PDA

View Full Version : Gitaar opnemen. Effecten meenemen?



Liquid_Metal
8 februari 2009, 13:05
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar niet gevonden wat ik wil weten, en op het net heb ik zo 1.2.3 ook geen concrete info gevonden. Daarbij ben ik benieuwd hoe andere gitaristen het volgende doen.
Ik heb een amp die ik opneem via microfoon. Daar is nog een hoop aan te verbeteren en daar ben ik nu mee bezig. bv type mic, type opname-apparatuur (usb interface of analoge mixer), stand van de mic, etc.
Eigenlijk vanuit gewoonte maak ik op m'n amp een mix van dry en wet, door de effecten van m'n TC G-Major gewoon erin te stoppen. Sinds kort heb ik een Wet/Dry setup en gaat opnemen van dry+wet niet meer met 1 mic. Ik kan wel een tweede microfoon gebruiken, maar binnenkort hoop ik met een linemixer naar stereo te kunnen gaan (dus wet+dry gemixt in stereo over 2 speakers).
Ik vroeg me af hoe jullie je gitaar opnemen. Is het gebruikelijk om effecten vanuit de mix mee te nemen? Of plak je die er later overheen? En gebruik je daarvoor software-matige effecten (ik gebruik cubase, daar zitten wel wat effecten in) of met (dure) analoge fx-processors?
Of kan ik de G-Major in een fx loop van m'n mixer zetten en de effecten er daar bij plakken? Eventueel de opgenomen dry track nog een keer afspelen en dan via de mixer de G-Major fx 'opnemen'?

Pepe
8 februari 2009, 13:55
Als je zelf opneemt whatever suits you lijkt me.
Als ik opneem voor sessie in studio's worden tijdeffecten altijd later toegevoegd.

En ja, dan klinkt je gitaar ineens als een goudvis die verzuipt but what do I know http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Liquid_Metal
8 februari 2009, 14:53
Ik weet nog niet zo goed wat mij suit :P. Ik vind de effecten uit mijn multi-doos erg mooi en ze zijn ook allemaal op de goede manier ingesteld. Alleen op dit moment heb ik wet/dry(en een 2e wet via een cheapass amp) en wordt het opnemen dus erg lastig. Ik vraag me af of digitale software effecten net zo mooi worden, omdat die niet via de speaker en poweramp gaan. (maar het droge geluid is dat echter wel geweest).
Van de week ga ik maar eens flink uitvogelen wat voor mij de beste mic.setup is, en vervolgens misschien welk type mic (hoewel dat lastiger is). Zodra ik een linemixer heb kan ik ook met effecten in stereo opnemen. Is het dan verstandig om alle tracks in stereo op te nemen? Vaak is gitaar toch mono...

Pepe
8 februari 2009, 15:06
Je bent gitarist dus je denkt als een gitarist in termen van mooi geluid.

Als je mixed beoordeel je geluiden in context. Hoe meer je zelf in de hand hebt hoe coherenter het eindresultaat. Een geluid waar al tijdseffecten op zitten beperkt je dan.

Liquid_Metal
8 februari 2009, 15:52
Dus raadt je aan droog op te nemen en effecten later er overheen te gooien? En bedoel je in dit geval met tijdseffecten ook zaken als chorus en phaser, naast uiteraard reverb en delay?

Pepe
8 februari 2009, 17:17
Ja maar het hangt een beetje af van je apparatuur en hoeveel kanalen je post-effecten wil, je wil niet als een achtarmige inktivs delaytjes en galmpjes in en uitdraaien tijdens het mixen. Het meest ideaal is alle effecten toekennen in het voorbereiden en bij de final stereomix alleen een beetje levelen.

Er is verschil tussen een effect als onderdeel van je sound of een effect dat in de mix zijn werk doet in de context. Een pietsie galm gooi ik altijd wel over mijn amp maar meer als klankkleur, niet om de plek in het totaalbeeld te beinvloeden.

harrie-beton
8 februari 2009, 17:57
Heel gebruikelijk is alles gewoon op te nemen behalve galm. Gitaar op 2 sporen (1 wet en 1 dry) wordt ook veel gedaan.

Het probleem met opnemen vind ik vooral gitaristen die tijdens een nummer wisselen van effecten en in een studio valt meteen op dat hij te vroeg is of te laat is.

guhlenn
9 februari 2009, 08:15
Ik neem de amp apart op en effecten apart op. Mix to taste. Mocht er een mooiere studio delay zijn, gebruik je die, anders gewoon je G-major tracks.

hole
9 februari 2009, 08:20
Hey LM.

Ik heb geen opname ervaring, maar als je erover nadenkt kun je volgens mij het beste gewoon je droge signaal opnemen, en daarna de effecten toevoegen op een andere track (gewoon van je G-major, die lust ook line-level volgens mij).

Dan heb je ook gewoon je W/D geluid zoals je nu hebt....of denk ik nu te simplistisch?

Liquid_Metal
9 februari 2009, 11:34
Dat is ook waar ik aan zat te denken. Dan hou ik m'n droge signaal goed intact en kan ik daarna nog alle kanten uit met m'n effecten. De effecten uit de G-Major klinken wat mij betreft goed genoeg, dus dat zit wel goed. Ik vraag me alleen af hoe bv een chorus gaat klinken als je die later opneemt.
En is het gebruikelijk om dan de G-Major in een fx-loop van een mixer te stoppen, de opgenomen dry track af te spelen en dat dan op een ander spoor op te nemen?