PDA

View Full Version : Humbucker in Strat......



Rongear
7 februari 2009, 21:38
Na lang aarzelen en twijfelen toch maar besloten een Hummie in mn strat te zetten. Aangezien hij toch al uit elkaar ligt voor een refretjob nu gelijk maar doorpakken. Daar ik naast de humbucker via een coilsplit ook nog gebruik wil maken van het element als singlecoil,:strat: (Toch beetje mn hank marvin sound houden......) valt een hotrail voor mij af, als humbucker klinkt ie wel maar als singel mwah.... Een hoekje uit de body frezen en een nieuwe slagplaat vindt ik geen probleem dus. Nou was ik al zover dat ik bij seymour duncan terecht ben gekomen. Ik blijf echter hangen bij de TB4 en de TB5 (trembucker( FR Trem))waar ik moeilijk uit kan kiezen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft of iemand die een compleet ander idee heeft dan hoor ik t graag. Ik moet t liefst gister beslissen, want hij moet er in voor de gitaar weer in elkaar gaat.

ExplorerJim
7 februari 2009, 23:24
Ik heb een Fender HM strat gehad en daar zat standaard een Dimarzio (Super 3 meen ik) in, met een schakelaar om 'm te splitten.
Misschien is dat een idee?

Orpheo
7 februari 2009, 23:52
de JB gesplit in een strat, klinkt icm middenpup gewoon al een 3x singlecoil strat. zo simpel. Ik vind 'm echter in een strat te helder met een 500k pot, dus stop d'r een 250k pot in. dan klinkt ie VEEL lekkerder. de tb5 is imho veel te brullerig, veel te zwaar...

frekie
8 februari 2009, 12:43
Hee Orpheo, bevalt de Studio nog een beetje :punk:

Tegen mij zei je dat een hum op een strat niet klinkt omdat de body te dun is...Zit wel een kern van waarheid in maar met wat prutzen kan je nog een heel eind komen.

Ik heb een RW stratje waar ik al jaren aan zit te klooien. Body strippen en in de olie zetten. Tremolo eruit gooien, de holte opvullen met stukjes MDF, string through body, vaste brug.

Last but nor least. Ik begon zo maar wat te hakken en te zagen in de body en de slagplaat. Achteraf bekeken heb ik zo de hum wat verder van de brug gezet dan gebruikelijk. Gecombineerd met bovenstaande maatregelen heb ik nu toch een behoorlijk vette sound met een SD 59er. Auto split in het tussen standje, zie de uitstekende SD site(wiring diagrams).

Verder zou ik geen al te hoge output humbucker nemen. Klinkt gauw schel en de balans met de single coils is dan niet goed.

Orpheo
8 februari 2009, 13:57
Hee Orpheo, bevalt de Studio nog een beetje :punk:

Tegen mij zei je dat een hum op een strat niet klinkt omdat de body te dun is...Zit wel een kern van waarheid in maar met wat prutzen kan je nog een heel eind komen.

Ik heb een RW stratje waar ik al jaren aan zit te klooien. Body strippen en in de olie zetten. Tremolo eruit gooien, de holte opvullen met stukjes MDF, string through body, vaste brug.

Last but nor least. Ik begon zo maar wat te hakken en te zagen in de body en de slagplaat. Achteraf bekeken heb ik zo de hum wat verder van de brug gezet dan gebruikelijk. Gecombineerd met bovenstaande maatregelen heb ik nu toch een behoorlijk vette sound met een SD 59er. Auto split in het tussen standje, zie de uitstekende SD site(wiring diagrams).

Verder zou ik geen al te hoge output humbucker nemen. Klinkt gauw schel en de balans met de single coils is dan niet goed.

nee, ik zei dat een strat+humbucker niet klinkt als een les paul. dat zei ik.

jerome
8 februari 2009, 15:42
Hee Orpheo, bevalt de Studio nog een beetje :punk:

Tegen mij zei je dat een hum op een strat niet klinkt omdat de body te dun is...Zit wel een kern van waarheid in maar met wat prutzen kan je nog een heel eind komen.

Ik heb een RW stratje waar ik al jaren aan zit te klooien. Body strippen en in de olie zetten. Tremolo eruit gooien, de holte opvullen met stukjes MDF, string through body, vaste brug.

Last but nor least. Ik begon zo maar wat te hakken en te zagen in de body en de slagplaat. Achteraf bekeken heb ik zo de hum wat verder van de brug gezet dan gebruikelijk. Gecombineerd met bovenstaande maatregelen heb ik nu toch een behoorlijk vette sound met een SD 59er. Auto split in het tussen standje, zie de uitstekende SD site(wiring diagrams).

Verder zou ik geen al te hoge output humbucker nemen. Klinkt gauw schel en de balans met de single coils is dan niet goed.


Zoals Orpheo eigelijk ook al bedoeld is dat een Strat met een hum heerlijk kan klinken maar het wordt nooit een Les Paul.
Als je een Les Paul sound wil hebben moet je gewoon een Les Paul kopen.
Maar ik vind persoonlijk een (goede) HSS Strat zelfs lekkerder klinken dan 99,9 % van de Les Pauls, maar dat is een kwestie van smaak.
(Alhoewel een goede Les Paul heel hoog op mijn verlanglijstje staat maar dan bedoel ik een vet en toch open en gebalanceerd en warm klinkende LP en die niet penetrant en drukkend in het laag en/of mid klinkend zoals imho de meeste LP's doen...)

Dat in een Strat een high output element per definitie minder klinkt en altijd volumeverschil met de andere sc elementen geeft is ook niet waar.
Een goot voordeel van een high output element kan zijn dat je extra dynamiek krijgt en verschilende sounds kan creeeren door alleen maar de volumepot iets meer open of dichter te draaien.
Naast je eigen smaak is de combinatie met de rest van de gear natuurlijk ook bepalend of een high output element wel of niet klinkt...

Ikzelf vind in een Strat met een alder of essen body een Dimarzio Dual Sound (high output) heerlijk klinken. Ook in de sc stand blijft ie lekker klinken.

Rongear
9 februari 2009, 12:30
Thanks Guys, wordt een SD TB-4.... Als ie klaar is meld ik wel hoe het klinkt!:strat:

iWishmaster
9 februari 2009, 14:00
Seymour Duncan heeft ook een humbucker speciaal gemaakt om gesplit goed te klinken: de Stag Mag SH-3. Geen idee of het wat is hoor, maar aangezien je een lekkere single coil klank erbij wilt ...