PDA

View Full Version : Versterker met vloeiende leadsound



jutter
6 februari 2009, 11:31
Ik zoek een combo-versterker met een vloeiende leadsound. Ik heb een MusicMan Luke en eigenlijk zoek ik ook de sound van Steve. Ik begrijp wel dat het met alleen een combo niet haalbaar is om zijn sound te halen omdat hij meer apparatuur heeft. Zelf zit ik te denken aan een Mesa/Boogie Caliber+, een Mesa F30, Koch StudioTone of zoiets, maar ik weet niet of ik goed zit. Mijn voorkeur gaat uit naar een versterker van hooguit 50Watt omdat die thuis ook te gebruiken is. Iemand tips?

marc_o
6 februari 2009, 12:44
Ik zoek een combo-versterker met een vloeiende leadsound. Ik heb een MusicMan Luke en eigenlijk zoek ik ook de sound van Steve. Ik begrijp wel dat het met alleen een combo niet haalbaar is om zijn sound te halen omdat hij meer apparatuur heeft. Zelf zit ik te denken aan een Mesa/Boogie Caliber+, een Mesa F30, Koch StudioTone of zoiets, maar ik weet niet of ik goed zit. Mijn voorkeur gaat uit naar een versterker van hooguit 50Watt omdat die thuis ook te gebruiken is. Iemand tips?


Kijk bij Rivera, heeft ie jarenlang zelf ook op gespeeld. Rivera's pakken ook goed uit met een drivepedaaltje hier en daar zodat je je smeuiige leadgeluid prima voor elkaar kunt krijgen.


Wat is je budget?

AART
6 februari 2009, 12:48
Volgens mij speelde luke vroeger (jaren '80) op Mark IIC+ rackmount amps. Ik weet niet precies wat ie allemaal gebruikt heeft (later nog de CAE 3+ SE ofzo toch?) maar met de caliber .50+ (wel met EQ nemen dan) moet je wel in de buurt komen van een IIC+ leadsound.

The Lo Lands
6 februari 2009, 12:50
De Orange Rockerverb 50 combo. Prachtige oversturing welke zowel punchy als smooth voor solo's te gebruiken is. Zowel bluesy als heavy gain solo's zijn mogelijk en alles daar tussen in. En met 50 Watt voldoet deze aan je eisen. Probeer deze versterker gewoon eens uit, het blijft toch een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeur. Succes!

Chiel
6 februari 2009, 13:42
Met de Studiotone kom je al een heel eind, maar echt zelf uitproberen blijft toch wel het advies.

stikel
6 februari 2009, 17:33
Ik zoek een combo-versterker met een vloeiende leadsound. Ik heb een MusicMan Luke en eigenlijk zoek ik ook de sound van Steve. Ik begrijp wel dat het met alleen een combo niet haalbaar is om zijn sound te halen omdat hij meer apparatuur heeft. Zelf zit ik te denken aan een Mesa/Boogie Caliber+, een Mesa F30, Koch StudioTone of zoiets, maar ik weet niet of ik goed zit. Mijn voorkeur gaat uit naar een versterker van hooguit 50Watt omdat die thuis ook te gebruiken is. Iemand tips?

Alweer aan het twijfelen Sander. Ik ken dit verschijnsel maar al te goed. Zal m in onze leeftijd zitten ;). Ga de studiotone eens proberen. Kan bij jouw in de stad. Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Greetz Jan en zoon

sjaak1990
6 februari 2009, 17:38
Hangt van budget af, ik zou hier geen koch voor nemen. Mesa mark versterkers kunnen interesant zijn, petrucci's sound is ook extreem vloeiend en dik bijvoorbeeld. Ik denk dat een koch te crunchy is en een orange al helemaal. Niks tegen die orange bak, maar het is lijkt me meer een scheurversterker. Het moet juist een versterker zijn met meer compressie.

jutter
6 februari 2009, 19:11
Heb vanmiddag een Mesa f-30 geprobeert; dat is niks voor mij! Geen vloeiende sound en enorm schel ! Die Studiotone en Caliber+ zal ik eens proberen. Budget? Ik heb een, spam,spam(!) Fender VibroVerb te koop staan; mag voor 1500,00 weg! Daar overheen wil ik nog wel 500,00 toeleggen, dus eem amp van 1500,00-2000,00 euro! Oeps, ik schrik er zelf van!!:soinnocent:

Enne, als hij niet verkocht wordt, geen ramp dan hou ik hem lekker zelf! Maar dan wordt het een amp van 500,00-600,00....

arjanb01
6 februari 2009, 19:36
probeer es een koch multitone 2 (met 6l6 eindtrap). Die heb ik zelf in combi met een 2x12 koch kast, krijg dr echt een luke sound uit en valt binnen je budget (1500-2000 euro).
En ik heb een musicman luke 2 dus ideaal....

AART
6 februari 2009, 23:56
Heb vanmiddag een Mesa f-30 geprobeert; dat is niks voor mij! Geen vloeiende sound en enorm schel ! Die Studiotone en Caliber+ zal ik eens proberen. Budget? Ik heb een, spam,spam(!) Fender VibroVerb te koop staan; mag voor 1500,00 weg! Daar overheen wil ik nog wel 500,00 toeleggen, dus eem amp van 1500,00-2000,00 euro! Oeps, ik schrik er zelf van!!:soinnocent:

Enne, als hij niet verkocht wordt, geen ramp dan hou ik hem lekker zelf! Maar dan wordt het een amp van 500,00-600,00....

F30 is moderner dan een caliber, maar de caliber zal een hoop getweek vereisen. Hou aan dat de treble hoog moet (7-10), de bas laag (0-3) en de middle ergens naar smaak. Vervolgens compenseer je dat met een V vorm in de grafische EQ.

Het is geen amp die gelijk geeft wat je zoekt. Alhoewel het makkelijker gaat dan met een Mark III of IV doordat de amp nauwelijks push-pull knoppen heeft die de sound beinvloeden.

tnijland
7 februari 2009, 00:24
Mischien wel grappig, maar ik was vroeger ook heel erg gek van de Lukather sound en kon deze apparatuur gewoon niet betalen. Heb na veel zoeken een Rocktron GDP (GAP1 kan ook) transister preamp (met hush) gekocht waarmee de Lukather sound met wat delay zeer goed te benaderen was. Heb he appraaat nog steeds (nostalgie).

Tegenwoordig heb ik inderdaad de CAE3+ SE welke nog een stukje beter is. Maar weinig mensen kennen de strakke sound van de Rocktron GDP...

marc_o
7 februari 2009, 00:27
Oh, nou, prima budget toch? Daarmee heb je zat keuze...

groovieguitarguus
7 februari 2009, 00:32
Jutter... als ik dit lees... En heb je ook al voorzien van info over je Tremelo... en zelf als flinke Lukather fan. Denk ik zeker aan Boogie.
Er zwerven op youTube de nodige instructie video's van Lukather.... Allemaal Mesa Boogie met Mark III of IV.
Zelf heb ik een Triaxis... (mesa boogie preamp) samen met een overdrive, wat Delay, chorus en D-tune... bingo!!!! Een heerlijke (Lukather) sound. (Triaxis ook veel gebruikt door Petrucci...heerlijke sound ook)
Dus alleen met een versterker ben je er niet.... Ook een goede effectprocessor is belangrijk. Of goede pedalen.
Ik zou zeker NIET voor de Marshall achtigen gaan... zoals b.v. Koch.
Succes...

jutter
7 februari 2009, 09:39
Okay, ik kom steeds een stapje dichterbij. Is een Hiwatt Studio/Stage ook iets om zijn sound te benaderen? Of sla ik de plank nu volkomen mis?

http://www.youtube.com/watch?v=uvI9niAgnL4

arjanb01
7 februari 2009, 09:52
ja, is een vrij overtuigende lukather sound, mooie amp ja. En die amps zijn zeer betaalbaar, rond de 600 euris volgens mij.
Deze sound krijg je ook met een koch multitone 2 (6l6 eindtrap).

Maar wel grappig wat hier beweerd wordt, dat marshall amps geen lukather sounds opleveren ! Steve zegt er zelf over dat je gewoon een amp met veel gain moet hebben (waaronder sommige marshall typen). Ik weet zeker dat ik de leadsound van luke ook uit een jcm 900 tover trouwens....

jutter
8 februari 2009, 10:58
ja, is een vrij overtuigende lukather sound, mooie amp ja. En die amps zijn zeer betaalbaar, rond de 600 euris volgens mij.
Deze sound krijg je ook met een koch multitone 2 (6l6 eindtrap).

Maar wel grappig wat hier beweerd wordt, dat marshall amps geen lukather sounds opleveren ! Steve zegt er zelf over dat je gewoon een amp met veel gain moet hebben (waaronder sommige marshall typen). Ik weet zeker dat ik de leadsound van luke ook uit een jcm 900 tover trouwens....

Nou, 600 euro voor een Hiwatt studio/Stage....nieuw kosten ze 2200,00 euro! Ik heb een paar mesa's geprobeert maar ik vind ze niet vloeiend en teveel ruis. Is een Fender Twin met een goed pedaal ervoor ook iets? Zelf heb ik een H+K TubeFactor...

arjanb01
8 februari 2009, 11:11
Fender Twin met een radial tonebone tri-amp (pedaaltje met 3 gainstages en met gescheiden tone regeling en boost op elk kanaal). Dat pedaal heeft Luke ook in zn rack zitten en gebruikt ie voor zn lead sound, misschien een ideetje ?
Dat pedaal kost trouwens 275 euro. Dus daarvoor hoef je het niet te laten.

stikel
8 februari 2009, 14:07
Nou, 600 euro voor een Hiwatt studio/Stage....nieuw kosten ze 2200,00 euro! Ik heb een paar mesa's geprobeert maar ik vind ze niet vloeiend en teveel ruis. Is een Fender Twin met een goed pedaal ervoor ook iets? Zelf heb ik een H+K TubeFactor...


http://link.marktplaats.nl/222572514

Greetz Jan en zoon

jutter
8 februari 2009, 14:22
http://link.marktplaats.nl/222572514

Greetz Jan en zoon

Hé Jan en zoon! Heb de advertentie ook al gezien; ik heb al contact met hem. Gaaf geluid vind je niet? Zie Y-T. Trouwens, hoe klinkt jouw MM-4? Tevreden?

stikel
8 februari 2009, 15:40
Hé Jan en zoon! Heb de advertentie ook al gezien; ik heb al contact met hem. Gaaf geluid vind je niet? Zie Y-T. Trouwens, hoe klinkt jouw MM-4? Tevreden?

Hee Sander,

Zoals je in een ander topic hebt kunnen lezen ben ik wel een Hiwatt fan. Alleen die buizenperikelen (bij drie combo's) achterelkaar hebben mij doen besluiten voor solid state te kiezen. En daar zitten ook mooie bij kan ik je verzekeren. Mag ook wel want de set die ik heb zit ook in de 1000 + euro prijsklasse. Wel kan ik je nog meedelen dat ik het geluid van de Hiwatt combo het mooist vond van de drie waar ik kennelijk wat pech mee heb gehad. Zal de volgorde van mooi naar minder mooi (niet beter of best zoals hier vaak wordt aangegeven)

1. Hiwatt Higain 50
2. Vox ACC 30 2 x 12
3. Fender Blues Junior (geluid goed maar slechts een kanaal)

(de MM4 is goed voor zo weinig geld - 199 - en zeer goed bespeelbaar)

Succes met je zoektocht en de eeuwige twijfel waar ik zelf (en meerdere met mij heb ik in een ander topic gelezen) ook enorm last van heb.

Greetz Jan en zoon

fenderben
8 februari 2009, 23:06
Nou, 600 euro voor een Hiwatt studio/Stage....nieuw kosten ze 2200,00 euro! Ik heb een paar mesa's geprobeert maar ik vind ze niet vloeiend en teveel ruis. Is een Fender Twin met een goed pedaal ervoor ook iets? Zelf heb ik een H+K TubeFactor...

Fender twin gaat ook perfect met een RAT (bv deucetone). De koch multitone geeft iom niet zo'n lekker vloeiende lead (te korrelig). Heb deze beide gehad (en ook marshall trouwens) en nu mesa...De laatste heeft toch de mooiste lead ('vloeiend' en vol/mark III). Engl heeft dat ook trouwens; bv de screamer..

jutter
9 februari 2009, 13:32
Fender twin gaat ook perfect met een RAT (bv deucetone). De koch multitone geeft iom niet zo'n lekker vloeiende lead (te korrelig). Heb deze beide gehad (en ook marshall trouwens) en nu mesa...De laatste heeft toch de mooiste lead ('vloeiend' en vol/mark III). Engl heeft dat ook trouwens; bv de screamer..

Heb net wat clips beluisterd op Y-T en de Engl Screamer komt behoorlijk dicht in de buurt wat ik zoek. Het is wel Y-T en dat geeft vaak een vertekend beeld. Kan iemand mij vertellen of de Screamer inderdaad de Lukather-sound benaderd?

fenderben
16 februari 2009, 11:07
Heb net wat clips beluisterd op Y-T en de Engl Screamer komt behoorlijk dicht in de buurt wat ik zoek. Het is wel Y-T en dat geeft vaak een vertekend beeld. Kan iemand mij vertellen of de Screamer inderdaad de Lukather-sound benaderd?

Screamer geeft wel een lekker 'lang' lead geluid. Op hogere volumes wordt het wat rommeliger. Of het de luke sound is weet ik niet.

sjaak1990
16 februari 2009, 12:55
Screamer geeft wel een lekker 'lang' lead geluid. Op hogere volumes wordt het wat rommeliger. Of het de luke sound is weet ik niet.

Lijkt mij geen echte luke sound, vind engl altijd wat industrieel klinken ofzo.

iWishmaster
17 februari 2009, 15:18
Ik heb een Rivera Rake Reverb, dat was toendertijd zn signature amp: dat geluid komt er dan ook zeker wel uit, hoewel die op laag volume wel een tubescreamer oid nodig heeft om zo lekker vloeiend te klinken.

Spam: Hij komt waarschijnlijk te koop zodra ik iets anders gevonden heb ...

arjanb01
19 februari 2009, 18:22
+1 of een rivera bonehead (100 watt), dat is de amp die luke begin jaren 90 gebruikte.

King of the Blues
23 februari 2009, 14:32
Ik zou zeggen: Budda Superdrive 30II, niet die nieuwe (witte) modellen, maar die paarse.
1e kanaal gaat van clean naar crunch, 2e kanaal van cruch naar vloeiende lead sound (with all hell breaking loose!) Check http://www.youtube.com/watch?v=TFuj7Pyb6xU ... even naar het laatste deel luisteren... fabulous smooth sound! Met 1 of 2 pedaaltjes komt ie volgens mij goed in de buurt van wat je zoekt... en al die crapstories over onbetrouwbaarheid... bull.. ik heb er een jaar geleden een aangeschaft... no problems at all!!