PDA

View Full Version : Verlijmen maple topje



Ewoud Kuijt
5 februari 2009, 22:01
Ik ben al een tijdje met de zoekfunctie bezig maar ik krijg de benodigde informatie niet naar boven vandaar maar even zo.

ik heb een paar dagen geleden een esdoorn topje "gewonnen" op ebay:

http://i214.photobucket.com/albums/cc252/Ewoudkuijt/2004.jpg

Het topje is 7mm dik en moet samen met een plak mahonie een telecaster worden.

Mijn vraag is: moet ik het topje eerst verlijmen en dan op de rest van de body lijmen en zo ja wat is dan een handige manier om de twee redelijk dunne stukken mooi vlak aan elkaar te lijmen. Ik heb wel eens iets hier voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.

Wie helpt me?

aaronstonebeat
5 februari 2009, 22:55
Voor zover ik het zou inschatten (want ik moet mijn eerste gitaar met bijzondere top nog maken :hippie: ), worden eerst de topdelen verlijmd. Je moet eerst zorgen dat de te verlijmen delen vlak zijn en haaks op de voorkant staan. Dan is het een kwestie van klemmen in 2 richtingen tegelijk: de lijmdelen tegen elkaar en mbv van wat extra balkjes, lijmklemmen en bakpapier zorgen dat de 2 delen niet langs elkaar heen kunnen schuiven.

Als de top één geheel is geworden, kan ie op de body worden gelijmd.

PS
Da's wel een strat die op de foto staat getekend :crazyhappy:
Ben zelf ook met een tele bezig. Succes :ok:

Cocobolo
5 februari 2009, 22:55
>> zo ja wat is dan een handige manier om de twee redelijk dunne stukken mooi vlak aan elkaar te lijmen

Heel makkelijk zou het zijn om iemand met een vlakbank even te vragen te helpen (die ook een beetje bij jou in de buurt woont).

Heb je anders wellicht een schaaf? De planken tegen elkaar klemmen met de zijde die je wil samenvoegen naast elkaar, deze dan 'heel dun' haaks schaven. Heel dun, omdat je niet teveel van het bookmatch-effect (dus de aansluitende nerven) wilt kwijt raken.

Je zou ook schuurpapier op een haakse balk kunnen lijmen. Deze balk vervolgens in een hoek van 90 graden ten opzichte van een vlakke en gladde ondergrond met lijmklemmen vastzetten. Dan leg je de top-delen op de gladde ondergrond en schuurt ze voorzichtig langs die schuurpapier-balk (wel eerst heel goed controleren op haaksheid).

Misschien hebben anderen nog meer mogelijkheden/opties? Bovenfrees gebruiken met een bitje met aanloopwieltje (hoe heten die dingen ook al weer)?
Mooi topje!

st.robot
5 februari 2009, 23:04
bij de meeste projecten die ik gezien heb wordt eerst de top verlijmd en dan pas op de rest van de body geplakt. In 'build your own electric guitar' van Martin Oakham staat dat het ook kan door eerst de apart delen op de aparte delen van het mahonie (in de veronderstelling dat dat ook uit 2 delen bestaat) te lijmen en die dan nadien aaneen te plakken.

Ik zou het eerder doen door eerst de top te verlijmen (en ik denk dat de meeste het zo wel doen)

niekb
5 februari 2009, 23:25
De Oakham manier schijnt wel goed te werken. Logisch ook je hebt een beter oppervlak om te klemmen. Daarna de dikke blokken over een vlakbank en je kan het verlijmen. Ik heb het nog nooit zo gedaan echter.

Dat wordt vast een fraai stratje!

Ewoud Kuijt
6 februari 2009, 08:20
Nee jongens, het wordt geen strat maar een tele. Een beetje zo een als Jeff Miller ze heeft gemaakt (en net zo goed hopelijk). Deze ebayshop gebruikt vooral deze strattemplate om ons klanten een idee te geven.

Ik maak me vooral zorgen of een lijmoppervlak van 7mm wel genoeg steun geeft voor een goede verbinding. Het is ook even afwachten hoe vlak de stukjes binnenkomen.

Ook vraag ik me af hoe ik de lijmklemmen achter een dun randje van 7mm krijg. Misschien met een latje erachter. Ik wil dit het liefst doen op het werkblad van mijn nieuwe keuken omdat dat het vlakste oppervlak is wat ik heb. Heeft iemand zo klusje wel eens geklaard (met foto's)?

G.G.
6 februari 2009, 08:35
Ik heb beide delen verlijmd, direct op het mahonie. Wat je zou kunnen doen is in een van de twee delen twee gaten boren waar later toch fresingen komen, beide delen lijmen dat ene deel vastschroeven dat alles mooi gecentreerd blijft. Dan het tweede deel op de plak mahonie leggen en zijwaards opspannen en dan vanbovenaf alles vastklemmen. Zo heb ik het in ieder geval gedaan en het werkte prima. Vergeet niet eerst alle kanalen te frezen!!!

Hedge
6 februari 2009, 09:05
Een lijm oppervlak van 7mm geeft zeker genoeg steun. Kijk naar een top van een acoustische gitaar, die is maar 2 tot 3mm.

Als ik een top voor een acoustische gitaar is die 5mm. Dus die lijm-methode lijkt me ook bruikbaar voor een top van 7mm.
Ik werk op de volgende wijze:
Met een volgfreesje maak ik de zijkanten eerst vlak en recht. Vervolgens houd ik de planken tegen elkaar in het licht. Kan kun je zien hoe goed de verbinding is. Op een alu-vierkante staaf plak ik schuurpapier en maak de vlakken beter pas (top op vlakke ondergrond, alu staaf ook, zo blijft de verinding haaks). Als de naad echt goed sluit ga ik verlijmen. Deze methode is redelijk duidelijk te zien in het bouwverslag van NR 4 Backpacker.

Van Dattum
6 februari 2009, 09:17
Mooi topje man! Ik verlijm zelf altijd eerst de helften van de body, daarna de helften van het topje en daarna lijm ik beiden op elkaar tot 1 body blank. Ik maak de helften van het topje passend met een bovengelagerd freesje langs een kaarsrechte lat.
Werkt over het algemeen prima, maar zoals je hier leest zijn er meer goede methoden!
Succes enne... wel foto's posten!

fred dons
6 februari 2009, 09:24
ik koop regelmatig bij Finewoods en ik kan mijn topjes zo verlijmen zonder dat ik de zijkanten verder hoef te vlakken, die waren al perfect recht toen ik ze kreeg

Ewoud Kuijt
6 februari 2009, 10:14
Ha die Fred, weer terug op het forum? Jammer dat je ons winkeltje verklapt hebt. Mooie prijzen! Ik had al zo'n vermoeden dat ze de zijkantjes al gevlakt hadden. Mooi! Jij verlijmt ook eerst de top en dan de zaak op de body?

fred dons
6 februari 2009, 11:15
ze zijn direkt (dus buiten ebay) meestal nog goedkoper
http://www.fine-woods.com/id89.html

(en ze hebben zat hout hoor ;) )

charlotte had wel een goede tip voor het verlijmen van topjes aan elkaar, leg de top met de verlijmde randen tegen elkaar op een smal latje, timmer of klem 2 balkjes aan beide zijden van de top, haal het latje weg, leg een zwaar gewicht in het midden op de lijmnaad en laten drogen en presto

Ewoud Kuijt
6 februari 2009, 11:34
Behalve wanneer je de enige bieder bent en er met de startprijs vandoor gaat, zoals bij mij.

Hoelang duurt dat bij jou meestal tot het bij je thuis aankomt?

fred dons
6 februari 2009, 12:00
dat heb ik ook wel gedaan hoor maar dat lukt niet altijd :D

het duurde bij mij 2 weken

gengar
6 februari 2009, 12:29
als ik daar een topje van 100 dollar bestel, wat kost het me dan voordat het op mijn werkbank ligt?

fred dons
6 februari 2009, 13:02
mijn topjes waren allemaal onder de CAD 100 dus ik kan niet echtvergelijken maar de keren dat ik belasting moest betalen was het iets van 15 eurie, vervoerskosten zijn relatief hoog maar de canadese dollar is ongeveer 0,60 eurie waard dus tis allemaal wel te behappen

gengar
6 februari 2009, 13:23
kom je misschien toch nog beter uit dan wanneer je bij bijvoorbeeld eurospruce bestelt...

Ewoud Kuijt
6 februari 2009, 13:28
Pas op: de prijzen op hun eigen website zijn in USD!

@Fred: Die twee weken, was dat met de goedkoopste verzendoptie?

fred dons
6 februari 2009, 13:58
de goedkoopste optie, USPS geloof ik

DaanW
6 februari 2009, 14:53
de goedkoopste optie heeft bij mij wel eens 2 maanden geduurd, en ook wel eens 3 weken. Daar is dus niet echt wat nuttigs over te zeggen