PDA

View Full Version : Fender '57 Deluxe, is het wat?



Les TeleStrat
5 februari 2009, 20:10
Hallo allemaal

Zoals je misschien gelezen hebt, ben ik pas de trotse eigenaar van een Schertler Unico voor mijn elektro-akoestische gitaar. Ik ben echter nog steeds op zoek naar een goede blues-versterker voor elektrische gitaar. Ik zoek een versterker waarmee een mooi overstuurd bluesgeluid kan worden bereikt (à la SRV, etc.), zonder dat de halve straat kan meegenieten (als jullie begrijpen wat ik bedoel:))

Ik heb al een Vox VR-30R (geen topversterker). Deze is geweldig met mijn Gibson LP, maar er is met mijn Strat geen fatsoenlijke overdrive te krijgen zoals ik zou willen.

Mijn focus is dus gericht op buizenversterkers met een relatief laag vermogen.
Ik vond de Fender '57 Deluxe, 12 Watt. Deze is niet te verwarren met de (duurdere) '57 Twin, 40 Watt.

http://www.12fret.com/new/Fender_'57_Deluxe_Amp.jpg

Heeft iemand ervaring met deze versterker? Is er een geluid uit te krijgen met een Strat zoals ik net beschreef? Ik heb al een TS-achtig pedaal (de iSP Totally Blues), geweldig pedaal, alleen niet voor mijn huidige Vox.

Hopelijk hebben jullie ervaringen met de '57 Deluxe of andere ideeën voor bluesversterkers waarmee ik niet voor al te veel geluidsoverlast hoef te zorgen alvorens enige natuurlijke overstuurde buizengeluiden te krijgen...

chocorookie
5 februari 2009, 20:41
geluid is zekers ok.

En pedalen er voor? nope, hij ronkt al lekker op standje 4/5 en 6 een flink randje. Met een paul C mod spreidt je dit een beetje.

Alleen; de "echte" fender '57 kost een duit, +-1700-. en als je 'm "nog" lekkerder wilt laten klinken gaat er nog een alnico blue 12" er in.

En dan is er nog zelfbouw............,

Kies je je onderdelen een beetje slim, dan red je het met de helft + heb je Mercury trafo's, carbon comp weerstanden etc etc tegen de 900-. klaar.

Qua bouw is ie redelijk goed te doen.

Maar ik zou eerst de amp in een muziekzaak eens lekker aan de tand voelen, en dan zelf oordelen of het jouw geluid is.

Jantje Poen
5 februari 2009, 23:00
Ik heb een Twin '57 over, is wel 40 watt, maar is goed mee om te gaan, ook thuis wel. SRV sounds is voor deze amp geen probleem. Als je echt wilt scheuren dan gooi je er toch een tube screamer tussen, dat deed Stevie ook.

Les Paul R8
5 februari 2009, 23:16
Ik heb de 57 deluxe een jaartje geleden even uitgeprobeerd. Sound is dik OK. Scheurt geweldig. Ik heb het echter niet geprobeerd met een Strat, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat ook prima klinkt.

Als je denkt dat je die sound op huiskamervolume al hebt, ben ik bang dat je beter verder kan zoeken. Dan is 12 watt nog steeds te hard. Ik heb mijn buren al aan de deur gehad vanwege een 5 watt orange AD5. Als je echt op laag volume een lekkere sound wilt hebben, zou je ook de ZVex Nanoamp eens moeten overwegen. Is ook nog eens een stuk goedkoper dan de 57 Deluxe. De ZVex is natuurlijk niet geschikt voor in een band.

Eko
6 februari 2009, 16:11
Ik ben met de voorgaande spreker eens: die 12 Watt is nog te hard om thuis open te zetten. Tenzij je op Schiermonnikoog woont.
Goedkoper zijn er ook alternatieven: Pro en Blues Junior van Fender. Qua geluidskwaliteit echter zeker niet te vergelijken met een Echte Tweed Twin of Deluxe.
Een alternatief zou , misschien , een oude Princeton kunnen zijn.

Ik hoor nog even te vermelden:
Marble amps heeft een kleine versterker , zeer goed geluid en gebouwd als een tank. Maar ik ben bevooroordeeld ( ik heb 2 Marble-amps).

Les TeleStrat
7 februari 2009, 19:36
Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk verwoord.
Oke, 40 Watt buizen zal eerder veel herrie maken dan 12 Watt, maar het grootste probleem bij veel buizenbakken (met name Fender, maar ook veel Vox) is het ontbreken van een Master volume.

Door een Master volume kun je het volume van het kanaal opendraaien (om de bekende tube-overdrive te krijgen) en het output volume corrigeren. Nu weet ik dat je Master volume knoppen kan laten inbouwen, maar dit is allemaal onnodig duur werk. Ik heb ook al aan een attenuator (bij een Z Airbrake) maar deze zijn voornamelijk bedoeld om tussen een head en een cabinet te plaatsen. Bij een combo kan dit alleen als de speakers los te koppelen zijn. Bij veel versterkers is dit niet zo (zitten gesoldeerd), en aangezien ik niet handig ben en geen zin heb om een gloednieuwe amp te gaan verbouwen, valt dat ook af vrees ik.

Ik zoek dus eigelijk een tube-amp met een Mastervolume. Fender heeft die volgens mij niet, of het zijn de minder bekende versterkers. Vox heeft dat volgens mij ook nauwelijks.

Mitch
7 februari 2009, 19:45
Nou....zo 'onnodig duur' is het laten plaatsen van een master volume niet in vergelijking met een attenuator, toch? Hoewel een MV op een Marshall of Vox wel lekkerder kan werken dan op een Deluxe, maar da's een ander verhaal.
Vox heeft overigens meerdere amp met een prima mastervolume hoor, die op de CC lijn zijn prima!
En de meeste combo's hebben wel een jackje voor de speaker hoor, anders kun je 'm ook niet bypassen als je 'm wil aansluiten op een andere cab.

Les TeleStrat
7 februari 2009, 20:37
@ Mitch

Thanks, ik zal er eens over nadenken. Probleem is dat ik erg van de Fender bluessound ben, maar dat ik het clean van een Vox beter vind, net als wanneer er wat meer gerockt moet worden.

Dus nog even aan het denken wat een goede oplossing voor mij wordt; prioriteiten stellen vrees ik;)

Chris Winsemius
8 februari 2009, 01:34
Bij SRV-achtige sounds zou ik eerder kijken naar 'n blackface(/silverface) DeluxeReverb, VibroVerb of SuperReverb.

In zulke amps kan 'n post pi mv 'n overtuigend resultaat opleveren. Bij 'n tweed Deluxe is 'n mv echt meer 'n "noodoplossing" en het standaard circuit geeft imho problemen met 'n strak/gefocust laag, zeker met 'n LP. 'n Blackface is dan strakker/etc. en (niet als spam bedoelt!) er zijn ook circuit-mods mogelijk om die sound nog beter te benaderen bij black- en/of silverface Fenders hoewel het modden v/e waardevolle blackface met uiterste zorg zou moeten gebeuren, iig. herstelbaar.

Freeqi
8 februari 2009, 09:27
Chris, om een en ander goed te maken ;-)

een tweed deluxe (als je die doormeet) heeft twee problemen die eigenlijk 'dé vuile neil young sound' maken. Eigenlijk zijn het eerder designfouten maar zoals veelal maakt dat net de sound.

1. wat velen niet weten is dat de oversturing komt van de PD die eerst overstuurt, assymetrisch wat die lekkere vuile fuzzy klank geeft. NIET de preamp en NIET de poweramp.

wat doen velen nu (als ze meer clean respons willen): ze spelen met de V1 > 12AY7, 5751 etc maar dat doet uiteraard enkel de ganse respons van de amp veranderen en uiteraard als je die qua gain verlaagt heb je iets later oversturing maar da's enkel een tussenoplossing natuurlijk. Of ze proberen 'meer power' te steken door 6V6 te vervangen door 6L6. Doet iets, een paar watt maar belast voedingstrafo enkel meer, uitgangstrafo is sowieso te licht etc dus weerom nog geen halve oplossing

2. ook weer als je meet, versterkt dat circuit véél meer laag dan hoog dat geeft die donkere klank

3. dat interactieve tussen die twee kanalen etc is er ook maar doet weinig aan de oversturing

dus besluit: die klank komt van de assymetrische oversturing van de PD én het feit dat het een vrij donkere amp is.

Wil je dat die, naast de originele sound, ook een mooi clean heeft moet je twee dingen doen

1. verleg de vervorming naar de power amp. Easy mod is de 25uF die over de 1K5 op de cathode bias zit te switchen. je haalt die eruit en gain PD gaat pak naar beneden.
2. blijft nog dat donkere dat beetje in de weg zit ? Oplossing > geen probleem. Maak een NFB path van uitgang speaker naar datzelfde cathode punt waar je die 25uF loshaalt met een 56K.

Als je beiden doet heb je één spdt switch nodig, paar draadjes en één 56K. De amp wordt plots mooi gebalanceerd clean en dus je vuile recording amp wordt heel veelzijdig. Waar ie normaal al begint te oversturen op standje 3-4 op de input, ga je nu losweg naar 7-8. Pak meer bereik en heel mooi oud 6V6 clean.

zo strak als een SF/BF krijg je die natuurlijk niet maar dat heeft dan ook weer met de gebruikte speaker en het kleinere kastje/bouw te maken en het feit dat het uiteraard een héél old style saggy voeding is hé. De mod van hierboven kost niks en als je dan bvb nog ietsje meer power wil steek bvb 6V6 JJ (die al een halve 6L6 is en wat meer power heeft/strakker klinkt) Alles samen nog geen 100 euro en je hebt een heel veelzijdig combootje.

MV op een tweed deluxe heb ik nooit geprobeerd maar zou dus ook kunnen op voorwaarde dat je die VOOR de PD zou steken, niet erna.

Mr.Jay
8 februari 2009, 13:04
Een pre-PI MV op ene TweedDLX werkt "goed". Laat ik zeggen bruikbaar. Heb em laatst nog ingebouwd. Voor serieuzer en 100%-toon werk zou ik em altijd bypassen ( heb em via een push-poll pot gemaakt ), dan hou je altijd het stock-circuit.
Maar nogmaals, met een goeie speaker werkt dit voor thuis heel bruikbaar.

Les TeleStrat
10 februari 2009, 16:28
Master volume, ZVex Nanoamp, attenuators..

Zoek ik niet te moeilijk? Is er echt geen goede bluesamp te verkrijgen die je goed thuis kunt gebruiken en de gewenste bluessound geeft?
Fender maakt ook een aantal kleinere blues-amps (Blues Jr, etc), ik lees echter vaak dat dit een 'boxy' geluid geeft, het mist de nodige headroom.

Iemand nog tips? Ik heb echt geen idee wat ik moet nemen:???:

Mr.Jay
10 februari 2009, 16:30
Moet geen moeite kosten zo'n amp te gaan uitproberen in een winkel of zo?
Je kunt hier nog zoveel vragen, maar het gaat er toch om wat JIJ wel of niet mooi vind klinken.

Les TeleStrat
10 februari 2009, 17:14
Moet geen moeite kosten zo'n amp te gaan uitproberen in een winkel of zo?
Je kunt hier nog zoveel vragen, maar het gaat er toch om wat JIJ wel of niet mooi vind klinken.

Heb je gelijk in, maar druk je de volgende keer wat minder fel uit 'of zo'. Als het je niet bevalt dat ik een vraag stelt, reageer je toch niet? Ik begrijp dat nooit, wanneer er weer vinnige reacties op een vraag van iemand komen. Zie ik helaas wel vaker (te vaak) op dit forum. Elkaar helpen, daar gaat het toch om op dit en ieder ander forum? Met een antwoord als 'ga testen' kan ik niet zoveel. Dat begrijp ik uiteraard zelf ook wel.

Maar vragen en de antwoorden daarop kunnen je wel in een bepaalde richting helpen bij het zoeken, zeker wanneer de meeste winkels óf alleen versterkers hebben met een te zwaar vermogen, óf een te beperkt assortiment hebben, óf meer dan 100 kilometer van je vandaan zitten. Hiermee beantwoord ik ook gelijk jouw 'vraag', kost het moeite zo'n amp te gaan testen? Dat kost het dus helaas wel, om bovengenoemde reden(en).

Mr.Jay
10 februari 2009, 17:19
Je kunt natuurlijk overal wel iets achter zoeken als jij dat wil.

Ik bedoelde gewoon in een winkel, of bij een kennis of een forumgenoot die er misschien een heeft, weet ik 't. BluesJr's zwerven er veel rond. BTW, een BluesJr. geeft jou thuis meer dan genoeg "headroom". Of je die amp mooi vind is smaakkwestie.
Er zijn net zoveel tegenstanders van deze amps als enorme liefhebbers. Boxy is ie wel ja.