PDA

View Full Version : E met 0.012



Gitaargek
6 februari 2009, 12:17
Beste mensen,

Ik heb een stratocaster met snaren 0.012 in Eb gestemd. Dit zijn behoorlijk dikke snaren en je voelt dat de snaren flink trekken aan de gitaar.
Is het handig om de gitaar dan nog in E te zetten of trekt de gitaar dat niet?

Mr.Fingers
6 februari 2009, 12:19
Als SRV met 0.013 in E speelt op een strat, zou dit ook mogelijk moeten zijn voor jou. Op zich kan het wel, een gitaar kan wel wat hebben qua snaarspanning hoor, maar of het plezant speelt?

JimiDylan
6 februari 2009, 12:32
Ik heb ook een tijdje met .012 in E gespeeld en dat ging prima, nu speel ik ook met .012 in Eb.

DBF
6 februari 2009, 12:40
Speel zelf al jaren met 012 setjes..... geen van m'n gitaren heeft ooit "geprotesteerd" ;-)..... een gitaar kan idd heel wat hebben, dus "no problem" zou ik zeggen.....

iWishmaster
6 februari 2009, 12:53
Als SRV met 0.013 in E speelt op een strat, zou dit ook mogelijk moeten zijn voor jou. Op zich kan het wel, een gitaar kan wel wat hebben qua snaarspanning hoor, maar of het plezant speelt?

Ik dacht dat SRV in Eb speelde omdat de snaarspanning anders te hoog was om nog lekker bends te kunnen maken. Of was dat Jimi Hendrix?
Of ook niet onwaarschijnlijk; één van zoveelste fabeltjes.

Luke-wannabe
6 februari 2009, 12:54
Als SRV met 0.013 in E speelt op een strat, zou dit ook mogelijk moeten zijn voor jou. Op zich kan het wel, een gitaar kan wel wat hebben qua snaarspanning hoor, maar of het plezant speelt?
SRV speelde in Eb ;)

jimihattricks
6 februari 2009, 12:55
volgens mij speelde SRV idd veelal in Eb..

zelf heb ik ook een tijd met .012s gespeeld, maar ben nu weer terug naar .010 omdat ik vond dat je met .012s minder dat zangerige krijgt en meer een percussieve sound.. maar zonder twijfel moet een gitaar dat aankunnen

Gitaargek
6 februari 2009, 13:06
Eerst had ik er 0.010 er opzitten maar dat vind ik te licht. Toen heb ik die 12's erop gezet maar gedacht dat in E dat te zwaar zou zijn. Ga ik het is proberen. Kan ik weer met andere gitaristen meespelen dan alleen Hendrix en SRV

Luke-wannabe
6 februari 2009, 13:17
Was het trouwens niet D# ipv Eb?

JimiDylan
6 februari 2009, 13:29
Was het trouwens niet D# ipv Eb?Is dit een grap?

Nobler
6 februari 2009, 14:02
Nee, dat is geen grap.

De verdeling van een octaaf in precies gelijke delen zoals onze noten (C, D, E, F, G, A, B. C) klopt namelijk niet helemaal als je het berekent in Herz. Omdat een gitaar met vastliggende fretten werkt (in tegenstelling tot fretloze snaarinstrumenten als een viool), is de stemming bijvoorbeeld nooit helemaal zuiver, maar in feite een compromis. Daarom kan het soms zo frustrerend zijn om een gitaar helemaal zuiver te stemmen, dat kan namelijk in feite helemaal niet.

Om dezelfde reden kom je niet op precies hetzelfde aantal hertz uit als je vanuit E een halve toon omlaag gaat dan wanneer je uit D een halve toon omhoog gaat.

Als eenvoudige gitarist maakt mij dat ook allemaal niet echt uit. Ik weet wel dat het zo is en dat het daardoor komt dat stemmen soms zo moeilijk is en dat akkoorden in een bepaalde zetting niet lekker klinken, maar dan pak ik een ander akkoord dat beter klinkt....

aaronstonebeat
6 februari 2009, 14:19
Nee, dat is geen grap.

De verdeling van een octaaf in precies gelijke delen zoals onze noten (C, D, E, F, G, A, B. C) klopt namelijk niet helemaal als je het berekent in Herz. Omdat een gitaar met vastliggende fretten werkt (in tegenstelling tot fretloze snaarinstrumenten als een viool), is de stemming bijvoorbeeld nooit helemaal zuiver, maar in feite een compromis. Daarom kan het soms zo frustrerend zijn om een gitaar helemaal zuiver te stemmen, dat kan namelijk in feite helemaal niet.

Om dezelfde reden kom je niet op precies hetzelfde aantal hertz uit als je vanuit E een halve toon omlaag gaat dan wanneer je uit D een halve toon omhoog gaat.

Als eenvoudige gitarist maakt mij dat ook allemaal niet echt uit. Ik weet wel dat het zo is en dat het daardoor komt dat stemmen soms zo moeilijk is en dat akkoorden in een bepaalde zetting niet lekker klinken, maar dan pak ik een ander akkoord dat beter klinkt....

Al sinds de tijd van Bach kennen we de gelijkzwevende stemming; daarin bestaan maar 12 tonen die allemaal even ver van elkaar liggen. Een compromis t.o.v. de stemming adhv natuurlijke boventonen. Een piano bv. zit met exact hetzelfde compromis; een D# klinkt al eeuwen precies even hoog als een Eb.

JimiDylan
6 februari 2009, 14:21
Al sinds de tijd van Bach kennen we de gelijkzwevende stemming; daarin bestaan maar 12 tonen die allemaal even ver van elkaar liggen. Een compromis t.o.v. de stemming adhv natuurlijke boventonen. Een piano bv. zit met exact hetzelfde compromis; een D# klinkt al eeuwen precies even hoog als een Eb.

Dat bedoelde ik. Een C# is ook hetzelfde als een Db hoor.

barno
6 februari 2009, 14:25
zowel hendrix als srv speelden (soms) in Eb. Zou ook kunnen dat ze het deden omdat ze graag in E speelden maar het in dat akkoord niet gezongen krijgen (da's de reden waarom ik soms in Eb speel)

JimiDylan
6 februari 2009, 14:27
zowel hendrix als srv speelden (soms) in Eb. Zou ook kunnen dat ze het deden omdat ze graag in E speelden maar het in dat akkoord niet gezongen krijgen (da's de reden waarom ik soms in Eb speel)

Same here.....

aaronstonebeat
6 februari 2009, 14:28
En hier...

EuroCinema
6 februari 2009, 14:37
Je gitaar moet dat ook in E makkelijk kunnen hebben, er zijn veel gasten die .13 gebruiken en je hebt ze zelfs (Pat Martino bijvoorbeeld) die met .15 of .16 spelen dus...
Het kan wel zijn dat je halspen moet worden bijgesteld om de extra "pull" van de dikkere snaren te compenseren. Gitaarnetter Rinze heeft een site waarop je ziet of en hoe dat moet: http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html

Ten slotte: als je 10 te licht vindt en 12 wel erg heftig, waarom dan niet gewoon een setje .11 erop? Soepel genoeg om bends te maken, maar toch net even wat meer ballen dan .10.

Shaggy
6 februari 2009, 15:12
Speelde srv ook niet met een actie van dik 1 cm?

onze_jef
6 februari 2009, 15:34
is een .012 een set met .052 als dikste? indien zo, ik speel al jaren met die of dikkere sets (eigenlijk .015 of .016 naar .068 tot .074 in B, maar dat komt op dezelfde spanning neer)

JimiDylan
6 februari 2009, 15:38
Speelde srv ook niet met een actie van dik 1 cm?

Nee :D
@onzejef, speel je metal?

onze_jef
6 februari 2009, 15:42
neen, gitaar...

'k heb metal gespeeld hoor, maar nu is 't meer... heu... rock?

'k sta misschien wel in B of drop-A maar speel niet altijd in dat register ;)

FruscianteFan
6 februari 2009, 15:43
is een .012 een set met .052 als dikste? indien zo, ik speel al jaren met die of dikkere sets (eigenlijk .015 of .016 naar .068 tot .074 in B, maar dat komt op dezelfde spanning neer)Hangt ervan af. 'Mijn' GHS'jes zijn 012-052, D'addario en Ernie Ball hebben geloof ik standaard 012-056.

onze_jef
6 februari 2009, 15:45
vandaar mijn vraag... ik refereer voor diktes van setjes altijd aan de dikste snaar, ik moet zelfs opzoeken of op een pakje kijken om te weten welke dikte de dunne snaartjes zijn.

JimiDylan
6 februari 2009, 15:53
neen, gitaar...

'k heb metal gespeeld hoor, maar nu is 't meer... heu... rock?

'k sta misschien wel in B of drop-A maar speel niet altijd in dat register ;)
Ok, nou de meeste mensen die ik ken die Lager als in C spelen, spelen zoiezo metal. :P Maar cool als het werkt voor jou!

livepulse
6 februari 2009, 16:23
SRV speelde altijd! in Eb. Misschien toen hij begon met gitaren heeft hij in E gestemd maar sinds zijn Hendrix-fetish zeker niet meer. Zijn idee was dat alles in Eb gewoon lekkerder klinkt. Hoe meer snaar hoe vetter zijn sound was zijn mening. Daarbij nog eens het feit dat hij de dikste fretten die er zijn gebruikte.
Ik moet zeggen dat hij niet alleen maar een 0.012 had, zijn reguliere snaardikte was over het algemeen .013, .015, .019 (plain), .028, .038, and .058. Zijn lage E(b) was ook vaak de dikste snaar die hij kon vinden... tot 0.074 aan toe!

Zelf heb ik ook jaren gespeeld met zijn setup, dikke snaren, de dikste fretten die er zijn en in Eb stemmen. Het is mij ook gelukt om enkele van die superdikke snaren te bemachtigen (0.074) en het is wel een wereldsound die het opleverd hoor. Het spelen gaat vrij zwaar maar naar verloop van tijd wen je daar wel aan. Eelt kweken gaat dan ook vrij snel en dan het je nergens meer last van. Ook heb ik een linkshandig tremolo in mijn Strat gehangen, werkt lekker hoor!
Ook een goed idee is om 5 veren aan je tremolo-blok te hangen en die zodanig af te stellen dat de bovenkant van je tremolo op de body rust. Je zult dus niet je tremolo kunnen "optrekken". Dit is ook iets specifiek van de SRV-setup. Volgens zijn idee gaan de vibraties niet verloren maar resoneert alles door in de body. Wat ervan waar is, ik laat het in het midden. Maar vette sound gegarandeerd!

Veel plezier, laat maar horen als je nog vragen hebt.

JimiDylan
6 februari 2009, 16:36
SRV speelde altijd! in Eb. Misschien toen hij begon met gitaren heeft hij in E gestemd maar sinds zijn Hendrix-fetish zeker niet meer. Zijn idee was dat alles in Eb gewoon lekkerder klinkt. Hoe meer snaar hoe vetter zijn sound was zijn mening. Daarbij nog eens het feit dat hij de dikste fretten die er zijn gebruikte.
Ik moet zeggen dat hij niet alleen maar een 0.012 had, zijn reguliere snaardikte was over het algemeen .013, .015, .019 (plain), .028, .038, and .058. Zijn lage E(b) was ook vaak de dikste snaar die hij kon vinden... tot 0.074 aan toe!

Zelf heb ik ook jaren gespeeld met zijn setup, dikke snaren, de dikste fretten die er zijn en in Eb stemmen. Het is mij ook gelukt om enkele van die superdikke snaren te bemachtigen (0.074) en het is wel een wereldsound die het opleverd hoor. Het spelen gaat vrij zwaar maar naar verloop van tijd wen je daar wel aan. Eelt kweken gaat dan ook vrij snel en dan het je nergens meer last van. Ook heb ik een linkshandig tremolo in mijn Strat gehangen, werkt lekker hoor!
Ook een goed idee is om 5 veren aan je tremolo-blok te hangen en die zodanig af te stellen dat de bovenkant van je tremolo op de body rust. Je zult dus niet je tremolo kunnen "optrekken". Dit is ook iets specifiek van de SRV-setup. Volgens zijn idee gaan de vibraties niet verloren maar resoneert alles door in de body. Wat ervan waar is, ik laat het in het midden. Maar vette sound gegarandeerd!

Veel plezier, laat maar horen als je nog vragen hebt.

Lol, de helft van dit alles doe ik al, maar voor dat ik uberhaupt van SRV gehoord had :???:

Eko
6 februari 2009, 17:01
Ik heb zelf meer het idee dat , behalve van de speler , het geluid veelal komt door het compleet openzetten van de versterker komt.
Zelf speel ik ook graag op een SRV-strat en met een amp open. Wel met .010 in normale stemming.
Slightly off-topic:
Op de relentless DVD staat een intervieuw met Walter Trout. Die moet nogal lachen om de hype om met zo dik mogelijke snaren te spelen en dan weer een paar stappen naar omlaag te tunen. Hij speelt al jaren met .009-.042. Altijd met een Mesa Boogie. Altijd zonder pedalen of andere hulpmiddelen. Gewoon amp open en spelen met dat ding. Kan niet echt zeggen dat hij een slecht geluid heeft.

onze_jef
6 februari 2009, 17:11
't is voor mij meer een feel ding dan om de tone, ik speel als 'k op dreef ben nogal heftig... dunnere snaren kletsen dan tegen men pickups als ik palmmute en als 'k een open lage snaar aansla klinkt de aanslag een kwart of halve toon te hoog, dikkere snaren hebben daar geen probleem mee ;)

als 't goed aanvoelt klinkt het beter want dan speel ik met meer overtuiging

onze_jef
6 februari 2009, 17:34
ach... in plaats van iemand te quoten kan je toch gewoon best eens proberen wat je zelf 't best vind klinken... er is weldegelijk verschil, of het enen nu beter is dan het andere is puur smaak.

barno
6 februari 2009, 20:51
SRV speelde altijd! in Eb. Misschien toen hij begon met gitaren heeft hij in E gestemd maar sinds zijn Hendrix-fetish zeker niet meer. Zijn idee was dat alles in Eb gewoon lekkerder klinkt. Hoe meer snaar hoe vetter zijn sound was zijn mening. Daarbij nog eens het feit dat hij de dikste fretten die er zijn gebruikte.


Ok hij coverde enkele hendrix dingen maar hij is veel meer mosterd gaan halen bij albert king

Luke-wannabe
6 februari 2009, 20:58
Ik maakte een grapje over die Eb - D# shizzle. Wilde kijken hoeveel mensen hier dat snapte :soinnocent: