PDA

View Full Version : Fender Blues Deville



tweng
8 februari 2009, 13:56
Ik speel al enkele jaren gitaar, heb ooit lang geleden een blues deville gehad. Daarna, door een soort van GAS overgestapt naar vintage fenders, verschillende gehad en geprobeerd, en ik heb het er een beetje mee gehad.
De laatste tijd denk ik vaak dat die blues deville toch wel een heel lekkere sound had. Dus overweeg ik om er een nieuwe te kopen.

Heeft iemand ervaring met de reissue blues devilles ? Zijn ze beter dan de hotrods ? Ik zie ook dat ze nu andere speakers hebben : alnico speakers van eminence. De mijn had die vroeger zeker niet. Zijn die alnico speaker iets ? Beter dan de standaard speakers van vroeger ?
En als je een deville vergelijkt met een deluxe, is er dan veel verschil qua sound ?

En tot slot nog iets helemaal anders : als jij persoonlijk zou moeten kiezen tussen een blues deville en een plexi 50 watt cloon, wat zou je dan kiezen ?
Rare vraag misschien wel, die laatste :)

marc_o
8 februari 2009, 14:01
Welke ik zou kiezen lijkt me niet relevant, want iedereen speelt anders en zoekt iets anders.
Heb hele goede en hele saaie Blues devilles gehoord, als ik eerlijk ben.
De goeie bleken, wanneer ik ernaar vroeg en wat ik ervan mocht geloven, meestal heter gebiast en bij sommigen waren speakers vervangen.
Maat van me had een heel goed klinkende, heter gebiast en opnieuw gesoldeerd met hier en daar wat betere componenten, maar nu hij zelf versterkers bouwt, heeft ie 'm weggedaan.
Testen blijft de enige oplossing natuurlijk en de kans dat ze 'm in de winkel even wat heter afstellen is wel heel erg klein..

tweng
8 februari 2009, 19:13
Bedankt voor je reactie Marc. Verder niemand die hier iets over te vertellen heeft ? Niemand ervaring met die eminence alnico speakers ?

Shaggy
8 februari 2009, 20:35
Die alnico's kunnen vrij schel en nasaal klinken. Dat is dus die met die blauwe frame. Ze zijn zwak en gaan snel kapot.

Ik heb een deville uit 94 met stock ceramische speakers, die ze een tijdje produceerde, en klinken imho wat beter dan de nasale ielere alnico's. Dus meer smooth mids en niet dat "piercing highs"

Devilles zijn stock koud gebiast, hebben een hele mooie bell clean en een niet al te beste drive kanaal.

Ik gebruik alleen kanaal 1, met pedalen. Die sovtek5881 zou je er ook zsm uit moeten gooien voor JJ's, of voor een super sprankelende sound, yellow jackets met JJ el 84.

tweng
8 februari 2009, 22:33
zijn die huidige alnico's dan niet dezelfde als degene die ze in de hele eerste blues devilles staken ?

Shaggy
9 februari 2009, 10:02
Het zijn dezelfde blauwe van eminence. productcode begint met 036...

tweng
9 februari 2009, 11:22
Ik hoor nochthans de meeste mensen zeggen dat deze blauwe speakers veel beter zijn de de gewone stock fender speakers die ze er later in staken...

Eko
9 februari 2009, 17:46
Devilles worden regelmatig gebruikt aangeboden. Je zou dus gewoon kunnen kijken om zo`n oude liefde opnieuw op de kop te tikken. Je weet wat je daar aan hebt.
Een reissue kan ook voldoen maar dat is een kwestie van uitproberen in een winkel.
Een Hotrod heeft een more/drive schakeling wat, volgens Fender , iets voor de hardere muziek zou moeten zijn. Is het niet , gaat het niet worden nie.

Shaggy
10 februari 2009, 09:29
Ik hoor nochthans de meeste mensen zeggen dat deze blauwe speakers veel beter zijn de de gewone stock fender speakers die ze er later in staken...

Wat is beter? Ze gingen snel kapot, daarom besloot Fender v1030 speakers erin te stoppen. Nu met de reissues zitten er weer alnico's maar dan 30 watters in.

Mijn mening over de alnico's is dat ze dun en nasaal klinken. Bij hogere volumes krijg je zo'n "icepick" geluid.