PDA

View Full Version : Brom op gitaar. Aardingsprobleem?



vhbram
7 februari 2009, 18:17
Heb een probleempje met men les paul en de aarding ervan. Men versterker bromt als ik hem aansluit. Heb ook al geprobeerd op een andere electriciteitsnetwerk en met een andere gitaar, maar het probleem blijft. Als ik de aarding van men gitaar/kabel aanraak verdwijnt het bijna volledig.

Kan iemand mij helpen?

Bedankt.

zeiler
7 februari 2009, 18:50
ik had pas een soortgelijk probleem...

Maar de aard en 'gewone' draad in mijn kabel raakten elkaar...

ik had die kabel al een jaar en het heeft nooit goed gezeten, maar had er nooit last van, en toen plotseling waarschijnlijk iets verschoven en toen opeens...

en ik kon er maar niet achterkomen wat het was :D...

uiteindelijk bleek het dus in de kabel te zitten, ff gesoldeerd, en 't was weer goed :D!

geen idee of het dezelfde kabel is geweest, maar anders is dat het proberen eens waard!

succes iig!

vhbram
7 februari 2009, 19:16
Het probleem ligt uiteraard niet aan de kabel. Zoals ik al zei heb ik een andere gitaar geprobeerd en toen was de brom weg. De brom blijft ook met andere kabels.

jerome
7 februari 2009, 22:06
Is al veel over geschreven...

Check ff het stopcontact waarop je de amp hebt aangesloten
Zeer waarschijnlijk een stopcontact zonder randaarde en dan krijg je dat soort brom en bijgeluiden.
Sluit je amp maar eens aan op een stopcontact met randaarde, meestal te vinden in de keuken of bij de wasmachine, dan zul dat probleem denk ik niet hebben.

Blijft het probleem dan nog aanhouden, dan is de verbinding(sdraad) tussen de brug en de massa waarschijnlijk niet goed

vhbram
7 februari 2009, 23:20
Is al veel over geschreven...

Check ff het stopcontact waarop je de amp hebt aangesloten
Zeer waarschijnlijk een stopcontact zonder randaarde en dan krijg je dat soort brom en bijgeluiden.
Sluit je amp maar eens aan op een stopcontact met randaarde, meestal te vinden in de keuken of bij de wasmachine, dan zul dat probleem denk ik niet hebben.

Blijft het probleem dan nog aanhouden, dan is de verbinding(sdraad) tussen de brug en de massa waarschijnlijk niet goed

Thanks! Er is blijkbaar totaal geen verbinding tussen de massa en de brug. snel een soldeerdraadje rond een potmeter gewikkeld en verbonden met de brug -->geen brom meer!

Hoe zou ik dit permanent moeten verbinden? Intern in de gitaar is er totaal geen contact voor de brug zelf. Het is een lespaul deluxe uit 78'.

Bedankt.

Portel
8 februari 2009, 00:20
Ik had ook soortgelijk probleem met mijn gitaar.
Ik ben ermee naar mijn achterbuurman geweest, die er wel verstand van heeft.
Wat hij precies deed weet ik niet, maar hij haalde (volgens mij) dat dingetje eruit waar de kabel ingaat. Die was in mijn geval geoxideerd, heeft hij er een nieuwe ingezet en de brom was verdwenen!