PDA

View Full Version : wat doen ?



gerre
6 februari 2009, 13:16
Ik ben al een tijdje aan het overwegen om een nieuwe versterker te kopen ter vervanging van mijn Marshall VS100.

Na veelvuldig rond gekeken te hebben heb ik twee (zeer verschillende) overgebleven kanshebbers.

Ik wil de versterker thuis gebruiken dus moet ie ook op een "laag" volume goed klinken, maar ik wil in de toekomst ook in een band gaan spelen dus daar wil ik ook rekening me houden.

De twee "kandidaten" zijn :
een Blackstar HT5 head met een 2 x 12 cab erbij (of de stackversie)
een Vox AD VT 50 XL

Ik weet dat dit heel verschillende types zijn maar ik heb beide getest en ben over beide heel tevreden.

Wat zouden jullie doen ?? Ik weet dat het een vreemde keuze is maar toch :-)

Alvast bedankt.

AART
6 februari 2009, 13:45
Wat voor stijl speel je?

marter544
6 februari 2009, 13:47
Ik denk niet dat die Blackstar genoeg power heeft voor een band.. Dan moet je denk ik naar de 15 watt versie kijken, maar ook daar ga je het clean niet mee redden, tenzij je in een erg zacht spelend bandje speelt.

gerre
6 februari 2009, 13:51
speelstijl gaat van blues tot metal, van clapton tot napalm death (of toch een poging tot :blast:)

de versterker moet het vooral redden op repetities, voor eventuele optredens kan ik een versterker van een vriend lenen de eerste tijd.

AART
6 februari 2009, 13:53
Die HT 5 gaat dat niet trekken, zeker niet qua volume in een band.
Misschien moet je eens kijken naar een Peavey Valveking combo, die zijn al een stuk allrounder dan een blackstar en hebben volume zat voor in een band.

gerre
6 februari 2009, 14:34
jammer, in de shop verzekerde men mij dat ie zeker op repetities het wel zou halen qua volume :-)
dan toch maar voor de vox gaan of is dat ook geen goed idee ??

olaftheholy
8 februari 2009, 14:39
mijn advies: vergeet de vox, alles wat modeling is of mee te maken heeft ga je spijt van krijgen...véél te veel parameters om mee te frutselen.
Voor de repetitie ben je (qua stijl) misschien meer gebaat bij Marshall,avt of buizen. Marktplaats staat er vol mee en het zijn veel meer recht toe recht aan versterkers. Succes!

Roel#1
11 februari 2009, 18:55
Ik zou ook een kijken naar de Blackstar Series One 45 combo.
Daar zit een "DPR" switch op (quote: DPR can reduce the power down to 4.5W)

Klein probleempje:
Ik zou niet weten waar die in Nederland staat om te beluisteren en of tie binnen je budget valt....

Dude
11 februari 2009, 19:22
Waarom wil je die vs100 vervangen als ik vragen mag... in mijn optiek bij uitstek geschikt voor thuis en repetitie's ?

Heb dr zelf iig jaren over gespeeld in repetitieruimtes en vond het altijd ok !

gerre
11 februari 2009, 21:58
mijn VS heeft inderdaad altijd goed dienst gedaan maar sinds kort heeft ie kleine mankementjes die me doen uitkijken naar iets anders.
Ben ondertussen ook een tiny terror combo gaan testen en daar ben ik ook enthousiast over :-)
Die VOX heb ik van het lijstje geschrapt wegens "net niet" wat ik zoek.

zeiler
11 februari 2009, 22:09
mijn VS heeft inderdaad altijd goed dienst gedaan maar sinds kort heeft ie kleine mankementjes die me doen uitkijken naar iets anders.
Ben ondertussen ook een tiny terror combo gaan testen en daar ben ik ook enthousiast over :-)
Die VOX heb ik van het lijstje geschrapt wegens "net niet" wat ik zoek.

zomaar een vraagje, had je die 100 watt combo op MP? was die van jou? :D!

Nocki
11 februari 2009, 22:20
Is het misschien niet een leuk idee om eens een klasse hoger te gaan dan wat je nu hebt. Wat je hebt is best goed invergelijking met wat je noemt alleen zit er leeftijds verschil in.

Denk eens na wat je budget is en wat je verwachtingen zijn. Een leuke buizencombo en wat pedaaltjes zijn een leuke, snelle en goedkope basis voor veel sounds...

gerre
11 februari 2009, 23:27
zomaar een vraagje, had je die 100 watt combo op MP? was die van jou? :D!

nee, mijne staat echt niet op MP :-)

Nocki, mijn budget is om en bij de 600 €, wat stel je voor voor dat budget ?? Ik wil eigenlijk vooral dat ie kan dienen om thuis te spelen (op zacht volume maar met een fatsoenlijke klank) maar hij moet ook kunnen dienen om te repeteren met een band.
Qua sound wil ik eigenlijk een high gain amp (richting ENGL) maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dat met mijn budget niet gaat lukken.

iWishmaster
12 februari 2009, 10:40
nee, mijne staat echt niet op MP :-)

Nocki, mijn budget is om en bij de 600 €, wat stel je voor voor dat budget ?? Ik wil eigenlijk vooral dat ie kan dienen om thuis te spelen (op zacht volume maar met een fatsoenlijke klank) maar hij moet ook kunnen dienen om te repeteren met een band.
Qua sound wil ik eigenlijk een high gain amp (richting ENGL) maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat dat met mijn budget niet gaat lukken.

Met een ietsjes hoger budget koop je deze (http://www.musik-produktiv.de/krank-revolution-jr-mini-halfstack.aspx). Heb er nooit zelf op gespeeld, dus kan je niet vertellen of het echt goed klinkt, maar high-gain kan zeker wel.

Of misschien een Harley Benton buizenbakje met een boostpedaal erbij voor metal-achtige dingetjes.

Sarco
12 februari 2009, 11:47
Ik heb al veel deftig opgenomen soundclips gehoord van die Krank Rev Jr en dat ding klinkt echt wel geweldig goed, dus ik zou die zeker eens proberen te testen.

(De clips die ik gehoord heb waren wel telkens met een Recto of Engl 4x12 dacht ik en niet met de bijhorende cab, maar de Rev Jr head is tegenwoordig ook apart te koop)

Epic
12 februari 2009, 11:53
mijn advies: vergeet de vox, alles wat modeling is of mee te maken heeft ga je spijt van krijgen...véél te veel parameters om mee te frutselen.
Voor de repetitie ben je (qua stijl) misschien meer gebaat bij Marshall,avt of buizen. Marktplaats staat er vol mee en het zijn veel meer recht toe recht aan versterkers. Succes!
Hier ben ik het niet mee eens, de VOX is een simpele versterker. Ik heb zelf de 30w versie als oefenversterker thuis en er zitten goede geluiden in. Heb hiervoor een line6 POD gehad en die klonk wel plat, kil en digitaal.

iWishmaster
12 februari 2009, 12:28
Wanneer je je slaapkamergeluid niet zo belangrijk vind, is een JCM800 1x12 opf 2x12 combo misschien goede oplossing. Met een tubescreamer erbij kun je daar vanalles mee!

Overigens kan modelling echt wel goed klinken, maar je moet verwachten dat het de beloftes waarmaakt (het is gewoon anders als een mesa of marshall, voor het geld zitten er vaak goede geluiden in.

JTB
12 februari 2009, 12:36
Mijn HT5 red het absoluut wel met repeteren. Heb wel een 2*12 met Wizard speakers erop aangesloten (lekker hoge gevoeligheid). Ok echt clean gaat ie niet zo hard, maar ik vind dat clean met een randje nu juist zo lekker klinken!

guitarkid
27 februari 2009, 14:16
Die HT 5 gaat dat niet trekken, zeker niet qua volume in een band.
Misschien moet je eens kijken naar een Peavey Valveking combo, die zijn al een stuk allrounder dan een blackstar en hebben volume zat voor in een band.

Hallo Aart.

Ik heb de Peavey Valveking (i.c.m. een 2x12 "V30 cab) en sind een maand het Blackstar HT-5 combo. Ik ben (was...?) behoorlijk tevreden met de Valveking, maar ik speel er thuis vrijwel niet meer op en wil eigenlijk ook het HT-5 geluid met iets meer volume op het podium. Heb zelfs een Marshall PowerBrake gekocht omdat de VK wel erg hard gaat, maar ook dat helpt niet echt. De Blackstar klink veel overtuigender en is amper minder allround, maar alleen te zacht voor het "echte" werk. Iemand tipte de Blackstar Serie One 45watt combo (met 2x12). Ik ga die zeker uitproberen en als die dezelfde sound heeft als de HT-5 dan weet ik het wel... !!!
Maar.., weet iemand of ze al leverbaar zijn en zo ja, waar? Ik heb me suf gezocht, maar via google vond ik alleen deze posts.
Op de site van Blackstar wel veel info en het lijkt erop dat de Series One de meer watts leverende grotere broer van de HT-5 is. Iets meer regelmogelijkheden, maar o.a. ook de IFS-mogelijkheid, maar met ook mastervolume en presence en resonance, waar ik op de Valveking m.n. veel mee doe. En de mogelijkheid om 'm naar 4,5 watt te schakelen....
Ben benieuwd...!

Gr. C.

guitarkid
27 februari 2009, 16:14
jammer, in de shop verzekerde men mij dat ie zeker op repetities het wel zou halen qua volume :-)
dan toch maar voor de vox gaan of is dat ook geen goed idee ??

Hallo Gerre.

Da's natuurlijk ook wel een wat vreemde opmerking voor een winkel. Ik bedoel: hoe hard is een repetitie? Ik ken bands die de drums nog versterken tijdens het repeteren (echt waar...!!) en bands die werkelijk fluisterzacht kunnen (wat ik heerlijk vind en dan is de HT-5 ideaal...!!
Maar met een beetje stevige drummer enzo wordt het voor de HT-5 moeilijk.
Maar 't klinkt heerlijk.

Gr. C

levi
27 februari 2009, 18:24
Word jullie spul nooit uit versterkt als je gaat optreden dan?
Ik gebruik me versterker zeg maar alleen maar als monitor een mic er bij en het word uitversterkt op de speakers in de zaal.
Dus bij mij maakt het niet super vele uit hoevel watt er in me amp zit.
Maar ik heb genoeg :)

kenx
27 februari 2009, 18:45
kijk iig naar een goeie buizenamp van minstens 25 watt als je ook clean op een luid niveau wil hebben...


grtz

guitarkid
27 februari 2009, 18:53
Word jullie spul nooit uit versterkt als je gaat optreden dan?
Ik gebruik me versterker zeg maar alleen maar als monitor een mic er bij en het word uitversterkt op de speakers in de zaal.
Dus bij mij maakt het niet super vele uit hoevel watt er in me amp zit.
Maar ik heb genoeg :)

Hallo Levi.

De 5 watt van het Blackstar-combo is wel snel iets te weinig, ook als je met PA speelt, tenzij je je geluid ook weer terug krijgt over de monitoren. En het is mijn ervaring dat een 100 watt amp dus bijna altijd teveel is, tenzij je op grote podia speelt. 25 watt (of 45 watt van de Series One van Blackstar) is dan een hele mooie middenweg.
Maar nog niemand die meer weet van prijzen etc. van de Series One???

Gr. C.