PDA

View Full Version : Humbucker + Single Coil in één



CardioClash
7 februari 2009, 19:38
Heey,

Ik heb een tijdje terug een stratocaster gemaakt van losse onderdelen die ik van marktplaats geplukt heb. (Foto (http://jeroengouda.hyves.nl/album/8696063/Iedereen/mtvuUxE3/fotos/187968870/0/DzT4/))

De sound is erg lekker, maar ik speel in een metalband (invloeden: tool + SoaD + porcupine tree) en we spelen vaak in allerlei rare stemmingen. Een extra gitaar met een humbucker zou erg fijn zijn dus. Aan de andere kant wil ik de hendrix-sound die ik nu heb niet kwijt.

Is het mogelijk dat ik van mijn brugelement een humbucker maak, en dat ik dan met een extra schakelaartje daarvan weer een single coil maak (dat zegmaar de helft van de humbucker uitgeschakeld wordt ofzo). Zo ja, welk element is daar het best voor geschikt? Ik zoek dus een dikke vette metalsound die na het gebruik van het schakelaartje weer de typische stratsound heeft. (over de schakeling zelf maak ik me geen zorgen, mijn vader is wat dat betreft erg inventief en als zoiets daadwerkelijk kan, kan hij dat uitdokteren).

Grtz,
Jeroen

Blacksteen
7 februari 2009, 19:51
ik weet eerlijk gezegd niks af van een humbucker
die je half uitschakeld....
wat ik wel weet is dat er nog altijd de seymour duncans zijn.
ik heb zelf de Seymour duncan Quarter Pounder SSL-4 en de
output van deze pickups is echt behoorlijk veel, volgens mij
net zoveel als een humbucker, dus misschien is dat een optie?

CardioClash
7 februari 2009, 20:04
Het schijnt te bestaan. Dan wordt een van de spoelen uitgeschakeld en is het in feite een single coil geworden.

Maar het gaat niet om de output maar vooral ook om het 'volle' geluid dat een humbucker kan brengen.

StrungOut87
7 februari 2009, 20:08
Ik zou een Dimarzio Super Distortion rin gooie en dan met een push/pull potmeter coil-splitte,dat zou perfect moete gaan denk ik?
niet?

CardioClash
7 februari 2009, 20:13
Aan zoiets zat ik inderdaad te denken, maar hou ik dan het stratgeluid?

aaronstonebeat
7 februari 2009, 20:31
't Is heel simpel. Heel veel humbuckers worden geleverd met draadjes voor beide spoelen (en vaak ook nog een aparte voor de afscherming). Op strats met een brughumbucker is het meestal al zo dat in stand 2 de humbucker naar single coil wordt geschakeld door 1 van de 2 spoelen ook met de hete kant aan de aarde te hangen. Dat kan natuurlijk ook eenvoudig met een extra schakelaartje.

Toch krijg je nooit helemaal hetzelfde single coil geluid als op een strat. Die single coils hebben nl. spoelen die wat hoger en smaller zijn dan de spoelen van 'n humbucker (hoe platter en dikker de spoel, hoe meer middentonen) en de vorm van het magneetveld van een humbucker is anders dan dat van een single coil.
Maar je komt er 'n heel eind mee en je hebt zeker een duidelijk verschil tussen je single coil (wat minder output en een helderder geluid met meer hoog) en je humbucker (meer output en meer mid).

Orpheo
7 februari 2009, 22:29
jep, mee eens, aaronstonebeat. daarom ben ik fan, voor coilsplitting, van de JB, superdistortion, air norton, en vooral:


MOTHERBUCKER! kent armstrong's versie wel te verstaan.

en de heren die nooit van coilsplitting hebben gehoord: shame on you!

Blacksteen
7 februari 2009, 22:58
jep, mee eens, aaronstonebeat. daarom ben ik fan, voor coilsplitting, van de JB, superdistortion, air norton, en vooral:


MOTHERBUCKER! kent armstrong's versie wel te verstaan.

en de heren die nooit van coilsplitting hebben gehoord: shame on you!

nou, sorrie hoor ;)
ik zal me d'r is ff in verdiepen :ok:

Portel
7 februari 2009, 23:17
Ik heb helemaal geen verstand van gitaarbouwen,
Maar het lijkt mij... Dat als je in plaats van een humbucker gewoon 2 singlecoils naast elkaar doet, dat je dan een humbucker hebt.

Dan heb je dus eigenlijk 2 losse elementen die naast elkaar liggen, zoals een humbucker.
Dan zou je vast wel een van de elementen uit kunnen schakelen.

snaarplukker
8 februari 2009, 10:30
Ik heb helemaal geen verstand van gitaarbouwen,
Maar het lijkt mij... Dat als je in plaats van een humbucker gewoon 2 singlecoils naast elkaar doet, dat je dan een humbucker hebt.

Dan heb je dus eigenlijk 2 losse elementen die naast elkaar liggen, zoals een humbucker.
Dan zou je vast wel een van de elementen uit kunnen schakelen.
Kan, als er één ervan een reversed-wound is.
Maar een singlecoilsized humbucker past er beter bij.

Cees

CardioClash
8 februari 2009, 12:20
Coilsplitten was inderdaad wat ik bedoelde maar ik kon niet op het woord komen.

Zo'n Dimarzio zou inderdaad wel tof zijn. Heb ruimte in mn body voor een humbucker, dus singlesized zou in principe niet hoeven. Moet ik alleen wel even een andere slagplaat kopen maar als ik toch geld aan het uitgeven ben... :P

@aaronstonebeat: bedankt voor je uitleg! Klinkt op zich ook wel logisch dat als je coilsplit je een ander geluid hebt dan wanneer je een echte single coil hebt.

Ik ga hard er over denken wat ik doe want het kost veel geld. Heb in principe in mijn Boss GT8 ook een humbucker-emulator zitten, maar dat klinkt natuurlijk niet als de real deal.

hassent
8 februari 2009, 13:07
Als je een Dimarzio Superdistortion overweegt, dan kun je ook kiezen voor een Fasttrack2. Dat is een humbucker in een singlecoil behuizing en die je ook kunt splitten. Heb er een in m'n strat+ en dat klinkt als een dijk!

Jilles
8 februari 2009, 18:32
Ik heb een keer een praatje met een ervaren iemand hierover gehad. Hij had op zn zelfbouw gitaar 2 seymore duncan's ook "kaal gemaakt" (zo noemde hij het). Het kwam er op neer dat je de humbucker open schroeft, en vervolgens een draadje extra soldeert die daarna weer terugkomt bij de originele draad. Dan ergens een schakelaartje tussen plempen.
Ik weet niet hoe dicht zon kale humbucker in de buurt komt bij het geluid dat je wilt hebben, maar je krijgt er sowieso meer mogelijkheden mee.

Enfin, het was gewoon een gesprek, dus misschien heb ik het niet helemaal juist onthouden, maar het is in ieder geval wél uitvoerbaar!

Groeten,
Jilles

aaronstonebeat
8 februari 2009, 18:42
Natuurlijk is het uitvoerbaar, tenminste als je bij de draadjes kunt (sommige pickups zijn ingegoten). Vorig jaar heb ik zo 2 humbuckers ombedraad die ook maar één signaaldraad en een gecombineerde aarde/afscherming hadden.

Zo zat het oorspronkelijk:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVF7FKEK-D.jpg

Hier is de oude bedrading bijna eraf:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NT6EUVZP-D.jpg

En hier is net de nieuwe bedrading aangebracht:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VXAPUF8V-D.jpg

En nu kan ik alle denkbare trucs met die dingen uithalen die oorspronkelijk niet konden:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4I4F7JDD-D.jpg