PDA

View Full Version : Trussrod diep in de hals?



Hedge
5 februari 2009, 08:54
In de backpacker die ik aan het bouwen ben loop ik tegen een probleem aan met de trussrod. Ik wil heel graag dat deze van binnenuit te bedienen is. Maar gezien het kleine klankgat zal dit nog wel eens lastig zijn. Ik maak gebruik van een Martin-style U-channel trussrod.
Grootste probleem is dat de rod te hoog in de gitaar ligt, waardoor de stelbout in/door het bovenblad komt (normaal geen probleem omdat de toets hier overheen loopt, maar dat is bij mijn ontwerp niet zo).

Ik kan de trussrod dieper in de hals leggen, maar dan blijft er maar 3mm hout over aan de onderkant van de hals. Is dat genoeg of krijg ik daar problemen mee?

Of moet ik kiezen voor een bediening op de kop (wat eigenlijk tegen mijn principe is)

flappie
5 februari 2009, 11:02
3 mm is idd erg weinig. Misschien kun je er nog een stukje hout onder lijmen (even aangenomen dat het binnen in de kast is)
ik zou sowieso voor de optie kiezen om de trussrod via de kop te verstellen.
de kans op beschadigingen van je klankblad is dan veel kleiner.
suc6 dr mee!!

barno
5 februari 2009, 15:23
daarvoor zijn principes, om ze vantijd overboord te gooien :), dus gewoon via kop, mooi TR covertje derop en klaar. trouwens ook meest praktische. Al denk ik niet dat je tr vaak zal moeten verstellen (is toch iets shortscale achtigs, of niet?)

Hedge
5 februari 2009, 15:59
Die trussrod in de kop vind ik gewoon niet mooi. Verder heb ik het gevoel dat je op een heel belangrijk stukje gitaar relatief veel hout weg haalt. Hoewel dat de grootste onzin kan zijn, want er worden heel veel gitaren zo gemaakt. Maar ik vrees dat ik er deze keer niet aan ontkom hem de kop in te frezen:(.

De scale is met 24,75" (63cm) niet echt short.

G.G.
5 februari 2009, 16:04
Je zou hem er schuin in kunnen frezen, dus bij de hiel dieper dan bij de kop. Daarna een strook hout erop, dat vlakken met de hals en dan de toets erop. Dan heb je op de achterkant van de hals ongeveer overal even veel hout achter de halspen.

aaronstonebeat
5 februari 2009, 16:29
De optie G.G. lijkt me een goeie. Trouwens, 3mm hout tussen de truss rod en de achterkant van de hals is nog best te doen, naar mijn idee.

barno
5 februari 2009, 16:53
De optie G.G. lijkt me een goeie. Trouwens, 3mm hout tussen de truss rod en de achterkant van de hals is nog best te doen, naar mijn idee.

ik vind 3 mm toch wat weinig hoor, ik kan niet motiveren waarom, just a feeling. ik meen dat mattia ooit sprak van toch minimum 5 mm over te houden, correct me if I'm wrong

Hedge
6 februari 2009, 08:55
De twijfel blijft nog steeds.

De optie van GG had ik ook al bekeken.. Dat lijkt me in ieder geval een goed idee. Die 3mm blijft me bezig houden. Zou trouwens iets meer kunnen worden.

Rond de 12de fret wordt de hals ongeveer 22mm. Als ik de toets nu niet te dik maak. Zou de opbouw als volgt zijn:
5mm toets, 3mm vulstrook, 10mm trussrod. Dit is totaal 18mm. Dan blijft er 4mm over.
Vanavond maar een rustig kijken of bediening door het klangat wel mogelijk is. Het klankgat is maar 6cm.