PDA

View Full Version : Smooth med/higain OD



Luke-wannabe
7 februari 2009, 17:12
Jahaa, ik ben nog steeds op zoek naar een smooth overdrive/distortion pedaal.
Keywords: compressed, mids, laag, warm. Niet dun/fuzzy/fizzy ofzo. Er moeten dus veel mids/laag in zitten, en geen chimey top end. Maar hij mag absoluut niet wegvallen in de mix.

Hij moet een beetje op de rand zitten van OD/fuzz, denk aan Michael Landau z'n lead sound.

Budget onder/rond 100 eu. Ik zat al aan een Rat te denken, maar lees hier en daar dat die wat harsh kan zijn. Sonic Distortion van Ibanez/Maxon lijkt me ook wel wat, maar ook alleen maar omdat Landau die heeft. Daarbij kan die ook vrij harsh zijn geloof ik.

Ideetjes, graag!

Joey Handsome
7 februari 2009, 17:13
RAT is echt niet harsh hoor. Zit een goede filter knop op.

Klaasj Vaak
7 februari 2009, 17:29
Dat is één. En ik meen dat je een Maxon OD808 hebt Leon? Da's een erg fijne combinatie, die twee pedalen.

Luke-wannabe
7 februari 2009, 17:35
Jeps. Wat doet die combi dan?

Klaasj Vaak
7 februari 2009, 17:47
Het wordt wat strakker, maar behoudt de klank van de Rat redelijk. Met het filter bijna dichtgedraaid op de Rat, niet teveel gain, de OD808 ook niet te veel openschroeven en een beetje spelen met het volume op beide pedalen ivm met bijgeluiden in toom houden, krijg je een erg vet leadgeluid, maar ook slaggitaar gaat erg fijn en klinkt vrij warm. De Rat compressed ook op een fijne manier, zeker icm met de OD808.

Ik ken de verschillen niet, maar wellicht zou je beter kunnen kijken naar de iets oudere Rats gemaakt in de US, wellicht via Marktplaats of zo. Schijnt verschil in te zitten.

Lexvandoef
7 februari 2009, 17:53
Ik snap nog steeds echt niet wat mensen nou zo tof vinden aan een RAT :???:.
Maar goed, zal wel aan mij liggen, maar de keren dat ik er met eentje speelde heb ik er nooit een dikke sound uit kunnen halen :(.

Afgaande op jouw beschrijving moet ik denken aan een MI Audio Blues Pro, volgens mij 2dehands wel onder de 100e zelfs. Lekkere dikke warme med-gain overdrive, high gain doetie niet, vind ik.

Klaasj Vaak
7 februari 2009, 17:55
Ik denk dat er meer artiesten zijn die de Rat hebben gebruikt waar je met plezier naar luistert dan je denkt Lex.;)

Lexvandoef
7 februari 2009, 17:56
Ik denk dat er meer artiesten zijn die de Rat hebben gebruikt waar je met plezier naar luistert dan je denkt Lex.;)

Oh dat zal vast wel, het is me alleen zelf nooit gelukt er iets fatsoenlijks uit te krijgen ;) (ook op redelijke amps). En ik moet toch echt zelf gitaarspelen :).

Dirk_Hendrik
7 februari 2009, 17:57
Ik snap nog steeds echt niet wat mensen nou zo tof vinden aan een RAT :???:.
Maar goed, zal wel aan mij liggen, maar de keren dat ik er met eentje speelde heb ik er nooit een dikke sound uit kunnen halen :(.


Een Rat is geen pedaal waar je af en toe mee speelt. een Rat is een pedaal dat je koopt en op je plank schroeft. Na verloop van tijd ga je merken dat je em steeds meer gaat gebruiken. Een Rat is een groeipedaal.

(daarbij aantekenend dat ik steeds heftiger het vermoeden heb dat ik, dankzij m'n Rat, al meerdere vervolgoptredens (kom nog es terug) in kroegen heb vernaggeld. Niet omdat het hard was maar omdat kroegeigenaren alles dat harder is als een phaser als "te hard" en "de buren" en "m'n vergunning" ervaren.)

Fuhgawz
7 februari 2009, 18:01
Afgaande op jouw beschrijving moet ik denken aan een MI Audio Blues Pro, volgens mij 2dehands wel onder de 100e zelfs. Lekkere dikke warme med-gain overdrive, high gain doetie niet, vind ik.

Daar dacht ik ook meteen aan! En vergis je niet in de naam, er zit echt behoorlijk wat gain in dat kastje. Maar geen metal inderdaad.

Mitch
7 februari 2009, 18:02
Een RAT was van mijn collega-gitarist het vaste scheurgeluid. Nou is -ie sinds een jaartje of wat over naar een Studiotone en hij gebruikt daar de scheur van. Stiekem balen we daar een beetje van, we waren allemaal een beetje verknocht geraakt aan die sound van 'm. En de RAT klinkt niet op de Studiotone :sneaky:
Wat maar aantoont dat vroeger alles beter was.

Lexvandoef
7 februari 2009, 18:04
Een Rat is geen pedaal waar je af en toe mee speelt. een Rat is een pedaal dat je koopt en op je plank schroeft. Na verloop van tijd ga je merken dat je em steeds meer gaat gebruiken. Een Rat is een groeipedaal.

Als ik niet groei, hoeven mijn pedalen dat ook niet he! :seriousf:

Klaasj Vaak
7 februari 2009, 18:11
Wat betreft Pro Co, schiet me zo te binnen, probeer de Deucetone ook eens. Vond ik zelf een erg fijn pedaal, alleen wil ik niet van m'n Rat af. De Deucetone is absoluut wel veelzijdiger dan de Rat, met toch een beetje van het karakter van de Rat.

Luke-wannabe
7 februari 2009, 18:14
Is die Blues Pro geen Tubescreamer achtig pedaal?
Maar doet die RAT een beetje wat ik zoek denken jullie?

Lexvandoef
7 februari 2009, 18:35
Die Blues Pro is wel een afgeleide van de TS ja, maar reken hem daar niet op af. Hij heeft veel veel minder mid-hump dan een TS en werkt als standalone drive echt vele malen beter (vind een TS als standalone drive niet veel aan).

Mitch
7 februari 2009, 18:38
Hij heeft wel het smoothe maar ook een bak meer laag. Hoewel ik het de lekkerste TS-achtige tot nu toe vind, is het nog steeds teveel TS qua oversturingskarakteristiek om in mijn bezit te blijven.

Pepe
7 februari 2009, 18:43
Hmm, een rat, bekend om zijn ratty aggresive sound, hence the name, is toch het tegenovergestelde van smooth of ben ik nou gek?
Transparant & smooth, dan denk ik gelijk aan de Zendrive maar goed, ver buiten budget.

Barber small fry of xotic BB, meer die kant op lijkt me.

Klaasj Vaak
7 februari 2009, 18:48
Op het randje van fuzzerig was ook wat hij zocht begreep ik? En agressief? Daarvoor zitten er knoppen op? Ook de rest van het rijtje doet de Rat aardig. Dat smoothe, da's nu ook juist waarom ik een TS zoals Leon z'n OD808 noemde in combi met de Rat. Maar goed, het blijft een kwestie van proberen uiteindelijk.

Ik kan trouwens lang niet op alle versterkers overweg met de Rat. Een AC30 vond ik 'm bijvoorbeeld niet fijn mee, net zo min als veel Fender versterkers. Da's wel een kanttekening aan de Rat wat mij betreft.

Lexvandoef
7 februari 2009, 18:51
Leon heeft een Fender he!

E-J
7 februari 2009, 20:11
Ik blijf er bij ;)

Zoek iemand in je buurt die een B.K. Butler Tube Driver heeft, en probeer hem uit. Dat geluid is het gewoon voor jou (denk ik) !

http://www.youtube.com/watch?v=uGq4NRqpAcc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=c_GwUa28l4M

Meest 'amp-like' pedaal wat er is, en vergeleken met veel overdrivepedalen heeft hij een prachtig vol laag en mid. Een Rat mist voor mij toch net wat bass...

Het blijft je eigen keuze natuurlijk!

Pepe
7 februari 2009, 20:24
I second that
Maar ik heb al vaker tegen Leon gezegd dattie daar uiteindelijk bij uit komt..http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Luke-wannabe
8 februari 2009, 01:11
Jammere is dat ik dat momenteel echt niet betalen kan..! Klinkt wel mooi, though...

Luke-wannabe
8 februari 2009, 13:30
Ik zat te denken: Kun je niet met een EQ de sound iets boosten voor meer gain (of krijg je dan een volume boost?) en iets meer laag en mid boosten voor de sound die ik zoek?