PDA

View Full Version : Vraag over Mid-side techniek



skabouter
8 februari 2009, 16:39
Ik wil een mid-side opname maken van mijn gitaaramp.
Mid: M-Audio Nova (card.)
Side: M-Audio Sputnik (fig-8 )

http://www.uaudio.com/webzine/2005/december/graphics/04_Analog-Obsession/mid-side-panning.gif

Maarrrrr als ik die fig-8 track duplicate, dan kan ik niet de fase omkeren, zonder dat het origineel ook omkeerd. Hoe duplicate je een track, en voer je onafhankelijke bewerkingen uit, bij mij verandert het origineel steeds precies hetzelfde mee bij een verandering.
Ik werk in Nuendo....

STW
8 februari 2009, 18:24
hoe verander je de fase, doe je 'process/phase reverse' of druk je gewoon het fase-omkeer-knopje in bij je audiospoor?
(ik ken alleen cubase maar ik ga er even van uit dat nuendo hetzelfde werkt)

ik denk dat je de laatste optie eens moet proberen, het is een klein knopje boven de panning ergens

skabouter
8 februari 2009, 18:49
kijk eens aan :) Heel erg bedankt, dit is de oplossing! Ik deed idd "process/phase reverse", en dit werkt dus niet! Ik wist niet dat er een phase reverse knop boven het audiospoor zat! Dit werk heel goed, klinkt stukken beter!



Desalniettemin blijft een deel van mijn vraag staan: Hoe duplicate je een track, en voer je onafhankelijke bewerkingen uit op het nieuwe spoor? Bij mij verandert het origineel steeds precies hetzelfde mee bij een verandering.

bert k
8 februari 2009, 21:49
Neem het niet op als een stereotrack, maar als twee onafhankelijke monotracks. Hoe je dat instelt bij Nuendo weet ik niet precies, maar in Cubase maak je een monotrack aan en je selecteert de bus die je gebruikt. En dat dan twee keer.

skabouter
8 februari 2009, 22:58
ik snap wat je bedoelt, maar dit doe ik al. Mijn vraag geldt ook voor deze mono track. Stel; je hebt een monotrack, je selecteert hem, control+D (duplicate) en je zet hem op een spoor eronder. Als je nu een bewerking in zo`n spoor doet, dan veranderen beiden sporen. Hoe bewerk(process) je ze onafhankelijk van elkaar in nuendo?

bert k
8 februari 2009, 23:50
Probeer eens met control-C dus Copy ipv Duplicate?

[EDIT] Werkt niet.

Ik vond het volgende in Cubase. Dupliceer je track, selecteer hem, dan Edit>Convert to new Copy. Dat moet in Nuendo ook wel zitten.

skabouter
9 februari 2009, 00:14
Yeah bert, dit laatste helpt! Dankjewel :)