PDA

View Full Version : Buizen gelijkrichter vervangen voor solid state?



Don Olivier
7 februari 2009, 13:59
Ik heb een buizenversterker met daarin een buizengelijkrichter (GZ34)

Wat zijn de voor -en nadelen om deze te vervangen voor een solid state gelijkrichter?

de reden waarom ik dat vraag is omdat ik merk dat naarmate de amp langer aanstaat met een optreden, hij steeds meer gaat compressen. Zou je dit kunnen oplossen door er een solid state in te zetten? Of gaat je geluid dan ook veranderen?

nico verduin
7 februari 2009, 14:15
denk eerder een ventilator.....

guitarnijboer
7 februari 2009, 14:16
Vooropgesteld dat je GZ34 in goede staat is, zal het vervangen door diodes je probleem niet echt gaan oplossen.

Aca Ilic
7 februari 2009, 15:40
denk eerder een ventilator.....

helemaal mee eens. Bespaar je die moeite om amp te "verkankeren", zet een klein ventilator achter de amp en heb je hele gig geen last van amp die "sagt"

Don Olivier
7 februari 2009, 16:48
Ok een ventilator zou misschien een handige oplossing zijn!

Bedankt voor de tip!

cluseau
7 februari 2009, 17:00
Wat zijn de voor -en nadelen om deze te vervangen voor een solid state gelijkrichter?


Nadelen:
Hoge inschakelstroom door de elko's.
De spanning op je elko zit vrijwel direct tegen het plafond omdat de elko al geladen is maar nog niet wordt belast zolang de buizen nog niet warm zijn. Bovendien is de inwendige weerstand van solid state veel lager dan een buis dus ook als de buizen zijn opgewarmt blijft de voedingsspanning hoger. Niet zo gezond voor de elko's.

Voordelen:
Geen energie verlies aan een gloeidraad
Lage inwendige weerstand, hogere voedingsspanning waardoor meer vermogen geleverd kan worden mits de elko's geschikt zijn en de eindtrap daar op ingesteld is.

Er komt dus meer voor kijken om je gelijkrichter te vervangen door een koud type.
Er zijn diverse topics over het gunstige effect van de ventilator inbouw, zou daar eerst eens naar kijken voor de amp te verbouwen.

Frans

Dirtypool
8 februari 2009, 13:26
Ok, nu heb ik een SS rectifier, wordt mijn geluid mooier, luider, zachter whatever als ik die vervang met een buis?

cluseau
8 februari 2009, 14:04
Ok, nu heb ik een SS rectifier, wordt mijn geluid mooier, luider, zachter whatever als ik die vervang met een buis?

Het alom bekende "smaak" verhaal wordt door iedereen weer anders ervaren. Wat voor de een pijn is is voor de ander jeuk zal ik maar zeggen. Naar mijn idee zul je een strakker geluid krijgen met diode's. Vooral merkbaar in een krachtiger laag. Maar er zijn op het forum mensen die daar meer ervaring in hebben.


Frans.

Eko
8 februari 2009, 15:28
Ik heb een versie die schakelbaar is van tube naar solid state. Hij staat altijd op de buis. Tijdens repetieties wel eens overgezet en dat is wel merkbaar. Hij wordt wat strakker in het laag en lijkt wat harder te gaan, maar levert toon in naar mijn idee. Liever de buis dus.
De achterkant is open genoeg voor de koeling en zelfs na 4-5 uur spelen nog niets merbaar. Goei spul van Marble.

Chris Winsemius
8 februari 2009, 15:48
Naast het verschil tussen buizen- en diode-gelijkrichter hoor/voel je bij verandering ook het verschil in de voedingsspanning en die is ook/vooral bepalend voor de sound & feel.

Voorbeeldje (aangegeven waardes zijn globale indicaties):

met diode-gelijkrichter 450 V
met GZ34-gelijkrichtbuis 430 V
met 5U4-gelijkrichtbuis 410 V

Dit hoor/voel je op elk volume, hoegere spanning: meer hoog, strakker laag, wat meer headroom, lagere spanning: wat warmer en minder strak. De "sag" is pas op hogere volumes echt merkbaar en 'n GZ34 "sagt" bijvoorbeeld beduidend minder dan 'n 5U4 of NOS 5Y3.

Als je dus 'n GZ34 vervangt door 'n ss-rectifier gaat de spanning wat omhoog en moet de amp ip. ook even opnieuw gebiased worden.

Sag/compressie zijn trouwens ook op andere manieren te verkrijgen, imho zit dit effekt niet alleen in de manier van gelijkrichten.

Als voedingstrafo "onderbemeten" is (komt veel voor bij Fenders) dan zal 'n ss-rectifier de voedingstrao minder belasten dan met 'n GZ34 en zeker minder dan met 'n 5U4. Ventilator is ook 'n goede optie, zeker wanneer je de normale gelijkrichtbuis wilt blijven gebruiken maar vereist weer aanpassingen en geschroef/geboor...

Mr.Bluesbreaker
8 februari 2009, 18:55
Interessant stuk techniek.

Zou je een amp met een 5u4 ook zo kunnen modden dat je een SS/tube switch zou kunnen installeren? Is er overigens een manier om uit te vinden of je een over/onderbemeten voedingstrafo hebt?

nico verduin
8 februari 2009, 18:59
Je kan aan de doorsnee van het middenstuk van een PT berekenen wat het maximale vermogen (VA) is van de PT (moet je effe zoeken op het internet). maar is in feite de oppervlakte in cm. in het kwadraat. Trek hier iets van 20% van af. Daarna is het meten wat de dikte is van de secundaire wikkelingen. Dat geeft de maximale stroom aan per wikkeling. Spanning x stroom is VA. Tel alles bij elkaar op en je weet of het allemaal kantje boord is.

vb.
oppervlakte van de middenstuk van de PT (E/I laminaat) is 3 x 4cm. is dus 12. Daar het kwadraat van is 144. De trafo kan dus 144W leveren. Neem daar 20% van af en je hebt een trafo die 115W kan leveren ongeveer.
Secundair heb je bijv. 300V/150mA, 6.3V/7A. Dan neem je af: 300 x 0.15 + 6.3 x7 = 45 + 45 = 90W. De trafo is dus overbemeten. Echter dan blijft hij wat koeler.

Stel er is ook nog een 5V/3A wikkeling erbij, dan zit je al op 105W. Nu begint het al wat krapper te worden.

Er is nog een addertje. Namelijk kan de wikkeling wel bijv. 3A leveren als hij voor 2A is gespec'd. De dikte van het koperdraad geeft aan hoeveel A er doorheen kan. Voor 2A heb je al 0.5mm nodig. En dat is zonder de emaille laag. Dus al je met je schuifmaat 0.6mm meet, is de kans klein dat je de 3A aankan zonder dat de wikkeling gaat smelten.

Hier is een link met max. stroom bij draaddikte bij 60 gr. celcius: http://wiki.xtronics.com/index.php/Wire-Gauge_Ampacity#House_Wiring

nico verduin
8 februari 2009, 19:00
Interessant stuk techniek.

Zou je een amp met een 5u4 ook zo kunnen modden dat je een SS/tube switch zou kunnen installeren? ja........

Epic
8 februari 2009, 19:58
http://www.groovetubes.com/images/SS5AR4.jpg (http://www.groovetubes.com/GT-SS-5AR4GZ34(Solid-State)_P1647.cfm)

Je zou zoiets kunnen proberen, zonder aan je amp te hoeven sleutelen. (Behalve misschien bias..)

cluseau
8 februari 2009, 20:21
http://www.groovetubes.com/images/SS5AR4.jpg (http://www.groovetubes.com/GT-SS-5AR4GZ34(Solid-State)_P1647.cfm)

Je zou zoiets kunnen proberen, zonder aan je amp te hoeven sleutelen. (Behalve misschien bias..)

Leuk maar dat is niet "switchable"

Twee diodes's parallel aan de buis op de buisvoet solderen en via een schakelaar terug naar kathode. Eitje toch?

VanBiLL.com
8 februari 2009, 20:44
Hoe los je dan de bias correctie op als je van tube naar SS schakeld?

Chris Winsemius
8 februari 2009, 20:47
Hoe los je dan de bias correctie op als je van tube naar SS schakeld?

Dat ook mee schakelen. (met 1 dpdt-schakelaar zowel rectifier als bias-instelling schakelen).

pimmetje
8 februari 2009, 20:48
Hier staat ook nog een klein beetje gerelateerde info: http://www.webervst.com/ccap.html

En onderaan invulboxjes... altijd leuk, zelfs als je geen idee hebt wat je invult :D.

VanBiLL.com
8 februari 2009, 21:27
Dat ook mee schakelen. (met 1 dpdt-schakelaar zowel rectifier als bias-instelling schakelen).

Ah, oke thanks Chris...ik ga dit binnenkort een proberen (in een AC-30 kloon), eens kijken hoe dat klinkt