PDA

View Full Version : Rick 'o' sound



Bram.maes
7 februari 2009, 23:08
Is er toevallig iemand die een rick 'o' sound adapter in zijn bezit heeft? ik ben nieuwsgierig wat het juist is en wat er in zit. ik gebruik gewoon een stereosplitter en dat werkt prima.
Ik heb het al op foto gezien, het is een doosje met een stereo gitaarkabel aan en twee mono outputjacks.
Ik vroeg me gewoon af of er in dat doosje nog iets gebeurt? maar ik vermoed dat het eerder een fancy en dure stereosplitter is waar rickenbacker op staat.

Dastard
8 februari 2009, 23:13
Dit is het, volgens Wikipedia.

Many Rickenbackers — both guitars and basses — are equipped to be compatible with a "Ric-O-Sound" unit via an extra "stereo" output socket that allows the two pickups (or neck and middle pickup combined/bridge pickup, in the case of three pickup instruments) to be connected to different effects units or amplifiers. Another idiosyncrasy of Rickenbackers is the use of two truss rods (rather than the usual one) to correct twists, as well as curvature, in the neck.

Bram.maes
9 februari 2009, 14:56
Tja dat zegt me nu niet echt veel wat ik nog niet wist. ik heb het echt over de rickenbacker rick 'o' sound adapter op zich. http://www.edroman.com/parts/images/ric_o_sound_Kit.jpg

Bram.maes
9 februari 2009, 14:57
vraag me af wat er in dat doosje zit, of is het gewoon een stereosplitter?

Bernardduur
9 februari 2009, 16:03
Het is niets meer dan een stereokabel die in 2 mono jacks wordt gesplitst. Een Rick heeft een stereo jack als output naast een normale jack.

Heb voor een aantal bassisten met Ricks zo'n doosje gemaakt. Klinkt erg lekker zeker als je later de 2 signalen mbv een mixer weer samen laat komen. Dan kun je bv OD op het brugsignaal zetten en een compressor op de neck en damn, das vet!