PDA

View Full Version : Kool & Elfring test



Les Paul R8
8 februari 2009, 11:11
Gistermiddag de hele middag met Chris W in de splinternieuwe testruimte van Kool & Elfring doorgebracht. Voor mij was het in ieder geval de bedoeling om te kijken of de 1x12 leuk zou zijn voor onder mijn Soldano en mijn CMW Studiocage. Verder was ik erg benieuwd naar de 2x12, vooral in combinatie met de verschillende speakers.

De ruimte waar we konden testen was hier eigenlijk gewoon nog niet goed voor ingericht. Akoestisch moet er gewoon nog veel gebeuren om het echt een goede testruimte te maken. Ik denk dat in deze ruimte een open back gewoon niet goed klinkend te krijgen zou zijn.
Verder werden we de hele middag prima voorzien van voldoende koffie en koeken.

Als eerste zijn we begonnen met de klaarstaande 1x12. Deze was op mijn verzoek voorzien van een G12M20. Met de Soldano was dit pure tone heaven! Zo'n uitgebalanceerde sound, mooie romige scheur, diepte in de sound en gewoon een enorme dosis ballen! Daarna de Studiocage er op. Eigenlijk meteen weer diezelfde ervaring. Zowel met Strat als Les Paul gaf dit een heerlijk uitgebalanceerde sound. De 1x12 klinkt gewoon niet als een 1x12, maar eerder als 2x12. De Studiocage had ik nog nooit beter horen klinken (al zou het die middag nog beter worden.....)

Vervolgens aan de gang met de 2x12's. Er stonden verschillende cabs klaar,, elk met andere speakers. Zelf heb ik nooit eerder zo'n vergelijking kunnen doen tussen zoveel Celestion types. En de vergelijking bracht voor mij toch wel wat verrassingen....

Als eerste de Plexi+ gehoord op de G12M25. Dit klonk ronduit schel. De cab stond redelijk ontkoppeld van de (houten) vloer. Later hebben we deze cab nog op de vloer gezet. Toen werd de sound wel een stuk beter. Voor mij was dit het in ieder geval niet. Maar ik ben toch al niet zo'n fan van deze speakers.

Daarna G12 70th Anniversary. Deze waren ook wat aan de schelle kant, maar klonken voor mij al een stuk beter dan de M25's. Er was nu beter te horen wat een druk er uit de 2x12 kast kwam. Langzaam begonnen we onder de indruk te raken.

Toen we bij de Vintage 30's kwamen, kwam de boel pas echt tot leven. Er was druk, voldoende bas, mooi hoog en ook in het midden kwam alles door. De kwaliteiten van de Plexi+ kwamen hiermee geweldig naar boven. Alles klonk gewoon vele malen strakker dan op de Marshall 1960 (4x12 G12 70th Anniversary), die we als vergelijking meegenomen hadden.

De allergrootste verrassing kwam bij de G12T75. Normaal wordt dit als een slechte speaker aangemerkt (ik heb ze zelf ook uit mijn 1960 gehaald). In de K&E 2x12 is dit echt een Greenback on steroids. Weer was daar die mooie balans (al was die toch anders dan bij de V30's) en vooral die definitie. Echt alles wat je op je gitaar doet wordt doorgegeven. Geen ruimte meer voor foutjes.

Daarna de 4x12 XXL even aangesloten. Ik kan me niet meer herinneren wat voor speakers daar in zaten. Maar de indruk die wij hadden was dat deze cab wat minder strak klonk dan de 2x12. Uiteraard nog meer druk in het geluid, weer een goede definitie en veel bas. Maar alles klonk net ff iets minder strak. Naast de XXL is er ook de XL. Die hebben we niet gehoord. Maar volgens Aryan Kool klinkt de XL duidelijk strakker. De XXL is meer geschikt voor de zwaardere metal liefhebbers waarschijnlijk.

Daarna werd het pas echt leuk. We hebben de G12T75 kast op de V30 kast gezet en op die manier een 4x12 gehoord. De 75's vullen de V30's grandioos aan. Dit is voor mij the way to go! Je houdt het strakke van de 2x12 cabs, maar een geluidsdruk die veel verder gaat dan een normale 4x12 (zoals de Marshall 1960)

Als laatste ook de Studiocage op deze 4x12 combi gezet. Nooit geweten dat 15 watt zo hard kon gaan! Een geweldige druk, mooie oversturing, strak, definitie, het is gewoon niet te beschrijven. Maar voor mij wel duidelijk een winnende combi! Ook de 2x12's zullen er gaan komen bij mij. Maar ik begin eerst met een 1x12, omdat ik die het hardst nodig heb. Ik laat daar door K&E dan één van mijn Rola Greenbacks inzetten. Dat gaat heerlijk worden.....;)

Toen was de vraag alleen nog maar: gaan we voor de Belgische frieten of voor de Chinese bami.....waarbij we unaniem voor de bami gekozen hebben :)

Al met al een geweldig leuke dag en vooral ook erg leerzaam. Onze dank aan de heren Kool & Elfring, voor de goede verzorging en de prettige manier van testen. De juiste balans tussen informatie geven en gewoon ons laten testen wat wij wilden testen.

Klaasj Vaak
8 februari 2009, 11:22
Dat van de G12T75's vind ik helemaal niet zo vreemd. Er wordt hier zoveel nagepraat op het forum, dat er uiteindelijk van die speakers helemaal niets over blijft. Maar men roemt vaak grote gitaristen om hun geluid, die erg vaak gewoon over een standaard Marshall 4x12 spelen, met, jawel, G12T75's. Het blijft een kwestie van voorkeur, maar de vele uitspraken hier omtrent dit type speaker neem ik al een tijdje met een korrel zout.

Die 2x12 cabinetten, waren dat open backs, of gesloten?

Toaster
8 februari 2009, 11:30
Dat van de G12T75's vind ik helemaal niet zo vreemd. Er wordt hier zoveel nagepraat op het forum, dat er uiteindelijk van die speakers helemaal niets over blijft. Maar men roemt vaak grote gitaristen om hun geluid, die erg vaak gewoon over een standaard Marshall 4x12 spelen, met, jawel, G12T75's. Het blijft een kwestie van voorkeur, maar de vele uitspraken hier omtrent dit type speaker neem ik al een tijdje met een korrel zout.



Hetzelfde geldt voor celestion blackbacks. Deze worden vaak als inferieure greenbacks afgeschilderd....

Nou ik heb hier een 4x12 pre rola's en een 4x12 blakbacks. En ik vind ze net zo lekker klinken ( ik zeg dus niet hetzelfde hè)

Mitch
8 februari 2009, 11:56
Ik heb T75's nog nooit echt lekker goed klinkend gehoord, maar die zitten natuurlijk ook altijd in matige kasten. Ik kan me goed voorstellen dat ze in een goede kast een stuk beter uit de verf komen.
Maar goed, voor we binnen twee posts alweer semi off-topic gaan: klinkt veelbelovend! Ik zal ze op een meeting vast nog wel gaan horen, ik ben benieuwd!

Les Paul R8
8 februari 2009, 11:57
Dat van de G12T75's vind ik helemaal niet zo vreemd. Er wordt hier zoveel nagepraat op het forum, dat er uiteindelijk van die speakers helemaal niets over blijft. Maar men roemt vaak grote gitaristen om hun geluid, die erg vaak gewoon over een standaard Marshall 4x12 spelen, met, jawel, G12T75's. Het blijft een kwestie van voorkeur, maar de vele uitspraken hier omtrent dit type speaker neem ik al een tijdje met een korrel zout.

Die 2x12 cabinetten, waren dat open backs, of gesloten?

Persoonlijk vond ik mijn Marshall 4x12 met G12T75 niet lekker klinken. De Anniversary's zijn een stuk beter. Maar in de 2x12 van K&E is het gewoon een geweldige speaker!

Alles geteste cabs waren gesloten. Open back is wel een optie die K&E bied.

Klaasj Vaak
8 februari 2009, 12:50
Persoonlijk vond ik mijn Marshall 4x12 met G12T75 niet lekker klinken. De Anniversary's zijn een stuk beter. Maar in de 2x12 van K&E is het gewoon een geweldige speaker!

Het is sowieso nogal afhankelijk van vele factoren. Ik heb een 2x12 1936 cab. Toen ik die destijds aansloot op m'n JTM60 klonk het ook als een vlag op een strontschip. Maar toen ik 'm aansloot op m'n Vintage Modern topje, toen vond ik het alles behalve slecht. De enige kritiek dat ik had was dat ik verzoop in de bandmix, alleen had dat te maken met te weinig headroom en niet eens zo zeer met de speaker. De bassist dacht daar overigens wel wat anders over en is sindsdien blijvend doof aan één oor.:D


Alles geteste cabs waren gesloten. Open back is wel een optie die K&E bied.

Ah, oké, duidelijk. Ik denk dat ik niet erg gauw een K&E zal gaan kopen, puur door de prijs, maar was nieuwsgierig of de bevindingen alle van gesloten cabs kwamen. Interessante leesstof, waarvoor dank.:)

Ik las vandaag trouwens in de Gitarist dat er een vergelijkingstest van K&E op het programma staat. Die gasten zijn goed bezig.

Orpheo
8 februari 2009, 13:19
ik heb zelf een kool&elfring 412XXL met v30's, zeer zeer blij mee! iets goedkoper dan de bogner 412 trouwens. ik vond de xl iets strakker, maar ook wat feller, en ik wilde dat niet. de xl was iets te rafelig. de xxl was precies mijn sound icm de engl SE. de anderen heb ik niet getest, maar kan me helemaal vinden in het ongelooflijk positieve gevoel dat je krijgt bij K&E.

Dirtypool
8 februari 2009, 13:19
Als daarbij een mpegje op de site wordt geplaatst.. inderdaad :-)

Chris Winsemius
8 februari 2009, 13:22
Het was idd. 'n zeer toffe middag (door m'n gezondheid/vermoeidheid kon ik toch even niet solderen/etc. en Robbert had me aangeboden mij tussen de amps en gitaarkoffers mee te nemen naar K&E).

Die K&E 1x12" met Heritage M20 is idd. gewoon geweldig. Nog nooit zo veel druk/ballen/oomph uit 'n 1x12" horen komen en de M20 kwam volledig tot z'n recht.

Zowel Robbert als ik waren ook op zoek naar 'n 2x12" die minimaal 50 Watt RMS aan kan, liefst zelfs 100 Watt RMS voor mij. Ik kan helemaal meegaan in de beschrijvingen van Robbert omtrent de geteste speaker-configs.

Uiteindelijk bleek dus 'n V30/T75-combi "het lekkerst" te klinken (en voelen!) met de Soldano Atomic 16, CMW StudioCage en CMW Plexi + 50 Watter. (geen spam, gewoon even de namen van amps aangegeven!).

Bernd Veenema
8 februari 2009, 13:40
Als eerste zijn we begonnen met de klaarstaande 1x12. Deze was op mijn verzoek voorzien van een G12M20. Met de Soldano was dit pure tone heaven! Zo'n uitgebalanceerde sound, mooie romige scheur, diepte in de sound en gewoon een enorme dosis ballen! Daarna de Studiocage er op. Eigenlijk meteen weer diezelfde ervaring. Zowel met Strat als Les Paul gaf dit een heerlijk uitgebalanceerde sound. De 1x12 klinkt gewoon niet als een 1x12, maar eerder als 2x12. De Studiocage had ik nog nooit beter horen klinken (al zou het die middag nog beter worden.....)

Leuke review!

Hebben jullie ook nog andere speakers gehoord in de 1x12?

Chris Winsemius
8 februari 2009, 13:50
Helaas (nog) niet!

Zelf wil ik iig. ook nog 'n keer 'n Fender(/-achtige) amp testen met 'n K&F 2x12 kast en eigenlijk ben ik ook benieuwd naar 'n K&F 4x12 in "normaal formaat".

Ik heb iig. het sterke vermoeden dat 'n K&F 2x12" voor vele situaties "meer dan voldoende" is ivm. talloze andere 4x12s....

marc_o
8 februari 2009, 14:07
mooi verhaal Robert.


Ach, inderdaad, zoals hiervoor al werd geschreven over de G12T75 speakers....allemaal napraten en overnemen van internet meningen.
Mijn Fanango wordt geroemd om z'n goede geluid en daar zitten er ook gewoon 2 in...zie je opeens wenkbrauwtjes omhoog gaan wanneer je een 'kenner' daarmee confronteert.

shredneck
8 februari 2009, 14:58
Na al deze lovende woorden en de goede ontvangst/verzorging, neem ik aan dat jullie toch wel iets gekocht hebben.....

olaftheholy
8 februari 2009, 15:06
Toen was de vraag alleen nog maar: gaan we voor de Belgische frieten of voor de Chinese bami.....waarbij we unaniem voor de bami gekozen hebben

Da's volgens mij een sneer naar f.a.d.
Ben ik éénling als ik zeg dat ik niet begrijp hoe je nu voor één merk kan kiezen terwijl je het ander niet getest hebt?

Chris Winsemius
8 februari 2009, 15:12
Toen was de vraag alleen nog maar: gaan we voor de Belgische frieten of voor de Chinese bami.....waarbij we unaniem voor de bami gekozen hebben

Da's volgens mij een sneer naar f.a.d.
Ben ik éénling als ik zeg dat ik niet begrijp hoe je nu voor één merk kan kiezen terwijl je het ander niet getest hebt?

+1!

Meer dan schandalig van Robbert, ik hoop dat Gio(SuperMod) 'm direct 'n ban geeft.

Ik moet wel even melden dat die "chinese bami" vermoedelijk uit Nederland kwam....

olaftheholy
8 februari 2009, 15:15
+1!

Meer dan schandalig van Robbert, ik hoop dat Gio(SuperMod) 'm direct 'n ban geeft.

Ik moet wel even melden dat die "chinese bami" vermoedelijk uit Nederland kwam....


Nounou chris...dat hoeft nou ook weer niet hoor;)
Het viel me gewoon op hé!

Les Paul R8
8 februari 2009, 15:15
Na al deze lovende woorden en de goede ontvangst/verzorging, neem ik aan dat jullie toch wel iets gekocht hebben.....

Mijn 1x12 staat al in bestelling en is binnen 2 weken klaar.

Les Paul R8
8 februari 2009, 15:22
Toen was de vraag alleen nog maar: gaan we voor de Belgische frieten of voor de Chinese bami.....waarbij we unaniem voor de bami gekozen hebben

Da's volgens mij een sneer naar f.a.d.


Die discussie is gesloten....


Ben ik éénling als ik zeg dat ik niet begrijp hoe je nu voor één merk kan kiezen terwijl je het ander niet getest hebt?

Vox, Marshall, Orange, Bogner, \13, Matchless, Fender, Bad Cat, FAD, Brunetti, Egnater......Allen maken ongetwijfeld redelijk tot goeie kasten. Als ik ze allemaal moet gaan uitproberen, duurt het minimaal een jaar voordat ik de beste daaruit kan kiezen. Bij K&E was het contact goed, ze luisteren naar je wensen en dringen je niets op. Waar ik om gevraagd had, stond perfect klaar. De cabs van K&E zijn absoluut geweldig, dus heb ik geen behoefte (en geen tijd) meer om een merk te onderzoeken waarvan ik niet het gevoel is dat het voor mij het juiste is.

Chris Winsemius
8 februari 2009, 15:40
@olaftheholy (http://www.gitaarnet.nl/forum/member.php?u=16138):

Excuses, flauw geintje...
Na K&E en voor de bami zijn we ook nog in de slaapkamer van Fred Dons geweest ;)
(uitleg: Fred had nog 'n gitaartje over en we konden wat van z'n mega-gitaar-collectie zien, stuk of 40 gitaren in 1 ruimte en dat was nog niet eens alles...)

@shredneck:

Ik ga ip. voor minimaal 'n K&E 2x12" V30/T75 maar wil nog even testen of die speaker-configuratie ook (zo) goed werkt met blackface/silverface-achtige Fenders...

Conclusie: COOL & op ELF dat ding! :rockon:

olaftheholy
8 februari 2009, 16:05
Die discussie is gesloten.....


okay, had ik je verkeerd begrepen?

Les Paul R8
8 februari 2009, 16:32
okay, had ik je verkeerd begrepen?

Nee hoor, maar het was gewoon een geintje van mij. Moet toch kunnen. Ik wil in ieder geval voorkomen dat er weer een discussie komt over wel of geen Chinese Celestions etc. :ok:

Nielsje
8 februari 2009, 17:00
Hey, was het ook niet de bedoeling om de K&E's met wat andere kasten aldaar te vergelijken? Jammer, was erg benieuwd hoe deze kasten tegenover de Vernet kast eruit zouden komen.

olaftheholy
8 februari 2009, 17:11
Nee hoor, maar het was gewoon een geintje van mij. Moet toch kunnen. Ik wil in ieder geval voorkomen dat er weer een discussie komt over wel of geen Chinese Celestions etc. :ok:

Helemaal mee eens, moet zeker kunnen.
Even een topic-gerelateerd vraagje; K&E gebruikt ook berken voor de bouw van cab's. Is berken geschikter voor cab's dan andere houtsoorten/type's?
Je ziet dat meerdere cab-makers berken gebruiken voor de constructie,maar kan me zo voorstellen dat b.v. mahonie o.i.d. anders "klinkt"

nico verduin
8 februari 2009, 17:21
Andere houtsoorten klinken zeker anders. De veerkracht van het hout heeft o.a. invloed op de stugheid van het geluid.

Reden om Berken B/BB kwaliteit te gebruiken is dat het mooi bewerkt. Het is stug, sterk, strak, werkt lekker en is niet te duur en niet te zwaar.

Oude fenders werden met "yellow pine" gemaakt. Echter toen kostte het geen drol. Nu is het geloof ik/bijna een beschermde houtsoort. Plus dat in die tijd, hout langer de tijd kreeg om te drogen. Dus binnen en buiten drogen. Dat proces duurt jaren. Voordeel is dat de planken recht blijven en strak.
Nu met de huidige massa productie komt dit bijna niet meer voor. Alles wordt geforceerd gedroogd. Gevolg is krom trekken van brede planken. Dat wordt dan weer opgelost door planken te verlijmen wat weer de klank be-invloed.
Er zijn nog wel enkele houtleveranciers die nog echt ouderwets drogen. Maar dan kost een plank wel iets meer dan bij de normale houtboer.

Mitch
8 februari 2009, 19:02
Hey, was het ook niet de bedoeling om de K&E's met wat andere kasten aldaar te vergelijken? Jammer, was erg benieuwd hoe deze kasten tegenover de Vernet kast eruit zouden komen.

Dat was ook het aanvankelijke plan, ware het niet dat ik hand- en spandiensten moest verrichten in de familiesfeer :(

AART
8 februari 2009, 22:23
Die discussie is gesloten....

Das maar beter ja, het kinderachtige verloop van die discusssie verdiende geen schoonheidsprijs imo.

AART
8 februari 2009, 22:29
Andere houtsoorten klinken zeker anders. De veerkracht van het hout heeft o.a. invloed op de stugheid van het geluid.

Reden om Berken B/BB kwaliteit te gebruiken is dat het mooi bewerkt. Het is stug, sterk, strak, werkt lekker en is niet te duur en niet te zwaar.

Oude fenders werden met "yellow pine" gemaakt. Echter toen kostte het geen drol. Nu is het geloof ik/bijna een beschermde houtsoort. Plus dat in die tijd, hout langer de tijd kreeg om te drogen. Dus binnen en buiten drogen. Dat proces duurt jaren. Voordeel is dat de planken recht blijven en strak.
Nu met de huidige massa productie komt dit bijna niet meer voor. Alles wordt geforceerd gedroogd. Gevolg is krom trekken van brede planken. Dat wordt dan weer opgelost door planken te verlijmen wat weer de klank be-invloed.
Er zijn nog wel enkele houtleveranciers die nog echt ouderwets drogen. Maar dan kost een plank wel iets meer dan bij de normale houtboer.

Ik heb het idee dat massief grenen wat losser is en zorgt voor een 'vollere' iets gebalanceerdere cleansound. Voor high gain prefereer ik (dik) berkenplex aangezien het stugger is en naar mijn idee een strakkere droge sound. Hout maakt wel degelijk wat uit qua sound. Ook het verlijmen bij multiplex maakt het hout stugger waardoor het minder vibreert en dat is ook de reden waarom het strakker en droger klinkt denk ik. Als je niet zo'n high gain type bent kan ik me voorstellen dat het klinisch klinkt voor je. Mahonie multiplex werd vroeger door boogie gebruikt (de vroege halfbacks), maar de structuur van het hout gaat door het verlijmen meer op elkaar lijken, waardoor de houtsoort in multiplex minder uitmaakt dan bij massieve planken denk ik.

Wat zijn jouw ervaringen met dat soort zaken?

nico verduin
8 februari 2009, 22:34
Boxen Berken multiplex. Fender combo kasten, grenen en als ik het kan krijgen Yellow Pine (en als de klant het wil betalen). Heb zelf nooit een cabinet met berken gebouwd dus kan er niet over oordelen. Champ van mij thuis is goedkoopste vuren maar klinkt als een tierelier.

olaftheholy
9 februari 2009, 08:45
Voor hierboven ; Bedankt, dat is heel nuttige informatie van Nico en AART en eigenlijk precies wat ik wilde weten.
Waar ik dan niet echt uitkom is hoe b.v. een harley Benton een (berk) ply cab. maakt met twee celestion vintage 30's erin voor 195,- (thomann) en een ander b.v. Orange een zelfde kast met óók vintage 30's, maar die kost weer 658,-
Of Framus...maar van hun kost ie 295,-
Wáár zit dat verschil in prijs dan in??? alleen de naam? zo dom zijn wij gitaristen toch niet,of wel?
Begin een beetje aan mijzelf te twijfelen,heb ik nou al die jaren véél te dure spullen gekocht en er nooit naar gekeken of er ergens anders niet dezelfde materialen gebruikt werden voor een lagere prijs?

iemand?

20e optreden in cafe meyer en ik ga dus mooi niet met een mdf behringer kast het podium op!
er moet snel een andere komen

hole
9 februari 2009, 09:16
Hey .

nou niet ineens weghalen dat je optreden hebt.

Waar???
:D

En ontopic: Ik denk dat de constructie van de Orange degelijker is dan die van Harley-Benton. Daarnaast betaal je natuurlijk ook voor het feit dat er orange op staat.

nico verduin
9 februari 2009, 09:18
De kosten van een kabinet zit maar deels in het gebruikte hout. En daarbinnen heb je ook nog de kwaliteit van het hout zelf. Berken heb in in diverse kwaliteiten zoals volledig 11-13 lagen berken bij een 18mm plaat of wat je ook wel eens ziet is 4 of 5 lagen waarvan de buitenste lagen berken zijn en daarbinnen van alles behalve berken.
Tolex is ook in verschillende kwaliteiten te krijgen. De verchroomde hoeken idem, de handgrepen idem.
Dan hebben we nog de faktor arbeidsloon. Een box gemaakt in het westen zal altijd duurder zijn dan een gemaakt in een van de aziatische.
Verbindingen van de kasten verschillen nog wel eens.

Iets simpels als een jack kent al verschillende kwaliteiten.
Switchcraft blijft goed. Made in Chine types willen nog wel eens door draaien als je ze vastschroeft.

Verbindingen van de kasten verschillen nog wel eens.

Beetje de keuze tussen een kast die gemaakt is om duurzaam te zijn of een look-alike.... Waarbij er overigens wel degelijk uitzonderingen zijn aan beide kanten.

Op de lange duur geldt zoals meestal... alle waar naar zijn geld.

olaftheholy
9 februari 2009, 09:33
Hey .

nou niet ineens weghalen dat je optreden hebt.

Waar???
:D

En ontopic: Ik denk dat de constructie van de Orange degelijker is dan die van Harley-Benton. Daarnaast betaal je natuurlijk ook voor het feit dat er orange op staat.

1) sorry,het staat er weer.

2)okay logisch, maar moet dat 500,- euro schelen? gitaristen toch een beetje dom???

Les Paul R8
9 februari 2009, 09:58
Een kostenpost die ik bij Nico nog mis is ontwikkelingskosten. Het is een investering van de bouwer, maar die investering moet wel terugverdient worden. Een kastje met een paar V30's er in kan iedereen bouwen. Maar zoals die van K&E klinkt, doe je niet als amateur. Er zitten gewoon een aantal zaken in die kast verwerkt die je niet zomaar ziet, maar zeker wel hoort. K&E hebben er een paar jaar testen op zitten. Dat kost vreselijk veel tijd en ook een behoorlijke hoeveelheid geld. Uiteraard willen ze dat terugverdienen.

Een Harley Benton wordt gewoon snel in elkaar gezet, zonder al te veel testen. De specs zijn tenslotte goed (V30). Het is aan jou als koper of je voor specs gaat of dat je je oren laat kiezen

nico verduin
9 februari 2009, 10:04
Een kostenpost die ik bij Nico nog mis is ontwikkelingskosten. Het is een investering van de bouwer, maar die investering moet wel terugverdient worden. Een kastje met een paar V30's er in kan iedereen bouwen. Maar zoals die van K&E klinkt, doe je niet als amateur. Er zitten gewoon een aantal zaken in die kast verwerkt die je niet zomaar ziet, maar zeker wel hoort. K&E hebben er een paar jaar testen op zitten. Dat kost vreselijk veel tijd en ook een behoorlijke hoeveelheid geld. Uiteraard willen ze dat terugverdienen.

Een Harley Benton wordt gewoon snel in elkaar gezet, zonder al te veel testen. De specs zijn tenslotte goed (V30). Het is aan jou als koper of je voor specs gaat of dat je je oren laat kiezen
Eens!! .......

olaftheholy
9 februari 2009, 10:23
Een kostenpost die ik bij Nico nog mis is ontwikkelingskosten. Het is een investering van de bouwer, maar die investering moet wel terugverdient worden. Een kastje met een paar V30's er in kan iedereen bouwen. Maar zoals die van K&E klinkt, doe je niet als amateur. Er zitten gewoon een aantal zaken in die kast verwerkt die je niet zomaar ziet, maar zeker wel hoort. K&E hebben er een paar jaar testen op zitten. Dat kost vreselijk veel tijd en ook een behoorlijke hoeveelheid geld. Uiteraard willen ze dat terugverdienen.

Een Harley Benton wordt gewoon snel in elkaar gezet, zonder al te veel testen. De specs zijn tenslotte goed (V30). Het is aan jou als koper of je voor specs gaat of dat je je oren laat kiezen

Ja dat begrijp ik heel goed... constructie verschillen,electronica,dempingsmaterialen op het klankbord etc,etc
Bouwen,testen/meten,aanpassen en ga zo maar door het moet allemaal doorberekent worden.
Haalde de merken alleen maar aan ter inkleuring van de vraag.

Dude
9 februari 2009, 10:59
maar even heel lullig, afgezien van de inhoudelijke onderbouwingen overal.... je gooit je poen ook gewoon keihard neer voor de naam hoor !

olaftheholy
9 februari 2009, 11:07
maar even heel lullig, afgezien van de inhoudelijke onderbouwingen overal.... je gooit je poen ook gewoon keihard neer voor de naam hoor !


een goeie gas-aanval maakt blind voor prijzen...

http://i244.photobucket.com/albums/gg12/olaftheholy/sigpic772_1.gif

Dude
9 februari 2009, 11:24
Uiteraard... en het oog wil ook wat. Ik ben zo'n gitarist die echt wel voor het bekende merk gaat ook al klinkt dat wat minder dan een onbekend merk.

Ik zou me de illusie van 'fuck it all' pas gaan permiteren als ik in een succesvolle band wereldtours zou maken. :soul:

Thijssie
9 februari 2009, 11:51
maar even heel lullig, afgezien van de inhoudelijke onderbouwingen overal.... je gooit je poen ook gewoon keihard neer voor de naam hoor !
En die naam heeft de fabrikant voor niets gekregen? :roll:

Les Paul R8
9 februari 2009, 13:14
maar even heel lullig, afgezien van de inhoudelijke onderbouwingen overal.... je gooit je poen ook gewoon keihard neer voor de naam hoor !

Dat geldt natuurlijk wel voor de bekende merken, maar niet voor de kleine boutique merken zoals Kool & Elfring.

Overigens ga ik voor de beste toon en niet voor de merken. Het ziet er naar uit dat ik in het vervolg puur NL amp en cab gebruik (CMW + K&E). Betere toon heb ik nog niet gehoord voor wat ik wil.

Orpheo
9 februari 2009, 13:17
Dat geldt natuurlijk wel voor de bekende merken, maar niet voor de kleine boutique merken zoals Kool & Elfring.

Overigens ga ik voor de beste toon en niet voor de merken. Het ziet er naar uit dat ik in het vervolg puur NL amp en cab gebruik (CMW + K&E). Betere toon heb ik nog niet gehoord voor wat ik wil.

bijna helemaal mee eens. voor het niet-highgain werk is deze combi echt om te kwijlen. maar mijn engl se (duits) klinkt er ook waanzinnig op. beste combi als t gaat om channelswitchers.

Nielsje
9 februari 2009, 13:19
Zeg Robbert,

weet je zo ook uit je hoofd ongeveer de verschillen tussen de sound van de K&E kast, en de Vernet kast?

En heb je nu ook meteen een paar kasten besteld? Anders moeten we binnenkort maar weer eens een kleine kasten-meeting houden..

Les Paul R8
9 februari 2009, 14:04
De Vernet hebben we toen met name tegen de 2061 kasten gehouden. Vernet klonk toen vooral mooier, ronder. Het was ook met name op de 2061's gericht.
Volgens mij hebben we die kast ook nog gebruikt bij jouw minimeeting, maar dat kan ik me niet goed meer herinneren.

Het is moeilijk vergelijken. De ideale 2x12 van K&E kwam voor mij met totaal andere speakers (V30&T75 tegen M20's in de Vernet). In deze combi had de K&E vooral veel meer druk, vergelijkbaar met een 4x12 1960 kast. Maar dan ook meer ballen, meer laagmidden, meer balans en vooral retestrak. In vergelijking met de Vernet (in mijn geheugen) heeft de K&E 2x12 ook meer laagmidden en meer ballen. Qua strakheid moet ik ze echt naast elkaar horen.
De M20s is voor mij geen optie, omdat ik met de 2x12 ook een fikse head wil kunnen gebruiken.

Lexvandoef
9 februari 2009, 14:21
Overigens ga ik voor de beste toon en niet voor de merken. Het ziet er naar uit dat ik in het vervolg puur NL amp en cab gebruik (CMW + K&E). Betere toon heb ik nog niet gehoord voor wat ik wil.

En zo hoort het ook Robbert ;)

Chris Winsemius
9 februari 2009, 14:38
(Ben nog steeds de K&E-experience aan het verwerken ;) ).

Bij K&E hadden ze op dat moment geen 2xM20 kast staan. Omdat ik ook zeer onder de indruk ben v/d kast van Mitch lijkt mij 'n directe vergelijking (en dan natuurlijk ook bij beiden met ingespeelde speakers) zeer interessant...

Qua prijzen: alle waar naar z'n geld. Verkijk je trouwens niet op bijvoorbeeld bedrijfskosten en de marge die voor winkeliers nodig is.

@Orpheo: jij en Robbert heb de wat meer "medium-gain" achtige amps van mij. Channelswitcher staat in de planning en qua "high-gain" heb ik al de Jersey Girl en de "Nameless Wonder". Maar: zeer tof dat je ook 'n K&E-cab hebt!

Ben nog steeds zeer benieuwd hoe 'n Fender(-achtige) amp op die K&F V30/T75 klinkt (of met 'n andere speakers in hun cabs).....

Wat LP R8 ook al aangaf: zeer prettige sfeer aldaar, geen "gepush" en vooral afgaan op gevoel en beleving v/d klanten.

Orpheo
9 februari 2009, 15:28
(Ben nog steeds de K&E-experience aan het verwerken ;) ).

Bij K&E hadden ze op dat moment geen 2xM20 kast staan. Omdat ik ook zeer onder de indruk ben v/d kast van Mitch lijkt mij 'n directe vergelijking (en dan natuurlijk ook bij beiden met ingespeelde speakers) zeer interessant...

Qua prijzen: alle waar naar z'n geld. Verkijk je trouwens niet op bijvoorbeeld bedrijfskosten en de marge die voor winkeliers nodig is.

@Orpheo: jij en Robbert heb de wat meer "medium-gain" achtige amps van mij. Channelswitcher staat in de planning en qua "high-gain" heb ik al de Jersey Girl en de "Nameless Wonder". Maar: zeer tof dat je ook 'n K&E-cab hebt!

Ben nog steeds zeer benieuwd hoe 'n Fender(-achtige) amp op die K&F V30/T75 klinkt (of met 'n andere speakers in hun cabs).....

Wat LP R8 ook al aangaf: zeer prettige sfeer aldaar, geen "gepush" en vooral afgaan op gevoel en beleving v/d klanten.

de nameless wonder wil ik nog steeds eens testen, en qua channelswitching. tja, dan wil ik dingen als de engl SE, mesa mk4/5 etc etc ;)

ieme
9 februari 2009, 17:06
mooie review robert!

AART
9 februari 2009, 17:42
Voor hierboven ; Bedankt, dat is heel nuttige informatie van Nico en AART en eigenlijk precies wat ik wilde weten.
Waar ik dan niet echt uitkom is hoe b.v. een harley Benton een (berk) ply cab. maakt met twee celestion vintage 30's erin voor 195,- (thomann) en een ander b.v. Orange een zelfde kast met óók vintage 30's, maar die kost weer 658,-
Of Framus...maar van hun kost ie 295,-
Wáár zit dat verschil in prijs dan in??? alleen de naam? zo dom zijn wij gitaristen toch niet,of wel?
Begin een beetje aan mijzelf te twijfelen,heb ik nou al die jaren véél te dure spullen gekocht en er nooit naar gekeken of er ergens anders niet dezelfde materialen gebruikt werden voor een lagere prijs?


In berkenplex, tolex en hardware zit ook veel kwaliteitsverschil hoor. Berkenplex B/BB 13 laags is veel duurder dan lagere kwaliteit berkenplex met minder lagen en eventueel vezelplaat tussen de toplagen. Daarnaast zit er goedkoper tolex op dat stugger en lelijker is dan wat je op merken als Mesa/Fender/Diezel/Bogner etc vind. Dan nog goedkopere plastic handvatten en hoekjes.

Maar bovenal de constructie. Dunner hout, geen stevige vingerfreesverbindingen of ingefreesde sleuven voor de baffle etc maar veel schroef en lijmwerk, arbeidsextensievere constructie dus. Helaas ook minder stevig en dat hoor je ook in de sound.

Natuurlijk heb je daar gradaties in, daarom heb je oplopende prijzen naarmate cabs beter worden. Enkel Marshall vraagt een hele hoop meer voor de naam(al betaal je overal voor de naam, dat is de winstmarge, maar die verschilt per bedrijf natuurlijk). De consrtuctie van hun cabs is niet echt om over naar huis te schrijven, een Framus is goedkoper en wel degelijk beter imo. Maar Mesa/Diezel/Bogner zitten weer een streepje hoger, rond de 1200 voor een 4x12, dat is dan ook de echte top.

Ontwikkelingskosten vallen bij amps mee denk ik in vergelijking tot amps. De constructie en inhoud zijn het belangrijkste, samen met de keus van de speaker (die weer in verhouding staat tot de inhoud van de kast).

Ik heb bij K&E wel het idee dat er qua constructie soms gelet is op niet noodzakelijke afwerking om de kosten te drukken. Ze gebruiken wel dovetail joints en goed dik berkenplex, maar de dunnere randen laten zien dat er geen extra strip hout zit voor de baffle aan de voorzijde (daarom lijken marshall, mesa etc en vooral orange dikkere wanden te hebben vanaf de voorzijde). Daardoor zit de baffle ook niet geklemd, maar geschroefd aan latjes aan de binnenkant (het marshall systeem omgekeerd heb ik het idee). Met zo min mogelijk concessies qua kwaliteit toch de kosten laag houden naar mijn idee.

Les Paul R8
9 februari 2009, 17:49
Ik heb bij K&E wel het idee dat er qua constructie soms gelet is op niet noodzakelijke afwerking om de kosten te drukken. Ze gebruiken wel dovetail joints en goed dik berkenplex, maar de dunnere randen laten zien dat er geen extra strip hout zit voor de baffle aan de voorzijde (daarom lijken marshall, mesa etc en vooral orange dikkere wanden te hebben vanaf de voorzijde). Daardoor zit de baffle ook niet geklemd, maar geschroefd aan latjes aan de binnenkant (het marshall systeem omgekeerd heb ik het idee). Met zo min mogelijk concessies qua kwaliteit toch de kosten laag houden naar mijn idee.

Hier blijkt dat je deze cabs nog niet goed hebt kunnen bekijken. Misschien is hun baffle constructie wel redelijk goedkoop te maken, het is juist onderwerp van veel experimenteren geweest. En ik denk zelfs een belangrijk deel van de goede sound. Op hun site wordt dit ook genoemd.

onze_jef
9 februari 2009, 18:02
'k vind het wat gek dat je enkel 1 merk speakers test als je naar een sound zoekt... misschien goed als basis om dan af te leiden dat je bijvoorbeeld het liefst - ik zeg maar wat- "een donkere speaker die snel openbreekt" hoort, maar gek dat je bij en cabbouwer die iets naar jou smaak zou maken dan stopt bij dat ene merk.

AART
9 februari 2009, 18:37
Hier blijkt dat je deze cabs nog niet goed hebt kunnen bekijken. Misschien is hun baffle constructie wel redelijk goedkoop te maken, het is juist onderwerp van veel experimenteren geweest. En ik denk zelfs een belangrijk deel van de goede sound. Op hun site wordt dit ook genoemd.

Sorry dat ik niet helemaal lyrisch ben. En het gaat me nu niet om sound, ik constateer alleen dat het een manier is waarop ze kosten besparen tov Mesa en Diezel, die hebben sleuven waar de baffle in zit en een frame aan beide zijden. Ik zeg niks over de invloed op de klank, enkel over de invloed op de prijs. Niet gelijk zitten vitten dat ik niet goed gekeken heb. Ik heb JUIST gekeken. Je komt een beetje over zoals Mr. Bush in zijn strijd tegen het terrorisme: 'you're either with us or against us'. Kritiek op dat geweldige merk wordt blijkbaar niet geduld. Zelfs als ik er niet eens een (positieve of negatieve) conclusie aan verbind.

En praatjes van een maker op de site kunnen me gestolen worden, sorry.

AART
9 februari 2009, 18:40
'k vind het wat gek dat je enkel 1 merk speakers test als je naar een sound zoekt... misschien goed als basis om dan af te leiden dat je bijvoorbeeld het liefst - ik zeg maar wat- "een donkere speaker die snel openbreekt" hoort, maar gek dat je bij en cabbouwer die iets naar jou smaak zou maken dan stopt bij dat ene merk.

Tsja, ik vind Celestion de beste speakers maken, en ik heb ook veel eminences gehad. Ik denk dat celestion gewoon een goed aanbod heeft voor goede prijzen.

onze_jef
9 februari 2009, 19:10
Tsja, ik vind Celestion de beste speakers maken, en ik heb ook veel eminences gehad. Ik denk dat celestion gewoon een goed aanbod heeft voor goede prijzen.


de vraag was eerder aan Les Paul R8 gericht... 'k kan me inbeelden dat een bepaalde Celestion voor jou de ideale speaker is hoor, daar niet van... maar als ik cabbouwer zou gaan zou 'k daar graag nog andere dingen willen kunnen vergelijken...

Stel ik vind een V30 te gek, dan ben ik zeker dat er nog speakers zijn die in dat straatje liggen en misschien nóg beter passen bij mijn setup.


Dat je resoluut kiest voor een merk van Cabs begrijp ik, dat doe je ook wat voor de looks en de mojo van zo 'n ding, maar enkel Celestions?

Ik beweer niet of een Celestion al dan niet goed zou zijn hee, enkel dat ik het gek vind dat je je keuze zo beperkt.

Les Paul R8
9 februari 2009, 19:20
Sorry dat ik niet helemaal lyrisch ben. En het gaat me nu niet om sound, ik constateer alleen dat het een manier is waarop ze kosten besparen tov Mesa en Diezel, die hebben sleuven waar de baffle in zit en een frame aan beide zijden. Ik zeg niks over de invloed op de klank, enkel over de invloed op de prijs. Niet gelijk zitten vitten dat ik niet goed gekeken heb. Ik heb JUIST gekeken. Je komt een beetje over zoals Mr. Bush in zijn strijd tegen het terrorisme: 'you're either with us or against us'. Kritiek op dat geweldige merk wordt blijkbaar niet geduld. Zelfs als ik er niet eens een (positieve of negatieve) conclusie aan verbind.


Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Het was niet naar bedoeld, maar feitelijk. :ok: Kritiek op welk merk dan ook is prima. Maar als het als waarheid geponeerd wordt, moet wel ergens op gebaseerd worden en niet alleen op een veronderstelling.
Ik heb de K&E goed kunnen bekijken en het is niet vergelijkbaar met hoe Marshall het doet. Als jij er naar gekeken hebt, vraag ik me (oprecht en niet lullig) af wat je gezien hebt. Ik heb de cabs in aanbouw gezien, waardoor je de constructie behoorlijk duidelijk kon zien. Dat is niet te zien als een cab volledig afgewerkt is. Of het goedkoper is dan hoe Mesa en Diezel het doen, zou ik niet weten. Ik heb wel gezien dat K&E niet zomaar de goedkoopste manier van produceren gekozen hebben. Dovetails is sowieso een dure manier van produceren. En ik weet niet of er andere merken zijn die dat gebruiken; volgens mij niet.


En praatjes van een maker op de site kunnen me gestolen worden, sorry.

Het geeft vaak wel meer achtergrond over een product. Ik denk niet dat jij je kennis over Mesa alleen uit boeken gehaald hebt. ;)

Les Paul R8
9 februari 2009, 19:25
de vraag was eerder aan Les Paul R8 gericht... 'k kan me inbeelden dat een bepaalde Celestion voor jou de ideale speaker is hoor, daar niet van... maar als ik cabbouwer zou gaan zou 'k daar graag nog andere dingen willen kunnen vergelijken...

Stel ik vind een V30 te gek, dan ben ik zeker dat er nog speakers zijn die in dat straatje liggen en misschien nóg beter passen bij mijn setup.


Dat je resoluut kiest voor een merk van Cabs begrijp ik, dat doe je ook wat voor de looks en de mojo van zo 'n ding, maar enkel Celestions?

Ik beweer niet of een Celestion al dan niet goed zou zijn hee, enkel dat ik het gek vind dat je je keuze zo beperkt.

Ik ben het wel met Aart eens. Ik vind Celestion tot nu toe ook het beste. Al blijf ik best open staan voor andere speakers.

De cabs kies ik niet vanwege looks of mojo. Ik hoopte een veel betere sound te krijgen dan wat ik had. En dat gaven bepaalde combinaties. Niet elke combi werkte goed voor mij, zoals je kunt lezen.

Daarbij heb ik de afgelopen jaren al de nodige speakers en cabs gehoord. En dan weet je op een gegeven moment wel wat er te koop is en wat de specifieke eigenschappen zijn. In vergelijking wat ik heb gehoord, heb ik nu iets gevonden wat voor mij uitstekend gaat werken. Of het voor een ander net zo goed zou werken, weet ik niet. Dat is voor mij ook niet belangrijk ;)

Dude
9 februari 2009, 19:26
Wat bedoelen ze met die 'speciale' speakerbaffle bevestigings shizzle ?? ik kan dat op de site niet vinden.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik vind dat ze dr prijzen wel weten te vragen zeg, onbekend merk... laten we eerlijk zijn, en dan zo hoog inzetten, twijfel of je met die strategie ook buiten onze landgrenzen bekendheid gaat krijgen.

Chris Winsemius
9 februari 2009, 19:27
Sorry dat ik niet helemaal lyrisch ben. En het gaat me nu niet om sound, ik constateer alleen dat het een manier is waarop ze kosten besparen tov Mesa en Diezel, die hebben sleuven waar de baffle in zit en een frame aan beide zijden. Ik zeg niks over de invloed op de klank, enkel over de invloed op de prijs. Niet gelijk zitten vitten dat ik niet goed gekeken heb. Ik heb JUIST gekeken. Je komt een beetje over zoals Mr. Bush in zijn strijd tegen het terrorisme: 'you're either with us or against us'. Kritiek op dat geweldige merk wordt blijkbaar niet geduld. Zelfs als ik er niet eens een (positieve of negatieve) conclusie aan verbind.

En praatjes van een maker op de site kunnen me gestolen worden, sorry.

Boogie-kasten ken ik niet of onvoldoende en de paar Bogner-kasten die ik heb meegemaakt waren niet "mijn ding".

Latjes vs. sleuven/gleuven (en nu even geen studentiekoze bijgedachten! :) ):
bij oude Fender combo's was (en is) volgens vele gitaristen de zgn. floating-baffle montage-methode muzikaler/beter dan die sleuf-methode in post '70 silverface-kasten.

Bij de prijs van usa-cabs in NL moet je ook rekening houden met 'n behoorlijk percentage (+ weer marge) vervoerskosten.

Ik heb iig. sterk de indruk dat ze bij K&E veel geprobeerd en getest hebben om op deze constructie uit te te komen en (ongeacht materiaal/whatever) het eindresultaat mag er wezen.

Die sleuven zijn trouwens qua kosten goedkoper dan die latten want het vereist minder tijd....

AART
9 februari 2009, 20:12
Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt. Het was niet naar bedoeld, maar feitelijk. :ok: Kritiek op welk merk dan ook is prima. Maar als het als waarheid geponeerd wordt, moet wel ergens op gebaseerd worden en niet alleen op een veronderstelling.
Ik heb de K&E goed kunnen bekijken en het is niet vergelijkbaar met hoe Marshall het doet. Als jij er naar gekeken hebt, vraag ik me (oprecht en niet lullig) af wat je gezien hebt. Ik heb de cabs in aanbouw gezien, waardoor je de constructie behoorlijk duidelijk kon zien. Dat is niet te zien als een cab volledig afgewerkt is. Of het goedkoper is dan hoe Mesa en Diezel het doen, zou ik niet weten. Ik heb wel gezien dat K&E niet zomaar de goedkoopste manier van produceren gekozen hebben. Dovetails is sowieso een dure manier van produceren. En ik weet niet of er andere merken zijn die dat gebruiken; volgens mij niet.



Ik zeg niet dat K&E geen goede cabs maakt door dat ze bezuinigen, ik zeg dat ze kwaliteitsmateriaal gebruiken maar volgens mij iets bezuinigen door het weglaten van enkele uiterlijke zaken en door een bepaalde manier van baffle-constructie. Over de tone zeg ik dan weinig en de vergelijking met marshall ging enkel gedeeltelijk op voor de baffle constructie, als ik het goed gekeken heb gebruikt K&E 18 mm B/BB berkenplex en Marshall 15 mm lagere kwaliteit berkenplex. Ik haalde Marshall er alleen bij om de baffle montage te verduidelijken voor de mensen die daarmee bekend zijn.

@ Chris: Ik denk dat sleuven echt wel duurder is aangezien de fabrikanten die ik noemde er ook nog latten naast zetten aan beide kanten. Das dus dubbelop en dus duurder. Die laten zitten ook weer verzonken in sleuven in de zijkant in mijn mesa rectocab btw.

Welke constructie beter klinkt moet men zelf bepalen. Ik prefereer meestal cabs met een stuggere constructie omdat die kasten strakker en droger zijn. Voor sommigen dus weer klinisch en vlak.

Mitch
9 februari 2009, 22:12
Zeg Chris, ik heb nu als kleine sevice alle keren dat je K&F hebt gezegd veranderd in K&E, maar kun je het nu misschien zelf zo gaan posten ;)
Het is Kool & Elfring

casper innosence
9 februari 2009, 23:14
Wat bedoelen ze met die 'speciale' speakerbaffle bevestigings shizzle ?? ik kan dat op de site niet vinden.

Moet heel eerlijk zeggen dat ik vind dat ze dr prijzen wel weten te vragen zeg, onbekend merk... laten we eerlijk zijn, en dan zo hoog inzetten, twijfel of je met die strategie ook buiten onze landgrenzen bekendheid gaat krijgen.

Volgens mij zijn ze kwa prijzen het afgelopen jaar ook gestegen. Ik keek eind oktober 2007 naar een nieuwe kast en heb KE ook overwogen, toen was de XL412 met v30's rond de 800 euro, waar ie nu 985 kost. En voor dat geld, kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die, met het oog op inruilwaarde, liever een paar tientjes bijleggen voor een "merk" kast (als orange je ding is, ben je zelfs 100e goedkoper uit..)

Maar goed, ik hoor niks dan goeds over de kwaliteit van die KE kasten, dus stiekem ben ik er wel benieuwd naar.

kassie
10 februari 2009, 13:18
Zeg Chris, ik heb nu als kleine sevice alle keren dat je K&F hebt gezegd veranderd in K&E,

look again:seriousf:

Kamiess
10 februari 2009, 16:28
Om even een duit in het zakje te doen.

Heb een 2x12 van K&E met V30 erin onder een Laney GH100L.

Bevalt me super en voor het volume hoef ik geen 4x12 te hebben.