PDA

View Full Version : OT en choke



erwin_ve
8 februari 2009, 20:18
De kogel is door de kerk, ik ga de uitgangstrafo(OT) en choke(smoorspoel) van mijn Ceriatone OTS 50 vervangen. Reden hiervoor is dat ik wil checken welke invloed het vervangen van trafo's heeft voor de klank. Bovendien stilt het mijn bouw/tweakvirus.

Op het voorlopige lijstje staan:
OT 018343, zoals gebruikt in Fender amps. (Bassman'59 e.d.)
en choke 022699 ook gebruikt in Fender amps.

De choke staat vast, voor de OT kan ik wel wat hints gebruiken.
Bijv. Welke verschillende typen OT van Mercury magnetics zouden hier geschikt voor zijn?
Andere merken?

bluegate
8 februari 2009, 20:41
Qua types geen advies helaas (behalve Fender type vanwege uitgangspunt bouwer).

Probeer iets te regelen qua inkoop, want MM is prijzig. (groep inkoop of zo)
Ooit een OT, Choke en Reverb trafo voor mijn DRRI gekocht en was bijna 300 Euro kwijt.

Het is wel goed spul, maar die prijzen :(

erwin_ve
8 februari 2009, 20:52
Qua types geen advies helaas (behalve Fender type vanwege uitgangspunt bouwer).

Probeer iets te regelen qua inkoop, want MM is prijzig. (groep inkoop of zo)
Ooit een OT, Choke en Reverb trafo voor mijn DRRI gekocht en was bijna 300 Euro kwijt.

Het is wel goed spul, maar die prijzen :(

Dat is inderdaad erg duur:(. Was het verschil met de vorige tranny's aangenaam genoeg om de prijs te rechtvaardigen?

Chris Winsemius
8 februari 2009, 20:53
Qua types geen advies helaas (behalve Fender type vanwege uitgangspunt bouwer).

Probeer iets te regelen qua inkoop, want MM is prijzig. (groep inkoop of zo)
Ooit een OT, Choke en Reverb trafo voor mijn DRRI gekocht en was bijna 300 Euro kwijt.

Het is wel goed spul, maar die prijzen :(

300 is wel veel voor 'n MM DR OT+choke+spoel, kan zelfs in NL goedkoper...

@erwin ve:

met welke secundaire taps?

bluegate
8 februari 2009, 21:00
Inderdaad duur, maar toen ik dit bestelde was de verhouding $ = Euro niet zo gunstig
als nu.

Maar als je vergelijkt met de Heyboers die ik nu voor Solderwreck 2 heb gekocht PT & OT
voor $169.
Een PT is vaak al duurder van MM...

erwin_ve
8 februari 2009, 21:02
300 is wel veel voor 'n MM DR OT+choke+spoel, kan zelfs in NL goedkoper...

@erwin ve:

met welke secundaire taps?

Hoi Cris;

Het liefst met 4-8-16 ohm ivm belettering versterker. De fender heeft 2-4-8 ohm. Mijn cab is 4 ohm
Heeft ene C*W emps nog geschikte MM's? (1=ja(ik mail je), 2= nee:crazyhappy:)

Negative K3 fan
8 februari 2009, 21:22
Waarom wil je per sé een andere choke? Op zich stelt een smoorspoel erg weinig voor en heb je in principe twee bepalende factoren: Henries en Ohms. ik denk niet dat er verder veel verschil in geluid op kan treden, zeker in vergelijking met uitgangstransformators. Maar er zijn meer (goedkopere) merken behalve Mercury Magnetics... Ik zou even goed gaan researchen want er zijn erg veel topics over OTs geweest op andere forums zoals van metroamps, of sloclone, ax84, 18watt en ik heb ook eens een interessant topic gezien op een forum dat voornamelijk ging over Trainwrecks, maar ik weet niet meer welk forum dat is geweest.

erwin_ve
8 februari 2009, 21:45
Waarom wil je per sé een andere choke? Op zich stelt een smoorspoel erg weinig voor en heb je in principe twee bepalende factoren: Henries en Ohms. ik denk niet dat er verder veel verschil in geluid op kan treden, zeker in vergelijking met uitgangstransformators.

De Ceriatone choke heeft een weerstand van 30 ohm bij 1.5H , de fender choke (022699) heeft 100 ohms bij 4H. Of het verschil merkbaar is wil ik dus graag uitproberen i.pv. lezen. Zo duur zijn die niet.

Ik ben mij bewust van de mogelijke alternatieven voor OT's anders dan MM. Dat had ik in mijn openingspost al aangegeven.
Ampgarage heeft ook een hoop info, maar daar geven de goede bouwers hun OT info niet prijs.

Negative K3 fan
8 februari 2009, 21:48
ik neem aan dat veel echte bouwers die ook veel productie draaien OTs laten maken naar hun specificaties.

zit zeker verschil tussen 30 en 100 ohm, maar het kan een stuk extremer. Heb je al een beetje gekeken met PSU designer?

erwin_ve
8 februari 2009, 22:00
ik neem aan dat veel echte bouwers die ook veel productie draaien OTs laten maken naar hun specificaties.

zit zeker verschil tussen 30 en 100 ohm, maar het kan een stuk extremer. Heb je al een beetje gekeken met PSU designer?

Wat betreft de OT's: ja
De aangegeven Fender OT wordt in een aantal D*mbles gebruikt.

De enige reden dat ik de choke wil testen is, omdat deze ook in originele D*mbles zit, met exact dezelfde waarden. Ik heb PSU designer op mijn PC, heb het nog niet geprobeerd.

nico verduin
9 februari 2009, 08:32
Wat betreft de OT's: ja
De aangegeven Fender OT wordt in een aantal D*mbles gebruikt.

De enige reden dat ik de choke wil testen is, omdat deze ook in originele D*mbles zit, met exact dezelfde waarden. Ik heb PSU designer op mijn PC, heb het nog niet geprobeerd.
Over die DC weerstand zou ik me niet zo druk maken. Meer om de impedantie. Vanaf de PT naar de amp is het een wisselstroom weerstand om de rimpel eraf te halen. Maar terug is er ook een effect. Hoewel je ontkoppel elco's gebruikt, is het signaal niet volledig weg te vlakken op de voedingslijn. Er is dus wat feedback (positief of negatief afhankelijk van het aantal fase verwisselingen) naar de eindbuizen toe. 't is marginaal maar het is er wel. Het is tenslotte een laagdoorlaat filter.

guitarnijboer
9 februari 2009, 12:55
Over die DC weerstand zou ik me niet zo druk maken. Meer om de impedantie. Vanaf de PT naar de amp is het een wisselstroom weerstand om de rimpel eraf te halen. Maar terug is er ook een effect. Hoewel je ontkoppel elco's gebruikt, is het signaal niet volledig weg te vlakken op de voedingslijn. Er is dus wat feedback (positief of negatief afhankelijk van het aantal fase verwisselingen) naar de eindbuizen toe. 't is marginaal maar het is er wel. Het is tenslotte een laagdoorlaat filter.

Hmm. Volgens mij heeft de smoorspoel 3 belangrijke functies:

1. zorgt voor een aanzienlijke vermindering van rimpelspanning door de hoge impedantie voor wisselsstroom en lage impedantie (alleen de dc weerstand) voor gelijkstroom.

2. De spoel zorgt samen met de elko erna voor een meer stabiele spanning op (in dit geval) de schermroosters en in de voorversterker. Stroompieken in de anodestroom van de eindbuizen zorgen voor een kortstondige spanningsdaling van de voedingsspanning. De spoel draagt er aan bij deze deze kortstondige spanningsdalingen op te vangen en zo de spanning in de rest van de versterker meer constant te houden.

3 De laad en ontlaad curve van een spoel is precies tegengesteld aan die van een elko. De gelijkrichter ziet bij het inschakelen van de voeding een Elko kortstondig als een hele lage weerstand die daarna hoger wordt. Dit betekend dat je bij het inschakelen van de voeding een hoge inschakelstroom hebt.

Een spoel in serie wordt bij inschakeling door de gelijkrichter juist gezien als hoge weerstand die daarna lager wordt. Dit betekend dat de elko erna geleidelijk geladen wordt en je dus geen hoge inschakelstroom hebt bij het inschakelen. Daarnaast heb je als de voeding eenmaal is ingeschakeld nauwelijks een spanningsval over de spoel omdat de ohmse weerstand vrij laag is.

erwin_ve
9 februari 2009, 12:55
Na wat extra research:

OT 018343, zoals gebruikt in Fender amps. (Bassman'59 e.d.) €99,-
OT MM axiom dynaco do 50 $250,-:(
OT Prosonic $69,- :cheerup:(www.angela.com (http://www.angela.com))

nico verduin
9 februari 2009, 13:22
Hmm. Volgens mij heeft de smoorspoel 3 belangrijke functies:

1. zorgt voor een aanzienlijke vermindering van rimpelspanning door de hoge impedantie voor wisselsstroom en lage impedantie (alleen de dc weerstand) voor gelijkstroom.

2. De spoel zorgt samen met de elko erna voor een meer stabiele spanning op (in dit geval) de schermroosters en in de voorversterker. Stroompieken in de anodestroom van de eindbuizen zorgen voor een kortstondige spanningsdaling van de voedingsspanning. De spoel draagt er aan bij deze deze kortstondige spanningsdalingen op te vangen en zo de spanning in de rest van de versterker meer constant te houden.

3 De laad en ontlaad curve van een spoel is precies tegengesteld aan die van een elko. De gelijkrichter ziet bij het inschakelen van de voeding een Elko kortstondig als een hele lage weerstand die daarna hoger wordt. Dit betekend dat je bij het inschakelen van de voeding een hoge inschakelstroom hebt.

Een spoel in serie wordt bij inschakeling door de gelijkrichter juist gezien als hoge weerstand die daarna lager wordt. Dit betekend dat de elko erna geleidelijk geladen wordt en je dus geen hoge inschakelstroom hebt bij het inschakelen. Daarnaast heb je als de voeding eenmaal is ingeschakeld nauwelijks een spanningsval over de spoel omdat de ohmse weerstand vrij laag is.
Allemaal mee eens. Maar dat zou gelijk suggereren dat een smoorspoel geen invloed op je geluid heeft. En dat is wel het geval. De reden dat ik het ook al een filter zie, is omdat we altijd redeneren vanaf de anode weerstand. Maar dat is natuurlijk niet waar. De voedingslijn zelf komt er ook bij met al zijn weerstanden terug tot de trafo. De ontkoppel elco's dempen dat voor een gedeelte maar dan gaat er een deel wel degelijk de eindpitten bereiken indirect. De spoel is een combinatie van inductie, capaciteit en direct weerstand. Allemaal faktoren die invloed hebben.

nico verduin
9 februari 2009, 13:23
Na wat extra research:

OT 018343, zoals gebruikt in Fender amps. (Bassman'59 e.d.) €99,-
OT MM axiom dynaco do 50 $250,-:(
OT Prosonic $69,- :cheerup:(www.angela.com (http://www.angela.com))
En wat ben je kwijt tot de voordeur?

Chris Winsemius
9 februari 2009, 13:49
@Erwin: stuur maar 'n mailtje (heb het 1 en ander op voorraad en ik moet deze week weer bestellen)

NB De Bassman '59 OT is anders dan die v/e bf SuperReverb en of bf/sf Bassman. Ik zal even voor je kijken wat 'n goeie match is.
----------------------------------------------------
@Bluegate: HB is ook zeer ok maar zelf geef ik meestal de voorkeur aan MM. TW (ToneSlut?) setje wil ik sowieso nog 'n keer proberen. Bij HBs heb ik de indruk dat de amp verder open moet staan om "tot leven te komen", bij MMs is dat (imho) ook al op lagere volumes.
----------------------------------------------------
Invloed v/d choke (type/eigenschappen/merken):
absoluut voel- en ook hoorbaar. Het be-invloedt grotendeels de feel en dikheid/strakheid v/h laag en mid-laag. Tijd terug veel chokes getest (natuurlijk biasing per keer opnieuw ingesteld ivm. eventuele U G2 verandering) en het is absoluut ook iets om mee te experimenteren. De dc-weerstand heeft invloed op de G2 spanning en op de feel, impedantie/induktiviteit ook en die bepalen ook 'n stuk v/d laag-weergave.

guitarnijboer
9 februari 2009, 14:12
Allemaal mee eens. Maar dat zou gelijk suggereren dat een smoorspoel geen invloed op je geluid heeft. En dat is wel het geval. De reden dat ik het ook al een filter zie, is omdat we altijd redeneren vanaf de anode weerstand. Maar dat is natuurlijk niet waar. De voedingslijn zelf komt er ook bij met al zijn weerstanden terug tot de trafo. De ontkoppel elco's dempen dat voor een gedeelte maar dan gaat er een deel wel degelijk de eindpitten bereiken indirect. De spoel is een combinatie van inductie, capaciteit en direct weerstand. Allemaal faktoren die invloed hebben.

Natuurlijk heeft de smoorspoel wel invloed op het geluid, maar naar mijn idee niet zoals jij het omschrijft. Het maakt bijvoorbeeld voor de punch van de eindtrap nogal uit als de voedingsspanning voor de schermroosters mee zou dalen met de anodespanning tijdens stroompieken in de anodestroom.

erwin_ve
9 februari 2009, 14:15
En wat ben je kwijt tot de voordeur?
Teveel...
Ik ga iig geen 300 uitgeven voor een OT.

erwin_ve
9 februari 2009, 14:20
@Erwin: stuur maar 'n mailtje (heb het 1 en ander op voorraad en ik moet deze week weer bestellen)

NB De Bassman '59 OT is anders dan die v/e bf SuperReverb en of bf/sf Bassman. Ik zal even voor je kijken wat 'n goeie match is.


Hoi Cris, optie 1 dus:) Ik mail je...

@ all: bedankt voor jullie utvoerige uitleg m.b.t. de invloed v.e. choke. Ik ga het proberen en post hier mijn bevindingen.

erwin_ve
27 februari 2009, 00:04
Dinsdag heb ik bij CMW een Mercury Magnetics OT en choke gehaald.
[Off topic]; Een daar aanwezige gemodde bandmaster door Cris, maakte een verpletterende indruk.:mmmm: [/Off Topic]

Zojuist de OT geplaatst in de overtone, alles zit goed, geen oscillaties, morgen even op bandvolume testen.
:crazyhappy:

erwin_ve
3 maart 2009, 09:38
afgelopen donderdag OT geplaatst, vrijdag getest, zaterdag opgetreden.

De mercury magnatics OT is een erg prettige upgrade! Het eerste wat opvalt is de openheid van het geluid. Het lijkt wel alsof er een deken van de speakercab is afgehaald.
Mooi hoog, veel harmonics, laag is strakker en gedefineerder. Het clean sprankelt nu echt, helemaal af.
Het od kanaal was in eerste instantie een beetje "hairy" met de nieuwe ot, waarschijnlijk omdat ik een mismatch met de speakercab deed (4 ohm cab op 2 ohm uitgang).
Zodra ik de cab op de passende 4 ohm uitgang zet wordt het OD wat smoother.

Ik ben nog niet uitgetweaked.
Deze week de choke vervangen. Ik ben erg benieuwd, de ot vervangen was een vd beste dingen die ik gedaan heb om deze amp beter te laten klinken.
Alle verkooppraatjes over mercury magnetics zijn, wat mij betreft, positief bevestigd.:ok:

http://ceriatoneforum.com/index.php?action=dlattach;topic=981.0;attach=705;i magehttp://ceriatoneforum.com/index.php?action=dlattach;topic=981.0;attach=707;i mage

erwin_ve
7 maart 2009, 09:52
Deze week heb ik de choke vervangen.
De voornaamste 2 voordelen:

De amp reageert met het od kanaal met veel meer dynamiek. Het loopt minder snel dicht, ik kan de gain dus verder opendraaien terwijl de od toch de range heeft van clean met een randje tot vette scheur d.m.v aanslag/ volumepot. Erg tof! Hier ga ik van grijnzen:mmmm:

Het rafelige op het od kanaal is weg, de sound is nu mooi rond.

Het veranderen van OT en choke zijn voor mij goed waarneembaar en zeer positief. Het MM spul mag blijven:grouphug:

Klaasj Vaak
7 maart 2009, 10:57
Ah, toevallig, bij m'n Marshall 2266 is dit laatst ook gebeurd. Nieuwe MM trafo en extra MM choke geplaatst, naast een nieuw setje buizen. Op kamervolume klinkt het in ieder geval al pakken beter, ik moet 'm alleen nog op bandvolume uitproberen.