PDA

View Full Version : Soorten pickups



Portel
6 februari 2009, 16:48
Heey,
Wat is het verschil qua klank bij verschillende soorten humbuckers/pick-ups?
Ik heb op mijn gitaar nu deze humbuckers zitten,

http://i43.tinypic.com/14kb1pi.jpg

Wat is dat voor verschil met bijvoorbeeld deze:
http://www.gibson.com/press/gear/PICKUPS/Humbucker_db.jpg

Bram+
6 februari 2009, 18:03
In principe zijn deze twee 'hetzelfde', maar het verschil tussen de bovenste en onderste is het kapje. Theoretisch en (vaak) praktisch gezien zit er onder zo'n kapje net zo'n humbucker als op het onderste plaatje. Kapjes zijn vooral cosmetisch, hoewel ze blijkbaar wat 'hoog' wegsnoepen, aldus de tone experts.

Los van de kapjes zijn er honderden verschillende pickups met allemaal een eigen 'karakter'. Het verschil tussen twee verschillende humbuckers kan vele malen groter zijn dan het verschil tussen twee dezelfde waarbij de ene een kapje heeft en de andere niet.

Portel
6 februari 2009, 22:26
In principe zijn deze twee 'hetzelfde', maar het verschil tussen de bovenste en onderste is het kapje. Theoretisch en (vaak) praktisch gezien zit er onder zo'n kapje net zo'n humbucker als op het onderste plaatje. Kapjes zijn vooral cosmetisch, hoewel ze blijkbaar wat 'hoog' wegsnoepen, aldus de tone experts.

Los van de kapjes zijn er honderden verschillende pickups met allemaal een eigen 'karakter'. Het verschil tussen twee verschillende humbuckers kan vele malen groter zijn dan het verschil tussen twee dezelfde waarbij de ene een kapje heeft en de andere niet.


Ok, dus waarschijnlijk zit er onder mijn kapje zo'n humbucker als op het onderste plaatje.
En kan ik dat plaatje er ook afhalen ofzo?

Maar qua geluid maakt het dus niet echt veel uit?

beruk
6 februari 2009, 22:57
qua geluid niet, maar je moet niet verwachten dat die humbucker er net zo netjes uitziet als jouw foto van de humbucker zonder kap....

Portel
6 februari 2009, 23:30
Ok, maar als ik die kap eraf haal.
Maakt dat verder niets uit met bescherming enzo?
Gaan ze niet eerder stuk ofzo? Mijn gitaar is namelijk al vrij oud (12.5 jaar ofzo) en ik wil niet dat er iets stuk gaat.

Gothra
7 februari 2009, 11:29
Waarom zou je die kapjes eraf willen halen dan? Vindt het een prachtgitaar en die kapjes horen er gewoon bij!

Portel
7 februari 2009, 12:45
Ik vind het zonder kapje stoerder staan :P Een beetje specialer :P
Niet dat een holle Epiphone Les Paul al speciaal genoeg is xD

Maar de gitaar is al 12 jaar oud, dus de kapjes zijn een beetje vies (zie plaatje).
Ik heb ze al een beetje opgepoetst maar niet al het vuil is er vanaf.


PS: De F-holes zijn van binnen helemaal zwart met of en toe een stukje schoon hout.
Hoort dit zwart, of is dit gewoon door stof e.d. gekomen?
En hoe krijg ik de binnenkant weer schoon?

G.G.
7 februari 2009, 13:06
Waarschijnlijk is het zwart gemaakt voor het contrast. Je zou de bovenkant kunnen afdekken en dan de binnenkant met een kwastje weer netjes zwart kunnen maken.

Orpheo
7 februari 2009, 13:54
die gouden humbucker is gewaxpot. haal de kap eraf, en je ziet opeens dikke klonten was. just a little thought.