PDA

View Full Version : Ik heb hem: Peavey Vypyr 75!



Bart1981
6 februari 2009, 09:34
Gisteren belde m'n lokale gitaarboer dat ze hem binnen hadden: de Peavey Vypyr 75 die ik in december had besteld. Ben hem meteen gaan halen. Vanwege tijdgebrek heb ik maar heel kort kunnen uitproberen gisteren... maar de eerste indruk is goed, héél goed. Heerlijke clean, en een aantal erg degelijke distortions. Geen brei van geluid zoals bij veel andere modelling amps, maar een definieerbaar en toch rauw geluid. Verder zitten er ook een aantal erg lekkere effecten op (zowel stomp als rack).

Maar... de mogelijkheden zijn zó uitgebreid dat ik nog wel even bezig ben om alles te ontdekken. Ik zal m'n ervaringen in dit topic t.z.t. bijwerken. Heb overigens ook de Sanpera I footcontroller erbij gekocht, dus daar zal ik ook nog wel over schrijven binnenkort.

zeppo
6 februari 2009, 09:57
Gefeliciteerd ... maar ik ben wel benieuwd waarom je de sanpera i gekocht hebt. Dit omdat de uitgebreide versie behoorlijk, ehm nou ja, uitgebreider is en maar een paar tientjes meer kost.

Ben benieuwd naar je verdere ervaringen.

Bart1981
6 februari 2009, 10:16
Ja.. waarom de Sanpera I. Omdat de Sanpera II mij te uitgebreid en te log overkwam. Vond hem ook niet zo mooi ;-) Verder denk ik aan de Sanpera I genoeg te hebben. 3 banks met elk 4 presets lijkt me meer dan genoeg, pedaaltje voor volume of wah-wah en om de looper-funtie bedienen (leuk voor thuis).

Van Dattum
6 februari 2009, 13:50
Tsakka!! Ik heb er ook zo één op het oog, maar twijfel nog tussen een FlextoneIII en de Vypyr 75....
Ik ga je ff het hemd van je lijf vragen:
1. Zit er een MIDI implementation chart bij de handleiding?
2. Klinkt ie op zacht huiskamer-niveau ook lekker?
3. Werkt die power sponge een beetje?
4. Enig idee of er ook een ander MIDI pedaal (FCB 1010, FC200 oid) dan de Sanpera op past?
5. Is ie een beetje solide van constructie?

Hoeft niet allemaal tegelijk...:soinnocent:

Veel plezier ermee!

Bart1981
6 februari 2009, 14:17
1. Zit er een MIDI implementation chart bij de handleiding?
2. Klinkt ie op zacht huiskamer-niveau ook lekker?
3. Werkt die power sponge een beetje?
4. Enig idee of er ook een ander MIDI pedaal (FCB 1010, FC200 oid) dan de Sanpera op past?
5. Is ie een beetje solide van constructie?


1. Weet ik niet. Er zit geen handleiding bij.. die zal wel op de meegeleverde CD staan als PDF. Je kunt hem ook van de site downloaden.

2. Hij gaat vrij snel hard (stand 3 v/d 12 is al "burenruzie"). Maar als je hem op 1 of 2 zet komt er nog een aardig geluid uit. Maar als je hem puur voor thuisgebruik zoekt, is een 30W versie misschien aantrekkelijker.

3. Simpel antwoord: nee, die werkt nauwelijks tot niet. (Of ik doe iets grandioos verkeerd)

4. Geen idee

5. Vind van wel. De podmeters zijn wel van kunststof, maar de behuizing, handgreep enz. voelen allemaal degelijk aan. Hij is open back, en niet zo zwaar.

Van Dattum
6 februari 2009, 14:24
Thnx! Ik ga hem binnenkort eens even aan de tand voelen bij Spanjaard in Alkmaar! En meteen even de Flextone III bij Dijkman....

olaftheholy
6 februari 2009, 14:34
gefeliciteerd man...

@ zeppo: jij ben niet vies van peavy gitaren zeg!

Braindead
6 februari 2009, 15:05
@ Zeppo: inderdaad, je hebt een mooie collectie! Vooral die Odyssey's vind ik erg mooi! Peavey heeft ontzettend veel mooie gitaren gemaakt je moet alleen weten waar te vinden.


gefeliciteerd man...

@ zeppo: jij ben niet vies van peavy gitaren zeg!

CasB
6 februari 2009, 15:30
Pics! :blast:

Bart1981
6 februari 2009, 15:31
Pics! :blast:

Van die amp of van die gitaren collectie waar ze het hierboven over hebben?? ;-)

olaftheholy
6 februari 2009, 16:01
Van die amp of van die gitaren collectie waar ze het hierboven over hebben?? ;-)


Van jouw nieuwe versterker :crazyhappy:

en rap een beetje!!!

Braindead
6 februari 2009, 16:26
Als ik die foto van zijn gitarencollectie hier post dan wordt het topic verplaatst naar gitaren en dat moeten we niet hebben :-)


Van die amp of van die gitaren collectie waar ze het hierboven over hebben?? ;-)

blademan
6 februari 2009, 16:59
ik zit te wachten op de Peavey Vypyr 30 voor thuis, mn Blackheart Little Giant is toch wat te luid met mn Guvnor ervoor. Can't wait.....

Geoff
7 februari 2009, 08:08
Toch wel straf dat de winkels altijd bellen op een moment dat je vanalles gepland had.

Kunnen ze niet wachten met bellen tot je je een dag aan het doodvervelen bent, en zodoende je een hele dag tijd hebt om je nieuwe gerief binnenste buiten te testen.

Luke-wannabe
7 februari 2009, 12:03
Ik zit ook op die 30 watt Vypyr te gassen.
Heb nu een 60 Watt buizen Fender, en dat is soms bij gigs nog te luid!
Lijkt me wel wat voor in een coverbandje. Denk dat je er erg verschillende sounds uit kunt halen.
Kun je een keer een soundclippie opnemen ofzo?

Bart1981
7 februari 2009, 12:57
Als ik die Vypyr eindelijk een beetje doorheb en er weer "tijd" in m'n agenda staat.. dan zal ik wat plaatjes en clipjes posten!

zeppo
11 februari 2009, 10:29
Blijft toch wel vreemd: in de VS wordt het merk Peavey veel serieuzer genomen dan in de rest van de wereld:


Music-product retailers from across the U.S. have voted Peavey’s innovative VYPYR™ Series modeling guitar amplifiers their Product of the Year in the annual Music & Sound Awards, produced by industry journal Music & Sound Retailer.

The Peavey VYPYR Series also won the Instrument Amplifier of the Year award in the Music & Sound Awards, and the Amplifier Line of the Year award from retailers who voted in Musical Merchandise Review (MMR) magazine’s annual survey.

Dat zie ik hier toch niet zo gauw gebeuren.

olaftheholy
11 februari 2009, 11:20
Blijft toch wel vreemd: in de VS wordt het merk Peavey veel serieuzer genomen dan in de rest van de wereld:



Dat zie ik hier toch niet zo gauw gebeuren.

Ik gebruik o.a. peavy spul, gitaar. Neem ze echt wel serieus,goeie customer support en degelijk spul.. no question!:supercool:

MarkV
11 februari 2009, 11:31
Blijft toch wel vreemd: in de VS wordt het merk Peavey veel serieuzer genomen dan in de rest van de wereld:
Dat zie ik hier toch niet zo gauw gebeuren.

Moeten ze maar eens dat rare puntige logo vervangen door iets serieus. Dat zou een hele hoop schelen denk ik. Daarnaast lijkt hun marketing in Europa minder goed (gelukt). Maar veel dingen die Peavey maakt kunnen me wel bekoren.

Negative K3 fan
11 februari 2009, 11:51
Blijft toch wel vreemd: in de VS wordt het merk Peavey veel serieuzer genomen dan in de rest van de wereld:



Dat zie ik hier toch niet zo gauw gebeuren.

Rare prijzen zeggen niets, blijkt maar weer eens. Peavey wordt namelijk een stuk minder serieus genomen in de VS. De enige amp waar nog een beetje serieus mee wordt omgegaan is de 5150/6505. Iets minder serieus zijn ze over de JSX en XXX. Dat zijn namelijk gewone 3 channel amps zoals je er heel veel hebt, zo worden recto's in de VS ook lang niet zo hoog gewaardeerd als hier in Europa. Maar moet je eens zien hoe lyrisch ze daar zijn over Europese merken als Framus en Engl... Hier zijn dat goedkopere alternatieven voor rectifiers, terwijl het daar precies andersom is.

Bart1981
18 februari 2009, 11:09
Heb de amp nu ruim 3 weken in m'n bezit en afgelopen zondag heeft 'ie een repetitie in bandvorm meegemaakt. Conclusie: m'n enthousiasme neemt toch wel een flink stuk af.

- Ik vond dat hij erg slecht door de mix heenkwam... de andere gitarist speelde over een London City met Marshall cab en klonk een stuk overheersender.

- Gedoe met m'n volumeknop (al eerder gemeld hier): 0 is stil, 1 is al te hard voor thuis, 2 is al erg hard voor een repetitie met band, en 3 t/m 12 zitten er (zo voelt het bij mij) een beetje voor de sier op. Erg lastig om dus een beetje met nuance je volume te regelen

- De versterkermodellen: clean zitten er erg goeie tussen (met name de 2 Fender Tweed modellings), distorted zitten er 2 of 3 leuke metal geluiden tussen (maar dat speel ik niet). Een warme, vette, volle rock distortion heb ik er nog niet uit kunnen halen.

- Effecten (stomp en rack): zitten een paar hele leuke bij, maar net zo veel compleet nutteloze naar mijn mening, zoals: reverse, rotary speaker, slapback, auto wah, ring modulator, octaver, MOG (whatever that may be?).

Misschien is het ook wel gebrek aan verdieping in de amp, of gebrek aan mijn kunde op m'n telecaster, of de toch wel enige spanning n.a.v. de auditie/repetitie waar ik aan meedeed ;)

In ieder geval: ben dringend op zoek naar lotgenoten wat betreft de Vypyrs.
En daarbij zit ik stiekem ook weer sterk te denken aan een Studiotone + multieffect (ME50 of GT-6 bijvoorbeeld).

olaftheholy
18 februari 2009, 13:00
.....en de vypyr slachtoffer zelfhulpgroep is geboren:grouphug:

Speeddemon
14 augustus 2009, 23:53
Bart1981, ik heb vandaag de Vypyr 100 aan de tand gevoeld, zonder er eerder iets over gelezen te hebben.
Medium rock sounds zijn niet z'n sterkste punt nee. Kijk dan eens naar een VOX VT50 of VT100. Die hebben iets minder metal-geörienteerde geluiden dan de Vypyrs.

De Power Sponge heb ik wel werkend gehoord, maar vond het voor metal niet zo'n pluspunt.
Verder is het altijd zaak om er veel Mids in te draaien en niet te veel gain, wil je in de bandmix overeind blijven.

Overigens klinkt je euvel (dat de andere gitarist met een NIET-modelling amp wel door de mix komt) bekend. Ik heb jaren geleden vaak gerepeteerd in de 013, waar ze de 2e generatie Line6 Flextone's hadden. Precies hetzelfde verhaal. Speel je in je 1tje, klinkt 't best vet. Maar komt de band erbij, en zeker met een 2e gitarist die over een 'gewone' versterker speelt (zeker buizen, maar transistor vaak ook), dan mist je modelling amp vaak ineens 'duw' en lijkt het geluid in de versterker zelf te blijven hangen ofzo. Je komt niet/nauwelijks meer door de mix, of je moet hem onevenredig hard gaan zetten.

m@rijn
15 augustus 2009, 12:06
mss beetje raar om nog te reageren op zo'n oud topic, ma bon, mss heeft iemand er ooit nog wat aan:

Mijn Flextone III (60 watt) kwam ook niet goed door de mix. Ik speelde samen met een maat met een ac30 212 en een andere kerel had een Laney 75W (transistor amp). Ik hoorde mezelf echt niet, de hoge tonen bleven ergens zinderen tussen de 2 andere amps door en de lage tonen werden overheerst door de warme sound van de VOX. Ik moest hem ook echt ongewoon hard zetten eer dat ik mezelf wat kon horen.

Speeddemon
15 augustus 2009, 13:00
@Marijn, dus blijkbaar is dat nog steeds met de 3e generatie Flextones ook een probleem...

Ik heb laatst voor 't eerst gerepeteerd met m'n nieuwe band (www.ironingmaiden.nl - Maiden tribute) en in de rep. ruimte stond een VOX AD100VT. Ik kwam hiermee wel behoorlijk door de mix. Nog niet zo lekker als met m'n Engl Invader, maar da's ook geen eerlijke vergelijking.
Ik had uit die Vox ook een erg overtuigende Powerslave-era tone gehaald. :ok:

Bart1981
26 augustus 2009, 14:51
Overigens klinkt je euvel (dat de andere gitarist met een NIET-modelling amp wel door de mix komt) bekend. Ik heb jaren geleden vaak gerepeteerd in de 013, waar ze de 2e generatie Line6 Flextone's hadden. Precies hetzelfde verhaal. Speel je in je 1tje, klinkt 't best vet. Maar komt de band erbij, en zeker met een 2e gitarist die over een 'gewone' versterker speelt (zeker buizen, maar transistor vaak ook), dan mist je modelling amp vaak ineens 'duw' en lijkt het geluid in de versterker zelf te blijven hangen ofzo. Je komt niet/nauwelijks meer door de mix, of je moet hem onevenredig hard gaan zetten.


Zou kunnnen. Die Vypyr is inmiddels al lang weer verkocht (veel verlies). Heb nu een Koch Studiotone thuis staan. Dat is een stuk leuker speelgoed :) Alleen zit ik nu alweer maaaanden in een totaal akoestische mood haha!