PDA

View Full Version : Dunlop CryBaby GCB-95



shredneck
5 februari 2009, 21:12
Hey,

Ik heb een Crybaby gekocht (GCB-95), een oudje voor weinig voor mijn bluesboard. Ik begreep altijd dat deze pedalen gebufferd zijn maar........als deze uitstaat zonder voeding (geen adapter en geen batterij) laat ie het signaal gewoon door terwijl ik aannam dat niet het geval zou zijn.

Zijn die crybaby's true bypass?

Dat was namelijk 1 van de eerste mods die ik er op los wou laten, maar als ie het al is...
Iemand die dit weet?

Arjan12
5 februari 2009, 21:53
Mijn GCB-95 was dat niet, die zoog behoorlijk veel tone. Nog harder dan m'n vriendin :soinnocent: .

shredneck
5 februari 2009, 22:08
Hehehe, a dirty mind is a joy forever.


Maar goed, de details. Op het board staat een nummer en voor dat nummer staat een E. Verder zitten er doorzichtige jackentrees in. Ik kan geen tb-mod ontdekken, alle onderdelen zitten er ook nog in.

Ziet er eigenlijk helemaal origineel uit.

Vaag toch? Weet iemand of er een serie van de cgb-95 ooit true bypass is geweest?

Dirk_Hendrik
5 februari 2009, 22:12
volgens mij niet.

shredneck
5 februari 2009, 22:46
volgens mij niet.

Als de wah origineel is dan zou je in de door mij beschreven situatie dus geen signaal moeten horen?

Dirk_Hendrik
5 februari 2009, 23:31
Nee.
De schakelaar schakelt tussen ingang of effectelektronica uitgang. Het ios de uitgangsjack die van bron wisselt zeg maar. In geval van bypass hangt de ingang dus direct aan de uitgang én hangt er aan die ingang ook een hoop laagimpedante wah-elektronica. Da's niet TB. Da's toonsuk.

shredneck
5 februari 2009, 23:36
Hmm. ok Vaag, dat is eigenlijk een slecht ontworpen wah dan. Ik ga hem maar true bypass maken dan en meteen de sweep wat stroever maken.

Bedankt voor het antwoord.

Loeter.

iWishmaster
6 februari 2009, 08:45
Ik heb ook de E-revisie van de Crybaby: heb hem gisteren gemod naar true bypass en er een LEDje in gezet. Werkt als een trein :) Heb gelijk geëxperimenteerd met de sweep range, Q-factor en nog wat leuks: scheelt toch echt wel heel veel moet ik zeggen.

Heb je gekeken of er geen sporen doorgesneden op het PCB (aan de onderkant dus)? Kan zijn dat het pedaal op die manier naar True Bypass is omgebouwd (*klik* (http://www.wah-wah.co.uk/tb4.html)).

Nitefly7
6 februari 2009, 09:24
Hmm. ok Vaag, dat is eigenlijk een slecht ontworpen wah dan. Ik ga hem maar true bypass maken dan en meteen de sweep wat stroever maken.

Bedankt voor het antwoord.

Loeter.

Dunlop noemt het soms 'true hardwire bypass', maar laat altijd 'n signaal naar 't 'effectpad' door... voor veel mensen (bijv. Joe Bonamassa) is 't juist die 'tonesuck' die een wah-wah, een wah-wah maken..

bij mijn 535q merkte ik het verschil wel nadat hij TB was, maar ik moest concluderen dat ik het niet per definitie een 'beter' verschil vond..

Liquid_Metal
6 februari 2009, 11:28
Ik heb sinds een week of wat een Dunlop Jimi Hendrix Wah en die klinkt naar mijn idee ook niet helemaal true bypass. Is de elektronica gelijk aan de PCB95? Want ik wil 'm ook wel graag modificeren.

iWishmaster
6 februari 2009, 14:14
Ik heb sinds een week of wat een Dunlop Jimi Hendrix Wah en die klinkt naar mijn idee ook niet helemaal true bypass. Is de elektronica gelijk aan de PCB95? Want ik wil 'm ook wel graag modificeren.

Volgens mij is het ENIGE verschil tussen de Jimi Hendrix en de 'gewone' Crybaby precies één condensatortje. Om precies te zijn de gele 0.1uF MKT, dat wordt een 0.22uF MKT ... Dus die is ook geen True Bypass.

Liquid_Metal
6 februari 2009, 17:42
Haha da's niet echt de moeite :P. Dan moet het dus wel lukken.
Ik heb net 'ns (semi-)kritisch geluisterd naar m'n sound met en zonder wah er tussen, maar eigenlijk hoor ik (nog) niet zoveel verschil. Ik weet niet waar het aan ligt, maar het klinkt best wel goed eigenlijk...

Dirk_Hendrik
6 februari 2009, 17:47
Volgens mij is het ENIGE verschil tussen de Jimi Hendrix en de 'gewone' Crybaby precies één condensatortje. Om precies te zijn de gele 0.1uF MKT, dat wordt een 0.22uF MKT ... Dus die is ook geen True Bypass.


Volgens mij zijn er nog wel een paar. Maar geen van allen zijn ze ter zake doende als je aan het TB-en gaat. Het basiscircuit van een CB en een JH wah is hetzelfde.

shredneck
6 februari 2009, 18:23
Ik heb ook de E-revisie van de Crybaby: heb hem gisteren gemod naar true bypass en er een LEDje in gezet. Werkt als een trein :) Heb gelijk geëxperimenteerd met de sweep range, Q-factor en nog wat leuks: scheelt toch echt wel heel veel moet ik zeggen.

Heb je gekeken of er geen sporen doorgesneden op het PCB (aan de onderkant dus)? Kan zijn dat het pedaal op die manier naar True Bypass is omgebouwd (*klik* (http://www.wah-wah.co.uk/tb4.html)).

Hey thanks. Ik begreep dat je ook alle onderdelen van de buffer kunt verwijderen en het ding dan re-wiren ( www.wahwah.co.uk staat alles op ) , als het dan niet werkt heb ik iig mijn print niet verknald. Ook wel cool om die loze onderdelen eruit te hebben.

EuroCinema
6 februari 2009, 18:29
Hey,

Ik heb een Crybaby gekocht (GCB-95), een oudje voor weinig voor mijn bluesboard. Ik begreep altijd dat deze pedalen gebufferd zijn maar........als deze uitstaat zonder voeding (geen adapter en geen batterij) laat ie het signaal gewoon door terwijl ik aannam dat niet het geval zou zijn.

Zijn die crybaby's true bypass?

Dat was namelijk 1 van de eerste mods die ik er op los wou laten, maar als ie het al is...
Iemand die dit weet?

Misschien een beetje flauw, maar als je zo weinig tonesuck (wat dat ook moge zijn eigenlijk) hoort dat je denkt dat-ie mnisschien al TB is, waarom wil je hem dan nog modden?

Verder nog een vraag aan de experts: als je een Crybaby TB maakt, krijg je dan ook het hinderlijke effect dat er even stilte of een klik is als je hem in/uitschakelt? Of zijn er ook TB switches die dat ondervangen?

shredneck
6 februari 2009, 19:40
Misschien een beetje flauw, maar als je zo weinig tonesuck (wat dat ook moge zijn eigenlijk) hoort dat je denkt dat-ie mnisschien al TB is, waarom wil je hem dan nog modden?


Ik zeg niet dat ik tonesuck hoor, ik zeg dat ie signaal doorlaat terwijl ie uitstaat zonder batterij en voeding.

Als ik een verandering van mijn signaal waarneem die me niet bevalt gaat de buffer eruit, en tot nu toe heb ik nog geen buffer gehoord die ik prima vind....hoewel de Radial PB-1 in de buurt komt, maar dat is een ander topic.

Mijn fuzz('69) staat na mijn wah (hendrix), en die houdt niet van buffers.

Dirk_Hendrik
6 februari 2009, 20:58
maakt, krijg je dan ook het hinderlijke effect dat er even stilte of een klik is als je hem in/uitschakelt? Of zijn er ook TB switches die dat ondervangen?


Klik? Nee. Daarvoor is de ingangsimpedantie van een CB te laag. Met toegevoegde led wordt het een ander verhaal. De inschakelstoom van led kan hoorbaar ploppen en dus moet je de + draad van je Led filteren. Niet 1 voorschakelweerstand maar 2 met op het knooppunt een elko naar massa, of anders de schakalaar aan de Led parallel zetten met voorschakelweerstand. Dan is de stroom naar de led to constant, of hij nou aan staat of niet (maar nadelig met batterijvoeding).

Liquid_Metal
6 februari 2009, 23:22
Ik kwam er vanavond achter dat mijn JH-1 ook ongebufferd is (als dat het is, iig): er zat geen batterij en adapter in, maar het signaal werd wel doorgegeven. (ik kwam er pas achter toen ik de boel uitzette :P)

Henri H
7 februari 2009, 01:14
Klopt, als er geen batterij of adapter aangesloten is wordt het signaal doorgelaten.
Ik ondervind wel (wat) tonesuck en ik ben van plan om hem true bypass te maken.

Liquid_Metal
26 maart 2009, 13:32
sorry voor de bump, maar ik moet nog steeds TB mod toepassen.

Een wah heeft dus een buffer als het signaal niet doorgelaten wordt als er geen voeding is, en heeft geen buffer als doorgelaten wordt zonder voeding?
Wat is dan precies het nut van de buffer? Die van mij laat het signaal door als er geen voeding is en is dus ongebufferd. Kan ik dat gewoon zo laten en de true bypass mod uitvoeren?

Henri H
26 maart 2009, 13:44
Voor zover ik begrepen heb zorgt een (goede) buffer ervoor dat je signaal niet teveel "kracht" verliest.
Zoals ik het heb begrepen kun je het vergelijken met een antenne splitter met ingebouwde versterker.
Maar zoals jij zegt klopt niet volgens mij.
Een buffer heeft niks met het doorlaten of tegenhouden van een gitaarsignaal te maken.

Dirk_Hendrik
26 maart 2009, 13:46
Nee.
De bypass zit voor de buffer. De buffer is er dus altijd maar krijgt alleen signaal als de wah is ingeschakeld. Je kunt dat gewoon zo laten maar het is "normaal" om de ingangsweerstand van 68k naar de ingang van die buffer even door een 47k te vervangen en daarmee het level een tikje op te schroeven.

Liquid_Metal
26 maart 2009, 14:18
Maar ns ff op zoek naar een handelbare guide dus :D

Liquid_Metal
3 april 2009, 17:57
kHeb een goede guide gevonden en zover mogelijk alles doorgevoerd. Nu heb ik een DPDT switch nodig. kGa morgen ff bij een winkeltje in de stad kijken, maar die heeft waarschijnlijk niet zo'n specifieke switch. Weet iemand een online winkel waar ik zoiets (niet al te duur) kan bestellen?

MattellicA
3 april 2009, 18:11
kHeb een goede guide gevonden en zover mogelijk alles doorgevoerd. Nu heb ik een DPDT switch nodig. kGa morgen ff bij een winkeltje in de stad kijken, maar die heeft waarschijnlijk niet zo'n specifieke switch. Weet iemand een online winkel waar ik zoiets (niet al te duur) kan bestellen?

www.newtone-online.nl
www.musikding.de
www.banzai-effects.de

WillemdaGuide
3 april 2009, 20:51
ik heb laatst, volgens mij hier op het forum, een leuke link gezien naar een fraaie oplossing, misschien een oplossing? http://www.glab.com.pl/true_bypass_wah-pad_en

Liquid_Metal
4 april 2009, 10:56
ik heb laatst, volgens mij hier op het forum, een leuke link gezien naar een fraaie oplossing, misschien een oplossing? http://www.glab.com.pl/true_bypass_wah-pad_en

Die zag ik inderdaad ook staan. Is op zich een praktische en mooie oplossing. Alleen ben ik nu voor 12 euro klaar en als het goed is, is m'n wah dan ook true bypass :). Ga straks ff kijken in een local shop, anders bestel ik bij Newtone. Dan heb ik 'm vast aankomende dinsdag.

WillemdaGuide
4 april 2009, 14:15
Alleen ben ik nu voor 12 euro klaar en als het goed is, is m'n wah dan ook true bypass :).

Da's waar, Je moet denk ik wel redelijk vaak van wah wisselen om dat eruit te halen.

Liquid_Metal
4 april 2009, 15:19
Indeed. Volgens mij krijgt m'n wah op deze manier zelfs meerwaarde. Heb 'm gekocht voor 50 euro (een JH-1 model) maar denk dat 'ie met mod wel 70 tot 75 euro op kan leveren, mocht ik er ooit vanaf willen. Dus toch een paar euro's winst :rockon:

Dirk_Hendrik
4 april 2009, 17:50
Indeed. Volgens mij krijgt m'n wah op deze manier zelfs meerwaarde. Heb 'm gekocht voor 50 euro (een JH-1 model) maar denk dat 'ie met mod wel 70 tot 75 euro op kan leveren, mocht ik er ooit vanaf willen. Dus toch een paar euro's winst :rockon:

Meerwaarde door mods is over het algemeen trwijfelachtig. In dit specifiek geval zou het idd wel moeten lukken.