PDA

View Full Version : Haat en liefde



Luke-wannabe
6 februari 2009, 12:21
Hebben jullie ook dat je de ene dag je amp echt geweldig vind klinken, maar de andere dag maar zit te draaien en te tweaken en te doen, maar het niks beter word?

Ik heb dat dus wel heel erg. Soms speel ik heel lekker maar andere dagen denk ik echt van 'Wat een paupersound...'

Eens kijken of hier wat leuks over gezegd kan worden..

the sure thing
6 februari 2009, 12:26
Ja hoor, super herkenbaar. De ene dag ben ik verliefd op m'n geluid, de andere dag vind ik het soms wat koud en kil klinken. Maar.... hoe duurder of zeldzamer de apparatuur, hoe minder last ik ervan heb :)

Ik heb dat bij. ook met mijn Haar strat: ik vind de hals af en toe een beetje te dik. Als ik er dan niet op speel denk ik "laat ik een ander kopen". En als ik er dan weer op speel, ben ik er weer verliefd op.

En wat jij beschrijft, heeft ook voor een groot deel met GAS te maken...

Rinze
6 februari 2009, 12:29
Ik heb dat al 25 jaar. En draaien aan de knoppen helpt weinig tot niets. Het gaat gelukkig ook altijd weer over, dat je je geluid kut vindt. Maar toevallig had ik gisteren net weer zo'n dag dat ik dacht "de hele klerezooi het raam uit!" Live with it...

marc_o
6 februari 2009, 12:29
Wij zijn gitaristen DUS we zijn zeikstralen.
Hoe vaak ik me een betere versterker voorstel, niet te doen, vooral als je thuis wat zit te spelen. Maar dan sta ik op het podium en denk ik....tering, wat een lekker bakkie is het toch ook...

olaftheholy
6 februari 2009, 12:31
errug herkenbaar,al 35 jaar. soms is het beter even een paar dagen niet te spelen (als je dat lukt).

guitarguru
6 februari 2009, 12:36
Er is ook een groot verschil, vergis je niet, tussen thuis spelen op je live-setje of onder omstandigheden waar het voor bedoeld is, nml. in een bandsituatie/op het podium. Als het thuis weer eens te kil, te dun of anderszins kut klinkt, weet ik nu, eindelijk na 30 jaar!, dat het tijdens de eerstvolgende repetitie wel weer goed komt....... :rockon:

Nobler
6 februari 2009, 13:06
In een woord: JA

TimmU
6 februari 2009, 13:09
Jup, dat heb ik ook. Met zowel mn amps als mijn pedalen. Raar is dat eigenlijk, heel raar.

almarvk
6 februari 2009, 13:26
Wij zijn gitaristen DUS we zijn zeikstralen.
Hoe vaak ik me een betere versterker voorstel, niet te doen, vooral als je thuis wat zit te spelen. Maar dan sta ik op het podium en denk ik....tering, wat een lekker bakkie is het toch ook...

Herkenbaar. Op een bepaald volume in de band is het dan toch de sound die je zoekt en thuis op laag volume mis je weer wat.

Chris Winsemius
6 februari 2009, 13:40
Het menselijk gehoor is niet constant hetzelfde, hoe minder vermoeid/hoe minder bezopen/stoned hoe gevoeligheid voor hoge tonen bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook zo dat de spanning (hoewel constanter dan in de states of zelfs in Frankrijk) uit het lichtnet ("stopcontact aan de muur") ook niet constant is. Als de algehele afname van stroom (bijvoorbeeld 's avonds laat) minder is dan overdag dan heb je 'n iets hogere spanning, dus ook in je versterker. Dat laatste zorgt dan voor iets meer power/punch/etc.

olaftheholy
6 februari 2009, 13:48
Stoned klinkt 't altijd gaaf hoor chris! ;)

Chris Winsemius
6 februari 2009, 13:54
Stoned klinkt 't altijd gaaf hoor chris! ;)

Weet je! :hippie:

Jaren geleden heeft er 'n keer 'n stukje in de MusicMaker gestaan over de invloed van middelen op het gehoor. Iedere slok drank of ieder trekje v/e joint be-invloeden het gehoor, direct merkbaar mbt. tot de gevoeligheid van hoge(re) frequenties. Als ik bij concerten 'n blikje bier op het mengpaneel zie staan weet ik al hoe laat is.... krasserig geluid, veel 3-4 kHz, gewoon niet te teren imho.

Stoned spelen kan af en toe leuk zijn maar vaak valt het achteraf redelijk tegen.

Ik hoop niet dat ik als gereformeerde moraalridder over kom (ik ga zo wel even wat wiet halen ;) ).

Pepe
6 februari 2009, 13:57
Daarom is het handig als je meerder amps -of gitaren, zelfde ding- hebt. Heeft de een een bad-buizen dag, dan is een andere weer in bloedvorm.

Als iets niet meewerkt dan is het veel beter maar naar de volgende te gaan en het een paar dagen later weer te proberen.

iWishmaster
6 februari 2009, 14:03
Het menselijk gehoor is niet constant hetzelfde, hoe minder vermoeid/hoe minder bezopen/stoned hoe gevoeligheid voor hoge tonen bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook zo dat de spanning (hoewel constanter dan in de states of zelfs in Frankrijk) uit het lichtnet ("stopcontact aan de muur") ook niet constant is. Als de algehele afname van stroom (bijvoorbeeld 's avonds laat) minder is dan overdag dan heb je 'n iets hogere spanning, dus ook in je versterker. Dat laatste zorgt dan voor iets meer power/punch/etc.

Ik zat al allerlei technische dingetjes te verzinnen om het te verklaren, maar dat het menselijk gehoor zoveel varieert wist ik niet.

Overigens is het probleem erg herkenbaar inderdaad ...

casper innosence
6 februari 2009, 14:06
Had het heeeel erg bij mn triple recto, elke week in de oefenruimte weer tweaken, zo erg dat ik m uiteindelijk heb weg gedaan. Met mn Soldano heb ik er helemaal geen last van. Heb em nu bijna 2 jr.. en in die tijd maar n klein beetje veranderd kwa eq. Maar t maakt niet uit hoe ie klinkt, tis altijd vet.

Overigens, hoorde ik pas de 2kanaals dual van onze nieuwe gitarist en had toch weer n beetje gas..

olaftheholy
6 februari 2009, 14:47
Weet je! :hippie:



Ik hoop niet dat ik als gereformeerde moraalridder over kom (ik ga zo wel even wat wiet halen ;) ).

Nee hoor!

Ik heb al twee weken mijn top op 16 ohm staan terwijl de kast 8 ohm is,het wordt hoog tijd da'k weer eens helder wordt.:soinnocent:
En mijn set klinkt een stuk beter op de correcte waarden:crazyhappy:

Braindead
6 februari 2009, 15:08
Wat dacht je van de invloed van XTC op je gehoor....


Weet je! :hippie:

Jaren geleden heeft er 'n keer 'n stukje in de MusicMaker gestaan over de invloed van middelen op het gehoor. Iedere slok drank of ieder trekje v/e joint be-invloeden het gehoor, direct merkbaar mbt. tot de gevoeligheid van hoge(re) frequenties. Als ik bij concerten 'n blikje bier op het mengpaneel zie staan weet ik al hoe laat is.... krasserig geluid, veel 3-4 kHz, gewoon niet te teren imho.

Stoned spelen kan af en toe leuk zijn maar vaak valt het achteraf redelijk tegen.

Ik hoop niet dat ik als gereformeerde moraalridder over kom (ik ga zo wel even wat wiet halen ;) ).

hole
6 februari 2009, 15:09
Pfftt

gisteren had ik ook zo'n dag: wat ik ook deed het bleef gewoon helemaal niks en dan denk je, ik haal een ander.....



maar ja, het blijft wel je vrouw natuurlijk

edit: ow..het ging over versterkers...ja ...gebeurt me vaak!

DaveItUp
6 februari 2009, 15:41
Ja voortdurend. Ligt ook enorm aan de zaal waar je staat te spelen, de hoeveelheid mensen in de zaal, temperatuur enz enz enz.

Soms drijft het me tot waanzin en ben ik in staat om m'n top van de kast af te trappen en naar huis te gaan, maar ik heb er mee leren leven :D

treblemaster
6 februari 2009, 15:50
Thuis heb ik het regelmatig, maar met optredens veel minder. Een oude buizenbak klinkt eigenlijk altijd wel lekker als ie hard staat. Ik heb wel eens gehad dat we in een buurthuis speelden in Duitsland, waar het geluid in de zaal vrij matig was. Onze bassist speelde met zijn andere band over mijn versterker (duo optreden) en toen ik de WC stond klonk mijn versterker wel zo donders goed dat er een enorme grijns op m'n gezicht kwam.

rinaldo
6 februari 2009, 15:55
tja, dat heb ik eigenlijk met alles..... want weet je, vroeger was ik nogal een twijfelaar, maar tegenwoordig weet ik dat meer zo zeker.:crazyhappy:

ik heb het zelfs met m,n vrouw........ maar ja mijn versterkers heb ik er twee van.:mmmm:

Mitch
6 februari 2009, 16:28
Ik snap daar geen sikkepit van, ik hoor daar hele voksstammen over klagen, maar ik heb daar nooit last van. Oké, als ik een andere gitaar pak moet ik misschien wat bijstellen maar verder...als het de ene week goed klinkt, is dat de volgende week weer precies zo. :ok:

marc_o
6 februari 2009, 17:01
Ik snap daar geen sikkepit van, ik hoor daar hele voksstammen over klagen, maar ik heb daar nooit last van. Oké, als ik een andere gitaar pak moet ik misschien wat bijstellen maar verder...als het de ene week goed klinkt, is dat de volgende week weer precies zo. :ok:



Ignorance is Bliss.....gij mazzelaar
:seriousf:

Luke-wannabe
6 februari 2009, 17:35
Tsjah ik heb het echt vaak.
Maar grappig dat je zegt dat de spanning je sound beinvloed, Chris. Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken. Geinig..

future2future
6 februari 2009, 17:39
Dat merk ik echt wel, of er 'schone' stroom beschikbaar is

Mitch
6 februari 2009, 17:57
Tsjah ik heb het echt vaak.
Maar grappig dat je zegt dat de spanning je sound beinvloed, Chris. Zo had ik er nog nooit tegenaan gekeken. Geinig..

Daar ben ik een keer pijnlijk achter gekomen toen we moesten spelen in een strandtent waar het elektriciteitsnet niet bepaald stabiel was. Spanningen onder de 200V waren daar niet ongewoon, nou...dan blijft er niet veel volume van je 15 watter over :sneaky:

casper innosence
6 februari 2009, 18:05
Daar ben ik een keer pijnlijk achter gekomen toen we moesten spelen in een strandtent waar het elektriciteitsnet niet bepaald stabiel was. Spanningen onder de 200V waren daar niet ongewoon, nou...dan blijft er niet veel volume van je 15 watter over :sneaky:

is dat te ondervangen met een powerconditioner?

Mitch
6 februari 2009, 18:14
Nee, dat smeer je in je haar na het wassen.
Toch?

Klaasj Vaak
6 februari 2009, 18:54
Ik heb er eigenlijk nooit echt last van, qua geluid dan. De ene keer speel ik gewoon kut, de andere keer ook, eh... niet!

jerome
6 februari 2009, 19:28
Pffoe....gelukkig maar dat ik niet de enige ben die dit regelmatig heeft!
Ik dacht al dat ik een van de weinige was...;)

Ik moet wel zeggen dat ik soms wel eens migraine heb en dan blijft er een vals kutgeluid uitkomen, al is de akoestiek nog zo goed en is m'n buizensletje in topvorm en al staat m'n gitaar haarzuiver gestemd...

VanBiLL.com
6 februari 2009, 20:18
Het menselijk gehoor is niet constant hetzelfde, hoe minder vermoeid/hoe minder bezopen/stoned hoe gevoeligheid voor hoge tonen bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook zo dat de spanning (hoewel constanter dan in de states of zelfs in Frankrijk) uit het lichtnet ("stopcontact aan de muur") ook niet constant is. Als de algehele afname van stroom (bijvoorbeeld 's avonds laat) minder is dan overdag dan heb je 'n iets hogere spanning, dus ook in je versterker. Dat laatste zorgt dan voor iets meer power/punch/etc.


Dus...voortaan optreden vroeg in de ochtend in plaats van laat 's avonds? :soinnocent:

Oja: ik heb dat ook...soms klinkt het klote, blijft het klote klinken en knikker ik mijn gitaar na een kwartier spelen al weer in de hoek...

richwoodplayer
6 februari 2009, 22:22
ik heb er ook last van.
de ene dag klinkt het echt super lekker en kan ik wel de hele dag doorspelen,
en de andere dag dan klint het ineens een heel stuk minder, en ga ik dus ook draaien aan de knopjes wat niks helpt en kom ik uiteindelijk weer op mijn huidige instelling terug. dan ben ik na een halfuurtje wel klaar met spelen.
klinkt heel bekend dus!

Baker
6 februari 2009, 22:47
Yep, ook hier zeer herkenbaar.
Zelfs in dezelfde ruimte, op het zelfde stopcontact, met dezelfde settings en dezelfde gitaar.

De ene keer denk ik YES! YES! YES!
En de andere keer: mmm, nja, misschien eens naar wat anders kijken.

Ik denk wel eens dat het in de atmosfeer zit. Iets met luchtvochtigheid, of voor mijn part aardstralen ofzo. Heel vaag.

sjaak1990
7 februari 2009, 13:18
Het menselijk gehoor is niet constant hetzelfde, hoe minder vermoeid/hoe minder bezopen/stoned hoe gevoeligheid voor hoge tonen bijvoorbeeld.

Daarnaast is het ook zo dat de spanning (hoewel constanter dan in de states of zelfs in Frankrijk) uit het lichtnet ("stopcontact aan de muur") ook niet constant is. Als de algehele afname van stroom (bijvoorbeeld 's avonds laat) minder is dan overdag dan heb je 'n iets hogere spanning, dus ook in je versterker. Dat laatste zorgt dan voor iets meer power/punch/etc.

Precies vooral als ik moe ben zit ik echt zo waar slaat deze slechte sound op en dan zit ik de volgende dag weer te kwijlen... Dat hoge tonen verhaal komt me erg bekend voor in combinatie met vermoeidheid+slechtere spelen als je moe bent, dan blijft er niks meer over.