PDA

View Full Version : Ik raak in de war



gorbatjov
6 februari 2009, 00:22
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik heeft een probleem.
Een paar weken terug al eens wat tips gehad en nu ben ik dus verslaafd,maar probeer nu kryptonite te spelen en dat gaat redelijk.
Maar als ik nu het nummer mee wil spelen dan raak ik in de war dan is het net of het allemaal te snel gaat.
Als ik het nummer dus aleen speel kan ik het tempo wel volgen rara hoe kan dit ,of word ook dit beter als je maar blijft oeffenen?
Ik ben bang dat het allemaal geklooi blijft iemand tips?
Ik speel het nummet in BPM speler kan dus tempo verlagen is dat een optie?,maar ben dan weer bang dat als ik weer sneler ga afspelen ik het weer niet kan volgen.

Ace 1.15.19
6 februari 2009, 00:55
Ik weet niet hoe je het nummer speelt, maar het is de bedoeling dat je net voor je een ander akkoord pakt een open snaar laat klinken zodat je wat tijd hebt om over te pakken.

Verder zou het denk ik goed zijn om eerst langzamer te oefenen en om langzaam het tempo te verhogen. Probeer het ook eens zonder backing-track.

Wiellem
6 februari 2009, 13:57
Misschien staat de plaat te zacht en dus je gitaar te hard, hierdoor moet je moeite doen om te luisteren naar de plaat waardoor je in de war raakt.

Dus in het begin beginnen met de gitaar zacht en de plaat hard en als het steeds beter gaat gelijk zetten.

Zo begon ik in ieder geval ooit :)

tidalwave_sideburns
6 februari 2009, 14:22
het wil ook helpen met je voet de maat mee te tikken. Zit je beter in de beat

Harald
6 februari 2009, 15:11
Maar als ik nu het nummer mee wil spelen dan raak ik in de war dan is het net of het allemaal te snel gaat.
Als ik het nummer dus aleen speel kan ik het tempo wel volgen rara hoe kan dit

Lijkt me een heel duidelijke hint dat je het tempo net niet kan volgen. Als je alleen speelt zul je ws. gaan zweven in het tempo als het moeilijk wordt.

EERST LANGZAAAAAM, dan pas op snelheid. Kun je het langzaam nauwkeurig, is het op de goede snelheid krijgen meestal zo gebeurd. Begin je te snel, dan oefen je vooral heel veel verschillende fouten. Je kunt het dan uiteindelijk heel goed slordig spelen. Maar daar heb je weinig aan.

gorbatjov
6 februari 2009, 16:04
Lijkt me een heel duidelijke hint dat je het tempo net niet kan volgen. Als je alleen speelt zul je ws. gaan zweven in het tempo als het moeilijk wordt.



Dat zou wel eens heel goed mogelijk kunnen zijn vooral dat zweven ben ik wel bang voor.
Maar hoe hou ik dan 1 tempo tikken met de voet gaat al helemaal niet dan word het helemaal niks.

gorbatjov
6 februari 2009, 16:07
[QUOTE]Lijkt me een heel duidelijke hint dat je het tempo net niet kan volgen. Als je alleen speelt zul je ws. gaan zweven in het tempo als het moeilijk wordt.



Dat zou wel eens heel goed mogelijk kunnen zijn vooral dat zweven ben ik wel bang voor.
Maar hoe hou ik dan 1 tempo tikken met de voet gaat al helemaal niet dan word het helemaal niks.

Harald
6 februari 2009, 16:57
Je gaat zweven omdat het net te moeilijk voor je is. En het lullige is dat je dan vaak juist versnelt, waardoor het nog slordiger wordt. De oplossing zit echt in langzamer oefenen. Liefst met een metronoom, of evt. een drumcomputer of andere drumpatterns.

gorbatjov
8 februari 2009, 00:47
Ja te moeilijk ,dat is eigenlijk alles ,maar volgens mij is dit juist een heel simpel nummer of stel ik het te simpel voor. En als het nummer nu in stukken verdeel bv intro clean met de twee keer acoorden stukje en dan later de distortion delen of werkt dat niet?

Levitation
8 februari 2009, 01:10
Wat ik nu ga zeggen gaat heel lullig klinken, maar er is nog een essentiële factor en dat is gevoel hebben voor ritme en voor muziek in het algemeen.

Onze bassist vroeger kon ook wel redelijk goed op zijn lievelingsplaten (dat was altijd punkrock) meespelen, maar van zodra je hem in de band een bepaald ritme wilde aanleren lukte het hem maar niet om de maat onder de knie te krijgen.

Ik ken de juiste opbouw van Kryptonite niet, maar het kan net zo goed zijn dat het in een 3/4 maat ofzo gespeeld wordt of dat de drum volgens een bepaald pattern werkt waardoor je zelf in de war geraakt wanneer je wil meespelen.

De tips die hier al gegeven werden (metronoom, maar vooral in het begin de muziek luider zetten dan je gitaar) kunnen vast en zeker helpen, maar zelf heb ik eigenlijk nooit met metronomen of drumcomputers moeten werken.

Omdat ik veel te weinig oefen en te weinig motivatie heb ben ik als muzikant redelijk waardeloos en blijft het voor mij meestal ook bij wat akkoorden en de blues minor en pentatonic scale (oppervlakkig), maar dat gevoel voor ritme heeft er toch altijd al ingezeten moet ik zeggen.

Voor mensen die dat gevoel wat minder hebben kan met de voet meetikken op de maat dus ook een enorm goed hulpmiddeltje zijn. (Je moet dit wel "onbewust" doen, anders ga je daar ook in de war geraken vanaf dat je de kluts even kwijt bent.)

gorbatjov
8 februari 2009, 01:17
Klinkt in het geheel niet lullig daarvoor zijn we op dit forum.Alle op en aanmerkingen neem ik ter harte ,zolang het in in normale bewoording gaat zoals volwassen mensen betaamt.
Hier kan ik ook weer wat mee alle kleine beetjes helpen, en een Hendriks of een Gilbert word ik toch nooit meer en die ambitie heb ik ook niet,maar gitaar leren spelen wil ik dus wel.
Wat me wel opvalt dat ik heel veel moeite heb met het edele gitaar spel,en dat ik ook heel maar dan ook heel traag leer, wat een ander in en week leert heb ik minimaal een maand nodig.