat ik hier alles uit te weten kom wat ik nodig heb om de gitaar te kunnen beoordelen. Overigens weet ik in de eerste paar seconden al of ik iets wil, of niet. Voelt het goed, en ziet het er lekker uit, dan word ze getest!

gorbatjov
18 februari 2009, 00:17
Grap of niet, je voelt je als beginer wel afgezeken en daar gaat het om.

Cowgoesmoo
23 februari 2009, 00:08
Pfoe ik weet nog wel hoe ik me voelde bij de aankoop van mijn eerste gitaar. De verkoper speelde me toch een potje gitaar dat wil je niet weten...ik stond er maar een beetje naast, vol bewondering naar zijn gitaarspel te kijken. "Nou, speel zelf maar wat ik kom zo wel weer bij je", was het volgende wat hij zei... Ik weet niet meer wat ik heb gespeeld, maar ik schaamde me dood. Gelukkig waren er weinig klanten in de zaak lol.

Nu heb ik er geen problemen meer mee. Als ik iets uitprobeer, test ik meestal op buzz, hammer-on pull-offs, slides, bereikbaarheid frets etc. Maar uiteraard speel ik ook mijn favoriete riffjes.

Braindead
24 februari 2009, 21:08
Ik begin meestal met de zangeres zonder naam - Mexico , en sluit af met Frans Bauer- Heb je even voor mij. Dat is de muziek waar Nederland voor in de rij staat. Wat is dit voor topic?

chocorookie
3 maart 2009, 21:01
Haha, mexico.

Ik denk dat dit topic een twee-splijt krijgt tussen mijn 1e gitaar en wat speel je in de muziekzaak.

En toch liggen ze dicht bij elkaar: wat kan je en wat durf je (voor sommiggen onder ons)
En doorgewinterde snarenplukkers welke kijken wat het stukje hout voor hen-/ hun kan betekenen; kwaliteit, sustain, bespeelbaarheid + last but not least portemonee.

Ieder weet nog z'n 1e gitaaraankoop in de winkel en de ongemakkelijkheid die je ervaart(ik wel)
Kom mama (jawel) laten we iets later gaan tegen sluitingstijd.
Oke, is goed jongen (10 jaar was ik toen)
Gespaard, aarbeien plukken de godsganse zomer door, en 100 gulden extra van pa en ma voor m'n eerste electrische.
(we praten nu 25 jaar verder op de kop af)
Ik had twee keuzes " bestedingsgeld" welke er hingen bij muziekhuis Vrieze, toen nog in Gaanderen: een tweede hands Fender mustang uit +- 1971 of een Ibanez roadstar I serie nieuw. (novanex 20 automatic versterker BTW)

Als 10 jarig jochie maakte ik de keuze voor de de Ibanez......................


En ik was heel blij..............., er waren geen andere klanten in de winkel wie mijn kunsten bekeek, en m'n moeder (die er voor de autorit mee kwam) etc.

Moraal: kan hetr erger als ik hierover terugdenk? In jullie ogen Nee...

In mijn ogen? ik heb fantastisch jaren op deze Ibanez mijn lics geleerd totdat er een Epiphone voorbij kwam.

En die Mustang? ach, die heeft voor 495-. gulden ook wel een baasje gevonden.


Gr. Choc

stoppel
3 maart 2009, 22:26
(10 jaar was ik toen)

heeft idd veel met leeftijd te maken. Als je wat ouder bent dan maakt het in mijn ogen minder snel uit wat anderen van je vinden.
Ik was 28 toen ik mijn eerste gitaar kocht, de verkoper was jonger dan ik.
Ik legde duidelijk mijn situatie uit en toen hij vroeg of ik wat wilde pingelen gaf ik aan dat dat toch geen nut had vanwege gebrek aan kennis.
Gewoon recht op de man gevraagd of dit een goede gitaar was en of hij voor mij even wat wilde spelen. Ik wilde toch ook wel even het geluid horen. :seriousf:

Als ik voor mijn "serieuze" gitaar ga kan ik zelf wel spelen, hoe verrot het ook voor de meer ervaren spelers klinkt. Het zal aan mijn reet roesten, als ik maar tevreden ben.

Tim..
4 maart 2009, 16:17
Ik vind het sowieso netjes dat jullie bij je eerste gitaar hem al gingen testen. Toen ik begon met gitaarspelen, ging ik de winkel in, pakte ik de goedkoopste gitaar uit het rek (een Richwood stratocaster) en de goedkoopste versterker (zo'n klein bogey dingetje, nadat eerst mijn moeder overtuigt moest worden dat je bij een elektrische gitaar toch echt een versterker nodig hebt), en ik was weer weg. Hupsakee!:crazyhappy:

oja en een gitaartas en band uiteraard, plectrums dacht ik niet aan.:sssh:

B0UDEWIJN
4 maart 2009, 17:24
plectrums dacht ik niet aan.:sssh:

:seriousf: Meesterlijk! dan maar gewoon een muntje, of blijven fingerpicken tot je wel een plectrum hebt, of gewoon altijd blijven fingerpicken natuurlijk...

Tim..
4 maart 2009, 21:17
:seriousf: Meesterlijk! dan maar gewoon een muntje, of blijven fingerpicken tot je wel een plectrum hebt, of gewoon altijd blijven fingerpicken natuurlijk...

Na een aantal lessen zei me leraar dat ik een plectrum moest halen. Dus ik ga naar de muziekwinkel en vraag om een plectrum, en die krijg ik ook. Vervolgens kom ik weer op les, krijg ik te horen dat ik een basplectrum heb gekocht:o Ja weet ik veel, ik wist er echt helemaal niks vanaf.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die van te voren was informatie bij elkaar schrapen.;)

rock 'n roll
4 maart 2009, 21:49
Na een aantal lessen zei me leraar dat ik een plectrum moest halen. Dus ik ga naar de muziekwinkel en vraag om een plectrum, en die krijg ik ook. Vervolgens kom ik weer op les, krijg ik te horen dat ik een basplectrum heb gekocht:o Ja weet ik veel, ik wist er echt helemaal niks vanaf.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die van te voren was informatie bij elkaar schrapen.;)

Ik leer nu pas dat er gitaarplectrums zijn en basplectrums :chicken: :D

DeiDRagonas
4 maart 2009, 22:32
:dontgeti: Ik zie soms mensen op die gitaren harken dat ik me soms afvraag waar ze nou eigenlijk naar opzoek zijn.

Een kameraad van me presteert het rustig om een vol uur lang de meest irritante shred riffjes en sweeps te spelen op standje podiumvolume in een winkel. Die gast wordt er dan ook standaard uitgezet (letterlijk!). Het is n toffe gast maar hij heeft gewoon echt niet door hoe irritant ie is.

Grt R.

iWishmaster
5 maart 2009, 10:46
Een kameraad van me presteert het rustig om een vol uur lang de meest irritante shred riffjes en sweeps te spelen op standje podiumvolume in een winkel. Die gast wordt er dan ook standaard uitgezet (letterlijk!). Het is n toffe gast maar hij heeft gewoon echt niet door hoe irritant ie is.

Grt R.

Ik was gisteren lichtelijk pissig toen een VERKOPER dat voor de lol (uit verveling ofzo) begon te doen terwijl ik in het hokje ernaast een amp aan het testen was. Ik kon mezelf amper meer horen spelen dus toen ben ik de winkel maar uitgelopen, rare jongens, die feedback medewerkers.

Spitfire
5 maart 2009, 11:09
Ik was gisteren lichtelijk pissig toen een VERKOPER dat voor de lol (uit verveling ofzo) begon te doen terwijl ik in het hokje ernaast een amp aan het testen was. Ik kon mezelf amper meer horen spelen dus toen ben ik de winkel maar uitgelopen, rare jongens, die feedback medewerkers.

Je meent het... ;)

Toen ik 2 maanden geleden bij Musik Produktiv was viel het me op dat minstens 80% van de gitaristen daar metal aan het spelen was. Vooral wat jongere knaapjes die op een kleine versterker met veeeeeels te veel oversturing zo snel spelen dat hun handen het niet bij kunnen houden.

Aan de andere kant was er ook een jongen in een testhok die over een dikke Engl echt ontzettend strak wat lekkere metal nummers speelde (onder andere Master of Puppets). Dat was dan wel weer een genot om naar te luisteren.

soup
5 maart 2009, 11:18
Bij die meeste demo's zie je van die gasten die hun pentatonische dingetjes erdoorheen jassen, hier en daar wat G C D akkoorden. Doen ze vast ook niet voor niets.


Een fenomenale solo van Steve Vai zodat iedereen die staat te kijken verbaasd is :strat:


Een kameraad van me presteert het rustig om een vol uur lang de meest irritante shred riffjes en sweeps te spelen op standje podiumvolume in een winkel. Die gast wordt er dan ook standaard uitgezet (letterlijk!). Het is n toffe gast maar hij heeft gewoon echt niet door hoe irritant ie is.

Grt R.

Oh zo verschrikkelijk, daar kan ik absoluut tegen.

Heb het eens bij feedback gezien, dacht eerst dat die persoon SKAbouter was. :D

DeiDRagonas
5 maart 2009, 11:44
Lol.. Gisteravond was ie weer ff hier. Ik was nog niet de kamer uit of mn amp stond op onverklaarbare magische wijze weer een stuk harder.. Om een uur of 1 snachts in een rijtjeswoning!! En als ik dan zeg dat ie dat niet weer moet doen trapt ie ff later, als in een reflex, mn boost aan.
:lp:

Als dat soort you-tube "gitaristen" spelen is het enige wat ik hoor: piele piele wiew wwiiiiiiew pielepiele. Heel anders als wat ik hoor als ik naar een goeie shredder luister met n goeie melodie en opbouw in zn spel... Ik kan me wel voorstellen dat winkelbedienden soms gek worden van dat soort typjes.

Mja, ze hebben het zelf gewoon serieus niet door dat ze focking irritant zijn en doen t niet express ofzo.. Dus zo iemand de winkel uitwerken vind ik ook wat ver gaan. Ik zou na een minuut of 10 vragen of ie niet ff een koptelefoon in kan pluggen denk ik.

Grt R.

chocorookie
5 maart 2009, 11:48
Gekke vraag, maar met een bak oversturing en alle Boss HM-pedalen op voluit valt er toch niets op te maken of je een goede gitaar hebt of niet.....?

Ja ok, snelle hals etc maar uit een richwood met poweraccoorden hoor je precies hetzelfde.........??????

Is je geluid nog iets te dun dan trap je er nog een chorus d'r tussen, maar mij lijkt me clean spelen de juiste manier om te horen of ie goed is.

DeiDRagonas
5 maart 2009, 11:58
mij lijkt me clean spelen de juiste manier om te horen of ie goed is.

Klopt helemaal! Liefst eerst ook even zonder versterker zelfs om te horen hoe een gitaar resoneert.

edit: Hoewel ik kan snappen dat je een nwe aankoop ook even wil proberen met een flinke bak scheur als je dat normaal ook veel gebruikt...

R.

jonesd
5 maart 2009, 12:03
Na een aantal lessen zei me leraar dat ik een plectrum moest halen. Dus ik ga naar de muziekwinkel en vraag om een plectrum, en die krijg ik ook. Vervolgens kom ik weer op les, krijg ik te horen dat ik een basplectrum heb gekocht:o Ja weet ik veel, ik wist er echt helemaal niks vanaf.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die van te voren was informatie bij elkaar schrapen.;)

Ik speel al jaren met een bassplectrum. IMO handiger dan een gitaarplectrum.

FruscianteFan
5 maart 2009, 12:52
Lol.. Gisteravond was ie weer ff hier. Ik was nog niet de kamer uit of mn amp stond op onverklaarbare magische wijze weer een stuk harder.. Om een uur of 1 snachts in een rijtjeswoning!! En als ik dan zeg dat ie dat niet weer moet doen trapt ie ff later, als in een reflex, mn boost aan.
:lp:

Als dat soort you-tube "gitaristen" spelen is het enige wat ik hoor: piele piele wiew wwiiiiiiew pielepiele. Heel anders als wat ik hoor als ik naar een goeie shredder luister met n goeie melodie en opbouw in zn spel... Ik kan me wel voorstellen dat winkelbedienden soms gek worden van dat soort typjes.

Mja, ze hebben het zelf gewoon serieus niet door dat ze focking irritant zijn en doen t niet express ofzo.. Dus zo iemand de winkel uitwerken vind ik ook wat ver gaan. Ik zou na een minuut of 10 vragen of ie niet ff een koptelefoon in kan pluggen denk ik.

Grt R.Met alle respect, om 1 uur 's nachts in een rijtjeshuis de boost intrappen nadat je had gezegd dat het wat zachter moet, en zelf niet doorhebben dat je irritant bent? Geen wonder dat je dan een winkel wordt uitgezet.

En natuurlijk moet je een gitaar clean testen om de gitaar zelf te horen (niet alleen unplugged), maar als je eigenlijk alleen maar met bakken oversturing speelt, kan ik me voorstellen dat je de gitaar ook vooral met oversturing test. Maar dan nog, je weet na 5 minuten toch ook wel hoe ze klinkt?

iWishmaster
5 maart 2009, 12:58
En natuurlijk moet je een gitaar clean testen om de gitaar zelf te horen (niet alleen unplugged), maar als je eigenlijk alleen maar met bakken oversturing speelt, kan ik me voorstellen dat je de gitaar ook vooral met oversturing test. Maar dan nog, je weet na 5 minuten toch ook wel hoe ze klinkt?

5 minuten? Ik heb wel eens 2 uur lang met 2 amps zitten pielen en toen wist ik nog niet wat ze allemaal konden en hoe het kon klinken. Ik ben een ramp als het om instellen van (buizen)amps gaat en ik ben zelden tevreden over mijn sound, ondanks dat ik toch vaak complimenten van bandleden en vrienden krijg dat het goed klinkt ...

soup
5 maart 2009, 13:01
2 uur lang lijkt me wat overdreven.

Ik kan snel opmaken of een gitaar me ligt of niet.

iWishmaster
5 maart 2009, 13:32
2 uur lang lijkt me wat overdreven.

Ik kan snel opmaken of een gitaar me ligt of niet.

Een gitaar gaat sneller inderaad: ik had het over amps.

Tim..
5 maart 2009, 15:06
Ik speel al jaren met een bassplectrum. IMO handiger dan een gitaarplectrum.

Hij speelde ook best chill, daar niet van hoor, maar met dat plectrum (en daarbij dat ik pas 4 weekjes speelde) hoorde je alleen maar gerasp, dus toen ben ik toch maar overgestapt.


Als ik er nu over nadenk, betrap ik mezelf erop dat ik zowel bij het uitproberen van versterker en gitaar altijd begin met Under the Bridge, maar dat blijft natuurlijk ook gewoon een tof nummer:noob:

Edit:
off topic: waarom heeft deze smiley --> :noob: trouwens de naam noob?

Madcow
5 maart 2009, 16:04
Hij speelde ook best chill, daar niet van hoor, maar met dat plectrum (en daarbij dat ik pas 4 weekjes speelde) hoorde je alleen maar gerasp, dus toen ben ik toch maar overgestapt.


Als ik er nu over nadenk, betrap ik mezelf erop dat ik zowel bij het uitproberen van versterker en gitaar altijd begin met Under the Bridge, maar dat blijft natuurlijk ook gewoon een tof nummer:noob:

Edit:
off topic: waarom heeft deze smiley --> :noob: trouwens de naam noob?

akoestische gitaar he...

Fiendish
5 maart 2009, 23:12
Ik speel altijd wat loopjes en rifjes, en een paar toonladders om te zien of de setup goed gedaan is...
En dan stem ik 'm steevast in drop D en speel ik een stukje "Israel's Son" omdat toch niemand het kent.

En wat "verboden nummers" betreft, ik speel ze heel graag.
Heb laatst nog bij Maxguitars een stukje More Than Words en Stairway to Heaven zitten spelen om een akoestische gitaar te testen...
Alleen al de blik van Sander (Bonten) toen 'ie doorkreeg wat ik aan het spelen was, was geweldig :seriousf:

Thiez
8 maart 2009, 23:09
haha bij ons in de muziekzaak hangt ook idd een verbodsbordje met stairway to heaven.

Terwijl ik van mening ben dat smoke on the water iritanter is en door veeeeel meer mensen gespeeld word. alle mensen die kort dan half jaar spelen gaan alle gitaren en versterker uitproberen met smoke on the water. nee dankje :P

Ik speel vanalles wat eigenlijk. ik wil gitaren en amps die aan al mijn stijlen voldoen. dus wat metal, wat rock, wat clean, wat leads, gewoon vanalles wat.

artnaz
9 maart 2009, 00:06
Ik ga altijd eerst unplugged pielen. Kijken of hij lekker aanvoelt, goed speelt. Dan paar volle akkoorden aanslaan en tokkelen, kijken hoe dynamisch hij is (als het een akoestische is). Vervolgens een beetje solo's, dat moet goed klinken altijd.

Als het bevalt begin ik naar de afwerking te kijken, en ga weer wat pielen. Als het de moeite waard is plug ik hem in, bij de electrische. Dynamiek vind ik erg belangrijk, en de klankkleur. Ik heb een vrij specifieke smaak, dus ik test dan nog wat uitgebreider alle dingen die ik normaal spel. Ik speel zelden wat moois eigenlijk, ik benader het vrij technisch. Het mooie spel komt pas als ik echt helemaal overtuigd ben van de gitaar en een uur lang er op ga spelen.

Niks bijzonders eigenlijk zo... :chicken: Wie zei ook alweer "unplugged een open E aanslaan, als dat niet klinkt doe ik hem weg"? Vind ik een goede eigenlijk, ik merk dat ik dat ook steeds vaker doe.