PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: Burny LP!



iWishmaster
6 februari 2009, 09:26
Ik was al een tijdje op zoek naar iets Les Paul vormigs met beperkt budget, en deze week gevonden en opgehaald! Gekocht van Franc van dit forum (Vernet amps), die hem volgens mij van Speeddemon gekocht had.
Het is een Burny Les Paul Custom Black Beauty van eind jaren 80 geworden. Ik kreeg bij de Burny veel meer het gevoel een goed stuk hout in mijn handen te hebben dan ik dat kreeg met bergen Epiphones, Gibson BFG's & Studio's Faded modellen etc. (hoewel de laatste 2 gewoon compleet andere gitaren zijn). Hij speelt prima, maar heeft wel een afstelbeurtje nodig.

Pickups die erin zitten zijn niet helemaal mijn ding (GFS paf-klonen), dus ik moet op zoek naar iets anders om hier een scheurijzer van te maken. Ik zit te denken aan SD Blackouts, maar ben bang dat het neck-element te hot is (voor cleans). Ik vind dat de pickups die er nu inzitten te rommelig klinken bij veel gain: het moet stukken strakker. Ik twijfel ook of Blackouts geen overdosis aan laag en mid geven, dat heeft mijn gitaar van zichzelf al: het moet strak en fel op het brug-element en enerzijds mooi clean (ook met open akkoorden), anderzijds mooi rond en helder voor solo's. Deze gitaar ga ik eigenlijk voornamelijk gebruiken voor metal en hard rock, met wat classic rock uitstapjes.
Tips, meningen etc. welkom.

En natuurlijk het belangrijkste, de foto''s (zal er vanavond of morgen wat meer maken, ook naast zijn grote broer, mijn Fender strat).
http://img11.imageshack.us/img11/7928/p102947n1iq0.jpg
http://img11.imageshack.us/my.php?image=p102947n1iq0.jpg

Edit: maar één foto doet het, imageshack doet raar :(

Fender75
6 februari 2009, 09:36
Mooie LP! Veel plezier ermee!

JeroenSchaaf
6 februari 2009, 09:42
Gaaf ding! gefeliciteerd!

HaroldA
6 februari 2009, 10:03
Ik had 'm ook al zien staan, maar een black beauty vind ik -ondanks de naam- niet mooi genoeg... :makeup:

(alhoewel ik er wel 2 heb: Maya & Gerrinez)

iWishmaster
6 februari 2009, 10:09
Ik had 'm ook al zien staan, maar een black beauty vind ik -ondanks de naam- niet mooi genoeg... :makeup:

(alhoewel ik er wel 2 heb: Maya & Gerrinez)

Black beauty vind ik juist één van de mooiste Les Pauls. Vooral omdat deze al redelijk oud is en de gouden hardware niet meer zo bling-bling is, maar dof en eerder koper-kleurig. Hoewel ik stiekum silverkleurige hardware wel ietsje mooier vind ...

richwoodplayer
6 februari 2009, 10:22
ik vind hem gaaf!
mijn richwood is ook zwart met gold hardware, en ik vind het er heel tof uitzien! :D

HaroldA
6 februari 2009, 11:14
Hoewel ik stiekum silverkleurige hardware wel ietsje mooier vind ...

Zo zijn mijn BB's ook uitgevoerd ;)

Chris Winsemius
6 februari 2009, 11:19
Mooi gitaartje!

Qua PU's van SD heb ik even geen suggesties, misschien 'n custom met A5 of A2 magneet bij de brug?

Ik heb 'n keer 'n Burny GT met P90s in m'n handen gehad en die (specifieke) gitaar was gewoon TOP!

Iig. loeuk dat deze Burny in de GN-familie blijft! ;)

iWishmaster
6 februari 2009, 11:55
Ik merk overigens ook dat deze LP wel erg donker klinkt op mijn amp, maar dat ligt volgens mij vooral aan de amp. Toch maar eens aan andere buizen gaan denken ofzo, maar dat is net zo'n bomen-en-bossen verhaal als pickups :(

Luke-wannabe
6 februari 2009, 12:19
Mooi! (123456)

Rinze
6 februari 2009, 12:23
Ik merk overigens ook dat deze LP wel erg donker klinkt op mijn amp, maar dat ligt volgens mij vooral aan de amp. Toch maar eens aan andere buizen gaan denken ofzo, maar dat is net zo'n bomen-en-bossen verhaal als pickups :(


De GFS-pups zijn ook niet erg helder, tenminste, dat merk ik in mijn zelfbouwtele. En je Les Paul is volgens mij geheel van mahonie, dus zonder esdoorn top op de body. Dat scheelt ook een hoop tophoog dat je mist ten opzichte van een Les Paul met esdoorn top. Maar met andere elementen kun je dat compenseren.

fransoos
6 februari 2009, 12:23
Ik merk overigens ook dat deze LP wel erg donker klinkt op mijn amp, maar dat ligt volgens mij vooral aan de amp. Toch maar eens aan andere buizen gaan denken ofzo, maar dat is net zo'n bomen-en-bossen verhaal als pickups :(

Succes met je burny, :cheerup:
ik heb ook een custom maar bij is de gitaar helemaal van mahogany hetgeen
vlgs mij de donkere sound geeft.
als jouw burny ook van mahogany is dan moet je vlgs mij op zoek naar pup's met een
heldere output.
mijn andere burny heeft een maple cap en is ook veel helderder ( allebei VH1 pup's )

Ibanez666
6 februari 2009, 13:03
Gefeliciteerd, mooi ding! Wat die pickups betreft zou ik de Tonerider Rocksong en Generator overwegen.

B0UDEWIJN
6 februari 2009, 16:19
Gefeliciteerd! Erg mooie gitaar, vooral die binding vind ik mooi. Veel plezier ermee!

schizo910
6 februari 2009, 16:24
Nah, dat is dus echt niks hè? Prulgitaar, bagger kwaliteit... je staat voor lul als je die gaat gebruiken....


Maar hey, ik ben de slechtse niet, geef maar aan mij dan ga ik voor jou voor lul staan...

deal?

iWishmaster
6 februari 2009, 16:28
Nah, dat is dus echt niks hè? Prulgitaar, bagger kwaliteit... je staat voor lul als je die gaat gebruiken....


Maar hey, ik ben de slechtse niet, geef maar aan mij dan ga ik voor jou voor lul staan...

deal?

Even nadenken :grouphug:

Uuhm, nee, moet ik je toch teleurstellen :makeup:

(die nieuwe smileys zijn zwaar irritant overigens ...)

fransoos
7 februari 2009, 14:36
Gefeliciteerd, mooi ding! Wat die pickups betreft zou ik de Tonerider Rocksong en Generator overwegen.

wat jou voorstel betreft; wat had je voorheen in de burny zitten?
de VH1 pup's of de stock pup's.
is een van beide burny's geheel van mahogany of toch meer traditioneel.
op youtube zag ik dat je ze hebt getest maar ik vind de
geluidskwaliteit van de opname niet zo goed waardoor de
toneriders er niet goed uitkomen lijkt me.

Frisods
7 februari 2009, 17:30
mooi gitaartje:cool:

Speeddemon
7 februari 2009, 20:08
Euhj, die ken ik! :ok:

Welke GFS-en zitten erin?
Als je meer hoog wilt, zou ik kijken naar bijvoorbeeld een DiMarzio Evolution, een Duncan JB, misschien een DiMarzio Super Distortion.

I.i.g. gooi er GEEN Duncan SH-1 '59 of een SH-11 Custom Custom. Die zijn zeker te donker.

Gothra
7 februari 2009, 21:23
Neem anders een livewire classic II hb, schijnt het goed te doen in combinatie met de blackout, ik moet er zelf ook nog steeds een kopen. Ze zijn niet veel verkrijgbaar, piet joostens heeft m

Mooie LP!

pol
7 februari 2009, 21:37
duncan full shred doet het ook heel goed in de brug van een les paul, ik heb die in mijn classic zitten.

is lekker duidelijk en strak, en toch vol genoeg, zeker in een les paul.

fransoos
7 februari 2009, 21:38
Neem anders een livewire classic II hb, schijnt het goed te doen in combinatie met de blackout, ik moet er zelf ook nog steeds een kopen. Ze zijn niet veel verkrijgbaar, piet joostens heeft m

Mooie LP!

dat is anderswel een batterij pickup ( active) en daar moet je
wel plaats voor hebben/maken.

pol
7 februari 2009, 21:39
plaats heb je zowiezo in een les paul he...

maar ik zou ze niet actief maken... heb die blackouts ook gehad en was er toch niet helemaal weg van.

Gothra
7 februari 2009, 21:44
dat is anderswel een batterij pickup ( active) en daar moet je
wel plaats voor hebben/maken.

Lees wat de topicstarter zegt:

Ik zit te denken aan SD Blackouts,

en voor zover ik weet zijn blackouts ook actief.

Ibanez666
7 februari 2009, 22:15
wat jou voorstel betreft; wat had je voorheen in de burny zitten?
de VH1 pup's of de stock pup's.
is een van beide burny's geheel van mahogany of toch meer traditioneel.
op youtube zag ik dat je ze hebt getest maar ik vind de
geluidskwaliteit van de opname niet zo goed waardoor de
toneriders er niet goed uitkomen lijkt me.


Tzijn nieuwe Burnys dus geen VH1 , maar FM of FH nogwat. niet verkeerd hoor, maar mij iets te wollig. De tonerider zijn strakker, maar ook creamier

Orpheo
7 februari 2009, 22:25
in een les paul heb je zat ruimte voor de batterij. zelfs zat voor 2 batterijen.

vulvasonic
7 februari 2009, 22:43
Zo!
Die lijkt net echt, man!!! ;)

Gefeliciteerd met je aanwinst. Ziet er kek uit! :cooler:

frekie
8 februari 2009, 11:37
Mooimooimooi!!

Ik heb zelf GFS crunchy Pafs, zijn clean heel lekker jazzy maar idd te weinig output voor scheur. Op een Lp heb ik altijd het liefst SD Jazz en JB. Kan je voor weinig bestellen bij Thomann.de.

Verder niet aan komen, prachtige Black Beauty!

iWishmaster
8 februari 2009, 17:02
Euhj, die ken ik! :ok:

Welke GFS-en zitten erin?
Als je meer hoog wilt, zou ik kijken naar bijvoorbeeld een DiMarzio Evolution, een Duncan JB, misschien een DiMarzio Super Distortion.

I.i.g. gooi er GEEN Duncan SH-1 '59 of een SH-11 Custom Custom. Die zijn zeker te donker.

Er zitten volgens mij nu een GFS crunchy paf en een 59 in, maar dit weet ik niet zeker. Ik ga sowieso de VH1's er terug inzetten om te kijken of dat beter is.
DiMarzio SuperDistortion vond ik wat (te) veel laag hebben in de clipjes. In mijn strat zit een JB-achtige die op zich wel lekker is, maar ik zoek iets voor de wat strakkere metal.

Duncan Full Shred lijkt me ook een goed alternatief, maar dan wel met een iets lagere output variant in de hals. Ik heb een hoop clipjes zitten beluisteren van de BLackouts en ik denk dat de halshumbucker teveel output heeft. Misschien dat het toch EMG's gaan worden (81/60), daarvan weet ik hoe ze klinken in zo'n gitaar dus een veilige keus. Ik vind wel ze ietwat kil, maar het scheurt wel heel erg lekker ...

iWishmaster
11 februari 2009, 10:26
Na enig luisteren van clipjes en dergelijke weet ik nu in ieder geval dat de SD blackout in de neck waarschijnlijk teveel output heeft naar mijn smaak. Daar komt sowieso een EMG 60 in dus. Om dan maar te 'matchen', ook een EMG in de brugpositie. Kan iemand me vertellen wat de verschillen zijn tussen een 85 en een 81 in de brug? Ik heb er wel wat over gevonden, maar echt eenduidig is het niet (de één vind het een vettere klank, de ander zegt dat het ook te modderig wordt ...).

Ik probeer ze sowieso tweedehands op de kop te tikken, dus als het niet bevalt kan ik ze weer zonder alteveel verlies kwijt. Lijkt me leuk om een tijdje te experimenteren met verschillende pickups in ieder geval.

Orpheo
11 februari 2009, 10:29
emg81; superfel, veeeel output. veel grit en grind zeg maar.
emg85; iets minder output, wat vettere tone.

toch zonde dat je niet voor de blackout gaat. imho veel meer tone en muzikaliteit dan emg's. en ze zijn trouwens niet hotter dan emg's.

iWishmaster
11 februari 2009, 15:02
emg81; superfel, veeeel output. veel grit en grind zeg maar.
emg85; iets minder output, wat vettere tone.

toch zonde dat je niet voor de blackout gaat. imho veel meer tone en muzikaliteit dan emg's. en ze zijn trouwens niet hotter dan emg's.

Het halselement niet hotter? Ik heb ergens een vergelijkingsfilmpje gezien met een EMG 60 en blackout in de hals, waarbij de blackout niet zo mooi clean bleef met dezelfde amp-instellingen, in tegenstelling tot de EMG 60.

Overigens ga ik gewoon eens een tijdje experimenten met pickups: ik begin met EMG's omdat dat een redelijk 'veilige keus' is. Blackouts komen er vast ook nog wel een keertje in en dan kan ik het aan den lijve ondervinden :)

almarvk
11 februari 2009, 15:17
Alsof EMG's en Blackout's bedoeld zijn om clean te spelen :D

iWishmaster
11 februari 2009, 15:25
Alsof EMG's en Blackout's bedoeld zijn om clean te spelen :D

Daar zit ook wat in, maarja, voor cleane stukken (ala metallica of bullet for my valentine) heb ik toch een mooie clean nodig. Liefst een hals-element met veel treble dat lekker door de mix hakt. De EMG 60 doet dat volgens mij goed, blackouts kan ik helaas niet beoordelen.

pol
11 februari 2009, 16:02
je kan ook EMG en blackout combineren, werkt perfect.

Gothra
11 februari 2009, 16:35
je kan ook EMG en blackout combineren, werkt perfect.

Idd, ik heb nu een blackout in de brug positie en de EMG 81 die daar eerst zat in de neck, klinkt wel vet

Orpheo
11 februari 2009, 17:12
Het halselement niet hotter? Ik heb ergens een vergelijkingsfilmpje gezien met een EMG 60 en blackout in de hals, waarbij de blackout niet zo mooi clean bleef met dezelfde amp-instellingen, in tegenstelling tot de EMG 60.

Overigens ga ik gewoon eens een tijdje experimenten met pickups: ik begin met EMG's omdat dat een redelijk 'veilige keus' is. Blackouts komen er vast ook nog wel een keertje in en dan kan ik het aan den lijve ondervinden :)
tja, als je je pup superhoog inschroeft, zal het ook wel snel oversturen. en t hangt van je amp af, en de specifieke pup. de halsversie van de blackout blijft heus wel clean hoor. en anders; whats that volume pot for?

ik vind 't zonde van je geld om eerst emgs te kopen om later toch te gaan voor blackouts. maar goed, t zijn mijn centen niet.