PDA

View Full Version : Hals schuren/lakvrij maken



Mukkez
8 februari 2009, 20:04
Hallo mensen,

Ik heb even een vraagje wat betreft het schuren van mijn gitaar hals.

Ik heb een gibson sg standaard, prima gitaar, speelt super, maar ik zit met een kleinigheidje. Als ik speel dan speelt de hals erg 'stroef', ik bedoel dan moeilijk sliden van bijvoorbeeld de 5e naar de 15e fret dan glijdt dat niet soepel zoals bij een ongelakte hals. Denk bijvoorbeeld aan een Ibanez RG hals (en dan heb ik het dus niet over de dikte van de hals).

Doe ik er verstandig aan om de hals heel licht te schuren zodat de lak er af is?

Graag wat tips hierover.

bvd

G.G.
8 februari 2009, 20:09
Doe ik er verstandig aan om de hals heel licht te schuren zodat de lak er af is?

Graag wat tips hierover.

bvd

Stukje schuurpapier in je hand nemen en heen en weer bewegen over de lak. Dan wordt de lak dunner. Wat wil je nog meer weten? :(

ExplorerJim
8 februari 2009, 20:23
Zou je niet eerst kunnen proberen om de lak te polijsten?

Jilles
8 februari 2009, 20:28
Hij wil weten of het verstandig is. Misschien is TS er bang voor dat het resultaat van de hals schuren niet het resultaat is wat hij wil behalen.
Ik zou in ieder geval goed afplakken (bindingen, einden van de hals), en niet een al te grote korrel nemen. Liever te klein dan te groot lijkt me :ok:

De hals van mijn 2de gitaar was ook niet glad gelakt, door de jaren heen was er een glanzende laag opgekomen (vet denk ik). Ik had hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ik heb toen met een kleine korrel opgeschuurd en het resultaat was helemaal naar mn zin. De korrel weet ik niet meer, helaas. Succes!

Groeten,
Jilles

Orpheo
8 februari 2009, 21:47
Zou je niet eerst kunnen proberen om de lak te polijsten?

de lak IS al gepolijst, dat is juist het probleem. ongelakt=grovere textuur=minder weerstand=sneller spelen.

gelakt/geplijst=> veel 'drag', wat sommigen 'plakken' noemen, en dat speelt dus trager.

2 opties:

lak opruwen met heel fijn schuurpapier (grit 400, 600)

superlang spelen zodat de lak dun is, en je dus de porieen meer voelt (moet je denken aan uren per dag, voor een paar jaar lang).

Orpheo
8 februari 2009, 21:48
Hij wil weten of het verstandig is. Misschien is TS er bang voor dat het resultaat van de hals schuren niet het resultaat is wat hij wil behalen.
Ik zou in ieder geval goed afplakken (bindingen, einden van de hals), en niet een al te grote korrel nemen. Liever te klein dan te groot lijkt me :ok:

De hals van mijn 2de gitaar was ook niet glad gelakt, door de jaren heen was er een glanzende laag opgekomen (vet denk ik). Ik had hetzelfde probleem als jij nu hebt. Ik heb toen met een kleine korrel opgeschuurd en het resultaat was helemaal naar mn zin. De korrel weet ik niet meer, helaas. Succes!

Groeten,
Jilles

te fijn zorgt ervoor dat de porieen dichtraken van het schuurpapier, en dan ga je juist weer polijsten, en dat wil je juist niet.

Mukkez
9 februari 2009, 18:29
Jilles bracht mijn idee wel aardig onder woorden.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik ga het eens proberen, natuurlijk goed verzorgd. (aftapen etc.)

Nog één vraagje voordat ik aan de slag ga: Ik wil niet dat het er zo uit komt te zien (lelijk) maar dat is wel ongeveer het idee van hoe 'glad' ik het wil hebben, wat te doen?

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/09/1234196682-920.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1293731.html)

Misschien een compromis zoeken? Ik denk dat ik maar gewoon erg licht ga schuren totdat het gewenste niveau bereikt is.

(beetje gevaarlijk bezig, trial en error op zo'n gitaar :soinnocent: )

Orpheo
9 februari 2009, 18:34
Jilles bracht mijn idee wel aardig onder woorden.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Ik ga het eens proberen, natuurlijk goed verzorgd. (aftapen etc.)

Nog één vraagje voordat ik aan de slag ga: Ik wil niet dat het er zo uit komt te zien (lelijk) maar dat is wel ongeveer het idee van hoe 'glad' ik het wil hebben, wat te doen?

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/09/1234196682-920.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/1293731.html)

Misschien een compromis zoeken? Ik denk dat ik maar gewoon erg licht ga schuren totdat het gewenste niveau bereikt is.

(beetje gevaarlijk bezig, trial en error op zo'n gitaar :soinnocent: )

gewoon niet zover doorschuren?? is heus niet zo lastig te bedenken lijkt mij...

G.G.
9 februari 2009, 18:36
Wel buiten schuren want binnen is het al stoffig genoeg zo te zien. :dontgeti:

no 1 hops
9 februari 2009, 18:40
misschien voor dat je definitief lak weghaalt eens polijsten met staalwol 4 X 0 en daarna behandelen met turtle wax (zonder siliconen).
je krijgt er een zeer glad oppervlak mee.

als je echt alles er weg wilt halen zou ik persoonlijk naar een glashandel gaan en daar vragen of ze handige stukken restand glas voor je willen snijden met een holle vorm zodat je mooi aansluit op de ronding van de hals, niet een u vorm maar een mooie zachte glooing en de lak eraf schrapen

Orpheo
9 februari 2009, 18:45
misschien voor dat je definitief lak weghaalt eens polijsten met staalwol 4 X 0 en daarna behandelen met turtle wax (zonder siliconen).
je krijgt er een zeer glad oppervlak mee.

als je echt alles er weg wilt halen zou ik persoonlijk naar een glashandel gaan en daar vragen of ze handige stukken restand glas voor je willen snijden met een holle vorm zodat je mooi aansluit op de ronding van de hals, niet een u vorm maar een mooie zachte glooing en de lak eraf schrapen

maar juist dat supergladde moe tje niet hebben, dat plakt...

Mukkez
9 februari 2009, 18:55
Wel buiten schuren want binnen is het al stoffig genoeg zo te zien. :dontgeti:

Afbeelding komt van google.

Bedankt voor de info. Ik red me hier verder wel mee, ik vraag nog wel even bij een gitaarboer en anders gewoon zelf aan de slag.

ijzerbroot1
9 februari 2009, 20:05
Heb dat ooit eens gedaan met een schuursponsje. Jeweetwel, zo'n geel/groen geval. Werkt als een tiet. De gelakte hals van (indertijd) mijn Richwood LP werd er spiegeltjeglad van zonder geplak.

Mukkez
9 februari 2009, 20:25
bedankt! dat ga ik eens proberen.

bert k
9 februari 2009, 21:22
Was laatst nog een ander topic over. Geen staalwol en geen schuurspons, dat is te grof, krijg je krassen. Schuurpapier nr 800, en zachtjes een paar keer schuren in de lengterichting. Niet die hele laklaag eraf halen, dat is niet nodig, alleen de glans weg, dat voelt prima.

Fenndangoband
10 februari 2009, 12:12
superlang spelen zodat de lak dun is, en je dus de porieen meer voelt (moet je denken aan uren per dag, voor een paar jaar lang).

klopt... zo heb ik het bij mijn Paultje gedaan ;)

Sanderltd
12 april 2009, 15:15
Om dit topic eventjes naar boven te halen; is het aan te raden, als je een ongelakte hals hebt, deze nog te oliën? Of is het geen probleem om hem helemaal blank te laten? (Ervan uitgaande dat het een maple hals is.)

Orpheo
12 april 2009, 15:30
Om dit topic eventjes naar boven te halen; is het aan te raden, als je een ongelakte hals hebt, deze nog te oliën? Of is het geen probleem om hem helemaal blank te laten? (Ervan uitgaande dat het een maple hals is.)

als ie echt ongelakt is, effe in de olie, of een heel dun laagje nitro of filler erop spuiten. en dan echt HEEL dun. en dan helpt gewone olie niet, maar moet je hardende olie nemen, zoals tung oil, of danish oil.

hezz
12 april 2009, 16:49
Dat beantwoord zijn vraag niet echt ;)

Hij wil weten of het nodig is om het te lakken/olien of dat hij het ook gewoon ongelakt kan laten. Ben ik ook wel benieuwd naar, m.b.t. ongelakte allparts halzen.

yhcmarc
12 april 2009, 17:00
ik heb het zelf gedaan met zo een oranje schoonmaak / schuurdoek. Gewoon je hele hand tegen de ronding van de hals en rustig aan heen en weer over de lengte, werkte echt perfect. De hals speelt nu heerlijk.

Orpheo
12 april 2009, 17:12
Dat beantwoord zijn vraag niet echt ;)

Hij wil weten of het nodig is om het te lakken/olien of dat hij het ook gewoon ongelakt kan laten. Ben ik ook wel benieuwd naar, m.b.t. ongelakte allparts halzen.

jep, je hebt gelijk, sorry :P

je kan het ongelakt laten, alleen dan 'aged' het veel sneller. ook kan het helpen tegen torderen oid, maar daar zijn de meningen bij bouwers flink over verdeeld.

RS-Rik
12 april 2009, 17:36
je kunt ff olien, dat beschermd wat tegen vocht zonder dat het hout er stroef van wordt.


ik zou voorzichtig en lief schuren met P600. Schuur altijd in de richting van de hals mee. Let er wel op dat de kleur van de hals doffer/ valer wordt. Je kunt voor het schuren 2 papiertjes tegen elkaar aan wrijven, dan krast het schuurpapier minder.

hezz
13 april 2009, 00:39
jep, je hebt gelijk, sorry :P

je kan het ongelakt laten, alleen dan 'aged' het veel sneller. ook kan het helpen tegen torderen oid, maar daar zijn de meningen bij bouwers flink over verdeeld.

Oke! Ik wil op m'n stratje graag een nieuw halsje zetten en was aan het denken een zonder finish te bestellen. De body is al erg 'aged' en ik wil dat de hals daar binnen niet al de lange tijd (enkele jaren is acceptabel) bij gaat passen, bijvoorbeeld die erg kenmerkende bruine (zweet?) plekken op de achterkant.

Kan me niet voorstellen dat een laklaagje zou helpen tegen het torderen, daar zit zoveel kracht achter om dat in werking te zetten dat ik niet denk dat een dun lakje daar iets tegen doet. Dat gaat sowieso toch erg geleidelijk en subtiel dus zo'n laklaag vervormt zich naar mijn idee toch wel mee.