PDA

View Full Version : Ranzig, goor, agressief en vunzige pickup



Rewind
5 februari 2009, 23:20
Tja, de titel zegt het al, ik ben op zoek naar de meest ranzig klinkende brugpickup.
Een pickup waardoor elke jazz- of countrygitarist instant punk gaat spelen.:punk:
Passief of actief maakt niet uit. Het komt in een goedkope agathis sg-body, dus het pickup moet van zichzelf al een behoorlijke sound hebben, verwacht niet veel steun van het hout.
Hardere stijlen, wordt je vaak al naar emg's etc gewezen, maar ben bang dat dat te steriel gaat klinken. Misschien is iets van Dirty Fingers ofzo een idee. Of toch EMG's, of duncan blackouts.
Wat zijn jullie tips?

Orpheo
5 februari 2009, 23:25
uhm... tja, ik vind t lastig, je vraag. de prails kan je superranzig laten klinken, met een humbucker, strat of p90 setting. maar de blackout is wel MEGAbruut, moet ik zeggen. qua concept, een van de beste pickups die ik ken, en qua tone, ook helemaal te gek.

sjaak1990
5 februari 2009, 23:28
Kramer quad rail? Lomp ding dat absoluut geen clean moet kunnen, maar geen kwaliteit die Orpheo voorsteld :)

Rewind
5 februari 2009, 23:44
uhm... tja, ik vind t lastig, je vraag. de prails kan je superranzig laten klinken, met een humbucker, strat of p90 setting. maar de blackout is wel MEGAbruut, moet ik zeggen. qua concept, een van de beste pickups die ik ken, en qua tone, ook helemaal te gek.

Ik weet dat jij ervaringen hebt met veel houtsoorten. Is bovenstaande ook het geval in een goedkope agathis sg-body?
Van actieve pickups (zelf niet veel ervaring mee) wordt vaak gezegd dat ze steriel klinken. Maar bij steriliteit (:P) valt het hout misschien wel wat door de mand.

Orpheo
6 februari 2009, 00:05
Ik weet dat jij ervaringen hebt met veel houtsoorten. Is bovenstaande ook het geval in een goedkope agathis sg-body?
Van actieve pickups (zelf niet veel ervaring mee) wordt vaak gezegd dat ze steriel klinken. Maar bij steriliteit (:P) valt het hout misschien wel wat door de mand.

emg's zijn steriel. blackouts klinken als, echt waar, hotrodded passieve elementen, maar dan actief, en BELACHELIJK hot. agathis, daar wil je iets in hebben wat veel mids en laag heeft, vind ik, omdat agathis weinig 'body' heeft in tone. motherbucker is the way to go, bro. Ik kocht de mijne voor omgerekend 50 euro...kweenie of dat nu nog gaat, maar ik vind 'm geweldig. jammer dat ie zo SPUUGlelijk is in looks. 4 gitzwarte rails. yack.

@sjaak: de kent armstrong motherbucker is er denk ik de moderne/nieuwe vervanger daarvan. ook 4 rails. megasnoeihot, tone for days, vind ik dan. maar niet ranzig of goor.

Joey Handsome
6 februari 2009, 00:15
Man, het maakt toch geen ene mallemoer uit wat voor pickups je hebt voor oldskool zooi. Alsof die gasten daarmee bezig waren. Sowieso, definieer oldskool.

Megadeth22
6 februari 2009, 00:19
Knal er een shitlading gain en treble overheen en je tone is ranzig.

Rewind
6 februari 2009, 00:25
Gain enzo komt wel goed. Zat enkel af te vragen welk pickup zich het best voor dit geval leent.

@ Knappe Joey. Eigenlijk zal ik er geneens oldskool punk mee gaan spelen, maar dit omschreef het best het geluid waarnaar ik opzoek ben denk ik. Het gaat me vooral om het rauwe & agressieve.

Joey Handsome
6 februari 2009, 00:26
Ja, zo ongeveer. (http://www.youtube.com/watch?v=wHk7zahvDFI)

Rewind
6 februari 2009, 00:31
Ik heb het 'oldskool' inmiddels weggehaald. De Black Flag sound is toch niet helemaal wat ik zoek. Hou toch meer van een wat voller geluid, wat strakker (niet té strak/metal-like), maar alsnog iets wat klinkt als een flinke trap in je smoel zeg maar.


blackouts klinken als, echt waar, hotrodded passieve elementen, maar dan actief, en BELACHELIJK hot.

agathis, daar wil je iets in hebben wat veel mids en laag heeft, vind ik, omdat agathis weinig 'body' heeft in tone. motherbucker is the way to go, bro..... maar niet ranzig of goor.

Blackouts zijn dus vet, maar wellicht niet in een agathis body?

Motherbucker matcht goed met het hout, maar klinkt niet ranzig?
(lelijkheid boeit toch niet? kapje erover en je ziet er niks meer van!)

God, waar ben ik aan begonnen met m'n termen als goor, vunzig enzo :P Maarja, ik wist ook niet echt hoe ik t geluid beter kan omschrijven.

hoofd
6 februari 2009, 00:34
Een rauw en agressief geluid heeft echt niet zoveel met je pickup te maken als je denkt.. Een goede smerige distortion (RAT!!!) doet wonderen, plus gewoon keihard rammen op je gitaar.
Naar mijn mening moet je juist niet voor een pickup gaan die gemaakt is voor high gain rotzooi, dan is je geluid veels te strak.. Versterker en smerige disto doen veel meer.

Orpheo
6 februari 2009, 00:44
Ik heb het 'oldskool' inmiddels weggehaald. De Black Flag sound is toch niet helemaal wat ik zoek. Hou toch meer van een wat voller geluid, wat strakker (niet té strak/metal-like), maar alsnog iets wat klinkt als een flinke trap in je smoel zeg maar.



Blackouts zijn dus vet, maar wellicht niet in een agathis body?

Motherbucker matcht goed met het hout, maar klinkt niet ranzig?
(lelijkheid boeit toch niet? kapje erover en je ziet er niks meer van!)

God, waar ben ik aan begonnen met m'n termen als goor, vunzig enzo :P Maarja, ik wist ook niet echt hoe ik t geluid beter kan omschrijven.
icm agathis is een motherbucker wel ranzig(er) dan in mahonie, maar goed, ik geef netjs antwoord op je vraag, want ik ben 't eigenlijk gewoon eens met Hoofd ;)

vulvasonic
6 februari 2009, 00:46
Als je een ranzig, goor, agressief en vunzig pickupje wilt, dan wil ik er wel even voor je overheen schijten?
:crazyhappy:

Rewind
6 februari 2009, 01:08
icm agathis is een motherbucker wel ranzig(er) dan in mahonie, maar goed, ik geef netjs antwoord op je vraag, want ik ben 't eigenlijk gewoon eens met Hoofd ;)

En daar ben ik je ook erg dankbaar voor! :)

@ vulv, dat zou me een eer zijn!

Voor de naam van de uiteindelijke SG zit ik trouwens nog te twijfelen tussen SmeriG of (op z'n engels) S anar-G. Andere woordspelingen zijn altijd welkom :P

Ander perspectief:
Het smerige komt uit amp + evt pedalen (Rat is zelfs in bezit al). Maar ik zoek een element wat dit juist een beetje 'in toom houdt' waardoor het strak blijft en voorkomt dat het modderig of een hopeloos gain geruis wordt.

Het hele idee erachter:
Ik ben de laatste tijd actief geraakt met het maken van electronische muziek (drum 'n bass, techno, rave etc). Hierin gebruik ik wel eens een gitaarpartijtje, maar ik wil dit een prominentere rol geven, en er meteen een leuk knutselprojectje van maken, leuk gitaartje in elkaar zetten. In electronische muziek klinkt veel al erg strak, netjes en misschien wat 'doods', dus ik wil dat de gitaar hier juist een beetje tegenin gaat. Dus nog wel strak, maar wel levendig en niet te netjes.

Het verschil tussen :supercool: en :blast:

Rewind
6 februari 2009, 01:34
krijg nou tieten, ben verkeerd geinformeerd. Blijkt die gitaar die ik als basis wilde nemen van basswood te zijn :dontgeti:
Dat is volgens mij een behoorlijke no-go houtsoort. Vooral in combinatie met bolt-on maple neck.

Pepe
6 februari 2009, 01:49
De alternatieve rock -grunge bedoel ik- hadden door dat je een veel rauwer geluid krijgt als je ipv de gebruikelijke Jacksons, Ibanezzen en ESP's gewoon Fendertjes als Mustang en jazzmasters over de kop heen jaagt. Of, zoals Neil Young, een vintage deluxe opfokt.

Natuurlijk moet je ook wat dissonanten in je akkoorden gooien, netjes tsjake tsjake tsjak in de maat helpt dan niet echt.

Doc_Rock
6 februari 2009, 01:55
Ander perspectief:
Het smerige komt uit amp + evt pedalen (Rat is zelfs in bezit al). Maar ik zoek een element wat dit juist een beetje 'in toom houdt' waardoor het strak blijft en voorkomt dat het modderig of een hopeloos gain geruis wordt.
Dus nog wel strak, maar wel levendig en niet te netjes.

Dan denk ik dat je in de richting van moderate to veel output moet gaan om budgetvriendelijk te blijven is een SH-6 of een Invader ( al vrij zwaar mr nog passief, en zeer vuile dikke mids.) de denkrichting in de brug. Of als je helemaal plakkerig wil een hot-rodded P90 element met veel gain i/d nek. Waar wil je pick-up id gitaar en wil je nog cleane stukken ook?

Rewind
6 februari 2009, 02:07
Dan denk ik dat je in de richting van moderate to veel output moet gaan om budgetvriendelijk te blijven is een SH-6 of een Invader ( al vrij zwaar mr nog passief, en zeer vuile dikke mids.) de denkrichting in de brug. Of als je helemaal plakkerig wil een hot-rodded P90 element met veel gain i/d nek. Waar wil je pick-up id gitaar en wil je nog cleane stukken ook?

Thanks voor je mening
Hij komt in de brug, nek komt een sustainer in. Clean ga ik niet gebruiken.

Orgasmocaster
6 februari 2009, 05:18
voor een smerig ofwel goedkoop geluid kun je gewoon een goedkope pickup gebruiken.. ik heb zelf een gfs loudmouth in een strat zitten die best wel smerig kan..

als je een heel vet zware toon wil dan zou je de rio grande crunch/punch box moeten proberen.. ik ga eerdaags een setje kopen en heb goede verhalen er over gehoord. staan ook leuke samples op de rio grande website.

treblemaster
6 februari 2009, 09:04
Ik vind zelf een single coil beter geschikt voor een echt smerig, rauw geluid. Aan ranzig denk ik al eerder aan het brugelement (fuzz achtig), maar goed dat is natuurlijk maar net wat je onder smerig, ranzig, rauw verstaat.
Kun je misschien nog wat voorbeelden noemen van bands?

Black Blag is uiteraard gewoon solid state distortion ;).

Frisods
6 februari 2009, 09:18
Een rauw en agressief geluid heeft echt niet zoveel met je pickup te maken als je denkt.. Een goede smerige distortion (RAT!!!) doet wonderen, plus gewoon keihard rammen op je gitaar.
Naar mijn mening moet je juist niet voor een pickup gaan die gemaakt is voor high gain rotzooi, dan is je geluid veels te strak.. Versterker en smerige disto doen veel meer.

Helemaal mee eens, ik wou ook dat geluid.
Sindsdien heb ik een Rat gekocht, en ik ben Helemaal gelukkig!

treblemaster
6 februari 2009, 09:20
Of anders de TurboRAT, nog iets extremer ;).

sjaak1990
6 februari 2009, 09:21
@sjaak: de kent armstrong motherbucker is er denk ik de moderne/nieuwe vervanger daarvan. ook 4 rails. megasnoeihot, tone for days, vind ik dan. maar niet ranzig of goor.

Die opvolger ken ik niet. Verder heb ik er geen ervering mee, wist alleen dat de output belachelijk hoog is :)

tidalwave_sideburns
6 februari 2009, 14:07
kan je die pick ups niet relicen?
Roest door zweet, bier en stofaanslag hebben de helderheid van de klank van mijn pickups geen goed gedaan.

Rewind
6 februari 2009, 14:33
Wat raar, ik dacht dat ik de titel van dit topic had veranderd :???:

ik ben er achter dat het niet zozeer een oldskool rommelig geluid is wat ik zoek.
Het pickup moet juist strak zijn in het laag, en een goede definitie, zodat ie niet verzuipt in de hoeveelheid gain. Een hoge output, zodat ik 'm ook flink omlaag kan schroeven voor een goede sustain. Het moet een lekker agressief geluid voortbrengen, niet iel.
Eigenlijk een vrij basic gitaargeluid, maar toch nét dat beetje smaak wat ik zoek.
Bah, lastig dit.

Ik heb een mp3 met ongeveer iets wat er op lijkt, maar krijg t niet fatsoenlijk geknipt, omdat m'n cubase niet meewerkt.


Genoemde opties tot nu toe:
- Seymour Duncan Blackout
- (evt. Blackout Metal? Nóg meer output, misschien iets té)
- Kent Armstrong Motherbucker
- Seymour Duncan SH-6
- Seymour Duncan Invader

De tonewizard op de SD site raadde me de SH-10 aan (custom5) deze is hier nog niet genoemd. En wat is de mening over bijvoorbeeld een Dimarzio Super Distorion, SD Livewire Metal, Screamin' Demon of misschien wel gewoon evolution?
Over de Dirty Fingers is ook nog niet heel veel gezegd.

DaveItUp
6 februari 2009, 15:28
Alles aan je post schreeuwt: P-90's. Hoge output, smerig doch goed gedefinieerd en een lekker laag, maargoed da's mijn mening.

Rewind
6 februari 2009, 15:29
Alles aan je post schreeuwt: P-90's. Hoge output, smerig doch goed gedefinieerd en een lekker laag, maargoed da's mijn mening.

En het is ook juist jullie menig waar ik om vraag! ;) Thanks

DaveItUp
6 februari 2009, 15:32
Ik zweer erbij iniedergeval.

treblemaster
6 februari 2009, 15:40
Hmmm, denk dat ik ook maar eens aan de P-90's moet ;). Een heerlijk geluid ala Johnny Thunders of meer richting Social Distortion.

Orgasmocaster
6 februari 2009, 16:17
Alles aan je post schreeuwt: P-90's. Hoge output, smerig doch goed gedefinieerd en een lekker laag, maargoed da's mijn mening.

Volgens mij ben ik de enige rio grande liefhebber hier,
maar voor een hete P90:
Rio Grande Fat Bastards!

sjaak1990
6 februari 2009, 17:40
Een rauw en agressief geluid heeft echt niet zoveel met je pickup te maken als je denkt.. Een goede smerige distortion (RAT!!!) doet wonderen, plus gewoon keihard rammen op je gitaar.
Naar mijn mening moet je juist niet voor een pickup gaan die gemaakt is voor high gain rotzooi, dan is je geluid veels te strak.. Versterker en smerige disto doen veel meer.

Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt!

Fiendish
6 februari 2009, 17:42
Ik zeg : een setje Bareknuckle Warpig P90's (En nee, die staan niet standaard op de BKP website, mailtje naar Tim (Mills) doet wonderen)

pol
6 februari 2009, 18:04
Ik zou zoals een paar hier al aanraden voor een duncan Invader gaan, lekker dikke mids heeft dat ding, vrij veel bas ook, maar wel redelijk strak.

Ik heb een bare knuckle warpig vergeleken met de invader in dezelfde gitaar (gibson V) en daar klonk de invader voor mij duidelijk better, vettiger, meer karakter, en toch heeft die pickup nog een goeie dynamiek voor de output..

Sh6 is ook niet slecht maar wat dunner.

de blackouts was ik ook niet zo heel gek van, misten toch dat rauwe van de invader.

duncan sh-10 is de full shred, die vind ik ook heel goed, maar in een gitaar die van zichzelf al veel body heeft, zoals een les paul, daar combineert die super mee.. invader in les paul is een beetje teveel van het goede, alhoewel het geen heel slechte combinatie was

piet elektron
6 februari 2009, 23:36
Thanks voor je mening
Hij komt in de brug, nek komt een sustainer in. Clean ga ik niet gebruiken.

Clean ga je wel gebruiken (mark my words). Ik heb zelf een Dimarzio X2N achterin m'n Gibson... passief high output split elementje, felle klank, wat dun in split-modus. Is hier nog niet genoemd.

pol
7 februari 2009, 09:34
X2N is ook niet slecht, maar ik vond de invader wel wat duidelijker & dynamischer klinken.

zeppo
7 februari 2009, 10:10
Ben je niet goedkoper uit met een of ander ranzig Behringer scheurpedaaltje? Heb de video ffe bekeken, en mij lijkt dat dat moet kunnen.

Rewind
7 februari 2009, 11:31
Haha, maar die video had ik niet gepost, en was juist niet waar ik naar op zoek was :)
Wel tegenstrijdig trouwens, sommigen raden elementen met wel 4 spoelen aan, anderen p90's met 1 spoel :P
Tis dat ik heel druk ben met school, maar zal proberen vandaag nog iets te zoeken met t geluid waar ik naar op zoek ben.
Zat gister effe een nummer van marilyn manson te luisteren, die gitaarpartij klonk wel vies genoeg en kwam in de buurt, maar miste toch de ballen.

Een agathis vs basswood body, als ik het goed heb zit daar niet enorm veel verschil tussen qua klank toch? Dat ga ik nog effe opzoeken in t houttopic

Clean ga ik écht niet gebruiken, daar pak ik wel een andere gitaar voor. Als ik clean ga gebruiken met die gitaar, wordt het via een gitaarsynth of piëzobrug.

sinneD
7 februari 2009, 13:14
Wat ik persoonlijk een "ranzige" toon vind hebben is de F Thinline Telecaster 72' RI. Was een tijd terug bij feedback Utrecht met een maat van me. Hij had allerlij gitaren geprobeerd met singlecoils tot humbuckers, semi-hollows erbij. Ik sloot voor de grap even de Fender aan en die toon was echt zoooo rauw. (speelde over een 50W engl screamer of thunder combo, 1 van de 2)

Ik zweer het je, die sound klonk zo puur/rauw, whatever. Was zelf echt verkocht, had alleen geen geld ^^

De betreffende thinline heeft overigens van die "wide range" humbuckers van Fender, zijn gewoon te koop bij de winkels als je klein beetje zoekt.

Saf
7 februari 2009, 15:36
een beetje een hotte P90, volume op de gitaar open, Disortion ervoor en een laag wattage buizenamp goed ver open en hard hard aanslaan. Instand vette ranzige maar redelijk strakke vervorming.

Pepe
7 februari 2009, 15:44
Wat ik persoonlijk een "ranzige" toon vind hebben is de F Thinline Telecaster 72' RI. Was een tijd terug bij feedback Utrecht met een maat van me. Hij had allerlij gitaren geprobeerd met singlecoils tot humbuckers, semi-hollows erbij. Ik sloot voor de grap even de Fender aan en die toon was echt zoooo rauw. (speelde over een 50W engl screamer of thunder combo, 1 van de 2)

Ik zweer het je, die sound klonk zo puur/rauw, whatever. Was zelf echt verkocht, had alleen geen geld ^^

De betreffende thinline heeft overigens van die "wide range" humbuckers van Fender, zijn gewoon te koop bij de winkels als je klein beetje zoekt.

Niet alleen de '72, de '69 singlecoil klinkt ook rauw, direkt en rafelig. Die humbuckers hebben daar niks mee te maken.

sinneD
7 februari 2009, 17:52
Niet alleen de '72, de '69 singlecoil klinkt ook rauw, direkt en rafelig. Die humbuckers hebben daar niks mee te maken.

Waar zit het hem dan in denk je, want de gitaarconstructie is ook niet identiek, kwa gebruikte houtsoorten verschillen ze volgensmij.

Liquid_Metal
7 februari 2009, 18:16
Neem eens een kijkje op de website van DiMarzio. Als je iets super hi-gains zoekt kun je bv voor de Breed Bridge gaan, of misschien de D Activator Bridge.
Luister maar ns naar het audiofragment van de laatste, van John 5 en Rob Zombie. Als dát niet agressief is ;)

Pepe
7 februari 2009, 18:32
Waar zit het hem dan in denk je, want de gitaarconstructie is ook niet identiek, kwa gebruikte houtsoorten verschillen ze volgensmij.

Kwa constructie niet identiek?

Rewind
7 februari 2009, 19:53
John 5 en Rob Zombie.

Dat is inderdaad wel de kant die ik op wil qua geluid

sinneD
7 februari 2009, 20:41
Kwa constructie niet identiek?

Ik bedoelde het gebruik kwa hout. De gitaren zijn namelijk te vinden in ash, mahonie en alder.

Pepe
7 februari 2009, 22:06
Ik bedoelde het gebruik kwa hout. De gitaren zijn namelijk te vinden in ash, mahonie en alder.

Die houtsoorten kom je op alle gitaren tegen. De constructie en sound zijn uniek dus dat lijkt me een logisch verband.

JeanPaul du Vinnie
8 februari 2009, 01:21
Ik vind, in tegenstelling tot de meeste anderen hier blijkbaar, de Invader totààl geen dynamische of strakke pickup. Ik heb er zelf eentje in mijn Yamaha SG en ga 'm er waarschijnlijk ooit eens terug uithalen want hij klinkt gewoon veel te modderig naar mijn zin. Alles verdrinkt gewoon in de lage mids. Ik wou ook vuil en dik toen ik 'm installeerde, maar er zijn grenzen.

RS-Rik
8 februari 2009, 12:47
p90's en versterker fucking hard

Saf
8 februari 2009, 15:21
yep zoals ik ook al aan haalde, is dat de manier! of ee nversterker met een lager wattage kopen hoefd die niet zo hard.

lindstrom
8 februari 2009, 15:31
Tja, de titel zegt het al, ik ben op zoek naar de meest ranzig klinkende brugpickup.
Een pickup waardoor elke jazz- of countrygitarist instant punk gaat spelen.:punk:
Passief of actief maakt niet uit. Het komt in een goedkope agathis sg-body, dus het pickup moet van zichzelf al een behoorlijke sound hebben, verwacht niet veel steun van het hout.
Hardere stijlen, wordt je vaak al naar emg's etc gewezen, maar ben bang dat dat te steriel gaat klinken. Misschien is iets van Dirty Fingers ofzo een idee. Of toch EMG's, of duncan blackouts.
Wat zijn jullie tips?


tjah.. ik zeg 1 ding: dimarzio tonezone !

-laurens-
8 februari 2009, 21:47
Ik zou ook zeggen, probeer de Seymour Duncan Invader. Die is wel heel erg bruut. Echter, deze gaat niet met elke houtsoort/gitaar samen. Ik heb hem ooit gehad in een Dean ML, dat was een goede combi.

StrungOut87
9 februari 2009, 00:42
Ik versta dat je een "Balls trough the wall!!"-sound wilt, dus hier

men top 3 "smerige pick-ups":

1)Dimarzio Super Distortion (ik heb wel een 80's model,ik weet niet of de nieuwe nog zo vettig zijn)

2)Seymour Duncan SH-6

3)Bill Lawrence L 500 XL


grtz

Rewind
9 februari 2009, 00:52
haha, je verstaat me helemaal goed!

T kutte is dat iedereen een andere mening heeft, tis niet dat iedereen zegt "Die moet je hebben!!". Ook wel jammer dat je elementen ook niet effe kan testen ofzo.
Ik ga morgen even een resumé maken van wat allemaal genoemt is en hoe vaak, en dan alles effe checken op internet dmv toonschemaatjes enzo :S

Thanks iedereen in ieder geval!!!

Kellet
9 februari 2009, 12:19
Boss Metalzone :seriousf: of een Behringer Distortion. :seriousf: :seriousf:

Orpheo
9 februari 2009, 13:14
ik heb de superdistortion geprobeerd, veel te modderig en blubberig.

de l500xl vond ik slap, zwak, weinig kloten, weinig karakter, en helemaal niet ranzig of veel output.

mijn top 10 van beste high output pups:

1: mijn eigen ontwerp
2: SD blackout
3: motherbucker
4: BKP painkiller
5: BKP warpig ceramic met de zware winding
6: dean michael schenker
7: swineshead xbucker
8: swineshead venom
9: dimarzio x2n
10: dimarzio d activator

mijn eigen ontwerp is een verbetering van de motherbucker. met een dikkere draad, toch winden naar 14k tot 18k, hangt af van hoe dik de spoel KAN worden op zo'n moment, ceramische magneet, als een staaf op een spoel en alnico5 staafjes als polepieces. beetje de d sonic van dimarzio qua looks, maar compleet ander geluid en andere feel. superstrak, enorm gebalanceerde EQ, en 'maakbaar' je eigen tone (alnico5pieces omhoog of omlaag geeft bv meer hoog of juist meer laag), superstrak. en zware mismatch in spoelen. (4k tot 6k op de ene spoel met dan 10 tot 12 op de andere).

komt in mijn nieuwe crimsons.