PDA

View Full Version : amp voor metal



belvedere86
7 februari 2009, 16:17
hallo,

ben op zoek naar een nieuwe versterker ter vervanging van mijn peavey bandit 112.

is heb hier ergens 2de hands een mesa boogie mark III combo zien staan. is dit wat voor mij? kben niet echt op de hoogte van het gamma van mesa boogie. of andere alternatieven eventueel? budget +-1000euro

grtz

almarvk
7 februari 2009, 16:29
Waar voor wil je 'm gebruiken? Live of slaapkamer? Combo of Stack?

Ik zou als ik jou was kijken naar Peavey, Mesa en Engl.

belvedere86
7 februari 2009, 17:01
dient voor op slaapkamer. dus liefst iets dat goed klinkt op normaal volume. en liefst een combo. die mesa die ik heb zien staan is een combo trouwens.

AART
7 februari 2009, 17:02
Metal is ook nogal breed. Welke metalbands/platen vind je goed klinken qua gitaarsound, wat zoek je in je sound?

Die Mark zal pre-load metallica erg goed doen, net als sommige dream theater sounds en Lamb of god achtige sounds. Zoek je meer de sound zoals nu-metal bands die hebben/hadden of bijvoorbeeld load en reload van metallica, dan moet je meer richting rectifier-achtige amps zoeken, de single rectifier van mesa bijvoorbeeld.

Dan heb je nog de 5150 en de ENGL's en veel meer, weer een andere sounds.

AART
7 februari 2009, 17:03
Hmm, enkel op de slaapkamer weet ik niet of een Mark III wel een goede keus is. Ze klinken prima op laag volume, maar zonder bandaspiraties kan je misschien beter een Tech 21 combo zoeken oid.

belvedere86
8 februari 2009, 14:00
dingen die ik graag hoor van sound: lamb of god, "oude metallica" maar eigenlijk ook van die nu metal sounds.

die engl screamer en mesa Mark III hebben beide wel een sound die mij aanspreekt (afgaande van de filmpjes die ik op youtube heb bekeken)

engl screamer is rond de 1.000 euro nieuw. terwijl die mark III 1.200 2de hands kost.

dus in principe is die mark III dan beter?

Pepe
8 februari 2009, 14:13
engl screamer is rond de 1.000 euro nieuw. terwijl die mark III 1.200 2de hands kost.

dus in principe is die mark III dan beter?

Hoe duurder hoe beter voor jou smaak? Die logica volg ik even niet.

Het slaapkamergebeuren is een ander universum dan een amp voluit kunnen zetten. Het zou zo maar kunnen dat een pod of ander digitaal dingetje daar veel beter in is in wat jij wil.

belvedere86
8 februari 2009, 14:18
Hoe duurder hoe beter voor jou smaak? Die logica volg ik even niet.

Het slaapkamergebeuren is een ander universum dan een amp voluit kunnen zetten. Het zou zo maar kunnen dat een pod of ander digitaal dingetje daar veel beter in is in wat jij wil.

neeja, ik vind van beide de sound vet. maar idd aangezien die mark III nieuw waarschijnlijk +2k gekost heeft, verwacht ik dat die beter zou zijn dan die engl die ook vet klinkt.


wil je dan zeggen dat ik dan beter een goedkopere amp koop ofzo omdat ik toch nooit luider ga dan 1

Pepe
8 februari 2009, 14:31
1, dat haal je niet eens in je slaapkamer http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Nee. wat ik zeg is dat de prijs niks te maken heeft met persoonlijke smaak.
Wat ik ook zeg, misschien is dat lamb of God soundje beter te benaderen met een pod dan met een 100 watt buizenamp op slaapkamer niveau.

Op dat volume gebruik je nul comma nul van de voordelen van een eind buizen amp en speaker distortion. Alleen de boogie pre amp.

belvedere86
8 februari 2009, 14:35
mja niet iedereen speelt hier toch in een band of heeft een garage waar ie lawaai in kan maken. ik wil gewoon iets dat beter klinkt dan mijn huidige amp (ene peavey bandit 112)

en die engl screamer (50w) zou hier denk ik best aan voldoen?

olaftheholy
8 februari 2009, 14:45
Hilarisch dit! Belvedere, je gaat toch niet echt een buizenversterker voor op je kamertje kopen die je niet harder zet dan één??? of wel?

Anderszins; koop een zoom/gt8/v-amp o.i.d. en hou je bandit...denk dat je er daar mee wel komt... een buizenversterker moet je LOS draaien om hem tot zijn recht te laten komen.

sjaak1990
8 februari 2009, 15:44
Hilarisch dit! Belvedere, je gaat toch niet echt een buizenversterker voor op je kamertje kopen die je niet harder zet dan één??? of wel?

Anderszins; koop een zoom/gt8/v-amp o.i.d. en hou je bandit...denk dat je er daar mee wel komt... een buizenversterker moet je LOS draaien om hem tot zijn recht te laten komen.

Zo hilarisch vind ik het niet. Ik gebruik buizenversterkers op mn kamer en ik krijg geweldige sounds! Heb ik wel hoger staan dan 1 maar op 1 klinkt het ook gewoon erg goed. Hangt erg van de amp af, als je een jcm800 neemt dan zal het niet zo mooi klinken maar die moddeling shit vind ik echt helemaal niks. Als je in een bandsituatie speelt dan hoor je jusit minder details, die extra kleine dingetjes zijn toch gewoon voor jezelf, kan je dus mooi horen op je slaapkamer, anders een hotplate oid kopen.

marter544
8 februari 2009, 16:04
Hilarisch dit! Belvedere, je gaat toch niet echt een buizenversterker voor op je kamertje kopen die je niet harder zet dan één??? of wel?

Anderszins; koop een zoom/gt8/v-amp o.i.d. en hou je bandit...denk dat je er daar mee wel komt... een buizenversterker moet je LOS draaien om hem tot zijn recht te laten komen.

Niet mee eens, mijn engl klinkt op slaapkamer niveau (of wat mijn idee daar van is), nog altijd beter dan de modellers imo.. Het is wel zwaar overkill om zoiets te kopen voor alleen op je slaapkamer, maar dat is een heel andere discussie, hier gaat het om het geluid.

sjaak1990
8 februari 2009, 16:42
Niet mee eens, mijn engl klinkt op slaapkamer niveau (of wat mijn idee daar van is), nog altijd beter dan de modellers imo.. Het is wel zwaar overkill om zoiets te kopen voor alleen op je slaapkamer, maar dat is een heel andere discussie, hier gaat het om het geluid.

Precies, aan de ene kant is het wel overkill maar er zijn genoeg buizenamps die op slaapkamer volume al geweldig klinken, natuurlijk zit er meer in maar een modeller mist alles wat een buizenamp speciaal maakt.

Pepe
8 februari 2009, 17:01
Precies, aan de ene kant is het wel overkill maar er zijn genoeg buizenamps die op slaapkamer volume al geweldig klinken, natuurlijk zit er meer in maar een modeller mist alles wat een buizenamp speciaal maakt.

Ja maar je mist de point: een goeie amp voor een rectifier geluid op slaapkamerniveau.
Een mesa op 1 mist ook alles wat een buizenamp speciaal maakt.

Maar misschien hebben eindtrap en speakers daarmee niks te maken en komt alles uit de preamp, kan ook. Koop een quad en klaar.

RedBuell
8 februari 2009, 17:47
Heb zelf een 5150II op de "slaapkamer" staan en moet zeggen ja het is idd een beetje overkill, kon hem voor een leuke prijs kopen en dat ding was als nieuw dus ben ik gezwicht. Toch ben ik er heel erg blij mee, hij komt niet boven standje 1 maar klinkt ook op 1 lekker ( misschien ook dankzij het bass reflex systeem van mijn cab) bovendien hebben is hebben, ff jammen of een gelegenheids bandje en je hoeft hem alleen harder te zetten. Als je het geld kan missen en je hebt plaats ga lekker voor buizen, heb een GT8 gehad icm met een dsl401 maar dat werd niks voor, te veel opties voor mij, ik wil weinig knoppen en als ik niet tevreden ben met het geluid heb ik geen zin om presets te gaan veranderen.

Kijk of je als je ruimte hebt een top kan kopen, die top kan je dan meenemen naar de oefenruimte en daar op een beschikbare cab zetten zodat je altijd je eigen geluid hebt, ietsje tweaken ivm de vreemde cab en gaan.........

sjaak1990
8 februari 2009, 21:21
Ja maar je mist de point: een goeie amp voor een rectifier geluid op slaapkamerniveau.
Een mesa op 1 mist ook alles wat een buizenamp speciaal maakt.

Maar misschien hebben eindtrap en speakers daarmee niks te maken en komt alles uit de preamp, kan ook. Koop een quad en klaar.

Eigenlijk vind ik dat boven 1 op slaapkamer ook kan, hangt van het huis af. En ja rectifier geluid op slaapkamer zal niet helemaal lukken idd. Tuurlijk mis je de eintrap oversturing, en de speakers doen natuurlijk ook niet zoveel maar toch vind ik dat het mooi kan klinken.

pol
9 februari 2009, 00:46
eindtrapoversturing is zo enorm overroepen, + het gaat hier trouwens over een metalamp, dan wil je een cleane eindtrap + speakers die op elk volume clean en strak klinken, amp opendraaien om goed te klinken is ook totaal niet nodig.

aan de topicstarter : kies een versterker die je op laag volume goed vind klinken, bij de meeste moderne highgainers is dat geen enkel probleem.

AART
9 februari 2009, 00:59
eindtrapoversturing is zo enorm overroepen, + het gaat hier trouwens over een metalamp, dan wil je een cleane eindtrap + speakers die op elk volume clean en strak klinken, amp opendraaien om goed te klinken is ook totaal niet nodig.

aan de topicstarter : kies een versterker die je op laag volume goed vind klinken, bij de meeste moderne highgainers is dat geen enkel probleem.

+1. Helemaal juist.

olaftheholy
9 februari 2009, 09:18
@ belvedere, Vergeet wat ik gezegd heb... kwam via via op je soundclick terecht en jij moet gewoon die boogie kopen.
Alleen laat hem niet op één staan,draai hem los..laat horen hoe je rifft!! damn!

Jan-Willem
9 februari 2009, 10:13
Een buizenversterker klinkt natuurlijk fantastisch, ik zal de laatste zijn die dat tegenspreekt maar je moet wel rekening houden dat standje 1 op een buizenversterker veel harder is dan standje 1 op een transistorversterker.

Dus als jij in de mogelijkheid bent om herrie te maken zonder ruzie te krijgen met de buren is een buizenversterker zeker iets wat je moet doen. Maar woon je in een gehorig huis dan zou ik het niet doen. Ik woon op dit moment ook in een vrij gehorig huis en als ik daar mijn 'oude' marshall Valvestate aanzet op stand 0 dan is dat nog te hard (erg irritant).

Daarnaast is heb probleem van een Mark versterker ook dat hun volume regelaars niet optimaal zijn. Dat wil zeggen dat wanneer je een klein beetje meer volume er bij wilt en dat regelt op je versterker door de knop een klein beetje meer open te draaien dat je dan in plaats van een beetje meer ongeveer meer dan 2x zo hard staat. Dus goede volume regelaars zijn zeker geen overbodige luxe.

In iedergeval succes met je zoek tocht

belvedere86
9 februari 2009, 19:24
@ belvedere, Vergeet wat ik gezegd heb... kwam via via op je soundclick terecht en jij moet gewoon die boogie kopen.
Alleen laat hem niet op één staan,draai hem los..laat horen hoe je rifft!! damn!

moet ik deze nu serieus opvatten? :d

pol
9 februari 2009, 19:26
je moet niks serieus opvatten wat je hier leest.

olaftheholy
10 februari 2009, 11:49
moet ik deze nu serieus opvatten? :d


Het was niet lullig bedoeld in ieder geval...

Geoffrey
10 februari 2009, 12:32
Peavey 5150 combo..

Renin
11 februari 2009, 09:31
Gewoon die boogie kopen. Bevalt hij niet, dan verpats je hem gewoon weer voor hetzelfde bedrag, en ben je een ervaring rijker.

Die boogie behoudt zijn waarde wel. Wel even testen of de amp oké is natuurlijk (technisch).

Voor de meeste gitaristen geldt altijd en overal:

Je komt er pas achter wat je wil, als je wat anders hebt gekocht :)

fenderben
11 februari 2009, 20:03
dingen die ik graag hoor van sound: lamb of god, "oude metallica" maar eigenlijk ook van die nu metal sounds.

die engl screamer en mesa Mark III hebben beide wel een sound die mij aanspreekt (afgaande van de filmpjes die ik op youtube heb bekeken)

engl screamer is rond de 1.000 euro nieuw. terwijl die mark III 1.200 2de hands kost.

dus in principe is die mark III dan beter?

Heb zowel de screamer combo als de mesa III head. Klinken beide zeer goed.
De mesa heeft naar mijn mening wel een mooier gecontroleerdere lead sound en een mooie crunch sound. Ook clean is deze mooier. De screamer blijft ook een perfect klinkende amp (probeer wel een 'oudere' versie (met bruin front) te krijgen. Deze klinken imo toch een stuk beter dan de nw.

caliban
12 februari 2009, 21:27
Ik zou zeker voor de mark III gaan, ik heb er zelf ook een, en heb er al veel plezier van gehad. Buiten metalsounds krijg je er ook goeie rock sound uit, in het begin dat ik de amp had, vond ik hem slecht rock doen, maar speel er nu mee in een rockband en vind hem super.

sjaak1990
12 februari 2009, 22:41
eindtrapoversturing is zo enorm overroepen, + het gaat hier trouwens over een metalamp, dan wil je een cleane eindtrap + speakers die op elk volume clean en strak klinken, amp opendraaien om goed te klinken is ook totaal niet nodig.

aan de topicstarter : kies een versterker die je op laag volume goed vind klinken, bij de meeste moderne highgainers is dat geen enkel probleem.

Klopt helemaal. Vind dat het opendraaien bij moderne versterkers niet veel uitmaakt. Er wordt altijd maar gezegd dat een buizenversterker pas mooi klinkt als hij hard staat, het wordt wel mooier dat klopt, maar op laag volume is het dan ook nog goed. En je hebt gelijk over metalamps.

5150 moet maar net je smaak zijn. Ik vind dat een 5150 mooi kan klinken in een band, maar een 5150 opzich vind ik dan minder, hoewel het voor het geld natuurlijk super versterkers zijn.

Mr Orange
12 februari 2009, 23:11
Daar stip je iets heel moois aan
ik heb van de week op een 5150 geoefend met mijn band.Komt er zwaar goed door en prachtig midden..maar een fireball vind ik stand alone echt veel mooier.ik heb hem alleen niet in een band kunnen testen en vrees het ergste om eerlijk te zijn

CasB
12 februari 2009, 23:29
Laboga Mr. Hector mag ook zeker niet ontbreken als metal-amp.

Gitaristje 18
4 maart 2009, 15:48
Als je lang genoeg zoekt en tweakt op een moddeling voorversterker kan je ook hele gave rectifier sounds vinden. Ik heb heel lang gezocht op meerdere moddeling voorversterkers, heb een heleboel rectifier sounds gehad, maar ik heb nu op mijn POD X3 een hele gave rectifier sound gevonden! De POD is aangesloten op 2 grote B&W speakers. Op laag volume klinkt het al lekker, maar als je het volume verder open gooit klinkt het echt heel bruut, zwaar en strak. Echt een heerlijke sound. Nooit verwacht dat ik dit uit een POD zou krijgen. Kostte me wel 2 jaar pielen, dat wel :dontgeti: Maar ik ben er echt heel blij mee:cooler:

cazmodean
4 maart 2009, 16:48
Voor mijn opnames gebruik ik vaak mijn Digitech RP150. Check de myspace maar ns, alle opnames zijn gemaakt met de Digitech. Brute geluiden voor een zeer acceptabele prijs.

olaftheholy
5 maart 2009, 09:29
Het vetste wat ik ooit gebruikt heb voor metal is de HenK triamp preset uit de gt 8 van boss i.c.m. een losse eindtrap van een ruwe 300 watt met een 400 watt 4*12":blast:
Ik heb (tot nog toe) nooit meer zoiets gaafs gehoord.

Thiez
5 maart 2009, 17:46
ik heb in dit forum nog geen KRANK en Randall voorbij zien komen. krank heb ik geen idee van hoe die zijn maar het word wel erg bestempeld als metal amp.

Randall is best lekker voor het rauwe metaal werk. bijvoorbeeld warhead X2.

ik heb zelf een engl fireball ook die is zeer zeker geschikt voor metal!

Dick Wolkendeck
6 maart 2009, 11:16
Volgens mij is er niets mis met een Peavey Bandit. Klinkt gewoon goed, zeker voor slaapkamergebruik.

http://www.youtube.com/watch?v=6j4_U1MHdK0&feature=related

Misschien wat meer leren stoeien met de knopjes? Mooiere toon leren maken met de vingers (met alle respect)?

Mr Orange
6 maart 2009, 13:38
ik heb in dit forum nog geen KRANK en Randall voorbij zien komen. krank heb ik geen idee van hoe die zijn maar het word wel erg bestempeld als metal amp.

Randall is best lekker voor het rauwe metaal werk. bijvoorbeeld warhead X2.

ik heb zelf een engl fireball ook die is zeer zeker geschikt voor metal!ook als je in een band speelt ? thuis is die volgens mij perfect maar in een band heb ik nog niets gehoord waar ik enthousiast van werd

Liquid_Metal
7 maart 2009, 10:58
Waarom geen head met laag vermogen? Ik hoor positieve geluiden over de Blackstar HT-5 en de filmpjes op Youtube liegen er ook niet om. Dat geval heeft 5 watt en kun je dus thuis, mits een niet te zwaar cabinet, voluit laten blazen. Benut je de buizen optimaal en hebben de buren er toch geen (minder) last van.
Ik ben deze HT-5 ook aan het overwegen, omdat ik op dit moment een Marshall 8080 heb, die het voor mij ook niet helemaal meer doet (op héél hoog volume gaat ie wel weer vlammen :P)

Noctiis
7 maart 2009, 12:14
Ik speel in de oefenruimte vaak op een Randall transistor amp en die scheurt erg lekker. Op hogere volumes verlies je wel wat definitie.


Laboga Mr. Hector mag ook zeker niet ontbreken als metal-amp.

Amen to that, ben nog steeds heel blij met mijn Hector! :)

iWishmaster
8 maart 2009, 14:55
Ik speel in de oefenruimte vaak op een Randall transistor amp en die scheurt erg lekker. Op hogere volumes verlies je wel wat definitie.



Amen to that, ben nog steeds heel blij met mijn Hector! :)

Ik hoorde pas dat de Mr Hector een 1 op 1 kloon van een Mesa dual Rectifier is, klopt dat?

caliban
8 maart 2009, 15:12
Ik hoorde pas dat de Mr Hector een 1 op 1 kloon van een Mesa dual Rectifier is, klopt dat?

Veel high gainers lijken op elkaar, maar 1 op 1 is overdreven denk ik.

sjaak1990
8 maart 2009, 15:40
Dit is wel wat boven budget, maar hij staat er al voor de 2e keer op dus de prijs moet wel naar beneden kunnen:
http://link.marktplaats.nl/233840916

Voor metal zeker geschikt, en ook geweldig clean en apart lekker boost kanaal.
XL kanaal wordt vaak gezegd dat het rectifier achtig klinkt, maar als je die sound precies zoekt dan moet je natuurlijk bij MB zijn.

Noctiis
8 maart 2009, 19:33
Ik hoorde pas dat de Mr Hector een 1 op 1 kloon van een Mesa dual Rectifier is, klopt dat?

nope, heel ander karakter. meer een mengsel van 5150 en een JCM800.

iWishmaster
9 maart 2009, 09:42
nope, heel ander karakter. meer een mengsel van 5150 en een JCM800.

Ik vond het al raar om te horen eigenlijk: toch maar eens gaan testen dat ding ...

fret1979
17 maart 2009, 11:41
Hmm, enkel op de slaapkamer weet ik niet of een Mark III wel een goede keus is. Ze klinken prima op laag volume, maar zonder bandaspiraties kan je misschien beter een Tech 21 combo zoeken oid.

Ik heb zo'n Tech 21 combo (een trademark 30 om precies te zijn). Wat een heerlijk spul. De meeste kleine combo's zijn bedoeld als instap-spul, maar is is de real deal. Enige nadeel is dat de mijne maar 1 kanaal heeft. Thuis geen probleem, maar in de band (aan de PA), schiet het niet erg op.

Speeddemon
17 maart 2009, 21:28
Zie vorige post; die Trademark 30 is een goeie keuze. Of evt. een maatje groter en 2 kanaals: de Trademark 60.

Hou ook als mogelijkheid om een goeie modeller op het cleane kanaal van je Bandit 112 te gebruiken; ik heb zo jaren in een death/thrashband gespeeld:
Ibanez S540--->Boss GT-3--->clean in van Bandit 112.

één van de vetste metalsounds die ik ooit heb gemaakt met niet-buizen-spul was Boss GT-3--->Roland JC-120. Die leken voor elkaar gemaakt!

Ik speel nu live over een Engl Invader 100 (best wel metal, maar meer ook) en thuis, geloof het of niet, over een rits pedalen, waarvan de DOD 250 en de H&K Tubefactor de belangrijkste zijn qua drive, en dat over een Roland JC-55 (ja, een Jazz Chorus, met 2x 8" speakers!). Wel een MXR 6-band EQ ervoor, omdat het anders iets te neuzig klinkt, maar mijn metalsound thuis is echt strak, gedefinieerd, vet en scheurend. Denk aan Iced Earth/Gary Moore/George Lynch.

2x8" klinkt beter dan 1x10" (bijvoorbeeld Roland Cube 30), want naast een breder geluid heb je ook meer koppeling in het laag.

Je kan een paar kanten dus op; maar ik zou je i.i.g. een 2x10 of 2x12 aanraden, die heel clean kan, daar een goeie modeller of buizendistortion (Tubefactor, Blackstar, o.i.d.) voor, en je kan goed scheuren op laag volume.
Oh en doe 1 ding niet: de Fender FM210R kopen. Da's een kutversterker.