PDA

View Full Version : Switchblade onbetrouwbaar?



michielnijboer
8 februari 2009, 10:09
Ik ben momenteel op zoek naar een goede buizen gitaarversterker en overweeg de Hughes & Kettner Switchblade. Ben er nog niet uit of ik de 50 Watt combo wil (ook thuis te gebruiken) of de 100 Watt combo (zeker weten dat de andere gitarist in mijn band me niet meer overstemt met zijn Dual Rectifier ;))

Ik heb een aantal reviews gelezen op Harmony Central.org. Op zich zijn die allemaal vrij lovend over de versterker (zowel 50 als 100 watt), maar de betrouwbaarheid lijkt nogal een minpunt te zijn. De voetschakelaar is met name een zwak punt volgens een aantal reviews. Zijn hier Switchblade bezitters die hier iets over kunnen zeggen?

Van Dattum
9 februari 2009, 09:56
HA! Die voetschakelaar krijg je nog niet kapot als je er met een Leopard overheen rost! En dat geldt eigenlijk ook voor de versterker zelf.
Ik heb twee jaar met veel plezier gespeeld over een SB 100 watt combo, is nu helaas verkocht omdat ik gestopt ben met het bandje en de amp voor thuisgebruik totaal ongeschikt is. Gaat nl. veeeeel te hard...

Meteen nog even een puntje om over na te denken: Die 100 watter gaat echt kneiterhard, dus de 50 watter is zeker een overweging waard!

sjaak1990
9 februari 2009, 12:36
Bij de feedback de footswitch een keer geprobeerd van zon ding, 1 knop was kapot, een andere was brak. Voelde niet echt stevig aan. Maar dat zou lijkt mij geen reden zijn hem niet te kopen als hij verder goed bevalt.

Orpheo
9 februari 2009, 17:14
HA! Die voetschakelaar krijg je nog niet kapot als je er met een Leopard overheen rost! En dat geldt eigenlijk ook voor de versterker zelf.
Ik heb twee jaar met veel plezier gespeeld over een SB 100 watt combo, is nu helaas verkocht omdat ik gestopt ben met het bandje en de amp voor thuisgebruik totaal ongeschikt is. Gaat nl. veeeeel te hard...

Meteen nog even een puntje om over na te denken: Die 100 watter gaat echt kneiterhard, dus de 50 watter is zeker een overweging waard!

zucht. het is al zovaak gezegd. geen verschil in output tussen 50 en 100 watt. 97db is gevoelsmatig bijna even hard als 100; boeit geen hol. 2x zachter dan 100 watt, zou dus 10 watt moeten zijn. lang leve logaritmen.

TimmU
9 februari 2009, 17:27
gooi jij er nog even lekker wat onzin doorheen, Orpheo.dat betekend dus dat een 12watt buizenbakje 2x zo zacht zou zijn als mn 120 watt? Dacht het niet. Denk niet dat dat opgaat voor tubeamps. Daarbij, 3db is een fikse verhoging van het volume, weet wel zeker dat je dat gaat merken, en 100 watt heeft meer headroom dan een 50watt.

sjaak1990
9 februari 2009, 18:12
gooi jij er nog even lekker wat onzin doorheen, Orpheo.dat betekend dus dat een 12watt buizenbakje 2x zo zacht zou zijn als mn 120 watt? Dacht het niet. Denk niet dat dat opgaat voor tubeamps. Daarbij, 3db is een fikse verhoging van het volume, weet wel zeker dat je dat gaat merken, en 100 watt heeft meer headroom dan een 50watt.

Wat orpheo zegt klopt als een bus. Heb je geen natuurkunde gehad?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)
10*10^log2=3db verschil. Dus 2 keer zo hard.

Orpheo
9 februari 2009, 18:20
gooi jij er nog even lekker wat onzin doorheen, Orpheo.dat betekend dus dat een 12watt buizenbakje 2x zo zacht zou zijn als mn 120 watt? Dacht het niet. Denk niet dat dat opgaat voor tubeamps. Daarbij, 3db is een fikse verhoging van het volume, weet wel zeker dat je dat gaat merken, en 100 watt heeft meer headroom dan een 50watt.

ja, headroom, vetvlek. leer je shit kerel. besides, ik studeer natuurkunde. pijnlijk als ik t zelf compleet fout zou hebben he?

geertjan_83
9 februari 2009, 19:13
Ik speel nu een jaar op de switchblade 50 Watt. Nooit problemen met de switch gehad. Waar ik mij wel eens zorgen over maak, is dat er wat gebeurd met het snoer. Deze zit vast aan de switch. Stel dat de kabel kapot gaat, is deze dan wel makkelijk te vervangen?

Van Dattum
9 februari 2009, 19:31
Zucht. Wat ik hiermee dus eigenlijk wilde zeggen is dat ik bij mijn versterker de volumeknop net over het 'knijprandje"(je weet wel wat ik bedoel :)) moest afstellen om een beetje acceptabel volumeniveau te krijgen. Niet echt bevorderlijk voor je sound..... Bij optredens kon ie wat verder open (tot 3 of zo..) en werd het feest!
Ik kan me zo voorstellen dat dat knijpeffect bij een 50 watter iets minder aanwezig is, zodat je de volumeknop iets verder kunt opendraaien dan tot 0,16...
Enne.... ik weet wat logarithmen zijn; ik heb VWO wis-en natuurkunde gehad. 25 jaar geleden, toen wiskunde nog echt wiskunde was :seriousf::seriousf::seriousf:


zucht. het is al zovaak gezegd. geen verschil in output tussen 50 en 100 watt. 97db is gevoelsmatig bijna even hard als 100; boeit geen hol. 2x zachter dan 100 watt, zou dus 10 watt moeten zijn. lang leve logaritmen.

Orpheo
9 februari 2009, 19:32
Zucht. Wat ik hiermee dus eigenlijk wilde zeggen is dat ik bij mijn versterker de volumeknop net over het 'knijprandje"(je weet wel wat ik bedoel :)) moest afstellen om een beetje acceptabel volumeniveau te krijgen. Niet echt bevorderlijk voor je sound..... Bij optredens kon ie wat verder open (tot 3 of zo..) en werd het feest!
Ik kan me zo voorstellen dat dat knijpeffect bij een 50 watter iets minder aanwezig is, zodat je de volumeknop iets verder kunt opendraaien dan tot 0,16...
Enne.... ik weet wat logarithmen zijn; ik heb VWO wis-en natuurkunde gehad. 25 jaar geleden, toen wiskunde nog echt wiskunde was :seriousf::seriousf::seriousf:

ghehe, de wiskunde van 25 jaar geleden, das makkelijk. zoveel meer nieuwe inzichten erbij gekomen. 25 jaar geleden was 't niet perse nodig om een fourier of laplacetransformatie met de hand uit te voeren. nu wel...(nja, wat ik doe dus :soinnocent: )

Van Dattum
9 februari 2009, 19:36
Maar je begrijpt de strekking van mijn verhaal toch wel Orph?

Enne... ook Fourierreeksen heb ik met de hand moeten doen destijds..... Maar vraag me niet meer hoe dat ook alweer ging, want dat heb ik al een tijdje verdrongen. En dat wil ik graag zo houden.... :cheerup:

sjaak1990
9 februari 2009, 19:42
ja, headroom, vetvlek. leer je shit kerel. besides, ik studeer natuurkunde. pijnlijk als ik t zelf compleet fout zou hebben he?

Haha zou wat zijn ja als je het fout had dan, maar veel mensen willen het toch niet geloven. Het lijkt ook raar dat een 5 watt bakkie maar 2 keer zo zacht gaat als een 50 watt, maarja het is wel zo^^

Orpheo
9 februari 2009, 23:41
Maar je begrijpt de strekking van mijn verhaal toch wel Orph?

Enne... ook Fourierreeksen heb ik met de hand moeten doen destijds..... Maar vraag me niet meer hoe dat ook alweer ging, want dat heb ik al een tijdje verdrongen. En dat wil ik graag zo houden.... :cheerup:

wow, toen al met de hand? bij ons is t alleen studentje pesten. hoe 't moet, ik ben d'r ook nog niet echt helemaal uit, wil 't denk ik niet echt leren :D

en ja, tis zeker raar dat 't 'maar' 2x harder is. maargoed dat is dus het gevoelsmatige gedoe dat zo raar loopt. net als met zicht (de hoeveelheid zo van, tis 2x lichter nu, gaat ook logaritmisch, schijnt).

Jeroen76
10 februari 2009, 16:14
Orpheo,

wil je niet nog meer onzekerheden verkondigen dan nu al gedaan is? Het leven wordt er zo moeilijk van als je GEEN natuurkunde in je pakket had.:seriousf:

habberdoedas
11 februari 2009, 13:09
Gaat loeihard die 100 watter en wat dacht je van je rug.........Neem die 50 watter ook niet te tilen maar wat gebruiksvriendelijker kwa geluid.........Mooie amp hoor en als het pedaal kapot is gewoon een midicontroller nemen kan ook......suc6

Orpheo
12 februari 2009, 00:04
Orpheo,

wil je niet nog meer onzekerheden verkondigen dan nu al gedaan is? Het leven wordt er zo moeilijk van als je GEEN natuurkunde in je pakket had.:seriousf:

hoezo onzekerheid. het is gewoon kant en klaar hoor, ik lever natuurkunde in hapklare brokken.



of bestaat er ook de gitaristenversie van 'creationisme'? :soinnocent: