PDA

View Full Version : Buzzen van snaren



M.COM
6 februari 2009, 19:08
Helleuw!

Ik ben zojuist een 40 euro waard zijnde gitaar gaan oppikken voor een vriendin die gitaar wil leren spelen. Om nog even vriendelijk te wezen, heb ik alle snaren vervangen maar zit nu toch met een probleem. Ik vervang al 10 jaar snaren dus ja, ze zijn goed bevestigd ;)

In onderstaande video kan je horen dat de onderste drie snaren (E,A & D) een verschrikkelijke 'buzz' hebben. De bovenste drie hebben dat probleem niet. Ervoor was dit ook al het geval met de oude snaren ...

http://tinypic.com/player.php?v=34zhjx4&s=5

Hoe kan ik dit oplossen? Want een pasklaar antwoord heb ik hier niet echt op ..

Bedankt alvast!

snaarplukker
6 februari 2009, 19:58
Ik neem aan dat je ook nagekeken hebt of de hals de goede kromming heeft. Zo ja dan moet de brugkam (actie) iets omhoog aan die kant.

Cees

M.COM
7 februari 2009, 16:24
Ik neem aan dat je ook nagekeken hebt of de hals de goede kromming heeft. Zo ja dan moet de brugkam (actie) iets omhoog aan die kant.

Cees

Njah, ik heb het (belachelijke probleem) al gevonden. Stom van me dat ik er niet op heb gelet maar ja ... Het witte stukje dat in de kam zit ontbreekt, ik ga er vandaag mee naar een hersteller. Toch bedankt!

Robdop
7 februari 2009, 16:28
Ik neem aan dat je ook nagekeken hebt of de hals de goede kromming heeft. Zo ja dan moet de brugkam (actie) iets omhoog aan die kant.

Cees

als ik effe dit topic mag gebruiken, hoe verhoog je de brugkam actie op een akoestische gitaar?
ik dacht dat het niet kon en heb dus een beetje lopen spelen met de kromming van de hals amar de buzz niet helemaal weggekregen..

--=HANS=--
7 februari 2009, 16:38
Het kammetje dat in je brug zit kun je eigenlijk het beste helemaal vervangen als hij te laag is. Een eenvoudiger oplossing is het kammetje uit de sleuf halen en die dan opvullen met een of meerdere stripjes (hard)houtfineer al naar gelang de hoogte die je wil hebben. Vervolgens oude kammetje er weer in. Iedere gitaarspeciaalzaak waar ook wel eens wat wordt gerepareerd heeft stukjes fineer liggen.

snaarplukker
8 februari 2009, 10:13
als ik effe dit topic mag gebruiken, hoe verhoog je de brugkam actie op een akoestische gitaar?
ik dacht dat het niet kon en heb dus een beetje lopen spelen met de kromming van de hals amar de buzz niet helemaal weggekregen..
Ik heb het gedaan met een afgeknipt stripje van mijn oude ANWB pasje.
Een plastic kam kan je ook met plastic verhogen.

Cees

--=HANS=--
8 februari 2009, 12:55
Ik heb het gedaan met een afgeknipt stripje van mijn oude ANWB pasje.
Een plastic kam kan je ook met plastic verhogen.

Cees

Ben benieuwd naar het resultaat.

Het ene plastic is het andere niet. Het "plastic" kammetje is van een veel stijver/harder materiaal dan je anwb pasje. Dat soort pasjes kun je bij kamertemperatuur helemaal dubbel vouwen zonder dat ze breken. Probeer dat maar eens met een kunststof kammetje zoals dat in je gitaar zit. Het lijkt me dan ook dat dat stripje als een soort demper zal werken.
Ik heb het een keer gedaan met een stripje palissander fineer en dat verschil was echt duidelijk te horen.

Jilles
8 februari 2009, 23:35
Je kunt inderdaad gewoon wat tussen de snaar en de topkam doen. Soms is een velletje papier al genoeg.