PDA

View Full Version : Mijn nieuwste aanwinst: eindtrap 2x EL84



fredjuh
8 februari 2009, 11:37
Ik heb eindelijk mijn eerst buizenfrutsel binnen: wat ooit een versterker van een hammondorgel is geweest. De vorige eigenaar heeft m zo'n beetje gerewired, de voorversterker eruitgehaald en de buizengelijkrichter (5U4) eruitgehaald. deze kan ik in een handomdraai weer terugzetten want hij heeft alleen diodes op de buisvoet gezet. Er zitten zelfs nog Hammondbuizen in! Lekker bruin gebakken aan de bovenkant! Er zit ook een gainknopje op die in de NFB zit, daar moet ik dus nog even lekker aan draaien als mn ouders weg zijn. De PT is echt immens, 8x9,5x9,5. (nou ja, alles is relatief maar ik vind m groot) Ik heb m gister al goed uitgeprobeert met de (cleane) voorversterker van mn marshall valvestate maar ik vond dat ie nogal snel overstuurde. Dat moet ik ook nog eens nog een keer onderzoeken.
Foto's: (sorry, mobiel)
http://img230.imageshack.us/img230/2760/buizenversterker5zq3.jpg
http://img161.imageshack.us/img161/2194/buizenversterker6wc5.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/638/buizenversterker2gz7.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/7910/buizenversterker4dp0.jpg http://img18.imageshack.us/img18/3961/buizenversterker7of1.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/6522/buizenversterker3zk3.jpg
http://img99.imageshack.us/img99/5028/buizenversterker1fs6.jpg
edits: Hij is kathode-gebiasd met een 130-ohm weerstand linksboven de orandje bypasscap die eroverheen staat. Die is van karton, 100uF.

Hij lijkt wat stabiliteitsproblemen te hebben gehad want over de anodes zitten een 1000pF en een 5,5k in serie. (zo'n schakeling is standaard bij hammond) Kan ik dit om te kijken wat er gebeurt eens loshalen? Ook heeft de 1e trap een cap over de grid en kathode. hier staat op:"100, 10%, 244" Die 244 zou 0,24uF moeten betekenen maar dit is een beetje hoog, niet?

Ik heb m net even voluit gezet en dat ding schreeuwt, geweldig. Alleen mijn vader is licht geirriteerd, hij ging best hard, en dit is een rustige woonwijk:seriousf:

Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit: er zit gewone draad in met plastic, maar op de trafo's zit van dat vintage cloth spul. De afgeknipte draadjes van de voormalige voorversterker zijn ook gewoon plastic. Is ie nou gerewired of niet?
En nog iets: op de kathode van de eerste trap staat 4,3V en er hangt 7k aan. dit is toch niet goed?
En hij kostte trouwens maar 40 euro.

Die NFB regeling is echt super! Een blijvertje. Het is echt dat verschil tussen fender-clean en vox-clean. Met de NFB uit heb je heel sterk dat karakter van je buizen en ook meer van je speaker en meer gain en met veel NFB heb je dat hi-fi-clean, dat gebalanceerde fender-geluid.

Het kwam trouwens echt prachtig uit, dat ding is 4 ohm en mijn gitaarspeaker van mn valvestate ook!

Ik heb het schema gevonden: L100 (http://www.captain-foldback.com/Hammond_sub/schematics/L100_early.gif) De verkoper zei dat ie 4 ohm was, issie mooi 8 Ohm! Is t erg dat ik m op mijn 4 ohm speaker draai? ik heb anders niks anders dan de hi-fi boxen van mn pa. Hij draait prima.

guitarnijboer
8 februari 2009, 12:10
MOOI! Hier is zeker wat leuks mee te maken. De gebruikte onderdelen lijken me van goede kwaliteit en die oude trafo's zijn vaak ook erg goed.
Als je handig bent zou je het hele binnewerk over kunnen zetten naar een ander chassis (bijvoorbeeld Marshall 18 watt) en er een voorversterker bij kunnen bouwen met NOS onderdelen die nog goed te krijgen zijn....
MOAAAH!!!

fredjuh
8 februari 2009, 23:31
http://img6.imageshack.us/img6/6021/amphammondvt9.png
edit: R9 is inderdaad 100k, dat stond verkeerd op de L110 schematic en ik heb t net gemeten. En van de gelijkrichter komt ruim 380V.
Dit is dus hoe ie nu is. Het ingangsgedeelte verander ik z.s.m., de rest is goed. Het ingangsgedeelte is verprutst door de vorige eigenaar die een mooi ampje dacht te hebben als ie de pre eruit zou slopen. Is ook zo, maar verneuk het ingangsgedeelte dan niet! Ik haal die cap weg, en doe een 1M naar de aarde. De kathodeweerstand gaat denk ik maar naar 1,5k ofzo. Nog even sparen, en ik gooi dat ding in een nieuwe bak met een leuke pre zodat ik de pre van mn marshall niet meer hoef te gebruiken:satisfie:
laters

edit: haha ik heb net vet impulsief de NFB doorgeknipt:seriousf: Morgen maar zien wat het doet.

Frits van Mourik
9 februari 2009, 00:21
Leuk ding, hoor!
BTW: Ik denk, dat R9 100k zal zijn, geen 1M.
Maar dat terzijde...

nico verduin
9 februari 2009, 07:09
Hij lijkt wat stabiliteitsproblemen te hebben gehad want over de anodes zitten een 1000pF en een 5,5k in serie. (zo'n schakeling is standaard bij hammond)
Is om het hoog wat af te zwakken



Ook heeft de 1e trap een cap over de grid en kathode. hier staat op:"100, 10%, 244" Die 244 zou 0,24uF moeten betekenen maar dit is een beetje hoog, niet?
Waar in het schema?



Ik heb m net even voluit gezet en dat ding schreeuwt, geweldig. Alleen mijn vader is licht geirriteerd, hij ging best hard, en dit is een rustige woonwijk:seriousf:
Blijft een 15-18W bak.


Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit: er zit gewone draad in met plastic, maar op de trafo's zit van dat vintage cloth spul. De afgeknipte draadjes van de voormalige voorversterker zijn ook gewoon plastic. Is ie nou gerewired of niet?
Denk het niet. Komt meer voor dat plastic werd gebruikt. Cloth wire is meer uit de 50'ties en sixties. Fenders SF is ook plastic/PVC draad.


En nog iets: op de kathode van de eerste trap staat 4,3V en er hangt 7k aan. dit is toch niet goed?
Dit kan je nu zelf uitrekenen. Heb laatst dat stuk geschreven over het rekenen aan een triode. Dit is een mooie oefen case.


En hij kostte trouwens maar 40 euro. Koopje!!


Die NFB regeling is echt super! Een blijvertje. Het is echt dat verschil tussen fender-clean en vox-clean. Met de NFB uit heb je heel sterk dat karakter van je buizen en ook meer van je speaker en meer gain en met veel NFB heb je dat hi-fi-clean, dat gebalanceerde fender-geluid.Gaat een wereld voor je open heh:seriousf::seriousf:


ik heb anders niks anders dan de hi-fi boxen van mn pa. Hij draait prima.Die zou ik niet gebruiken als ik jou was. Denk dat ie anders wat meer dan alleen ge-irriteerd wordt.:seriousf::seriousf::seriousf:

Chris Winsemius
9 februari 2009, 13:51
!!!

Kijk uit met het gebruik van hifi/pa-boxen op 'n gitaarversterker, zodra het gaat vervormen loop je enorme kans dat je de tweeters in rook op laat gaan (ik spreek uit ervaring ;) ).

Anyway: leuk projectje, ga lekker aan de slag en vertrouw op je oren.

fredjuh
11 februari 2009, 09:27
Nou daar ben ik weer.
Ik heb net na een paar tweaks mijn versterker weer voluit gezet voor een minuut ofzo, mijn ouders zijn niet thuis. Ik heb je treble-cut aan de anodes van de eindbuizen weggehaald, dat ging helemaal goed, hij klinkt nu beter.
Ook het ik bij het ingangsgedeelte de ingangscap weggehaald en een ground-referentie gemaakt, en ik heb over de eerste kathodeweerstand een 1k gesoldeerd dus dat komt op krap 900 Ohm. Die ene cap waar ik het over had met 244 erop zit van de grid naar de kathode op de eerste trap. Deze houdt dus versterking tegen bij vooral de treble toch?
Ik ga die vanmiddag ook maar eens weghalen en luisteren. als die weg is heb ik alleen nog die low pass aan de anode van de eerste trap, ik denk dat ik van R2 220k maak en van R5 100k.
Ik had ook nog het idee om een van de eindbuizen een volumeknop te geven, zodat je kan instellen hoe asymmetrisch hij is. Dus gewoon een halve PPIMV. Ik had het idee dat je m dan ook helemaal uit kan zetten voor single-ended werking.

fred

Negative K3 fan
11 februari 2009, 12:34
hey fredje, luister naar chris en stop met het vernielen van hifi boxen!! Regel eerst een fatsoenlijke speakerkast die geschikt is voor gitaar en vervorming.

fredjuh
11 februari 2009, 17:35
Hey jullie moeten ff beter lezen, er staat dat ik m over de speaker van mijn valvestate draai en dat de enige 8 ohm speakers hier de hifispeakers zijn.

.....mijn gitaarspeaker van mn valvestate........
Is t erg dat ik m op mijn 4 ohm speaker draai? ik heb anders niks anders dan de hi-fi boxen van mn pa. Hij draait prima.
Plan voor morgen: de gainknop doet toch niks meer door de doorgeknipte NFB en die pot was rot, dus morgen haal ik een potmetertje als volume voor een van de eindbuizen. Deze komt dan in het gaatje van de voormalige gain.

bert k
11 februari 2009, 21:56
8 Ohm uitgang op een 4 Ohm speaker? Ja, dat is slecht.

fredjuh
12 februari 2009, 16:25
Wat zijn de gevolgen ook alweer? lage primary impedance leidt tot:...?

Ik heb net die symmetrie-pot erin gezet. In volume hoor je niet echt veel verschil en qua klank is ie zo assymetrisch mogelijk (single-ended dus) wat voller. Dit komt toch omdat in balansschakeling even harmonischen uit de buizen opgeheven worden? Het maakt niet echt veel verschil in je headroom/volume gek genoeg, dus ik denk dat ik het meest de pot naar links zal hebben voor een voller geluid.

fredjuh
12 februari 2009, 17:27
Ja gvd! blijkt gewoon dat het rechterpinnetje van de potmeter gewoon niet aangesloten is! Nu heb ik het geschakeld met krokodillenklemmetjes en je hoort het verschil heel goed. Heb ik weer! Stomme kapotte potmeter.

Chris Winsemius
12 februari 2009, 17:36
Bij SE heb je minder onderdrukking van even harmonischen, bij 'n beetje oversturing komt daar dus vaak 'n zeer vette sound uit (basis-toon + 1tje 'n oktaaf hoger iig.) maar het is absoluut mogelijk pp-amps dusdanig te voicen dat die kwaliteiten er ook (meer) in zitten.

fredjuh
12 februari 2009, 17:56
Dat scheelt echt veel man, als je m in SE-stand overstuurt! Wat een dik geluid! bij het oefenen/de kleinere gigs is dit echt super bruikbaar! Als ik morgen een goeie pot heb wordt dat op hoog volume gewoon mijn volume-knopje! Want ik vind m normaal voluit een tikkie schel. Niet van pijn aan je oren schel maar meer schreeuwend. Oneven harmonischen dus. Zo zie je maar weer eens wat voor handige regelaars de nieuwe generatie buizengitaaramp-mensen bedenkt!:dance:
Maar chris, vertel, hoe maak je meer even harmonischen in een PP amp? voorbuizen warm biassen? assymmetrische fasedraaier? Want ik vind die dikke, volle sound door even harmonischen echt genieten! Ik heb mijn versterker graag helder, vol met even harmonischen. I hou van dat octaafgeluid, maar dan wel natuurlijk, niet octaver-achtig.

Chris Winsemius
12 februari 2009, 18:14
Voicing van de hele amp.....
(blijven tweaken tot je happy bent)

Ik merk trouwens ook dat het type/merk OT zeer bepalend is voor de sustain, prettige harmonischen en de beleving v/d vervorming.

Zelfde circuit/zelfde gain: met de ene OT ok en met de andere OT heb je het gevoel meer bruikbare vervorming, complexiteit en sustain te hebben.

fredjuh
13 februari 2009, 22:26
Potmeter zit, alles fijn en doet het, en ik ga een week snowboarden.
laters,
fred

fredjuh
28 februari 2009, 12:09
Ik heb net voor de 1e trap de loadlijn getekend en kathodeweerstanden uitgerekend voor verschillende bias voltages, en nu blijkt dus dat ie perfect symmetrisch stond gebiast(6,8k;2,2V), ik had die anodeweerstand van 470k niet tot me laten doordringen. Nu staat er een 1k parallel aan die 6,8k maar ik ga t niet terugveranderen want ik hou van warm gebiaste voorbuizen. En de headroom is geen probleem. Ik heb nu een Ugk van 0,6V