PDA

View Full Version : zingen + gitaar spelen



zium
15 maart 2003, 17:41
ik speel nog maar net en ik krijg het echt niet voor elkaar om te spelen en te zingen

is het iets dat je moet leren door veel te oefenen of heb ik gewoon een gebrek ? :smile:

typo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zium op 2003-03-15 17:42 ]</font>

A3
15 maart 2003, 17:47
Ik heb hetzelfde gebrek als jij dan denk ik, maar ik kan HELEMAAL NIET ZINGEN, echt verschrikkelijk, dus heb ik het zingen laten vallen, probleem opgelost

Misschien moet je er aan wennen?

zium
15 maart 2003, 17:51
wtf, ik zie in je profiel dat je een fender jagstang hebt, dat is toch die gitaar die cobain 'ontworpen' heeft? waar heb je em vandaan ? :smile:)

burt
15 maart 2003, 20:54
Als je kan zingen en je kan gitaar spelen, dan kan je oefenen tot je 't tegelijk kan.

moretel
15 maart 2003, 22:02
Gewoon een kwestie van oefenen desnoods van maat tot maat om de boel te coordineren.

andy
15 maart 2003, 22:32
oefenen oefenen en nog eens oefenen, maar misschien moet je je in eerste instantie beperken tot gitaar spelen en als je dat wat beter onder de knie hebt komen die zanglijntjes er over heen van zelf. Niet te veel in een keer willen doen. En soms kan het bij bepaalde nummers verdraaid lastig zijn om gitaar te spelen en zingen tegelijk.
Zelfs al heb je een schat aan ervaring.

Neals
15 maart 2003, 22:52
en andy: Ik ben ook een wat mindere zanger, maar het zingen erbij heeft me stukken verder geholpen met gitaarspelen...

Leuke is dat je de accoorden op automatischme gaat gooien, en dan genoeg hersencapaciteit over hebt om er leuke fills en riffjes doorheen te gooien.

Ic3gl0vE
15 maart 2003, 23:17
als het niet lukt, gewoon superlangzaam spelen en zingen zodat je precies weet hoe de timing in elkaar zit. Uiteindelijk moet het dan lukken.
Het is ook makkelijker om eerst te zorgen dat je de gitaarpartij zonder na te denken kunt spelen, zodat je je volledig op je zang kunt richten.

andy
16 maart 2003, 01:11
Op 2003-03-15 22:52, schreef Neals:
en andy: Ik ben ook een wat mindere zanger, maar het zingen erbij heeft me stukken verder geholpen met gitaarspelen...

Leuke is dat je de accoorden op automatischme gaat gooien, en dan genoeg hersencapaciteit over hebt om er leuke fills en riffjes doorheen te gooien.


OK Neals daar heb je gelijk in, maar dat deed je vast niet toen je net kon spelen en dat was de oorspronkelijke vraag.
Maar goed, heb jij nooit iets van "zat ik maar niet aan die vervloekte mike vast, dan kon ik ff helemaal uit mijn dak gaan met mijn gitaar alleen", of omgekeerd, mike in de hand en rausen maar. Heb ik wel. Volgende week heb ik een cd pres van mijn band en een van de supports doet een cover van ons en ik zing het dan , kan ik ff lekker alleen een nummertje zingen, maar ben wel bang dat ik dan als houten klaas op het podium sta, want dan kan ik niet op de gitaar rammen en stoer kijken hahaha.

Ic3gl0vE
16 maart 2003, 21:18
Ik zing het liefst met gitaar erbij. Soms een keer zonder is ook wel eens leuk maar gitaarspelen ondersteund het zingen en andersom :smile:

Neals
16 maart 2003, 22:46
Toen ik net begon werd het juist aangeraden om erbij te zingen om de timing wat onder de knie te krijgen.. sindsdien zit het er standaard in.

Als de topic starter per se wil zingen en spelen, dan raad ik em aan waar per regeltje tekst 1 accoordje bij hoort te spelen.

En dat zingen en spelen zij bij het begin ZWAAR haperen, maar als je het eenmaal kan...

andy
16 maart 2003, 23:32
dan ben je erg koel.....

SchaapOpJeHoofd
17 maart 2003, 18:02
Zingen helpt mijn gitaartiming wel, maar is daarom des te moeilijker als de gitaar of zang een andere timing heeft, of een raar ritme. Op de opmaat inzetten is niet zo'n probleem maar het is wel eens lastig.

Maar je hebt wel wat te doen als je staat te zingen, ben niet zo'n danser.

BLOK182
17 maart 2003, 21:45
Ik kan nu wel tegelijkertijd zingen en gitaren (maar niet TE moeilijk) maja ik heb een stem als een overreden kat met roestige stembanden, dussuh, nee, ik zing niet :wink:

Ronald
17 maart 2003, 21:58
is het niet ontzettend moeilijk om je tegelijk op het zingen en gitaar spelen te concetreren ? zijn er nie truukjes voor ofzo ? want als ik zou gaan zingen dan kan ik gewoon geen nooit meer uit mn gitaar krijgen omdat de maat van het zingen nie hetzelfde is als het spelen , je moet dus met je handen iets totaal anders doen dan met je kop

zijn er hier dan zangers die in een band spelen als zanger+gitarist , en hoe hebben die da aangepakt?

Neals
18 maart 2003, 19:46
ik ben in me zijde projectje vaak zanger, maar momenteel ben ik vooral mijn stem aan het verbeteren, want door diverse keelontstekingen e.d. is hij zwaaaaar afgetakeld.

andy
18 maart 2003, 20:56
Op 2003-03-17 21:58, schreef Ronald:
is het niet ontzettend moeilijk om je tegelijk op het zingen en gitaar spelen te concetreren ? zijn er nie truukjes voor ofzo ? want als ik zou gaan zingen dan kan ik gewoon geen nooit meer uit mn gitaar krijgen omdat de maat van het zingen nie hetzelfde is als het spelen , je moet dus met je handen iets totaal anders doen dan met je kop

zijn er hier dan zangers die in een band spelen als zanger+gitarist , en hoe hebben die da aangepakt?


Ik heb een nummer, een cover, waar dat ook voor geld, het gaat niet samen, maar omdat ik het nummer zo goed ken speel ik het zo weg, maar zodra ik er over na ga denken wat ik eigenlijk aan het doen ben gaat het mis.
Dus verstand op nul en rammen maar.

Ronald
18 maart 2003, 22:17
eigenlijk moet je het nummer gewoon zonder na te denken kunnen spelen ?

nou ik was toch van plan om alleen als gitarist in mn eerste band te beginnen ( en dat lijkt me ook wel zo verstandig ) en pas als ik de goeie mensen voor mn eigen band heb gevonden met eigen nummers gaan beginnen en dus zingen

en heel veel oefenen natuurlijk :smile:

andy
20 maart 2003, 00:47
Dat bedoel ik niet helemaal, dat ene nummer, daar moet ik niet over na denken dat het ritme totaal anders is dan de zanglijn. Daar moet ik me dus niet in mijn kop mee bezig houden. Als je helemaal niet nadenkt tijdens een nummer kun je wel eens een breekie of zo missen.
Heb toch vaak tegen bandleden met een leuk idee gezegd, prima, maar dat stukje speel ik dan niet mee, want ik moet het ook nog zingen en dat is een beetje moeilijk. Toen we nog 2 gitaristen hadden speelde de ander dan dat riffje oid en ik sloeg een open accoord aan.

vanafvandaag
20 maart 2003, 15:39
Andy,

Het is en blijft een kwestie van HEEL erg goed en veel oefenen. Wij hebben hetzelfde probleem in onze band. We hebben een zanger / gitarist. Dat is naast de bas de enige gitaar in de band. Als hij niet hoeft te zingen speelt hij vele malen beter gitaar. Maar een zanger die niet zingt.. heb je niet zo heel veel aan..

Wat hem helpt is zowel de zanglijn als de gitaarpartij beiden kunnen dromen. Als dan de zang moeilijker wordt is de gitaarpartij een automatisme en andersom. Maar veel oefenen is het enige dat helpt om het onder de knie te krijgen.

Nog een paar tips en truuks:
* Lees nooit de tekst van een papiertje/monitor/teleprompter, dan is het helemaal onmogelijk (of om met de jury van Idols te spreken "Volstrekt Kansloos") om het goed te doen.
* studeer de zangpartij en de gitaarpartij eerst apart in. Voeg ze dan pas samen. Doe dit eerst rustig thuis, zonder de afleiding van de hele band. ALs je het goed genoeg kent voor je gevoel, duik dan het oefenhok in met de band.
* Probeer eens wat makkelijke nummers uit om je timing etc goed te krijgen. Gewoon wat drie akkoorden nummers enzo. De fills komen dan later wel.

Succes!

A3
20 maart 2003, 16:13
Op 2003-03-15 17:51, schreef zium:
wtf, ik zie in je profiel dat je een fender jagstang hebt, dat is toch die gitaar die cobain 'ontworpen' heeft? waar heb je em vandaan ? :smile:)


Ik heb hem gekocht in de beat shop in antwerpen toen hij pas uit was, ik denk 96 of 97 en het is inderdaad het productiemodel van de gitaar die cobain heeft ontworpen. Ik vind het geen echt goede gitaar, hij heeft ook al veel geleden.

andy
20 maart 2003, 16:46
vanafvandaag, bedankt voor de tips.
maar uuuh ja hoe zal ik het zeggen, ik had het wel over HELE moeilijke stukjes.
Het zingen en gitaar spelen doe ik namelijk al een jaartje of 8 en uuhh, ook al 2 cd"s gemaakt en uuhh, dus heb best wel wat ervaring. maar goed anyway, weet jij dus ook niet. :grin: Ik zat eigenlijk weer te reageren op vragen daarvoor en dan kom ik graag met een voorbeeldje.

vanafvandaag
21 maart 2003, 10:57
Andy,
Tis graag gedaan :smile:
En als de tips voor jou niet behulpzaam waren, dan misschien voor een ander? Ik speel toch ook alweer een jaar of 18 (met wisselend succes).. maar heb ook nog lang niet alles onder de knie, vraag me af of dat ooit gaat lukken :sad:

henksjaak
26 maart 2003, 14:52
Op 2003-03-17 21:58, schreef Ronald:
is het niet ontzettend moeilijk om je tegelijk op het zingen en gitaar spelen te concetreren ? zijn er nie truukjes voor ofzo ? want als ik zou gaan zingen dan kan ik gewoon geen nooit meer uit mn gitaar krijgen omdat de maat van het zingen nie hetzelfde is als het spelen , je moet dus met je handen iets totaal anders doen dan met je kop

zijn er hier dan zangers die in een band spelen als zanger+gitarist , en hoe hebben die da aangepakt?


het is gewoon veel oefenen en het nummer kennen en je moet altijd meer letten op zang dan gitaar je moet je gitaarspel aanpassen aan zang, want daar gaat het om dan ff als je een rythym partij speelt.
Het is oko gewoon een kwestie van oefenen.
Okay leadpartijen of ingewikkelde partijen spelen is wel meer oefenen en lastig. Leadpartijen spelen en zingen dat ben ik nu aan het oefenen das best lastig. Of rare tokkelpatronen en dan zingen. Echt daarom ben ik zo onder de indruk van MATT BELLAMY!

Robbert
26 maart 2003, 16:22
Yep, die gozer zijn spel is zeer .. interessant.
Over de muziek valt zeer zeker te twisten, maar zijn spel zit geniaal in elkaar. Knappe gitaarpartijen/solo's en dan ook nog zingen.

Erg interessant!

Helenalondoncity
8 juli 2009, 19:43
ik speel nog maar net en ik krijg het echt niet voor elkaar om te spelen en te zingen

is het iets dat je moet leren door veel te oefenen of heb ik gewoon een gebrek ? :smile:

typo

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zium op 2003-03-15 17:42 ]</font>

ik denk ,
ik zal een voorbeeld geven,
als je het is een nacht met akkoorden speelt hé,
die akkoorden&het ritme moet je gewoon kunnen,
je zou bij wijze van spreken daar een koffie bij moeten kunnen drinken,
ook al gaat dat niet want je hebt 2 handen nodig :p
maar,
als je dat zo goed in je vingers hebt zitten,
dan zal de zang erbij vele beter lukken.
maarja, dat is mijn mening,...

Helenalondoncity
8 juli 2009, 19:48
ik denk gewoon niet na als ik gitaar speel,
ook al kan ik niet zo goed zingen :p
toch doe ik 't,
en de gitaar komt vanzelf,
de zang is wat uitkijken,hehe ;D

macwilliams
8 juli 2009, 19:51
Kijk eens na de datum...
Als hij het nu nog niet kan....

2003--->2009
ZUCHT

Helenalondoncity
10 juli 2009, 13:21
Kijk eens na de datum...
Als hij het nu nog niet kan....

2003--->2009
ZUCHT


How,
fout gekeke ;D
maja,
ondertusse staat er toch wa ik der van denk (y)

René`
10 juli 2009, 20:59
Als je een stuk op je gitaar speelt waar je moeite mee hebt, moet je je concentreren op het spelen en is zingen moeilijk, probeer eens te zingen bij een makkelijk stuk dat je kan dromen.